Hej!
Är ny på detta forum och tänkte starta (ytterligare) en ny projekttråd om min turbokonvertering!
Bilen är en 360 GLT -85, med 11k mil på mätaren. I riktigt fint skick faktiskt!
Skönheten i egen hög personTanken är att bilen ska gå med 740 TIC turbo på e85. Kommer bl. a. köra med bränslepump från e34 M5, spridare från s40 2,0T, BTR från stylingbutiken etc. Ett riktigt budgetbygge med andra ord då jag mest krafsar ihop lite grejer som jag och kompisar har liggande. Framåt våren finns planer för ett Megasquirt, mest för att testa om jag kan!
Eftersom bilen rullar som vinterbil parallelt med bygget tar det lite extra tid. Dessutom bygger jag klart grejer, demonterar och sätter dit original för att kunna köra med bilen. När allt sedan är klart så tänker jag smälla på allt på en gång!
Började med att inhandla lite roliga delar från donatorn 740 TIC. Bra kompispris på grejerna 
Turbo och grenrör från 740 TIC
LLK
Fick med en sån där tratt också
Hade hellre kört med återcirkulerande Bosch av membrantyp, men men..Att få turbon på platsMed alla grejer inhandlade var det bara att börja bygga. Bestämde mig för att modifiera motorkuddarna för att vinkla motorn så att aggregatet går fritt från motorfästet. Detta gjordes genom att kapa av kudden på avgassidan, kapa bort 20mm på höjden, styva upp gummit m.h.a. gummimellanlägg i ovankant och därefter svetsa ihop det igen. Totalt är motorn höjd ungefär 30 mm på avgassidan och dessutom är kudden rejält uppstyvad. Därefter sänktes motorn ungefär 10 mm på insugssidan genom att lägga brickor mellan kudde och fäste. Tyvärr kom jag inte på att jag skulle ta kort på hela operationen förrän grejerna satt i bilen igen, men jag ska försöka knäppa ett kort någon gång!
Problemet med ovanstående operation är att växellådan också roteras en del (motorn sitter ju stummonterad med växellådan). Detta löstes genom att ta upp skruvhålen i röret mellan motor och växellåda en del, så att lådan kunde vrida tillbaks sig till ursprunglig vinkel.
Att rotera motorn gjorde att turbon fick helt okej med plats. Dock tog wastegateklockan i motorfästet och staget mellan klocka och WG riskerar att ta i då motorn rör på sig. Detta löstes genom att flytta ut WG-klockan 25mm och göra en fin liten böj på WG-staget.
Nu går allt fritt. Lackar med zink(grund)färg som ska klara en 700 grader, WG-staget var inte roligt att gänga i 
Grenrör och turbo på platsEfter turbo kommer ICAlltså, dags att få på en laddluftskylare. Då den kommer från 740, som ju är en ganska mycket större bil, fick det bli att skära lite.
Hål för LLK upptaget. Jag kommer leda in tryckrören delvis genom hålen för dimljus, vilket innebär att dessa avskaffas.
LLK på plats. Dessutom är hål upptagna för mer kylluft. Lackade hela sektionen i Hagmans Rallysvart, rostskydd behövs ju och det är svårt att bara lacka hålen. Men jag tyckte det blev snyggt! Kommer sätta silvrigt nät under hålen samt där dimljusen innan satt. Inköpsrunda och småpillDå återstår tryckrör och avgassystem, men då jag för tillfället inte har någon svets hemma får det vänta lite. Istället blev det en runda till Biltema och lite beställande på internet för att få hem lite roliga grejer!

Bränslepump från BMW E34 M5, laddtrycks och oljetempmätare, siliconböjar från do88, smalbandslambda mm inhandlat. Dessutom en massa rör till avgassystem och tryckrör och en lambdamätare från jetronic.se är beställd.
Mätarpanel under produktion. Görs i röktonat plexiglas.
Och mätarna lackas i enhetlig färg. Lite putsbög måste man ju vara..
På plats i bilen. Blev ju snyggt!
Och en brandsläckare fick ta plats. Även den sitter väldigt säkert
. Kan ju vara praktiskt att ha när man bonntrimmar
Fortsättning följer..Och där är jag idag. Väntar fortfarande på att få hem en svets så att jag kan börja bygga tryckrör och avgassystem. Under tiden sysslar jag med lite småpill. Idag är tanken att få på bränslepumpen och en justerbar BTR!