Författare Ämne: Extrasprut (dubbla spridarrader)  (läst 8406 gånger)

P.Hedlund

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Extrasprut (dubbla spridarrader)
« skrivet: april 03, 2011, 22:07:32 »
Hej, efter att ha läst endel här blev jag medlem.
Jag har en b230fk till övers ifrån en 240 som jag satte i en m50b25 spis istället.
Ja iaf, den blev såld och 230in blev över, och vill nu sätta den i en 360 såklart!

Jag är särskild intresserad över det här med tillägssprut då den verkar ganska skottsäkert samt basic.
Jag tänkte om man kunde ha fyra extraspridare ( Gula 213cc) på insuget med egen bränslebrygga/klocka (utöver de orginala spridare/brygga) istället
för att ha dom på tryckröret. Då på ett E-insug eftersom det verkar bli trångt på ett vanligt F-insug.

Svårt att förklara men hade tänkt att dom skulle kicka igång med hjälp av en tryckvakt sen att bränslet ökas med hjälp av
den extra Bosch btr:en. Kan det funka?

Är det lika bra och köra org. 360 sprut/tändning eller ska jag hinka över Lh 2.4?
Motor konceptet ifråga är tänkt att bli något såhär:

Ny renov.
A-kam
530 topp
Lite urgröpta f-rum.
Polerade/viktade stakar
Borttagen "puckel" i avgasporten
Samt lite filad i kröken i insugskanal
Org. turkosa 337cc spridare
Org. portat grenrör med en t3/t4 el. dyl. (ej inhandlad)
3" Kl intercooler
Sen tilläggssrutet med fyra st Gula f-spridare med separat  bosch btr/bränslebrygga
Samt E-insug

Tänkt att köra på 98, verkar dra ganska mkt med e85? Tänkt att vara en brukis i sommar.
Är ute efter åtminstonde 280hp i motorn

Kan detta bli något tro? Skriv på bara bra som dåligt.

M.v.h Pontus
« Senast ändrad: april 03, 2011, 22:11:42 av P.Hedlund »

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #1 skrivet: april 07, 2011, 21:32:33 »
Då ska vi se hur mycket jag lyckas svara på utan att glömma vad jag ska skriva :)

Jag ser ingen fördel med att byta till Lh sprut då det är väldigt lätt att skruva med ett originalsprut från 360n och enda fördelen med ett LH är ju att man kan byta chip i dom vilket inte är nödvändigt :).

Jag har precis byggt ihop ett svanhalsinsug med dubbla spridarrader så kolla gärna in min projekttråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6508.0

Tänk på att du måste montera dit spridarmotståndet ifall du ska köra med originalspridarna till FK motorn.

Sen finns det en enklare lösning än extrasprut ifall du ska köra med originalsprut, nämligen att bygga ihop en 3" lmm och sätta dit ett par större spridare och en progressiv tryckregulator. Peter bromsade ut närmare 280 Hp i sin bil med det receptet förra året och då gick den fortfarande fett. Jag körde på samma setup fast med ett par mindre spridare och det som satte gränsen för min effekt då var turbon som blev bottnad (15G).

Visst drar bilen mer med E85 men jag anser att det fortfarande är försvarbart att köra på det istället för 98 :).

Har kanske rätt ut något frågetecken och skapat 100 nya nu :) bara fråga på.

P.Hedlund

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #2 skrivet: april 09, 2011, 11:59:15 »
Tack för ett informativt svar!
Okej, men då åker jag 360 org sprut.
Det nämns ibland "Peters extrasprut" är det något han snajdar ihop som man kan köpa utav honom? Eller är det fel?

Ja, försa om man skulle göra en 3" lmm och köpa ett knippe spridare? Är det bara eftermarknads grejjer som gäller då (förutom 968 spridarna, men känns dyrt) eller finns det ngt annat alternativ? Sen även om spridarna inte stämmer till fullo gentemot Lmm så lär man väl kunna justera det sista btr:en mot bredbandslambda? Tror det kan funka även för mig då jag inte har tummen helt i handen iaf.  :D

Man lär väl ha runt en 450-500cc till max 300 Hp? Kanske rentutav får ha någon extra spridare som går igång och till den effekten?
Tror ni det kommer funka lagom med en "t3/t4"? Vill inte ha för stort och 18-19t är ju hutlöst dyra  :-\
Hade en t70 från kl engång på en b230 men den började spola runt 3,5-4k varv = inte så kul.

Det får bära eller brista hursom för att F&F sjukan har kommit till stan, d.v.s jappsare, resten kan ni räkna ut själva  ;D
Då ska vi se hur mycket jag lyckas svara på utan att glömma vad jag ska skriva :)

Jag ser ingen fördel med att byta till Lh sprut då det är väldigt lätt att skruva med ett originalsprut från 360n och enda fördelen med ett LH är ju att man kan byta chip i dom vilket inte är nödvändigt :).

Jag har precis byggt ihop ett svanhalsinsug med dubbla spridarrader så kolla gärna in min projekttråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6508.0

Tänk på att du måste montera dit spridarmotståndet ifall du ska köra med originalspridarna till FK motorn.

Sen finns det en enklare lösning än extrasprut ifall du ska köra med originalsprut, nämligen att bygga ihop en 3" lmm och sätta dit ett par större spridare och en progressiv tryckregulator. Peter bromsade ut närmare 280 Hp i sin bil med det receptet förra året och då gick den fortfarande fett. Jag körde på samma setup fast med ett par mindre spridare och det som satte gränsen för min effekt då var turbon som blev bottnad (15G).

Visst drar bilen mer med E85 men jag anser att det fortfarande är försvarbart att köra på det istället för 98 :).

Har kanske rätt ut något frågetecken och skapat 100 nya nu :) bara fråga på.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #3 skrivet: april 09, 2011, 20:14:15 »
Japp "Peters extrasprut" är en egen produkt som hans farsa tillverkar :) Så skicka ett PM till honom och kolla ifall du kan få tag i ett från honom :).

3" Lmm bygger du av en LMM från en BMW 535 E34 och lämpliga spridare skulle jag nog säga är från www.BJPrace.se. Jag kör med ett par 525CC Delphi spridare från honom vilket matchar riktigt bra fast får köra med väldigt lågt grundtryck. Men som du sagt så är det ju bara justera in med en BTR och hålla koll på lambdan. Jag kör med en progressiv 1:1,7 som hittills funkat bra, ska bli kul att se i sommar när originalsprutet är bottnat.

Turbo är nog en T3 ett lagom val och sen stoppa i ett par riktiga lager istället för kina skiten som sitter i från början. Eller så är en T04e lagom för max 350 Hp och ganska vettig spoolup.

Fast N Furious sjukan är en allvarlig sjukdom som måste bekämpas med en ordentlig sleeper ;) Precis det vi har börjat med här i stan :)

P.Hedlund

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #4 skrivet: april 10, 2011, 15:56:13 »
Verkar som att jag kommer att beställa dom där delphi spridarna!
Lmm-historien, är det bara att byta elektronik i den?
Ang, ditt låga grundtryck, är det p.g.a storleken på lmm? För liten?

Kollat in din tråd faktiskt ett par gånger, och tror nog att jag kmr planka rätt av  :D Hehe.
Vad förväntar du dig för effekt med din setup? Ska du åka e85?
T04e:n verkar ganska maffig/stor ändå? Hur pass mindre blir t3/t4:an till förhållande mot din? iof kan jag ju luska reda på måtten, men men.. Skönt med respons men ändå kul att varva om man säger.

Extrasprutet får nog vänta, då jag kommer köra på dom där spridarna. Men det är ju lätt och sitta och säga nu  ::)

Tror inte man förstår riktigt än hur jävligt bilen kmr att gå än, blir nog en fet käftsmäll.

Tackar så mkt för hjälpen hittills!

Pontus

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #5 skrivet: april 10, 2011, 21:34:49 »
Jag kör ändå med en stor LMM och 525or :) Så större LMM går inte få tag i vad jag vet. Men lågt tryck är ju bra då räcker ju spridarna längre ;).

Japp det är bara att flytta över all elektronik från 360ns LMM till BMWns. se till att mäta upp resistansen mellan 1a stiftet mot dom andra innan du river mätaren och efter att du monterat klart. Mellan 1a och 4e stiftet så är det en variabel resistans beroende på öppningen på klaffen :). Man vara lite pill att få 100% kontakt på banorna som styr motståndet ibland men bara pressa och böja stiften försiktigt och mäta så kommer man fram till rätt resultat till slut.

Låter kul med att du ska planka :) Japp blir att köra på E85 och jag hoppas på att kunna bottna ur turbon med extrasprut och en hemmabyggd laddtrycksstyrning för att skona drivlinan som nog ändå kommer gå sönder ett par gånger i sommar. T3/T4 turbon är nog någon storlek större kompressor del på vill jag minnas men avgashusen på kinakopiorna är rätt små och bromsar en del vad jag har förstått. Men hoppas på att kunna få ur närmare 350 Hp som max!!!

Här har du ett par klipp från min bil som jag hade förra året som jag hade en 15G turbo i som kanske gav 250 Hp och sen en hög utväxling. I båda filmerna hade jag en felbyggd WG som tjuvöppnade så jag inte fick fullt ladd förens 4000 RPM. Blev sjuk skillnad när jag satte en hjälpfjäder och jag hade fullt från 2000 RPM sen.

http://www.youtube.com/watch?v=mdWdYGui5Ik

http://www.youtube.com/watch?v=zKs5I0-Y1zU

P.Hedlund

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #6 skrivet: april 12, 2011, 18:43:35 »
Oj den gick ju bra! 15g, den sitter på någon v70 eller?

Har fått pejl på läget nu känns det som. Fått mkt kött på benen, tack för det!
Hoppas att kunna sniffa på 300 gränsen med e85, men är ganska insöad på en kam från Folkraceshopen faktiskt.
Men vi får se!

Men jag håller fortfarande fast vid att: Det får bära eller brista! Nästan, mest bära..  8)
Håller nu på och letar efter en riktigt fin 360 :)

Så fort jag kirrat det så lägger jag upp en projekttråd, men fixar med spisen sålänge tills den står på parkeringen!

Tack o bock

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #7 skrivet: april 12, 2011, 20:10:49 »
15G sitter på 850 T5 har jag för mig :).

Lycka till! Har ju vart mitt kvällsnöje att se ifall jag kunnat komma med några bra svar i denna tråden :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Extrasprut (dubbla spridarrader)
« Svar #8 skrivet: april 12, 2011, 20:17:06 »
15G sitter på 850 T5 har jag för mig :).

Lycka till! Har ju vart mitt kvällsnöje att se ifall jag kunnat komma med några bra svar i denna tråden :)
japp 2.3liters 850turbo/t5/t5r

v70 har 16T orginal om det är en 2.3liters
Varför köra sakta när man kan köra fort?