Författare Ämne: Poliskräk  (läst 7254 gånger)

waffne

• Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
Poliskräk
« skrivet: februari 16, 2009, 19:53:33 »
Hej!

Åkte på en flygande besiktning idag  18,55   :'(

Fick följande fel
Avgassystemet fick inte gå ut på sidan, Stämmer detta?  ???jag pratade med sbp med en annan bil jag hade och då sa dom att de va ok att ha 15-30cm från dörren på en 2dörrars och på en 4dörrar bakom sista hjulet

Bullernivå för hög, har ju inte sista ljuddämparen eftersom den går ut på sidan

Min fina viltfångare (Båge) fick jag inte ha alls pga att då var jag tvungen att omregestrera hela bilen för längden inte stämmde längre ??? men när jag snackade med honom om att en annan polis sagt att jag måste ha ljus i den för att ha den fick jag till slut fram att det faktiskt va ok att ha den med ljus i, eftersom den då blir en extraljus hållare :P

Batteriet satt löst, så kan de gå när man e lat o inte orkar sätta fast det efter en laddning på de

Parkeringsbroms, rörelsereserv kort  ??? ??? ??? vad i !=)(#/ är det för något?? ??? ???

Men tack vare det sura poliskräket så har jag nu en månad att ombesiktiga bilen >:(

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Poliskräk
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2009, 20:04:15 »
Jag hatar poliser  >:( tänk om dom kunde  göra lite nytta istället  ::)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2009, 20:11:19 »
Hej!

Åkte på en flygande besiktning idag  18,55   :'(

Fick följande fel
Avgassystemet fick inte gå ut på sidan, Stämmer detta?  ???jag pratade med sbp med en annan bil jag hade och då sa dom att de va ok att ha 15-30cm från dörren på en 2dörrars och på en 4dörrar bakom sista hjulet

Bullernivå för hög, har ju inte sista ljuddämparen eftersom den går ut på sidan

Min fina viltfångare (Båge) fick jag inte ha alls pga att då var jag tvungen att omregestrera hela bilen för längden inte stämmde längre ??? men när jag snackade med honom om att en annan polis sagt att jag måste ha ljus i den för att ha den fick jag till slut fram att det faktiskt va ok att ha den med ljus i, eftersom den då blir en extraljus hållare :P

Batteriet satt löst, så kan de gå när man e lat o inte orkar sätta fast det efter en laddning på de

Parkeringsbroms, rörelsereserv kort  ??? ??? ??? vad i !=)(#/ är det för något?? ??? ???

Men tack vare det sura poliskräket så har jag nu en månad att ombesiktiga bilen >:(

Värst vad dom var petiga!
Sidepipe ska ju vara tillåtet vad jag förstått på en 2-dörrars och på en 4dörrars bakom sista dörren nånstans. Men reglerna är inte så många år gamla, tidigare fick man inte ha sidepipe alls.

Rörelsereserv kort måste betyda att din handbroms tar långt upp och att det då finns risk för att den inte tar alls en vacker dag när den lilla reserv du nu har tar slut. Spänn wiren med andra ord.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2009, 21:56:07 »
som frej sa.
rörelsereserven är det som du ska ha tillgodo när du drar åt.
men bara att spänna eller byta bromsbanden
360 Hybrid MKII

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2009, 22:18:49 »
Visst att vissa poliser är kräk och maktmissbrukare i vissa situationer men här så gör han/hon ju sitt jobb.

Att avgassystemet inte får mynna ut på sidan stämmer inte. Dock så måste det mynna ut efter sista öppningsbara dörr eller fönster in till kupén och det finns ett minimum mått på hur långt ifrån. Där kan du säkert göra en överklagan hos bilprovningen om du anser att det är felaktigt bedömt. Vågar inte svara på om polisen gjorde rätt eller fel då jag inte kan regeln exakt och inte vet hur det ser ut på din bil. Hur som så gjorde polisen rätt i avseendet med att bilen låter för mycket utan en ljuddämpare. Det smidigaste är nog när du ändå måste montera en till ljuddämpare att dra ut röret bak.

Har du inga extraljus i frontbågen så är den olaglig. Nu vet du det (kanske gjorde det innan) och kan välja på att ta bort den eller montera dit extraljus. Polisen gjorde rätt som påpekade detta fel för dig.

Att batteriet sitter löst är absolut allvarigt då det kan kortslutas under färd och då explodera eller antända något. Polisen gjorde rätt igen.

Att din parkeringsbroms har dålig rörelsereserv är även här en frågan om bedömning. Om polisen gjorde rätt eller fel är svårt att svara på. Parkeringsbromsen ska börja at som senast på 4 klicket och vara så bra att den kan låsa minst ett hjul. Sen får inte handbromsen bottna eller vara väldigt nära för att uppnå detta.

När jag va några år yngre så resonerade jag exakt som du gjort i ditt inlägg.
Idag resonerar jag som så att jag vet om vad som är olagligt och sen så får man fråga sig om man tycker det är värt att chansa. När jag chansar idag så tycker jag det är värt att åka för fort men inte så fort att jag skulle bli av med körkortet (det händer men dom få gångerna överväger jag det noga). Att köra med tonade rutor fram, tonade baklyktor och framljus mm vet jag vad det kostar och då får man ta ställning till om det som gör att det blir så mycket snyggare och är värt kostnaden för att skaffa det och ev böter jag kan få för det. Tex toningsspray till baklyktor 100kr, böter (saknar reflexer bak) 800kr, ombes 200kr, bättre beg bakljus 100kr = 1200kr + jobb och strul. Tycker man svaret är JA så spraya baklyktorna och kör, tycker man NEJ så hoppar man över. Man kan inte bara tänka på kostnaden och jobbet det kostar att få utan man måste tänka hela vägen. Hur som så kostar det minst en uppsättning extra baklyktor då man vill kunna besiktiga bilen. Sen så kan dom (om dom är jävliga) även ge böter för fel färg på blinkers, ej tillräkligt bromsljus (för svagt), ej tillräckligt färdljus (för svagt), osv. Om man målat bakljusen svarta. Då ska man lägga in det i beräkningarna också.

Det jag vill komma fram till är att det är du har valt att köra med utblås på sidan och frontbåge. Men på ditt inlägg så är du irriterad över att du får ta konsekvenserna av ditt handlande. Du kanske ska vara sur på dig själv istället eller ta det som en man.

waffne

• Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2009, 23:04:10 »
jag ä medveten om att jag inte får ha vissa saker som dom är på bilen, men att han redan från början är otrevlig och man verkligen märker att denna bilen ska han syna ner det tycker jag är mkt dåligt

sen att jag ska ha ljus i bågen o att batteriet inte sitter det är något jag får ta, men att han säger den är absolut förbjuden den ska bort annars måste du regbes om hela bilen för att längden inte stämmer, klart jag inte blir glad.

(Finns det inte några regler om att man får byga på bilen ett vist mått på både längd o bredd?)

Handbromsen tar vid 6klick, tycker inte det är så farligt men om det är 4 så får jag ändra på de
(om det nu är så noga?)

angående avgassystemet ska det va lagligt som de sitter, men möjligtvis att det låter för mkt det vet jag inte hur man avgör han bara sa de för det va de han tyckte :(
(Om någon vet berätta gärna)

Inte nog med att han va otrevlig mot mig , han glömde att kryssa i vad för beslut som togs om bilen han skrev bara ett datum :o , men eftersom bilen står på min mor så ringde han inte mig utan henne och säger att han glömt det,
vad gör man åt det? inte mitt problem  ::)

jag tycker även det är konstigt att bilen är bes utan anmärkning den 19/12-08 vilket är för 2 månader sen, Exakt som den är.
Det enda jag ändrat efter det är färg och att det står 12 på bilen  :o

Detta berättar jag för polisen men han värgar lyssna på mig jag är ju bara en dumm unge med en skrothög i hans ögon.
När han pratar med min mor berättar även hon samma sak, Då säger han att JAG har sagt att JAG har ändrat om bilen efter besiktningen  :o

MYCKET illa av honom att ljuga för min mor om saker hon vet inte stämmer

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2009, 00:06:05 »
Poliser med dålig attityd är tyvärr ganska vanligt i vissa situationer. Jag tror inte det finns någon här inne som vet det bättre än jag. Mitt största fritidsintresse är nämligen att gå på fotboll och ishockey. Jag håller på DIF och lagen från och kring Stockholm är inte det polisen gillar, vare sig det är i Stockholm eller någon annan stans matchen går. Vi som jobbar runt DIF, jag själv i Järnkaminerna, har ett mycke bra samarbete med polisen i Stockholm. Vi har fått bukt med en hel del av problemen som har funnits och även tänket bland poliser i Stockholm om supportrar. Det stora problemet vi har är att polisen är indelad i så många distrikt och alla arbetar efter eget huvud. Bara för att polisen i Stockholm jobbar på ett sätt som dom tycker fungerar så är vi ibland tillbaka på ruta ett när man besöker någon annan del av Sverige. Tex så hade vi en match i ishockey mot Linköping för några veckor sedan där polisinsatsen va under all kritik. Det är tråkigt men då jag kände mig missnöjd med bla bemötandet och bristen på information så tog jag kontakt med polis på plats och framförde mina klagomål och har även efter det haft kontakt med högre uppsatta inom det polisdistriktet och framfört kritiken. Har även förmedlat en kontakt till den polismannen till en av poliserna som vi jobbar mycket med i Stockholm så nästa gång hoppas jag det kommer fungera bättre för alla parter.

Det är jätte viktigt för rättssäkerheten att det inte blir ett "vi mot dom" mellan folket och rättsväsendet. Så anser du dig illa behandlad (som jag uppfattar att du nu gör) så ta dig tiden att tänka över exakt hur du uppfattade det, skriv ner det så du har det på papper (man glömmer bort detaljer ganska fort). När du har den grunden så tar du kontakt med polisen. Det lättaste är att ringa 114 14, då det inte är akut. Sen så ber du att få prata med någon ansvarig för trafikpolisen på den ort där du bor. Gå igenom händelsen med honom och nämn även namnet på polisen i fråga (om du har det) och erbjud dig att skicka in ditt nerskrivna händelseförlopp. Han kan med 100% säkerhet iaf få fram vem det är då han har skrivit under besiktningen. Tänk på att vara självkritisk och även skriva med hur du uppförde dig, det ger dig mycket större trovärdighet. Självklart leder det inte till något för dig personligen just nu men det kanske gör det i det långa loppet med trevligare poliser vid nästa kontakt du har med dom.

Ett tips till alla som är i kontakt med poliser på stan (eller via telefon) är att fråga vad dom heter (det behöver dom inte uppge om dom inte vill) men fråga även om deras tjänstenummer (det får dom inte neka att lämna ut) då är du säker på att det rätt polis som du haft kontakt med och att polisen själva kan spåra upp rätt polis. Det kan ju finnas två poliser med samma namn på en ort.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2009, 18:52:05 »
Det är väl bara fixa sakerna och besikiga? det finns massa dåliga poliser där ute som kankse borde göra nått bättre än att stanna bilar!

men tänk tvärt om, du är väl ganska glad att dom fängslar folk som mördar/våldtar och att dom stannar bilar som SBP kanske missat nått på? jag vill inte möta en bil som är en livsfara!

och handbromsen ska ta på en gång och efter ca 5-6 hack ska man inte orka dra i den mer!

så ut och fixa bilen! det är lätt att gnälla när man själv råkar i skiten men oftast har man förtjänat det tyvär  ;)
och så kan man vara glad när dom tar fast killen som våldtog ens syster eller dylikt, dom gör bra saker också!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

drzero

• Medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 28, 2009, 22:49:58 »
jag ska bli polis och stanna alla bilar och anmärka på allt!!

tex för liten turbo för liten downpipe aldeles för små spridare underdimensionerade coilovers
och ingen jättevinge på 17" hjul är minst 2 " för små slutsteg på 1000W rms är bara till framsystem så de så osv  ;D
Volvo 340Gl -88 Skojbil Snart med eaton m90 och MsI 2.2
Saab 9000T -95 Bruksbil
Kawasaki Gpz 1100 -84 Genomgår renovering
Mercedes 190 -87 skojbil nr2 ska ner en volvo t5

DaViD^^

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 01, 2009, 14:00:30 »
Jag hatar poliser  >:( tänk om dom kunde  göra lite nytta istället  ::)
du vet väll att poliser är fegisar i naturen så derför ger dom sig aldrig på något som ger motstånd
derför tar dom fast många fortkörare men aldrig en bankrånare på bargärning
för då sitter dom bakom sin bil och gömmer sig=)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 01, 2009, 14:02:58 »
Tur att du DaViD^^ åker ut nästa vecka och tar hand om alla tungt beväpnade rån  ;)
så kan du ju skriva en liten rapport om hur det gick sen! om du ens lever vill säga  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!