Författare Ämne: Framvagnsbalken är av  (läst 4461 gånger)

Henriksson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Framvagnsbalken är av
« skrivet: december 22, 2008, 18:23:53 »
Hej  på er!

Som rubriken upplyser om är alltså framvagnsbalken, på den i övrigt mycket fina Volvo 360:in som jag har köpt, av (fästet vid vänstra hjulet). Vad jag har förstått så är det här ett ganska vanligt problem, men jag har letat runt här ett tag utan att hitta så mycket detaljerad information. Jag som är ganska ovan vill helst ha en del kött på benen innan jag börja skruva. Det hjälper inte heller att balkjäveln verkar ha ett namn per person som pratar om den. :)

Jag hade tänkt köpa en ny balk på skroten och sätta dit, men jag har även en svets att tillgå om det är bättre?

Vad ska man hissa i? Det finns väl bara framvagnsbalken och domkraftsfästena där framme? Det kanske får gå med de senare, bara för en gångs skull?

Ska man byta något annat när man ändå håller på, gummidetaljer eller så? Hur hindrar man att balken går av igen, bara kladda på med det starkaste rostskyddsmedlet man kan hitta? Kanske går att förstärka med svetsen, eller måla...? Jag är som sagt ärke-nybörjare, så ni får säga hur det ska göras.

Fler saker att tänka på, och alla synpunkter, är mycket välkomna.

Tack på förhand!

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Framvagnsbalken är av
« Svar #1 skrivet: december 22, 2008, 19:48:50 »
Kolla in Frejs projekt tråd,har för mej att han har bilder + text på
när han renoverar sin framvangsbalk.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 22, 2008, 21:38:39 »
Kolla in Frejs projekt tråd,har för mej att han har bilder + text på
när han renoverar sin framvangsbalk.

Japp det stämmer, här börjar "sagan": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg45432#msg45432

Men hittar du en skrot som har en fräsch balk till lagom peng så är det mycket smidigare, fast det får du ju själv avgöra sen du läst igenom min reparation av balken om du följer länken ovan.

Jag gjorde inte det men byta bussningar till länkarmarna (som sitter fast/ledade i balken) är väl inte fel.
Ta även ett span på reaktionsstagets bussningar och "pottan" de sitter i när du ändå är under och kollar. Se mer här (text & bild): http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0

Som du redan märkt så kan framaxelbalken heta motorbalk, främre balk, framvagnsbalk och lite av varje. Inte ens Bilprovningen är konsekventa med namnet har jag märkt.
Det som ställer till det är att det ju finns två balkar till i framvagnen. Den som krängningshämmarn är fäst vid samt den "balk" som utgörs av plåten som regskylten sitter på samt plåten som går upp från den ända upp till huven som kylaren och lysena mm sitter fast i.

Edit: Glömde säga Välkommen hit!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Henriksson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 22, 2008, 22:33:26 »
Aj då, när jag kollar på dina länkar känns det som att min balk är värre däran än jag trodde, den är ärke-av vid länkarmsinfästningen. Gissningsvis så har även fästskålarna till reaktionsstagen sina smutsiga fingrar med i spelet på ett eller annat sätt...

Ska försöka göra en road-trip till skroten i Ludvika imorgon, hoppas deras balk är fin!

Henriksson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 24, 2008, 00:09:09 »
Hehe, skroten i Ludvika hade en väldigt fin balk, synd att det så klart var den främre. Har nog tyvärr mig själv att skylla, var alldeles för uppspelt över mina balkinköp för att riktigt lyssna på vad killen sa i telefonen. Jakten går vidare! Om någon vet var man kan få tag på en halvdan balk med visst renoveringsbehov lyssnar jag gärna, vill helst inte behöva svetsa ihop en som är helt av.

God jul på er!

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 25, 2008, 03:09:30 »
Kolla på skrotarna i "riktiga" norrland. Jag har personligen inte sett en enda 360 med sönderrostad framvagnsbalk norr om Hudiksvall, så om dom bara har en enda bil så borde det räcka. Om du är lagom häv på att svetsa så borde det inte va nå problem att byta det som är dåligt om du inte hittar en kry balk.