Författare Ämne: Robins Räcer  (läst 115438 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #120 skrivet: december 19, 2010, 18:29:26 »
om de va ett litet borrat (kan va svårt att se) hål på undersidan av huset där akeln går in så är det "skvallerhålet" som skvallrar om pumpen e kass. mao, dags att byta pump för dig.

Men om det är ett så litet hål borde det väl inte vara det som tömmer hans kylsystem så fort  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #121 skrivet: december 19, 2010, 20:03:35 »
Det lilla "hålet" ska vara någon slags ventil som säger till när vattenpumpen e trasig
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #122 skrivet: december 19, 2010, 21:17:21 »
okej mysko för pumpen snurar lätt och e inte det minsta glapp  ??? kan det vara så ett den slogs av i snön när jag var i diket ???

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #123 skrivet: december 21, 2010, 21:32:45 »
okej hata inte mig nu men gorde en fuling och fyllde hålet med kemisk metall och monterade tillbax skiten med hemmagjord pakning och nu verkar det hålla tätt :) men den håller lite låg temp när man kör med den för inte riktigt någon värme men när den står still får jag massa värme :)

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #124 skrivet: december 21, 2010, 21:42:13 »
lika bra att köpa en ny pump direkt, den kommer att packa ihop, kommer de vatten ur hålet så har de läckt förbi några tätnigar o lager o sånt lever farligt i pumpen.

att den blir varm när du står set kan va pga en kass termostat, om du inte får nån värme när den kör verkar ju termostaten inte kunna stänga helt (eller tillräkligt iaf) så du får en för bra cirkulation genom kylaren.

mvh Erik

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #125 skrivet: december 22, 2010, 19:16:53 »
okej får väl ta och köpa ny(bättre begagnad blir det väl pengar e det ju ont om :( ) pump då men efter att jag fixade pumpen så kommer inte bilen upp i temp har en känsla av att termostaten jag hiddade öppnar något för lätt :( aja får väl skaffa en sådan med :P

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #126 skrivet: december 23, 2010, 16:57:22 »
upptäckte igår att värmen i min kära bil knappt fungerar och den andra termostaten jag bytte till inte funka bra alls den släppte igenom för mycket motorn blir svin kall men nu har jag bytt till original efter att den rengjorts och provkokats. verka hålla bättre temperatur men inte kört nått längre än. men värmen i bilen blir inte bättre för det vad kan jag göra?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #127 skrivet: december 23, 2010, 17:07:11 »
upptäckte igår att värmen i min kära bil knappt fungerar och den andra termostaten jag bytte till inte funka bra alls den släppte igenom för mycket motorn blir svin kall men nu har jag bytt till original efter att den rengjorts och provkokats. verka hålla bättre temperatur men inte kört nått längre än. men värmen i bilen blir inte bättre för det vad kan jag göra?

kan ju vara så att värmepaketet är igensatt med. Du kan ju prova ta bort strypventilen som sitter på slangen in i värmepaketet, den som vajern går till. byt den mot ett rör. blir det inte varmt då så borde det vara värmepaketet som är igensatt?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #128 skrivet: december 23, 2010, 18:35:43 »
bra ide:)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #129 skrivet: december 23, 2010, 22:43:38 »
Sådär nu sitter en liten rör bit med en diameter av hela 16mm där i stället för stryp ventilen då har jag värme i utblåsen på sidorna men inte i utblåsen i mitten : nån som vet vad som är fel ??? har kollat i vadis och försökt se hur det är gjort men fattar inte mycket. hittar ingen bra bild. men tack jyllskar för tipset :D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #130 skrivet: december 23, 2010, 23:20:08 »
Sådär nu sitter en liten rör bit med en diameter av hela 16mm där i stället för stryp ventilen då har jag värme i utblåsen på sidorna men inte i utblåsen i mitten : nån som vet vad som är fel ??? har kollat i vadis och försökt se hur det är gjort men fattar inte mycket. hittar ingen bra bild. men tack jyllskar för tipset :D

undrar jag, om inte dom i mitten bara är för friskluftsintag? alltså direkt utifrån... men är osäker, har ju inte kört 3a på vintern så mycket ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #131 skrivet: december 24, 2010, 05:17:00 »
så kanske det kan vara? nån mera som tror det är så? :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #132 skrivet: december 24, 2010, 09:38:26 »
Så har jag också för mig att det är. Har alltid kört med mitt-utblåsen stängda på vintern.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Robins Räcer
« Svar #133 skrivet: december 24, 2010, 10:11:13 »
Mittutblåsen är bara friskluftsintag, ingen värme där!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #134 skrivet: december 24, 2010, 12:21:22 »
okej så bra då vet ja :D då funkar ju värmen riktigt bra i min bil då :D

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #135 skrivet: december 27, 2010, 15:02:16 »
Försöka få tätt på avgasröret idag med :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #136 skrivet: december 28, 2010, 16:44:05 »
Idag var man inne och gjorde en ombesiktning hade fått tätt på avgassystemet och allt :D Men stabilisator staget vänster fram hade lossat i kuleden så fick ombesiktning igen på grund av det. Men vart förvånad över co-värdet 0,2% :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #137 skrivet: december 28, 2010, 22:45:02 »
Idag var man inne och gjorde en ombesiktning hade fått tätt på avgassystemet och allt :D Men stabilisator staget vänster fram hade lossat i kuleden så fick ombesiktning igen på grund av det.

Så irriterande med sånt!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #138 skrivet: december 29, 2010, 01:13:53 »
Idag var man inne och gjorde en ombesiktning hade fått tätt på avgassystemet och allt :D Men stabilisator staget vänster fram hade lossat i kuleden så fick ombesiktning igen på grund av det.

Så irriterande med sånt!!

Indeed

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #139 skrivet: december 29, 2010, 13:37:17 »
nu har man hämtat ut ett stabilisator stag på mekonomen verkstaden här i bynn 312kr fattigare men så fort pappa åker till tippen med lite skräp ska det börja skruvas :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #140 skrivet: december 29, 2010, 15:04:01 »
Så nu sitter stabilisator staget på och ska snart åka och provköra. Här får ni lite bilder på nya vs gamla och en bild på en liten del av allt skit som kom ut ur stryp-ventilen till värmen i bilen.








Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #141 skrivet: december 29, 2010, 15:31:15 »
Var ju inge större fel med gamla krängningsstaget! =D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #142 skrivet: december 29, 2010, 15:36:50 »
Var ju inge större fel med gamla krängningsstaget! =D

haha nää inte alls ::)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #143 skrivet: januari 04, 2011, 22:20:49 »
Idag har dubbla 12:or hamnat i bilen men tror steget är för klent för när man drar på redigt med volym så slutas basen att spela :/ men va fan låter bättre än innan men tyvärr har mina 6x9 högtalare gått åt skogen :(

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #144 skrivet: januari 06, 2011, 16:08:12 »
Nu är ett större slutsteg på väg från daniel021 härifrån forumet :) tackar honom för ett bra pris :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #145 skrivet: januari 07, 2011, 00:44:07 »
Nu är ett större slutsteg på väg från daniel021 härifrån forumet :) tackar honom för ett bra pris :)

Grattis! Basen i botten  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #146 skrivet: januari 07, 2011, 15:15:02 »
Det är tanken det :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #147 skrivet: januari 10, 2011, 23:14:00 »
Se så där nu är nya basen monterad och det låter bättre och starkare mera tryck i basen nu än innan :) men nu är det så att min sterio har slutat att läsa cd skivor så blir att köpa en ny frågan är bara vilken skulle helst villja ha en med usb men sen är det de med pengarna med :( Här kommer några jag kollar på i alla fall ni får gärna ge tips :)

http://www.pixmania.se/se/se/4891773/art/h-b/bilstereo-mp3-usb-sd-ca-6.html snygg och billig men tveksamt om det är nån kvalite på grejerna och så tar den bara usb...

http://www.pixmania.se/se/se/7692427/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-deh-2300.html den tar ju både usb och cd och verkar vara riktigt okej :)

http://www.pixmania.se/se/se/5125026/art/lg/bilstereo-cd-mp3-usb-lcs5.html den verkar med riktigt bra och tar ju både usb och cd och har "mosfet" förstärkare vilket är samma sorts förstärkare som i slutsteget det kanske är en fördel?

http://www.pixmania.se/se/se/4889531/art/jvc/bilradio-usb-cd-kd-r511e.html verkar med vara en helt okej sterio

http://www.pixmania.se/se/se/6113936/art/lg/bilstereo-cd-mp3-usb-ipod.html det där verkar ju med var en riktigt fin sterio som har många funktioner och så


nån som har något tips om vad man ska ta ? har inte många kronor mer än än en 1000 lapp att lägga så? eller vågar man satsa på den mega billiga? känns som om det är bättre att ta ett känt märke? för många frågor som åker runt i huvet på en...



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #148 skrivet: januari 11, 2011, 01:04:19 »
Ja du.. inte lätt att välja!
Personligen skulle jag välja en med SD-kort framför klumpigare USB men det är väl för jag använder nästan uteslutande minneskort till stereo, film till TV och kameran såklart.
Sen en volymratt istället för knappat är ett annat önskemål för mig.

Mosfet förstärkare sitter det nog i alla stereos som har inbyggd förstärkare sen flera år tillbaks. Men personligen har jag hellre steg till allt om man har plats och råd. Minns hur stereon blinkade så den halvt slocknade när jag drev 4 högtalare på den och spelade bas.

Har man en bas med steg till är det ju intressant med en egen lågnivåutgång för just subbas så att man kan spela "normalt" på dörrhögtalarna och låta just subbasen ta hand om det mesta av den tunga varan.

Kan nog inte hjälpa dig mer i valet än så. Måste vara du som känner efter vad du vill ha. Däremot tror jag på att lite mer pengar ger lite mer valuta. Kanske fler roliga nyttiga funktioner som en liten inbyggd Equalizer med några band (justerar ljudets förstärkning vid olika frekvenser).

Men den billigaste verkade ju ruskigt kompetent för sitt otroligt låga pris.
För mig som sitter på en sur gammal cd-radio blir genast sugen på att ta språnget in i den skivlösa världen. (Har helt slutat bränna omoderna plastskivor).
Enda jag har emot den är att jag måste ta ur fronten för att få i SD-kortet. Usb däremot ser ju ut att sitta på fronten.
Sen står det att den har både vanlig RCA-utgång till slutsteg för vanliga högtalare samt SUB-utgång till ett separat steg för basen. Vilket inte brukar/brukade finnas på stereos i 2000-kronorsklassen då jag tittade lite aktivt för ett antal år sedan!  :o

Däremot den där sista du länkade till verkar inte ha lågnivåutgång(RCA) till slutsteg alls!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #149 skrivet: januari 11, 2011, 07:10:44 »
den sista har 2 st linjeutgångar för ljud med rca kontakt står det under anslutningar i specen lite längre ner på sidan :)
och alla dom jag har länkat till har ratt tror ja :) och det e nog att föredra lite lättare att hitta när man kör :)
« Senast ändrad: januari 11, 2011, 07:13:25 av Robin Israelsson »

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #150 skrivet: januari 11, 2011, 08:31:17 »
« Senast ändrad: januari 11, 2011, 08:34:46 av Robin Israelsson »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #151 skrivet: januari 11, 2011, 14:35:56 »
Personligen skulle jag välja nån av Pioneer stereona eller sony stereon du länkade till, håller såklart på pioneer nu när jag själv har en sån i bruksbilen. Speciellt Sonyn har ju väldigt bra funktioner så som: "Kompatibel iPod/iPhone (styrning och uppladdning) ¦ Automatisk justering av ljusstyrka på displayen ¦ dämpning för telefon"

De kändare märkena brukar oftast ha bättre driftsäkerhet och hållbarhet än alla noname-stereos. Har själv en noname-stereo som har alla världens funktioner och ut/ingångar, men som startar om mitt i låtar samt drar ut batteriet osv.

Lycka till i stereodjungeln.  :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #152 skrivet: januari 11, 2011, 21:18:34 »
har nog bestämt mig för att det blir denna http://www.pixmania.se/se/se/8148877/art/kenwood/bilstereo-cd-mp3-usb-kdc.html plus en 8 gb usb sticka som dom bara tar 84 kr för :o

Edit: Det vart en bestälning gick på totalt 1126,75kr med postförskott och extra försäkring och så :) så om nån av grejerna krånglar ska det bara vara att sicka in den för att få en helt ny motsvarande produkt :)
« Senast ändrad: januari 11, 2011, 22:55:33 av Robin Israelsson »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #153 skrivet: januari 13, 2011, 00:19:40 »
Gött att du kunde bestämma dig till slut!

Nu får du nog roligt i bilen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #154 skrivet: januari 13, 2011, 08:09:49 »
Det hoppas jag att jag får :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #155 skrivet: januari 14, 2011, 13:25:45 »
Nu har jag justerat in vänster framhjul så gått jag kan/orkar och nu känns den både stabilare och som att de rullar lättare för att komma upp i 160 nu är inga större problem men sen ska man över det gåre slött:/ men inte lika slött som innan dock :P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #156 skrivet: januari 14, 2011, 16:06:39 »
Nu har jag justerat in vänster framhjul så gått jag kan/orkar och nu känns den både stabilare och som att de rullar lättare för att komma upp i 160 nu är inga större problem men sen ska man över det gåre slött:/ men inte lika slött som innan dock :P
Nu förstår jag inte vad du menar med justerat in vänster framhjul vred du ratten lite till höger ???

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #157 skrivet: januari 14, 2011, 17:03:25 »
Antar att det är styrstagsänden Robin menar? Finns väl inte mycket andra vinklar att justera på våra bilar?  :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #158 skrivet: januari 14, 2011, 17:57:37 »
aa det var styrledsänden jag menade :) ursäkta att jag var lite oklar :P

har med fått min nya sterio idag och ljudet är sjukt mycket bättre och basen funkar bättre med men måste fan fixa bättre jordning för elen till basen tar slut verkar det som:(  men det märks hur man löser det helt underbart med en usb sticka i fronten i alla fall :) hanterar ju mappar och allt så :)
« Senast ändrad: januari 14, 2011, 17:59:21 av Robin Israelsson »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #159 skrivet: januari 14, 2011, 22:29:34 »
Antar att det är styrstagsänden Robin menar? Finns väl inte mycket andra vinklar att justera på våra bilar?  :)
Jo jag antog det men när Robin skrev i chatten att vänster framhjul står snett utåt blev jag fundersam, för vrider man lite på ratten blir det ju höger framhjul som står snett utåt ;)