Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 2172689 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #840 skrivet: april 13, 2008, 09:36:26 »
Bra med rostfria slangklämmor och nya slangar! Inge kul när slangklämmorna rostar ihop ochslangarna spricker...

Angående inkörning; ett tips jag har hört åtskilliga gånger vad det gäller ingkörning är att köra in motorn på en "skitolja", typ biltemas billligaste mineralolja eller liknande. Detta ska tydligen göra att kolvringar och dylikt slipas in bättre. Kör man in motorn på en fin syntetolja kan smörjningen tydligen vara för bra, så att kolvringar o.dyl. aldrig slipas in ordentligt utan istället blir bara cylinderväggarna polerade... Då får man en motor som inte ger optimal effekt och dessutom drar olja redan från början... Har jag hört...

I flygvärlden sägs det tydligen även att det värsta man kan göra för en motor under inkörningen är att fisköra; naturligtvis ska man inte "köra skiten ur" motorn när den är nybyggd, men man ska se till att använda hela varvtals och belastningsregistret, och variera flitigt.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #841 skrivet: april 13, 2008, 16:36:08 »
Bra med rostfria slangklämmor och nya slangar! Inge kul när slangklämmorna rostar ihop ochslangarna spricker...

Angående inkörning; ett tips jag har hört åtskilliga gånger vad det gäller ingkörning är att köra in motorn på en "skitolja", typ biltemas billligaste mineralolja eller liknande. Detta ska tydligen göra att kolvringar och dylikt slipas in bättre. Kör man in motorn på en fin syntetolja kan smörjningen tydligen vara för bra, så att kolvringar o.dyl. aldrig slipas in ordentligt utan istället blir bara cylinderväggarna polerade... Då får man en motor som inte ger optimal effekt och dessutom drar olja redan från början... Har jag hört...

I flygvärlden sägs det tydligen även att det värsta man kan göra för en motor under inkörningen är att fisköra; naturligtvis ska man inte "köra skiten ur" motorn när den är nybyggd, men man ska se till att använda hela varvtals och belastningsregistret, och variera flitigt.

Jepp kom på det med rostfria slangklämmor när jag höll på med bränsletanken.
Nu byttes bara en slang på kylaren och det är den övre kylarslangen. När jag bytte kylare så blev den för kort pga. att den nyare kylaren hade anslutningen lite längre ned/längre bort från termostathuset.

Jepp, ska köra in med 10W40.. vore ännu bättre med 10W30 men hade 40:an hemma och tänker göra åt den nu för sen blir det aldrig av. Tänkte köra med Biltema Helsyntet 5W50 efter inkörning, bra eller dåligt?

TACK för de förväga tipsen om inkörning Kurre!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #842 skrivet: april 13, 2008, 17:19:16 »
Jag kör Biltema 5W50 helsyntet i motorcykeln, det funkar utmärkt! Den är ju lite tjockare vid höga temperaturer än 10W40, vilket är bra med en sliten motor (min hoj har gått 10 000 mil på höga varv...). Oljeförbrukningen gick ner klart märkbart när jag bytte till den från 10W40, och hojen tycks må bra 2000 mil senare.
Som jag förstått de inkörningstips jag har fått är det dock inte viskositeten som avgör vilken olja man bör använda vid inkörning, utan om det är syntet eller inte... Teorin är att oljemolekylerna i syntetolja är så långa att oljefilmen blir för stark så att kolvringar och dylikt inte bryter igenom och slipas in ordentligt. I mineralolja är oljemolekylerna kortare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #843 skrivet: april 13, 2008, 17:24:03 »
Jag kör Biltema 5W50 helsyntet i motorcykeln, det funkar utmärkt! Den är ju lite tjockare vid höga temperaturer än 10W40, vilket är bra med en sliten motor (min hoj har gått 10 000 mil på höga varv...). Oljeförbrukningen gick ner klart märkbart när jag bytte till den från 10W40, och hojen tycks må bra 2000 mil senare.
Som jag förstått de inkörningstips jag har fått är det dock inte viskositeten som avgör vilken olja man bör använda vid inkörning, utan om det är syntet eller inte... Teorin är att oljemolekylerna i syntetolja är så långa att oljefilmen blir för stark så att kolvringar och dylikt inte bryter igenom och slipas in ordentligt. I mineralolja är oljemolekylerna kortare...

Tack för klarsynt svar! Då kör jag oxå på Helsyntet då. Det är ju bra med lite tjockare olja när man kör hårt (som jag) och oljan blir varmare än i en svenssonkörd motor. Och så blir den bra i vinter i kalla starter!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #844 skrivet: april 13, 2008, 19:01:17 »
Vad är alla små mässingsbrickor till i kompletteringssatsen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #845 skrivet: april 14, 2008, 01:04:04 »
Bild på nya kolvringarna inlagd i uppdaterat gammalt inlägg: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg49744#msg49744

Lägg märke till oljeskrapringen, eller ringarna rättare sagt för det är fjädern i mitten och sen två tunna ringar på var sin sida. Inte som original ring där det är en enhet (förutom fjädern) som är urholkad.
« Senast ändrad: april 14, 2008, 01:16:03 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #846 skrivet: april 14, 2008, 01:49:59 »
Här kommer bilder från helgen..

Chefsmecken upptäcker att jag fortfarande kör B200!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #847 skrivet: april 14, 2008, 01:56:14 »
Mer, bilderna talar för sig själva. Konstigt med insugspackningen på ettan.
Annars såg det bra ut!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #848 skrivet: april 14, 2008, 01:58:13 »
Ännu fler bilder

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #849 skrivet: april 14, 2008, 02:03:17 »
Sista:

Klägg i insugskanalerna, blir tydligen så när man kör på etanol!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #850 skrivet: april 14, 2008, 03:43:00 »

Är det etanol som löst upp packningsmaterialet? Isf varför bara på 1-an? Kanske 1-ans spridare sprutar konstigt!? :-\ :) /M

Ps. En fin update, många intressanta bilder. /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #851 skrivet: april 14, 2008, 10:56:20 »
Sista:

Varför blir det så? Är det så att etanolen inte klarar av att "tvätta bort" skiten från vevhusventilationen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #852 skrivet: april 14, 2008, 15:51:36 »

Är det etanol som löst upp packningsmaterialet? Isf varför bara på 1-an? Kanske 1-ans spridare sprutar konstigt!? :-\ :) /M

Ps. En fin update, många intressanta bilder. /Ds

Nej packningarna är inte upplösta. De är hårda. Men det verkar som om det varit mekanisk påverkan på ettan.. kan det blivit vid montering!?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #853 skrivet: april 14, 2008, 15:52:52 »
Sista:

Varför blir det så? Är det så att etanolen inte klarar av att "tvätta bort" skiten från vevhusventilationen?

Jag vet inte.. GustavT min lillebror hade samma klägg i sin etanolmotor och nyss läste jag på TPC "att det är så".

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #854 skrivet: april 14, 2008, 15:56:28 »
Personligen har jag läst på nån etanol hemsida att det brukar vara renare med etanol. Därmot så går väl spriten väldigt hårt på slangar odylikt så gammal smuts har väl löstsupp och sen åkt in i loppet.

Väntar med spänning på bytet :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #855 skrivet: april 14, 2008, 16:06:41 »
Personligen har jag läst på nån etanol hemsida att det brukar vara renare med etanol. Därmot så går väl spriten väldigt hårt på slangar odylikt så gammal smuts har väl löstsupp och sen åkt in i loppet.

Väntar med spänning på bytet :)

Jo det är ju den allmänna uppfattningen att det renar. Och det ser vi ju i förbränningsrummen att det gör. Men varför det blir så kladdigt i kanalerna vet jag inte, och jag hoppas att det inte är slangar mm som löses upp..

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #856 skrivet: april 14, 2008, 17:25:35 »
En vild gissning angående kladdet kan ju vara att det läckt lite olja, som sedan inte lösts särskilt bra av etanolen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #857 skrivet: april 14, 2008, 20:48:27 »
En vild gissning angående kladdet kan ju vara att det läckt lite olja, som sedan inte lösts särskilt bra av etanolen...

Tror inte det är olja men vad vet jag. Hittade ingen direkt info på etanol.nu heller..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #858 skrivet: april 15, 2008, 00:59:39 »
BloggUpdate: 2008-04-15, 00:30, B200-MOTORN ÄR UR!!

Mycket pust och stön, ett verktygshaveri och minst två nybörjarmisstag senare..

Bilder mm. kommer i morgon.

God natt(macka)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #859 skrivet: april 15, 2008, 11:49:06 »
Har du kommit någonstans angående klegget?
En liten tanke, var klegget lättlösligt i bensin?
I sådana fall skulle det här kanske kunna föklara ett och annat: Klegg från Etanol.nu
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #860 skrivet: april 15, 2008, 17:02:24 »
Har du kommit någonstans angående klegget?
En liten tanke, var klegget lättlösligt i bensin?
I sådana fall skulle det här kanske kunna föklara ett och annat: Klegg från Etanol.nu

Nej jag har inte kollat mer på det. Har haft annat att göra  ;D

Men jo jag har läst den tråden på Etanol.nu, tycker inte att den verkar beskriva det jag sett i 2 motorer nu.

Citat från tråden:
Det här rosa klägget löser sig för den delen mycket lätt i bensin. Om man har fått driftstörningar av den anledningen så brukar de försvinna helt och hållet efter några mil med t ex 50 % blandtankning.
Jag brukar passa på vid tom tank med ungefär 1000 mils intervall, att tanka 10 l bensin, kör sedan slut på den innan jag tankar E85 igen. Sedan jag började med det har jag inte haft några bekymmer.

Orsaken till kläggproblemet är ju en tillsats, PIB (polyisobutylen), som finns i den bensin som blandas i E85. Under vissa förhållanden kan den få för sig att fällas ut om det finns mycket etanol närvarande. PIB är inte rosa i sig, utan rosafärgen beror på att färgämnet fastnar i klägget. E85 tycks ha större eller mindre tendens till den där utfällningen i olika perioder, hösten 2006 hade Sekab större problem än vanligt men de tycks ha kommit tillrätta med saken sedan dess.

Men jag kan ju alltid prova att hälla på lite bensin och se vad som händer  :P
Dock är mitt klägg inte rosa, inte vad jag sett i allafall. Mer svart eller mörkbrunt.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #861 skrivet: april 15, 2008, 20:43:20 »
Det är väl bara att pröva när du tvättar bort det... Hur som helst, intressant fenomen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #862 skrivet: april 15, 2008, 21:38:58 »
Fortsatt UPDATE! Med bilder.

Skönt att äntligen få motorn ur bilen. Den har suttit där alldeles för länge, men har fungerat som en klocka trots hård körning pang på efter kallstart 2ggr per dag i flera år!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #863 skrivet: april 15, 2008, 21:39:17 »
Gjorde två nybörjarfel vid demontering av motorn:

1.) Glömde ta bort täckplåten som sitter under motorblocket mellan oljetråget och kopplingskåpan. Den är bultad i kopplingskåpan med 3st bultar med 10mm skalle.
Tar man inte bort den så kommer inte svänghjulet ut ur kopplingskåpan. Detta fattade jag inte på en bra stund utan slet och bände och lyfte och sänkte kopplingskåpa och motor med spelet och domkraft under motor och kopplingskåpa växelvis. Trodde det var splinesen på transaxeln som inte ville släppa ur lamellen. När jag kom på att lossa plåten kom den ut direkt. Men inte tillräckligt, se nybörjarfel 2 för fortsättningen:

2.) Främre motorbalk (krängningshämmarbalk). Lossar man inte den går inte motorn fram tillräckligt för att kopplingen ska komma ur kopplingskåpan!
Det räckte att lossa tre av 4 bult som håller balken upp mot rambenen. Då vred jag bara den snett framåt tills det var plats för motorn att komma fram tillräckligt. Krängningshämmaren behövde inte lossas alls.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #864 skrivet: april 15, 2008, 21:39:54 »
Motorn lyftes ur med ett "spel" med kedja och krokar och ett handtag att hissa/sänka med. Tyvärr så gick det inte sänka, pga att den hängt sig, så jag fick sänka med ett rep när spisen skulle ner från taket. Spelet är nu "lagat". Receptet var att slå till bestämt på handtaget, fick jag veta idag på jobbet. Hade jag vetat det hade jag sluppit palla upp motorn med en hög däck för att få dit repet och göra mig redo för sänkningen.

För att komplettera spelet användes grov koppartråd, ser lite "tattigt" ut men fungerade väl, smidigt att böja och anpassa längderna för att få motorn att hänga som man vill! Fast kan man använda kedjor är det ju bättre  ;)
« Senast ändrad: april 15, 2008, 21:41:44 av FREJ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #865 skrivet: april 15, 2008, 21:40:05 »
Upptäckte ett slangbrott på vakumslangen till bränsletrycksregulatorn. Vad kan detta påverkat tror ni? Jag är lite osäker på funktionen & nyttan hos bränsletrycksregulatorn när det gäller just vakumet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #866 skrivet: april 15, 2008, 21:40:14 »
Hittade lite svart "klegg" i insuget med. Fastnar tydligen i svängen där luften studsar mot väggen.
Ska undersöka konsistens mm. när tid finnes.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #867 skrivet: april 15, 2008, 22:30:39 »
Upptäckte ett slangbrott på vakumslangen till bränsletrycksregulatorn. Vad kan detta påverkat tror ni? Jag är lite osäker på funktionen & nyttan hos bränsletrycksregulatorn när det gäller just vakumet.

Regulatorn konstanthåller bränsletrycket ex 2,5 bars övertryck, jämfört med trycket i insuget! Effekten av trasig vakumslang; mer soppa vid ekonomikörning (lågtryck i insug), vilket du inte ägnar dig åt! ;) :)

Hittade lite svart "klegg" i insuget med. Fastnar tydligen i svängen där luften studsar mot väggen. Ska undersöka konsistens mm. när tid finnes.

Bra, där är du kanske något på spåret. Kan det vara så att etanolen löser, något gammalt skit i kolfiltret!

:) /Max
« Senast ändrad: april 15, 2008, 22:36:25 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #868 skrivet: april 15, 2008, 23:11:26 »

Regulatorn konstanthåller bränsletrycket ex 2,5 bars övertryck, jämfört med trycket i insuget! Effekten av trasig vakumslang; mer soppa vid ekonomikörning (lågtryck i insug), vilket du inte ägnar dig åt! ;) :)

Okej.. den har inte varit trasig så länge heller så det har nog inte påverkat så mycket då.
Frågan är om man vill ha vakumanslutningen ansluten när man mappar bilen med Megasquirt..  ???

Hittade lite svart "klegg" i insuget med. Fastnar tydligen i svängen där luften studsar mot väggen. Ska undersöka konsistens mm. när tid finnes.

Bra, där är du kanske något på spåret. Kan det vara så att etanolen löser, något gammalt skit i kolfiltret!

Tittade faktiskt i kolfiltret.. var inte så svart som jag trodde att det skulle vara.. får kolla igen och ta bild och lägga upp!

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #869 skrivet: april 15, 2008, 23:31:43 »
wiho, grattis.

Att glömma plåten för kopplingen har man själv varit med om.

så chefsmeken är nöjd nu då fismotorn är ute? :)

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #870 skrivet: april 15, 2008, 23:58:15 »
Frågan är om man vill ha vakumanslutningen ansluten när man mappar bilen med Megasquirt..  ???

Utan att ha tänkt på frågan allt för länge; är svaret Nej. Vakuumanslutningen gör spridarna olinjära! Om MS styr på Lambda, måste det kvitta! Men vist blir det kaka på kaka, MS minskar bränslet vid ett lägre ingastryck, detta gör även regulatorn. Då måste MS kompensera detta! Slutsatsen blir nog; MS+vakuumstyrd regulator => sämre bränslestyrning... :) /M

Se min rättelse, mitt nästa inlägg! Vakuum behövs! :-[ :) /M
« Senast ändrad: april 16, 2008, 20:14:55 av Max »

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #871 skrivet: april 16, 2008, 08:18:08 »
angående vacuumet så tror jag det kvittar effektmässigt eftersom just ms sitter och reglerrar hela tiden mot lambda och på så sätt så får du juh ändå den mängd soppa du vill ha.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #872 skrivet: april 16, 2008, 09:20:45 »
Lambdareglerat eller inte tror jag inte spelar någon jättestor roll när det gäller bränsletryck kontra insugstryck... Frej kör väl ändå bara på fullgas, där han sannolikt mappat till något annant än Lambda 1 för att få max effekt...  då gör inte lambdareglering någon nytta...  ;D
Hur som helst, MS förutsätter att tryckskillnaden över spridarna är linjär, d.v.s. att spridarna har konstant flöde. Det är det flödet man ställer in i "Req Fuel" variabeln. Den avgör hu många millisekunder spridarna behöver vara öppna för att nå inställt AFR vid 100% fyllnad av cyilndrarna. Om spridarnas flöde inte är linjärt kommer man få kompensera detta genom att mappa VE-tabellen annorlunda, vilket kommer få till följd att man får mappa om en massa om man t.ex, byter spridare eftersom det då inte räcker att bara ändra Req Fuel då spridarnas flöde inte är konstant...
Kort sagt, MS klarar sig alldeles utmärkt utan vakumrefererad BTR, men för att allt ska funka så smidigt som möjligt bör ändå en sådan användas...

Kul att motorn har kommit ur! Nu är det inte långt kvar till dess du åker B230!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fuse

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
    • Pics
« Svar #873 skrivet: april 16, 2008, 13:32:45 »
You do wan't to keep the vacuum/pressure fuel regulator!

Linear fuel pressure regulator doesn't "enrichen" the mixture, it just keeps the fuel pressure in the fuel rail same level related to the pressure in the intake manifold.

For example you set 3bar fuel pressure when there's atmospheric pressure in the manifold. Then you put 1bar of boost in the manifold. Without the vacuum/pressure controlled regulator the pressure in the fuel rail is 2bar compared to the pressure in the manifold! And you don't want that to happen, there would be a huge drop in the injector flows and even MS can't compensate that quite well..

Of course fuel rail pressure is still 3bar compared to the outside atmospheric pressure but that doesn't mean anything. So to keep the constant 3bar pressure in the fuel rail under 1bar boost you'll need to add +1bar to fuel pressure too, so when compared to the outside atmospheric pressure it's 4bar in the fuel rail but the engine "sees" it as 3bar because of the 1bar pressure in the manifold.. 

MS can't adjust the fuel correctly if you don't have steady pressure in the fuel rail compared to the manifold pressure.

Of course in the NA cars it's a bit different thing but I would guess it would affect in a bad way if the fuel pressure is set 3bar in the atmospheric pressure and then comes -0.5bar in the manifold compared to the atmospheric pressure, again same thing happens as before but reversed, fuel pressure in the rail is 3.5bar compared to the intake manifold pressure.
« Senast ändrad: april 16, 2008, 16:42:59 av Fuse »
Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #874 skrivet: april 16, 2008, 18:27:13 »
wiho, grattis.

Att glömma plåten för kopplingen har man själv varit med om.

så chefsmeken är nöjd nu då fismotorn är ute? :)

Wiho var ordet!  8)

Jo han har idag på dagis pratat om att pappa har lyft motorn  ;)

angående vacuumet så tror jag det kvittar effektmässigt eftersom just ms sitter och reglerrar hela tiden mot lambda och på så sätt så får du juh ändå den mängd soppa du vill ha.

Jo det är klart.. men regleringen blir ju lite konstig.
Precis som när man kör med progressiv bränsletrycksregulator+MS. Fast där är det ju ett mer fast förhållande.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #875 skrivet: april 16, 2008, 18:27:55 »
sen en sak som man inte skall glömma med när den slanngen är spruken eller har hoppat loss då drar de tjuvluft den vägen oxså i i insuget och du åker som sagt på konstant högt bränletryck de ger ingen effekt att åka så bara dålig brännsle ekonomi. ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #876 skrivet: april 16, 2008, 18:28:28 »

Utan att ha tänkt på frågan allt för länge; är svaret Nej. Vakuumanslutningen gör spridarna olinjära! Om MS styr på Lambda, måste det kvitta! Men vist blir det kaka på kaka, MS minskar bränslet vid ett lägre ingastryck, detta gör även regulatorn. Då måste MS kompensera detta! Slutsatsen blir nog; MS+vakuumstyrd regulator => sämre bränslestyrning... :) /M

Jepps.. får prova utan vakum när jag får chans att mappa nästa gång (laptopen är trasig, får se om jag lyckas bättre med Palm:en).

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #877 skrivet: april 16, 2008, 19:27:39 »
Skönt att det händer lite saker mer än rostlagning! Ditt pyre kommer nog komma ihåg det här projeket och med det ge honom självförtroende att utföra det själv när han är 18 och köpt sin första 360. Kan pappa, kan jag.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #878 skrivet: april 16, 2008, 19:47:55 »
Fan va trist... följa ditt projekt på nätet ist för att vara där och störa.
men men. grattis till att lyfta ur det gamla hjärtat och lycka till med det nya!

Apropå kådan/klägget i kanalerna så har det nåt med vevhusventilationen att göra. olje dimma och etanol gas bildar tydligen gegga det har jag läst mig till på etanol.nu så häng inte mig om det är fel :P

Ha d
Lycklig igen i min 360gl sedan

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #879 skrivet: april 16, 2008, 20:09:20 »
You do wan't to keep the vacuum/pressure fuel regulator!

Linear fuel pressure regulator doesn't "enrichen" the mixture, it just keeps the fuel pressure in the fuel rail same level related to the pressure in the intake manifold.

Vet inte hur jag tänkte, i mitt förra inlägg! Får skylla på att det blivit för lite sömn, den senaste tiden!  :-[

Den citerade texten stämmer! Givetvis gör vakuumregleringen så att bränsletrycket, jämfört med ingastrycket är konstant. Mao vakuum behövs, annars blir spridarna olinjära (jag tänkte, tvärt om tidigare)! ;D

FREJ, ersätt den skadade vakuumslangen, den behövs!