Författare Ämne: byte från b14 till b200  (läst 15975 gånger)

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
byte från b14 till b200
« skrivet: december 22, 2009, 15:43:51 »
hejsan tänkte kolla om det är svårt att byta från b14 till b200 tänkte på festena till b200 finns dom hålen färdiga i karossen eller måste man göra och går den att besikta med den motorn
tackar för snabba svar

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: byte från b14 till b200
« Svar #1 skrivet: december 23, 2009, 03:21:01 »
tror du får byta ALLT, sprängkåpa, kardan, bakaxel för det är inte samma
Bra, bättre, bredast

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #2 skrivet: december 23, 2009, 08:42:20 »
Växellådan behövs inte men diffen
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #3 skrivet: december 23, 2009, 09:27:21 »
okej för jag har allt det som ni skrev tänkte på festena mest

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #4 skrivet: december 23, 2009, 16:23:38 »
Alla fästen finns men det tillkommer en full ständig registrerings besiktning åxå + du måste byta bak bromsarna till 360 dito.
Jag skulle köpa en 360 från början  ::) om du inte bara ska åka bana och aldrig bes  8)
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #5 skrivet: december 24, 2009, 09:23:00 »
attså jag har 2 bilar en som jag köpte som det satt b200 i sen krocka jag den och och det vart för mycket och fixa så jag fick tag på en till med b18 i för 300 kr som var besiktad och inge fel på men den går lite ojämt och den ska besiktas nu så jag har juh allt till att byta till b200 i min nu men tänkte bar om det går att besikta om jag flyttar allt och vad kostar det

sk kolla om den går igenom besiktingen med den här motorn för är det co eller nått så tänkte jag byta motor jag vet inte hur man fixar fögasren på en b18 eller om nån kan hjlpa mig med det skulle var grymt snällt

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #6 skrivet: december 24, 2009, 09:58:06 »
B18  ??? har du en amazon eller  ::) du måste mena b19,det är svårt att fixa en förgasare över nätet men
kolla efter tjuvluft lösa eller skadade slangar hål i membranet osv. sedan får du ta en titt i en rep hand bok.
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #7 skrivet: december 24, 2009, 12:10:38 »
b14 mena jag haahhaa skrev lite fel men om jag har allt tro du att jag får i genom den då

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #8 skrivet: december 24, 2009, 12:11:45 »
det som är den rycker som fan och sen när man trappar fult så typ så får den inte respons på en gång

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #9 skrivet: december 24, 2009, 13:23:06 »
Kolla ventilerna, sen justerar du förgasaren

B14 är en stöt stångs-motor
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #10 skrivet: december 24, 2009, 20:19:46 »
okej och vad är det för nått jag vet inte hur man kollar ventilerna på den nån som bor i närheten av västerås som kan hjälpa mig

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #11 skrivet: december 25, 2009, 09:18:35 »
Tror det kan bli svårt att byta en motor om man inte ens kan justera ventilerna på en B14  :-\
no hard feelings men köp en handbok till en början och försök få fart på din B14!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #12 skrivet: december 25, 2009, 10:18:46 »
jag kan byta motor och så men har inte hållt på med ventilerna förut så mycket
motorn går den går att köra jag åker i den idag det är bara att den inte har så bra respons direkt sen driker den ass mycket soppa just nu det är det jag behöver mest hjälp med att få den sluta dricka så mycket jag har en handbok men det står juh inte hur jag ska vrida skruva in eller ut för hur mycket soma eller lite soppa den ska få

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #13 skrivet: december 25, 2009, 10:21:07 »
Det står en del om det i handboken också! vet inte vad du har för förgasare men det står massor om strombergförgasaren!
annars hämtar du en annan förgasare på skroten och byter det är nog det lättaste!  :)

EDIT: Fyll i profilen också, ålder och stad är alltid kul att veta när man pratar med folk!  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #14 skrivet: december 25, 2009, 15:11:23 »
det sitter en weber på den

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #15 skrivet: december 25, 2009, 18:31:44 »
Eftermonterad eller orginal?  ::)
det lättaste om man har förgasarproblem är at bara byta till en annan så det är mitt tips! som peter sa så är det omöjligt att laga en förgasare över internet  :-\
kolla handboken!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #16 skrivet: december 25, 2009, 19:25:56 »
det är orginal ska prova byta alla paningar  föst och kolla lite vacum sland backventilen till bromsen är paj också har jag komitt fram till

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: byte från b14 till b200
« Svar #17 skrivet: december 25, 2009, 19:42:16 »
det är orginal ska prova byta alla paningar  föst och kolla lite vacum sland backventilen till bromsen är paj också har jag komitt fram till

Kan inte heller förgasare men låter som om det är bra om backventilen fungerar till att börja med.
Allt jag hört om B14 på detta forum är att den är väldigt snål när den fungerar som den ska. Och de flesta verkar gå bra oxå.

Någon här med koll på webern borde svara snart tycker jag och ge dig lite tips. Även av justeringen av ventilerna.
Annars borde det ju stå i mekhandboken som skrivits tidigare.

Mycket jobb att byta motor+drivlina även om det ger lite mera hästar och vrid som kan vara trevligt även i en bruksbil beroende på användandet.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #18 skrivet: december 25, 2009, 20:30:03 »
det är orginal ska prova byta alla paningar  föst och kolla lite vacum sland backventilen till bromsen är paj också har jag komitt fram till

Kan inte heller förgasare men låter som om det är bra om backventilen fungerar till att börja med.
Allt jag hört om B14 på detta forum är att den är väldigt snål när den fungerar som den ska. Och de flesta verkar gå bra oxå.

Någon här med koll på webern borde svara snart tycker jag och ge dig lite tips. Även av justeringen av ventilerna.
Annars borde det ju stå i mekhandboken som skrivits tidigare.

Mycket jobb att byta motor+drivlina även om det ger lite mera hästar och vrid som kan vara trevligt även i en bruksbil beroende på användandet.



okej min dricker typ 2 liter milen just nu och det har man inte en råd att åka i dessa tider jag har juh en hel bil som är krockad lite fram som blev lite snet tänkte om man kunnde flytta över allt tänkte ta den karossen som projekt så det ska in insprut i den och turbo och 740 bakaxel och lite grejer då tänkte jag att man ska ta alla dom grejerna till brukisen

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: byte från b14 till b200
« Svar #19 skrivet: december 25, 2009, 23:36:46 »
det är orginal ska prova byta alla paningar  föst och kolla lite vacum sland backventilen till bromsen är paj också har jag komitt fram till

Kan inte heller förgasare men låter som om det är bra om backventilen fungerar till att börja med.
Allt jag hört om B14 på detta forum är att den är väldigt snål när den fungerar som den ska. Och de flesta verkar gå bra oxå.

Någon här med koll på webern borde svara snart tycker jag och ge dig lite tips. Även av justeringen av ventilerna.
Annars borde det ju stå i mekhandboken som skrivits tidigare.

Mycket jobb att byta motor+drivlina även om det ger lite mera hästar och vrid som kan vara trevligt även i en bruksbil beroende på användandet.



okej min dricker typ 2 liter milen just nu och det har man inte en råd att åka i dessa tider jag har juh en hel bil som är krockad lite fram som blev lite snet tänkte om man kunnde flytta över allt tänkte ta den karossen som projekt så det ska in insprut i den och turbo och 740 bakaxel och lite grejer då tänkte jag att man ska ta alla dom grejerna till brukisen

Ja men dåså, då är du redan inställd på jobbet  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #20 skrivet: december 25, 2009, 23:39:50 »
det är orginal ska prova byta alla paningar  föst och kolla lite vacum sland backventilen till bromsen är paj också har jag komitt fram till

Kan inte heller förgasare men låter som om det är bra om backventilen fungerar till att börja med.
Allt jag hört om B14 på detta forum är att den är väldigt snål när den fungerar som den ska. Och de flesta verkar gå bra oxå.

Någon här med koll på webern borde svara snart tycker jag och ge dig lite tips. Även av justeringen av ventilerna.
Annars borde det ju stå i mekhandboken som skrivits tidigare.

Mycket jobb att byta motor+drivlina även om det ger lite mera hästar och vrid som kan vara trevligt även i en bruksbil beroende på användandet.



okej min dricker typ 2 liter milen just nu och det har man inte en råd att åka i dessa tider jag har juh en hel bil som är krockad lite fram som blev lite snet tänkte om man kunnde flytta över allt tänkte ta den karossen som projekt så det ska in insprut i den och turbo och 740 bakaxel och lite grejer då tänkte jag att man ska ta alla dom grejerna till brukisen

Ja men dåså, då är du redan inställd på jobbet  :)
Ja byt motor ;)

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #21 skrivet: december 26, 2009, 09:25:42 »
det är bara går den att besikta då?? om jag byter allt från den ena till de andra

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #22 skrivet: december 26, 2009, 09:36:38 »
Som Peter skrev som behövs en regbesiktning av något slag! så det är tyvär inte bara att byta  :-\
sen om dom på bilprovningen märker något är en annan sak!  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #23 skrivet: december 26, 2009, 10:00:51 »
hahahha nej det stämmer då fixar jag nog den här motorn den går juh billigt då kan man få i lte ös i den andra i stället volvo 5a eller nått nån som har föslag på motor

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #24 skrivet: december 26, 2009, 10:01:53 »
Jag röstar ju för bmw eller volvo 6:a  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #25 skrivet: december 26, 2009, 10:36:41 »
hahaha okej vilken bmw motor då??

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2410
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: byte från b14 till b200
« Svar #26 skrivet: december 26, 2009, 10:45:17 »
Jag röstar för S85B50 - då åker du ifrån de flesta på forumet även utan turbo! ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #27 skrivet: december 26, 2009, 10:59:48 »
den motorn är vell lite väl dyr men kom med för slag så ska jag ta dom med om sorg och välja en bra motor så det går att och fort och brätt:D

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #28 skrivet: december 26, 2009, 11:11:34 »
Den var bra kurre  ;D

M50 är ju billiga M30 också vilken man ska välja beror på vad du ska göra med motorn!
kanske är lättast att börja med en vanlig B230, där finns det massor med hjälp att få eftersom två stycken redan byggt med dom motorerna (med växellådan fram) på detta forum!
Sen är det ett bra tips att flytta bak motorn i alla fall mot torpedväggen (ca 25cm) om du ska bygga en riktigt dräpare, annrs blir det bra hjulspinn!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #29 skrivet: december 26, 2009, 11:40:48 »
tack för tipset funderar på en b230 med 16v top

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #30 skrivet: december 26, 2009, 12:06:11 »
Låter som en bra idé!

Kolla Peter´s tråd han bygger två fräna 16v maskiner!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #31 skrivet: december 26, 2009, 18:03:52 »
nån som kanske har en 16v topp och ett b230 blockt med kabelherva till salu här på forumet

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: byte från b14 till b200
« Svar #32 skrivet: december 27, 2009, 03:58:46 »
har du för smärt gräns?? ms+16v+et block
Bra, bättre, bredast

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #33 skrivet: december 27, 2009, 11:19:41 »
det bror på vad det kostar inte värdens bästa ekonomi just nu men säget pris

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #34 skrivet: december 27, 2009, 22:20:26 »
Fråga Peter vad han tycker om MS  ;) skulle satsa på så mycket orginal som möjligt om du förstår mig rätt orginalsprut och kankse ett tillskotssprut från Peter om du kommer upp i mer effekt det räcker gott!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: byte från b14 till b200
« Svar #35 skrivet: december 28, 2009, 16:15:37 »
okej hahaha jag har inte insprut på min nu så måste jag få tag i allt det först