Målet är att nå effekten som drivlinan klarar 250 hk. Sugmotor med den effekten är minst 35000 kr för beg prylar med turbo 0 kr då jag redan har allt hemma.
Har kört Peters och Camillas bil med 2,9 l motorn på 190 drivhjulshästar och det var en underbar upplevelse. Precis lagom och den kändes som en modern bil i retro förpackning. Det är ungefär det jag vill nå. En trevlig bruksbil med dagens bekvämligheter (har redan AC , fönsterhissar). Inte nöjd med min kaross och inredning som är ordenligt sliten. Men jag bygger på den tills ett bra skal och inredning dyker upp.
Servotankar:
Är lite sur att jag sålde iväg med servokit till Knotan då jag är i behov utav den just nu. Kör med 185 däck och ska gå upp till 195 eller 205 och det är redan nu oerhört tungstyrt.
Antingen försöker jag fixa ett nytt kit eller köpa och modifiera något eget.
Nackdelen med 360 servo är att det är svårt att hitta ersättning ifall det går sönder.
Därför har jag kikat på ett alternativ. 440 har billiga styrväxlar på skroten och alla har servo. Tillsammans med en kortstyrslagsväxel borde det bli en bra kombo:

http://racepart.nu/index.php?route=product/category&path=71_127
Idéer.
Glömde fråga varför du vill ha upp kompet vid besiktning? Förmodligen för att få den att gå bättre som sugis och för att lättare klara avgaskrav kanske?
Men då måste jag fråga vilket komp du har/ska ha i din B230

Jag har väl inte fattat poängen men av nån anledning "måste" man ju sänka kompressionen för att kunna höja effekten med turbo?
Spritis körde ju med högt komp redan från början och laddade sen bara på, med sprit då men ändå!
Sugmotor på 250hk är ju verkligen nåt häftigt men som du säger blir det ju smått skitdyrt.

Att regga bilen med turbomotor kanske vore ett alternativ? Blir ju en del jobb då men du får väl fortfarande det du vill för under 35000 och en stabilare drivlina, diffbroms mm. på köpet (pga. att du måste ändra bilen för att kvala in som ombyggt fordon och måste montera lite häftigare grejer som tål uppgiften.)
BMW styrservo verkar ju vara som gjutet för vår bilmodell men vet inte vad som kan tänkas vara rimligt att betala för en dylik om man nu inte råkar ha ett lik ståendes som kan donera

Med BMW-alternativet finns ju i allafall reservdelar att få tag i sedan.
440 kan det passa då? Kostar?
Gillar verkligen din tanke på en bruksbil med lite fingrejer på som AC som verkligen behövs på sommaren! Och lite extra knuff så man kör ifrån tjänstebilsfolket och Volvo 740-maffian i rödljuset