Författare Ämne: orka drivlineproblem igen:( pictures på eländet...  (läst 13815 gånger)

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
orka drivlineproblem igen:( pictures på eländet...
« skrivet: januari 31, 2009, 11:12:46 »
Har länge behövt byta olja i både växellåda o diff. Då jag haft lite vinande när lådan varigt kall samt lite växelskrap. Och diffen tyckte jag var lika bra o byta när ja va igång. Men så när ja körde hem från jobb i torsdes så hände de. Det typ tjöt till i växellådan som var kall. Trodde först de var turbon som skar eftersom ja gav lite gas i fyran. Men la den ur växel o rulla in till sidan. Hörde inget ljud o tänkte ja kör vidare ser vad som händer helt enkelt. Och då slutade de låta som vanligt när lådan fått upp farten på oljan... Men så nu igår skulle ja ge mig på o byta det hela. Hissar upp bilen o så, provar rulla hjulen med växel i och utan och de gick bra... eller nej, framått rullar de på fint. Men bakåt hugger de typ?! när den ligger i växel  :-\  Har inte vågat öppna diffen än. Och har verkligen ingen lust med att hissa ner lådan då sist ja gjorde de så skrota ja bilen pga att ja orka inte hissa tillbaka det igen. Så nu min fråga. Vad skulle ni på forumet tro att det e som gått denna gången??  :(
« Senast ändrad: februari 03, 2009, 18:05:52 av dreamworld »

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: orka drivlineproblem igen:(
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2009, 12:50:22 »
Öppna täcklocket på diffen och kika in. Du behöver inte ta ner nånting för att öppna det.

Enda som kan sitta lite är bultarna till den, fast adet löses med hammare, wd-40, en insexa och svetstång.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2009, 17:55:46 »
okejokejokej, tre saker man inte vill hitta när man plockar bort locket från en diff:
1.Småbitar
2. En bit av ett drev
3. En lös mellan axel till planetdrev
Och vad hittar man då när man öppnar. Jo ovanstående :(
Ett helt under att ja ens kunnat köra med bilen. Så nu får det bli en ny diff. Som tur e så e de inte riktigt lika jobbigt som att hissa ner hela lådan :)
Frågan är dock om man skulle försöka få till något kul med lamell istället. För bevisligen håller juh inte orginal ::)
Eller ausie-locker. Saken är den att ja snacka med en kille som säljer sånna satser och han var tveksam till om de passa.. >:( Någon som hört talas om någon som haft en locker diff monterad?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2009, 23:46:35 »
Om du ska ha en aussie-locker får du räkna med att göra egna medbringare. Borde gå att svetsa ihop änden från en 2/7/900 bakaxel med originalmedbringare för att få rätt splines. Fast jag vet inte om aussi-lockern får plats i diffhuset från en 300. Någon som har liggandes så man kan jämnföra 300 med övriga volvo? Annars finns det någon PowerTrax locker till dana 28 axeln, ska enligt dom som har mätt vara samma splines som på 300. Men samma sak där, vet inte om den fysiskt passar i diffhuset. Mailade en säljare på eBay om mått på delarna, men fick inget svar :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2009, 10:39:11 »
Någon som hört talas om någon som haft en locker diff monterad?

Bra att du hittade felet på diffen din.

Lamelldiff finns/har funnits till 300, finns ett par kända exemplar på detta forum. En i Sverige och en i Finland.

Någon locker känner vi inte till..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2009, 11:33:19 »
Om du ska ha en aussie-locker får du räkna med att göra egna medbringare. Borde gå att svetsa ihop änden från en 2/7/900 bakaxel med originalmedbringare för att få rätt splines. Fast jag vet inte om aussi-lockern får plats i diffhuset från en 300. Någon som har liggandes så man kan jämnföra 300 med övriga volvo? Annars finns det någon PowerTrax locker till dana 28 axeln, ska enligt dom som har mätt vara samma splines som på 300. Men samma sak där, vet inte om den fysiskt passar i diffhuset. Mailade en säljare på eBay om mått på delarna, men fick inget svar :(

okej. Får kolla lite på det när diffen är avplockad mäta lite osv:)
Ja det enda svar ja fick när ja hade kontakt me en kille i småland någonstans var nej det passar inte på din diff.
Men tycker det är konstigt då det finns juh mer än en modell så någon borde juh ha rätt storlek...

Någon som hört talas om någon som haft en locker diff monterad?

Bra att du hittade felet på diffen din.

Lamelldiff finns/har funnits till 300, finns ett par kända exemplar på detta forum. En i Sverige och en i Finland.

Någon locker känner vi inte till..

Yes känns rätt skönt att det inte var lådan som sprunget sin väg:)
jo ja har sett bla peters diff men det är snäppet för avancerat för mig skulle jag tro:/ har en farsa som e rätt duktig på dehär med svarva o bygga ihop saker. så får se vad han vågar ge sig in på med;)

Sen lockern är en liten speciel diff för dom som inte vet vad det är. Är typ en tillsats till orginal diff som gör att vid belastning så blir diffen som en aga-diff. Det vill säga 100% låst och när man motorbromsar och kör obelastat (kurvor m.m) så släpper diffen så den "kuggar över" Har kört en 240 med sådan diff engång och säger bara det att lamelldiff kan ta sig någonstans vad gäller brekörning ;D Men ska kolla vidare på det. men är inte lönt förens jag har mätat o kollat lite närmre på diffhuset o diffen i fråga...

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
SV: orka drivlineproblem igen:( pictures på eländet...
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2009, 18:11:17 »
En icke frisk diff... kliar riktigt i huvet för o komma på hur man ska få det o hålla utan o svetsa diffen:/

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 03, 2009, 18:14:58 »
Sådär gick det med min diff med.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2009, 19:20:15 »
vad har du för motor?
det är väl bara byta diff och sen köra med hjärnan!
alla vet att 300 drivlinan är kass så man får köra där efter om man inte byter till något kraftigar tex bmw låda och 240 axel!

Peter schmidt stoppade ner någon form av lamelldiff (tror det var lamell) i camillas 360R men det är en del jobb för det!

men som sagt kör med hjärna så ska det nog hålla bättre! det är inte bara fördelar med att trimma!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2009, 21:56:36 »
vad har du för motor?
det är väl bara byta diff och sen köra med hjärnan!
alla vet att 300 drivlinan är kass så man får köra där efter om man inte byter till något kraftigar tex bmw låda och 240 axel!

Peter schmidt stoppade ner någon form av lamelldiff (tror det var lamell) i camillas 360R men det är en del jobb för det!

men som sagt kör med hjärna så ska det nog hålla bättre! det är inte bara fördelar med att trimma!

b200 såkklart 8)
Ja ja har fått klart för mig att antingen får ja vara beredd på o byta diff var 3 månad ungefär eller komma på något bättre...
För köra med hjärnan e inge kul med en busbil;)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 03, 2009, 21:57:57 »
en ORGINAL B200?!  ::)
kan man köra sönder diffen med en sån?
om man inte burnar överalt vill säga..

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 03, 2009, 22:05:06 »

Läs min projekt tråd så kanske du förstår istället... du fråga vad för motor inte vad som satt på den...

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 03, 2009, 22:19:02 »
Jag körde sönder min med "nästan original" b200.. Vet en kompis som körde sönder sin med original b19  ::)

Edit: Detta altså utan att burna överdrivet mycket.
« Senast ändrad: februari 03, 2009, 22:20:55 av Girder »

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 03, 2009, 23:55:52 »
En icke frisk diff... kliar riktigt i huvet för o komma på hur man ska få det o hålla utan o svetsa diffen:/

En frisk diff vill jag påstå att håller ganska bra, om man nu har turen att hitta en som inte är slutkörd :-\
Jag vill påstå att många av de diffar som går sönder är slutkörda och inte bara sönderkörda, våra diffar har ju tyvärr rullat ganska långt och alla tidigare ägare har nog inte varit så nogranna med oljebyten i diffen >:(
Ser ut som båda kugghjulen skurit fast på mittpinnen i din diff så den vridits av på mitten (jag har sett samma sak i en diff som körts sönder med en nästan originalmotor).
När jag öppnande min diff för kontroll hade det ena kugghjulet tagit fast på axeln (mittpinnen) så den snurrade med, så det var nog bara en tidsfråga innan det andra skurit fast och det hade blivit haveri så jag bytte diff till en som blev ett hopplock av de bästa bitarna ur olika årsmodeller av original diffar, ska bli kul att öppna den och se hur den mår nu efter all misshandel.
Så kör man med originaldiff bör man nog öppna luckan ibland och se hur den mår, och alltid ha en extra kollad och frisk diff hemma.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 04, 2009, 00:33:23 »

En frisk diff vill jag påstå att håller ganska bra, om man nu har turen att hitta en som inte är slutkörd :-\
Jag vill påstå att många av de diffar som går sönder är slutkörda och inte bara sönderkörda, våra diffar har ju tyvärr rullat ganska långt och alla tidigare ägare har nog inte varit så nogranna med oljebyten i diffen >:(
Ser ut som båda kugghjulen skurit fast på mittpinnen i din diff så den vridits av på mitten (jag har sett samma sak i en diff som körts sönder med en nästan originalmotor).
När jag öppnande min diff för kontroll hade det ena kugghjulet tagit fast på axeln (mittpinnen) så den snurrade med, så det var nog bara en tidsfråga innan det andra skurit fast och det hade blivit haveri så jag bytte diff till en som blev ett hopplock av de bästa bitarna ur olika årsmodeller av original diffar, ska bli kul att öppna den och se hur den mår nu efter all misshandel.
Så kör man med originaldiff bör man nog öppna luckan ibland och se hur den mår, och alltid ha en extra kollad och frisk diff hemma.

Yes men såhär ser då en frisk diff ut efter ca 800 mil med turbomotor. När ja köpte bilen hade den gått 7k mil och två ägare (varav den föregående haft bilen i 18 år, min flickvänns morfar) alltid servad på volvoverkstad o ifylld servicebok. Diffoljan var knappt sliten :o

Någon som vet lite mått på en 2-7-940 diff? vild chansning men de ska juh finnas ett diffhus som någon på forumet har som e byggt för en sån diff, då borde de juh gå o bygga igen:)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 04, 2009, 06:24:26 »

Läs min projekt tråd så kanske du förstår istället... du fråga vad för motor inte vad som satt på den...

om jag frågar vad det är för motor så skiter jag väl i om det är en B14 eller b230? det som spelar någon roll i detta fall är väl ändå om den är trimmad?

som jag sa förut så är det inte så många som tänker på effekten av att trimma! dom flesta bygger bara en fin motor och sen har de orginaldrivlinan kvar! och efter alla dessa 1000trådar här på 300power om hur dålig drivlinan är så borde väl nåt fattat att den inte håller?
och vad tror du händer när/om du lyckas byta diff? då flyttas bara problemet till växellådan eller drivaxlarna.
det kräver mer jobb än man tror att trimma en 300.. det finns ju en anledning till att många bygger om hela drivlinan!
« Senast ändrad: februari 04, 2009, 06:33:38 av Fredrik Forsberg »

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 04, 2009, 06:29:28 »
Någon som vet lite mått på en 2-7-940 diff? vild chansning men de ska juh finnas ett diffhus som någon på forumet har som e byggt för en sån diff, då borde de juh gå o bygga igen:)

Vet inte måtten men prata med Peter S han använde ett diffhus från 760.. men det pasar inte för 5 öre på orginalådan
sen som jag sa förut så har han också stoppat ner någon annan diff i camillas 360R med orginal hus men det är också väldigt mycket jobb för det!

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 04, 2009, 13:58:40 »

om jag frågar vad det är för motor så skiter jag väl i om det är en B14 eller b230? det som spelar någon roll i detta fall är väl ändå om den är trimmad?

som jag sa förut så är det inte så många som tänker på effekten av att trimma! dom flesta bygger bara en fin motor och sen har de orginaldrivlinan kvar! och efter alla dessa 1000trådar här på 300power om hur dålig drivlinan är så borde väl nåt fattat att den inte håller?
och vad tror du händer när/om du lyckas byta diff? då flyttas bara problemet till växellådan eller drivaxlarna.
det kräver mer jobb än man tror att trimma en 300.. det finns ju en anledning till att många bygger om hela drivlinan!

Men ursäkta mig att jag är fattig studerande som har ungefär 2000 in i månaden och inte har råd o köpa en getrag låda tillexempel!
Hela mitt motorbygge har gått på under 2500... alla har inte råd med o köpa en massa saker. Tycker det börjar bli lite dålig attityd i denna tråden så den kan låsas. Och Problemet e endå löst! tillsvidare

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: februari 04, 2009, 16:02:25 »
Om du kört 800 mil med turbomotor så höll det ju ganska bra :) dit med ny diff och kör 800 mil till, men ifall du har bilen som bruksbil så den ska köras varje dag är det ju inte så kul om diffen går sönder några gånger i året :-\

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: februari 04, 2009, 16:28:40 »
vilken locker diff får du för 2000kr då?  ???
och vaddå dålig attityd? tål du inte krititk?

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #20 skrivet: februari 04, 2009, 18:08:02 »
vad alla klagar på diffarna?? .. kört snart 2500mil med turbomotorn på >250hk+... aldrig krånglat.. =)

hur löste du problemet?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: februari 04, 2009, 18:09:42 »
och din diff är standard zyklon?  ::) inte en fet svets som letat sig dit?  8)

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: februari 04, 2009, 18:24:08 »
vilken locker diff får du för 2000kr då?  ???
och vaddå dålig attityd? tål du inte krititk?

Det är inte kritik du ger. Du klagar på att ja försöker få till ett budjetbygge och jag e trött på folk som tror dom är mycket duktigare än alla andra. Så fine sätt du dit din bmw låda o stela axel. Men jag har ingen ekonomi till o göra det så då behöver man inte kommentera det heller. och lockerdiffen går att få tag på billigt ja så vet du det med. Där ja kollat runder innan jul låg på priser ner mot 2,4 om man monterade själv. Va e de, halva priset på vad getrag kostar. Och sen får ja juh den trevliga fördel, ja kan BESIKTIGA min bil med.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: februari 04, 2009, 18:26:41 »
vad alla klagar på diffarna?? .. kört snart 2500mil med turbomotorn på >250hk+... aldrig krånglat.. =)

hur löste du problemet?? =)

Fint :), då får man vell vara en aning snällare mot diffen nu då. Tror det är alla den här sydhalkan som tagit slut på den. Har juh istortsätt bara fläckhalka o då skjuter man diffar till höger o vänster ::)

Problemet löstes som så att den bytades till en ny bara ;)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: februari 04, 2009, 18:29:16 »
jag är bara så fruktansvärt trött på alla som gnäller över att det kostar ju flera 100kr att bygga en turbomotor.. sen gnäller ni för att det inte håller, sen gnälls det på fan allt!
helst ska det va gratis och helst ge 1000hk och gärna gå igenom besiktningen!
nej kommer inte besiktiga! har inget behov av det.. kör ändå!
och om du undrar så är du lika olaglig som mig.. för jag antar att du inte regbesiktigat?
ska du bygga budget så gör det! jag har inget emot budgetbyggen! mitt kostar inte särskilt mycket! bra kontakter kommer man långt på!

men varför bli förvånad när diffen inte klarar 200hk+? den gör inte det.. so what! svetsa eller gilla läget och byt!

PS: min stela axel kosta hela NOLL kronor och växellådan kosta 2500! och vad kosta en locker diff? 2400?
« Senast ändrad: februari 04, 2009, 19:04:12 av Fredrik Forsberg »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #25 skrivet: februari 04, 2009, 19:53:51 »
Visst är det lätt att hamna i diskussion när man tycker olika!
Själv är jag glad för det här forumet som innehåller många glada budgetbyggen med olika lösningar på teknik och ekonomi.
Egentligen så får väl både tex. Fredriks och Peters projekt ses som ekonomiska byggen. Mest kontakter och bra att ha-delar och inte så mycket pengar involverat.

Mångfald vill vi ha, och många projekt i projekttråden gör oss alla glada! Inget för litet och inget för stort! Nog om detta.

Jag hoppas att vi snart ser en lösning på diffproblemet då det drabbar de flesta här på forumet som kör trimmat och eller inspirerat.
Växellådan håller något bättre och även drivaxlar och knutar och de är dessutom lättare att byta när de väl går sönder.
Dessutom vore en "låsdiff" eller bromsad diff roligt för alla som gillar när det driver på!

Jag välkomnar en lösning med en locker då den är förhållandevis billig, enkel och robust och ger det bästa ur två världar!

Gissar på att detta inte är det sista som skrivs i ämnet men vi har redan flera olika trådar om diverse diffar så vi kan väl fortsätta diskussionerna där och låta dreamworld pula vidare i sin projekttråd.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.