Författare Ämne: Motorbyte lr turbokonvertering???  (läst 7035 gånger)

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Motorbyte lr turbokonvertering???
« skrivet: november 24, 2009, 11:38:08 »
Tjena jo nu är det som så att jag var o inhandlade mig en 360 -88 och så har jag en 940 turbo som inte mår så bra längre ståendes. vad är lättast??? ta motorn ifrån 940:in o "bara" kasta i (b230 ft), kan jag behålla insug o sprut ifrån 360:in??? lr montera en turbo på b200f-e som sitter i??? blir till att köra med ett turbo agg ifrån en 850 t5.

Vilka grejer passar rakt av ifrån 940:in ??? så som spridare grenrör o så vidare o vad behöver man bygga om för att få det att lira som det ska???

Tankarna gick först i att kasta på en turbo på b200 som sitter där, men nu börjar det mer o mer luta åt att måntera i b230??? men behöver man inte byta svänghjul o koppling isf??? vilken lammel och tryckplatta passar isf???

Har kollat runt rätt länge här på forumet o förstått att det är många som bygger turbo men jag har inte hittat några direkta svar på mina frågor. så om det nu är någon som gjort detta o svarat på detta många gånger tidigare, snälla svara gärna en gång till
<=|Nu är det bara resten kvar|=>

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Motorbyte lr turbokonvertering???
« Svar #1 skrivet: november 24, 2009, 12:10:27 »
finns en komplett guide om hur man stoppar i en 230 i en 360:)

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 24, 2009, 12:17:58 »
Var??? kollade lite snabbt men hittade inget

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 24, 2009, 16:51:10 »
tackar men det var inte ricktigt som jag hade tänkt mig, min tanke är att lyfta ut b200 men låta sprut o insug sitta kvar o sen i med b230 på med insuget, en liten ic o sen byta spridarna o vrida upp lmm o sen "bara" dit med grenrör o en turbo o sen tuta o köra. Borde inte detta funka? lr sprutet som sitter där orginal det hänger inte med alls???

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 24, 2009, 17:38:06 »
vet inte hur det är med B230 Men om du kör b200 med påhängd snurra och andraspridare och Linjär/progressiv. justerad Lmm
Risig Men Betald,

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 24, 2009, 18:10:17 »
du kan köra med org sprutet men du måste juh byta oljepump vattenpump m.m vilket fall som annars får du inte i motorn...

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 27, 2009, 14:02:58 »
Nu har jag funderat vidare lite o det verkar som det blir turbokonvertering av b200:an som sitter i. men nu till frågan. Iom att sumpen är av aluminium så undrar jag hur ni har löst det med returen. har ni svetsatt dit röret??? någon som provat med o bara borra o sen sätta dit en gummi tätning o sen pressa i ett rör??? iom att oljenivån är så hög på avgas sidan är det någon som har kopplat in den på vänstersidan???

Min tanke är: Ingen kompsänkning, ingen ic (inte nu isf efter vintern), större spridare, högre bränsletryck, 0.6 -=> 0,8 i ladd, ren E85

Har förstått att det sitter hög ohm spridare på mitt sprut, någon som vet ifall spridarna på en 940 fulltrycks turbo -92 är låg lr hög ohm???

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 27, 2009, 16:53:12 »
Sätta returen på vänster sidan kommwer inte att gå då det är tyngdlagenb som tar hand om rinnandet  i slangen

och 940 FTt spridare är lågohmiga 337 CC/m spridare
Risig Men Betald,

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 27, 2009, 17:16:34 »
B200 har en gjutning i blocket på höger sida som på turbomotorerna som du kan borra upp och stopp ner ett rör i! blir kalas bra!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Xtreme

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 27, 2009, 19:09:11 »
Någon som vet någon bilmodell som har spridare som passar för detta ändamålet???

Någon som har en bild på vart denna gjutning sitter så man ser hur den ser ut och var den sitter så man inte kör in borret där det inte ska vara, och hur stort borr kan man köra med där???
« Senast ändrad: november 27, 2009, 19:12:01 av Xtreme »