Författare Ämne: 343 Lågbudget  (läst 18682 gånger)

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
343 Lågbudget
« skrivet: februari 04, 2009, 19:19:09 »
Lägger upp mitt snikprojekt.  Inhandlade i förra veckan ett lämligt offer i form av en 343 GL -88
Den såg lite avskäckande ut med inhoppad huv och tak, och en massa fula klistermärken.
Sånt man får ta när man handlar bil för 1000:-

På plussidan hamnade att den tog sig hem för egen maskin.

Planen är att den ska bli så rolig som möjligt utan att använda dyra delar.
Nedan följer listan på tänkta åtgärder:

Motorn, b200, ska få sig en 531-topp med k eller h kam och högre bränsletryck.
Lite planing och portning blir det åxå.

Avgassystemet är trasigt så det ersätts med biltemas 2" universaldelar så fort vädret tillåter.
Det blir 2" rör från katen hela vägen bak till en enkel oval dämpare. tror det ska räcka.
Självklart ska det skickas ett spett genom katten först :)

Fjädringen ska sänkas. Kapade förstärkta sierrafjädrar och nersvarvade dämpare fram.
Bak har jag inte bestämt hur det blir än.

Bilen ska befrias från onödig vikt.

Det var lite om planen det.
Å här är bilen.


Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2009, 19:27:13 »
kul med ett till billighets projekt :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2009, 20:01:32 »
Nu kommer bild på offret. Har tagit bort dom fula dekalerna sen bilden togs.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2009, 20:16:38 »
Fin bil för 1000kr! Nästan så man blir lite avundsjuk  :)

Ditt projekt låter lovande!
Särskilt kul när det börjar pratas sugistrim  ;)

Har du portat tidigare? Här är vi inte så bortskämda med portade toppar... men de flesta drömmer väl om det varje natt!

Du verkar ha snappat upp det mesta som är roligt och billigt/gratis att göra på sin 300.
Blir det renodlad busbil eller ska den fungera som någon sorts transportmedel oxå?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2009, 20:34:37 »
kulke och peter är ju hyffsat kunniga med portning men det är väll bara att slipa ner ventilstyrningarna och slipa bort gjutskägg och polera :)
svårare än så ska man nog inte göra det för sig, om man inte vet vad man håller på med
 och man blir inte mycket klokare när man gått in på topplocksverkstaden å kollat runt :-\

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2009, 21:05:26 »
Jo det var prisvärt. Men jag fick leta länge innan den dök upp. Köpte den på telefon, osedd.
Nu ska den rustas upp för att tåla att användas, till allt. (å gärna gå lite fort åsså)

Har inte pysslat så mycket med att fila topplock. Blir att snegla på andra å prova sig fram.
Vad kan vara lämplig kompression på en b200?

Va ute å pillade lite i garaget igår. Resulterade i ett par redigt styva framdämpare. Efter Peters recept. Tack för det!
Ska nog göra likadant bak.

Och idag lånade jag en svarv och svarvade ner fästena för framtida sänkning.
Såhär blev det, Den undre är svarvad, den övre orörd. Till höger syns dem igensvetsade hålen efter gårdagens ingrepp.

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2009, 21:48:48 »
Snyggt! :D men du kan inte göra lika bak eftersom det är bladfjädrar bak,men man kan ju lägga block mellan bladfjädern och hjulupphängningen :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4252.40   Ett exempel
« Senast ändrad: februari 04, 2009, 21:52:00 av Patte »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #7 skrivet: februari 04, 2009, 22:04:53 »
Jo det var prisvärt. Men jag fick leta länge innan den dök upp. Köpte den på telefon, osedd.
Nu ska den rustas upp för att tåla att användas, till allt. (å gärna gå lite fort åsså)

Har inte pysslat så mycket med att fila topplock. Blir att snegla på andra å prova sig fram.
Vad kan vara lämplig kompression på en b200?

Va ute å pillade lite i garaget igår. Resulterade i ett par redigt styva framdämpare. Efter Peters recept. Tack för det!
Ska nog göra likadant bak.

Och idag lånade jag en svarv och svarvade ner fästena för framtida sänkning.
Såhär blev det, Den undre är svarvad, den övre orörd. Till höger syns dem igensvetsade hålen efter gårdagens ingrepp.

Låter bra!

Kompressionen beror ju på om du ska köra E85 eller nån bensindricka.
Och vilken topp du väljer samt vilken kamaxel.
Ska själv byta till 3mm planad 531 under 2009 och den kan nog bli svettig att köra på bensin utan spik om man inte ställer tändningen hemskt snällt (och där med förlorar effekt).

Trevligt att du redan snappat upp och följt tipset för styva dämpare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #8 skrivet: februari 04, 2009, 22:05:45 »
Snyggt! :D men du kan inte göra lika bak eftersom det är bladfjädrar bak,men man kan ju lägga block mellan bladfjädern och hjulupphängningen :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4252.40   Ett exempel

Tror Hya menade att han skulle byta oljan i dämparna även bak  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #9 skrivet: februari 04, 2009, 22:37:48 »
Det var dämparna jag menade. Fjädrarna bak ska nog få sig en omgång med hydraulpressen.
Men det ser ut att dröja....   nu snöar det :-[ å garaget är upptaget...

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #10 skrivet: februari 10, 2009, 20:52:08 »
Provade en ny idé idag.

Tycker bilen blir lite tung fram med Volvomotor, Den gamle geten med 1,4 är mer lättstyrd.
så jag har funderat på om batteriet kan placeras nån annanstans.
Kom fram till att det passar under valfritt framsäte!
Som synes är det trångt med ett batteri som är 190mm högt.
Men Feltema har batterier som bara är 175.

Prova inte det här utan att tejpa batteripolerna. Då blir sätet varmt.....

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #11 skrivet: februari 10, 2009, 21:17:03 »
Sätesvärmare!!  ;D

Kolla i munkens projekttråd. Han har flyttat batteriet till bakluckan.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #12 skrivet: februari 13, 2009, 08:43:09 »
känns svettigt med batteriet under sätet?  :P
varför inte i bagaget om det ändå ska flyttas?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #13 skrivet: februari 14, 2009, 17:17:40 »
Varför? bara för att det går  ;D  Och kofferten använder jag.
Batteriet kommer stå i nån typ av plastlåda, för att slippa riskera kortis.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2009, 20:45:35 »
Äntligen blev det lite arbetsväder. Ägnade lördagen åt att bygga avgassystem
Byggde nytt från katen och bakåt med Biltemas 2" rör.
Hann nästan färdigt med allt på en förmiddag.
Hoppas nu bara på lite sol till nästa helg så jag kan svetsa dit lite upphängningar och provlyssna!

Passade även på att fixa lite bättre flöde genom katen åxå! Intressant å se om det gör skillnad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #15 skrivet: februari 17, 2009, 22:06:04 »
Äntligen blev det lite arbetsväder. Ägnade lördagen åt att bygga avgassystem
Byggde nytt från katen och bakåt med Biltemas 2" rör.
Hann nästan färdigt med allt på en förmiddag.
Hoppas nu bara på lite sol till nästa helg så jag kan svetsa dit lite upphängningar och provlyssna!

Passade även på att fixa lite bättre flöde genom katen åxå! Intressant å se om det gör skillnad.

Härligt! Katten gör skillnad!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #16 skrivet: februari 27, 2009, 17:52:24 »
Nu är projektet besiktat! ;D   hittade en ledig bes. tid och fick plötsligt väldigt bråttom att fixa resten av avgassystemet,
byta torkare och skruva fast batteriet.
Sen rullade jag in till besiktningen och fick 4 tvåor. Men nu är den i drift!

Så här såg det ut när klockan var 14:00. besiktningen var 16:00, 3 mil bort. stressmeck!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #17 skrivet: februari 27, 2009, 20:04:54 »
Nu är projektet besiktat! ;D   hittade en ledig bes. tid och fick plötsligt väldigt bråttom att fixa resten av avgassystemet,
byta torkare och skruva fast batteriet.
Sen rullade jag in till besiktningen och fick 4 tvåor. Men nu är den i drift!

Så här såg det ut när klockan var 14:00. besiktningen var 16:00, 3 mil bort. stressmeck!

Haha stressmeck racing, vilka 2or blev det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #18 skrivet: mars 01, 2009, 10:36:56 »
2 lampor, 2 bromsrör, och så rostskadad främre tvärbalk. Inga större problem.
Stackars bilprovargubben var dock aningen skeptisk till mitt avgassystem med bara en
fullflödesdämpare. Lät riktigt illa.... Blir nog en dämpinsats i katen vartefter.

Nu är det en 405-topp med k-kam på väg hem åxå ;D

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #19 skrivet: mars 01, 2009, 14:47:39 »
Var ute och testade vagnens prestanda idag. Använde en gammal G-tech till det.
Bilen är förutom avgassystem och öppet luftfilter helt orginal.
Den gjorde 0-100 på runt 9,8sek och 402m på 17,2sek / 132km/h

Tycker det är rätt bra för en gubbabil. Finns ju potential!  Nån mer som provat?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #20 skrivet: mars 01, 2009, 15:38:42 »
Kolla in Frejs test sträcka,där finns det såna uppgifter  :)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 343 Lågbudget
« Svar #21 skrivet: mars 03, 2009, 11:52:16 »
kolla min tråd oxå.. finns lite tider där för originalare och min  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #22 skrivet: mars 03, 2009, 20:56:06 »
Var ute och testade vagnens prestanda idag. Använde en gammal G-tech till det.
Bilen är förutom avgassystem och öppet luftfilter helt orginal.
Den gjorde 0-100 på runt 9,8sek och 402m på 17,2sek / 132km/h

Tycker det är rätt bra för en gubbabil. Finns ju potential!  Nån mer som provat?

Mycket bra! Min låg på 10,3 som bäst till hundra och lite sämre siffror även på 402 meter.. med den gammal G-tech även där.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #23 skrivet: mars 06, 2009, 22:04:25 »
Nu har jag fått hem lite godis!  En 405-topp med k-kam.
Ska väl gröpas ur lite och planas innan montering.  Mycket intressant att se vad det gör för skillnad.

Var även på skroten och plockade en 740 btr. Åxå ett tips jag hittat här.....

Sen hittade jag ett par stolar som passade min idé om att bilen är för tung.
Väger endast 6 kilo st :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #24 skrivet: mars 06, 2009, 23:19:46 »
Nu har jag fått hem lite godis!  En 405-topp med k-kam.
Ska väl gröpas ur lite och planas innan montering.  Mycket intressant att se vad det gör för skillnad.

Var även på skroten och plockade en 740 btr. Åxå ett tips jag hittat här.....

Sen hittade jag ett par stolar som passade min idé om att bilen är för tung.
Väger endast 6 kilo st :)

Godiz!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #25 skrivet: juni 01, 2009, 18:09:39 »
Här händer inte mycket. Men bilen lever och har hälsan fortfarande.
Eller nästan iaf, han har fått ny kylare och ska få ett nytt hjullager åxå.
Ska nog på med lite större fälgar och lägre profil åxå. börjar tröttna på att han nästan kalvar av däcken i kurvorna.
Får väl se om det blir nån tid över till trimning framöver.
 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #26 skrivet: juni 01, 2009, 20:44:23 »
Här händer inte mycket. Men bilen lever och har hälsan fortfarande.
Eller nästan iaf, han har fått ny kylare och ska få ett nytt hjullager åxå.
Ska nog på med lite större fälgar och lägre profil åxå. börjar tröttna på att han nästan kalvar av däcken i kurvorna.
Får väl se om det blir nån tid över till trimning framöver.
 

Låter bra, kalva däck är ju inge kul!

Ny kylare är inte fel, hjullagerbyte fram=smidigt, bak=mindre smidigt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #27 skrivet: augusti 17, 2009, 20:44:24 »
Idag gav jag mig på att få bort varvtalsstoppet vilket visade sig vara skitenkelt.
Efter en titt i Haynes bibeln lokaliserades Elboxen till bränslet och sen var det inte så svårt att öppna
den och löda dit ett extra 39 kohms motstånd enligt en annan tråd här.
Om man som jag inte stressar så går alltihop på ca halvtimmen.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3293.msg39865#new

Nu vet i fan hur mycket han varvar, har inte monterat varvräknare än, men den gör över 100 på 2:an.

Nästa gång arbetslusten faller på ska en numera planad och portad 405 topp på.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #28 skrivet: augusti 17, 2009, 21:02:37 »
ett måste då från vilken årsmodell är 405 toppen?? för du lär se till att få vatten kanalerna svetsade innan du planar den för dom blir knepiga mot packning och block annars och du får bytta packning så fort du gasat på för mycket har själv gjort den tabben flera gånger...
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #29 skrivet: augusti 17, 2009, 21:29:14 »
Åh fan. Det visste jag inte. Har ingen aning om årgång på toppen men tror jag hört nåt om stora och små kylkanaler.
Är det små man ska ha?

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #30 skrivet: augusti 17, 2009, 21:41:33 »
Åh fan. Det visste jag inte. Har ingen aning om årgång på toppen men tror jag hört nåt om stora och små kylkanaler.
Är det små man ska ha?



ja nu kommer jag inte ihåg men tror de var små man ska ha för just 405 toppen är knepig att plana så då är det nog bättre att antingen porta plana en 530 eller lämna iväg den till nån som vet bättre men ska kolla imon och se hur fan de va man ska göra
och om de va små eller stora man ska ha..
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #31 skrivet: september 26, 2009, 12:28:31 »
Idag blev första provturen med sierrafjädrar och hårda dämpare fram. Fjädrarna kapade 2 varv och 10w40 olja i dämparna.
Bilen blev ungefär orginalhög då.
Gick väldigt stabilt men ganska obekvämt. Kan nog gå bättre om den blir lite hårdare bak åxå, blir lite gungbräde-
effekt nu.
Hur har ni andra gjort som kör sierra fjädrar fram? Har ni förstärkt bak åxå?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #32 skrivet: september 26, 2009, 13:54:01 »
Idag blev första provturen med sierrafjädrar och hårda dämpare fram. Fjädrarna kapade 2 varv och 10w40 olja i dämparna.
Bilen blev ungefär orginalhög då.
Gick väldigt stabilt men ganska obekvämt. Kan nog gå bättre om den blir lite hårdare bak åxå, blir lite gungbräde-
effekt nu.
Hur har ni andra gjort som kör sierra fjädrar fram? Har ni förstärkt bak åxå?

Härligt med väghållningsmodifikationer!
Tråkigt att höra att det blev obekvämt. Tror du det är fjädrarna eller dämparna som är allt för hårda? Kanske en mix av bägge..

Har du svarvat av dämparna eller glappar fjädrarna innan du sänker ner bilen på hjulen?

Vet att Micke S (förr hette han Cupra) körde sierrafjädrar fram och dubbla bladfjädrar bak. Bilen blev hög som ett hus men vet inte hur väghållningen blev med den kombinationen.. fråga honom om han inte hittar hit själv och svarar.
Peter Schmidt påstår att bladfjädrarna bak är mer än tillräckligt styva original. Men kanske hårdare olja i dämparna även bak är en lagom väg att gå?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #33 skrivet: september 26, 2009, 20:39:24 »
Alltså, det obekväma ligger i att bilen fjädrar ner mer bak än fram när man kör över ett gupp lr liknande.
Faktiskt mer irriterande än det låter.
Funderar på att leta upp ett par hijackers och sätta bak och prova lite olika hårdheter. Men andra stötar kan säkert funka åxå.

Stötdämparna är såklart nersvarvade så fjädrarna sitter fast även med bilen upplyft.

Däremot gjorde jag misstaget att inte vika ihop sista varven på fjädrarna, det var inte så bra, fjädrarna vill inte riktigt
passa i sätena och det knakar när man styr. Gör om gör rätt alltså  :-[


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #34 skrivet: september 27, 2009, 19:31:53 »
Alltså, det obekväma ligger i att bilen fjädrar ner mer bak än fram när man kör över ett gupp lr liknande.
Faktiskt mer irriterande än det låter.
Funderar på att leta upp ett par hijackers och sätta bak och prova lite olika hårdheter. Men andra stötar kan säkert funka åxå.

Stötdämparna är såklart nersvarvade så fjädrarna sitter fast även med bilen upplyft.

Däremot gjorde jag misstaget att inte vika ihop sista varven på fjädrarna, det var inte så bra, fjädrarna vill inte riktigt
passa i sätena och det knakar när man styr. Gör om gör rätt alltså  :-[

Ok, trodde du menade att hela bilen blivit för stötig. Men då får du experimentera lite med baken.


Mina original fjäderben knakar oxå, trots nybytt topplagring!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #35 skrivet: september 28, 2009, 17:13:52 »
Jaha, jag bytte åxå topplagren men lika fan fortsätter han att knaka, vara tungstyrd och inte gå tillbaka till raktframläge.
Är din åxå trögstyrd Frej?

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #36 skrivet: september 28, 2009, 17:33:16 »
Hur ser talrikarna ut där uppe? Fick tipset om att slipa bort gummiresterna som blir där uppe när det är slitet.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #37 skrivet: september 28, 2009, 17:43:54 »
Nu förstod jag nog inte var man ska slipa. Menar du ovansidan av fjädertallrikarna eller dom där
gummimojängerna som man skruvar i tornet?
Tallrikarna var bara plåt på ovansidan, ska de va så?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 343 Lågbudget
« Svar #38 skrivet: september 28, 2009, 17:45:39 »
Där uppe vid lagret brukar övre delarna som lagret sitter i bli lite demolerade med åren, så bilen kanske inte ligger på lagret helt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 343 Lågbudget
« Svar #39 skrivet: september 28, 2009, 20:05:56 »
Jaha, jag bytte åxå topplagren men lika fan fortsätter han att knaka, vara tungstyrd och inte gå tillbaka till raktframläge.
Är din åxå trögstyrd Frej?

Samma här, tungstyrd och lite si och så med raktframläget samt låter som en skogsduva när man svänger många varv på ratten och tillbaks.
Fast jag har bara hunnit byta vänstra lagret på min bil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.