Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 896899 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder | Måste hjullagret bytas?
« Svar #40 skrivet: november 16, 2011, 11:15:46 »
Igår låg det en rolig bok i brevlådan  ;D

En sån rolig bok låg det där i  :o Vann en auktion på tradera i söndags, betalade hela 68kr med frakten inräknad på måndag morgon, och på tisdag låg den i brevlådan  :D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:18:42 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder | Måste hjullagret bytas?
« Svar #41 skrivet: november 17, 2011, 23:20:07 »
Tradera är bra!
Haynes med!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder | Måste hjullagret bytas?
« Svar #42 skrivet: november 18, 2011, 10:36:32 »
Jeo, vann en auktion på 2 nya Norrbit bromsskivor i onsdags. 200kr + frakt på 79kr så nu väntar jag bara på att få hem dem  :D
Tradera är grejjer det  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder | Måste hjullagret bytas?
« Svar #43 skrivet: november 24, 2011, 19:34:56 »
Var nyss och hämtade ut mina nya skivor. Är ledig imorgon så då blir det att byta bromsskivor och när navet ändå är löst blir det att stoppa i nytt hjullagerfett och hoppas på att glappet försvinner. Sen blir det att limma fast innerbackspegeln, köpte en bättre begagnad från en 360 förra torsdagen.
Och har på g en batterihylla så om jag hinner få tag i den så blir det att montera den imorrn också.
Efter det är det besiktning kvar innan jag börjar fixa med insidan (städa och koppla stereo).

Så imorgon blir det en update och jag ska komma ihåg att ta så mycket bilder jag kan  :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder | Måste hjullagret bytas?
« Svar #44 skrivet: november 25, 2011, 18:34:56 »
Idag har jag varit och pillat. Skulle byta bromsskivor fram, men när jag tar loss däcket ser jag att mina skivor är inte likadana som dem jag köpt. dem jag köpt är mkt djupare så det blev det inget av.
Bytte hjullagerfett och drog åt så naven snurrade lätt men inte glappade så nu är det gjort iaf.
Tog även och testade montera extraljus för att se hur det kmr se ut, och det såg fint ut :) Men blir inte att montera dem "permanent" förrän jag besiktat.


Bredden på gamla skivan.

Bredden på nya skivan.

Bredden på nya skivan.

Bredden på gamla skivan

Vad måste jag göra för att kunna använda mina nya skivor? Gissar att jag måste byta hela naven och fjäderbenstornet som axeln till navet sitter på.



Koppen borta.

Sjustera in lagerspelet.


Extraljus, lookin' good  :D

Bilen i sin helhet.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:20:31 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #45 skrivet: november 26, 2011, 16:51:33 »
Idag så har jag gjort färdigt bilen inför besiktning. Bara kvar att göra en sista koll så allt funkar som det ska och sen boka besiktningstid.
Det jag gjort är:
Popnitat fast en batterihylla från en 240, fick kapa av en liten bit av den men den sitter stadigt.
Limmat fast innerspegeln med Loctite backspegellim.
Försökt reda ut tattarkopplingen till stereon men orkade inte just nu.
Måttat ut hur stor träskiva jag behöver för att bygga hatthylla.


Batterihylla från en 240, märkt ut med en kniv var jag ska kapa av den.

Passar perfekt, borrat och nitat, använde ca 10nitar så satt det som bara f*n.

Batteriet på och fastspänt.


Nya spegeln till vänster, gamla till höger. Bytte spegel för att den gamla hade lika bra skärpa som botten på en cola-burk.


Härligt kopplat. Pluskabeln är skarvat 3ggr med olika färger på kablarna  :-\


Måttat ut hatthyllan. Kom på nu att jag glömde mäta hur tjock skiva jag kan ha ::) Måtten blev i alla fall 116cm bred och 65cm lång.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:22:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Stisn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #46 skrivet: november 26, 2011, 20:11:00 »
Julmust! På tide med en tur til Sverige snart, kjenner jeg  ;D

Lykke til på besiktningen!
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #47 skrivet: november 26, 2011, 20:22:11 »
Jeo, julmust är grejjer det när man är i garaget  :P

Tack! Jag hoppas verkligen den går igenom så slipper jag köra runt i min äckliga Opel  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Mycket bilder
« Svar #48 skrivet: november 26, 2011, 22:43:13 »
Pratade med en kompis lite ikväll om att man skulle ta och byta till B23 i 340in. Då sa han att jag kan få köpa en B23A som gått 28k mil, toppen byttes till en ny vid 25k mil. Får motorn för 500kr så tänkte om det låter som ett lagom pris?

Jag tänkte köra med min B19A antingen till kamremmen går av eller till kopplingen blir slut, vilket som nu kommer först.
Har planer på lite budgettrim, siktar på ca130 sughästar (112hk original i B23A). Det jag vill veta är vad som behövs göras för att få ut 130hk ur en B23A?

Det jag tänkt göra med motorn i vinter/vår är:
Matchporta insugskanalerna mot insuget för att få jämn övergång vilket ger bättre flöde.
Matchporta avgaskanalerna mot grenröret för att få jämn övergång vilket ger bättre flöde.
Elfläkt
Extraktorgrenrör om jag får tag i ett billigt passande 340/360 (max 1000kr).
E85 konvertering
och självklart en ordentligt service bestående av nya tändstift, tändkablar, rotor, fördelare, kamrem, oljefilter och olja (oljefilter och olja är nybytt, men kan väl vara lika bra att byta så man vet att det är gjort)

Vad mer måste göras för att få ut ca130 sughästar?  Går det att få ut den effekten utan att byta förgasare? Vill helst ha kvar originalförgasaren (Stromberg 175CD) så bilprovningen inte klagar, nog för att jag kommer bara behöva byta varannat år eftersom bilen är veteranare men måste ju ha råd att köra bilen.
« Senast ändrad: november 26, 2011, 22:45:31 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Hur hårt drog du hjullagret? Man ska dra det för hand (Går ju med ringnyckel då) tills det börjar bli tungt. Tar man i och drar så sitter de för hårt..

Lärde mig det på jobbet, killen som sa de till mig nämnde om att några hade gjort så tidigare..slutade med att lagerna svetsades fast när de blivit varma.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jag drog så det började gå lite tyngre sen släppte jag upp tills det gick lätt igen. Jag drog ju inte så hårt jag kunde och sen tyckte att "nu glappar det inte längre" och kastar ihop allt igen. Nä drog lätt, några millimeter åt gången och kände hur tungt det gick hela tiden, spände lite, släppte lite och höll på så till jag hittade där det gick lätt och inte glappade (behövde dra åt ca3-5mm för att det inte skulle glappa längre och då gick det inte tyngre än vad det gjorde tidigare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Idag har jag gjort en sista koll innan jag bokar besiktning. Allt verkar ok enligt mig så nu ska jag boka besiktning och sen får jag höra vad dem säger  :)
Har också plockat bort den äckliga solblekta överdragsklädseln och kan säga som så att det är nog inte många snart 31år gamla säten som är lika fräscha  :o


Fräscht!!

Äcklig överdragsklädsel, men tack vare den så är riktiga klädseln galet fräsch  :-*

Baksäte med överdrag

Baksäte utan överdrag, galet fräscht?

Andra sidan av baksätet

Förarstolen utan överdrag. Enda skadan är nere i hörnet vid hjulet man sjusterar ryggen på stolen med.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:25:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Tvätta klädselöverdraget.. den är så gott som unik!
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Menar du att klädselöverdraget är så gott som unikt? eller menar du att mina säten är så gott som unik gällande skick?

Tack i alla fall fastän jag inte riktigt förstår vad du menar  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Överdraget.. Men "äckligt" rena säten under!
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ok då förstår jag  :) Får väl se om man kanske tar och tvättar upp överdragen, se ifall dem blir nå fräschare för dem är så sjukt solblekta. Dem är till och med gula på vissa ställen  :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 BESIKTNING!!!
« Svar #56 skrivet: december 02, 2011, 14:20:43 »
Jippie, idag gick det att boka besiktning så då blev det att boka tid på Tisdag kl1430 :D
BESIKTNING!!!!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Har nu besiktat bilen, fick 2st tvåor så den gick inte igenom  :'(
2orna var
1. Strålkastare halvljus, båda sidor, ljusbild felaktig (diffus) - Ska ta loss glasen och rengöra dem.
2. Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn - Måste lufta bakbromsarna, men luftnippeln är runddragen så det kan bli problematiskt  :-\

Sen bra att veta på:
Reservhjulslåda, rostskadad - Ska fixa när jag får tag i svets och plåt.
Stomme sidobalk, yttre, båda sidor, rostskadad

Så nu har jag tre saker att fixa:
Ljusbilden
Lufta bakbromsar
Koppla iso-kontakter

Sen är det påställning, försäkring, efterkontroll och toksladda  ;D Var roligt att sladda lite påväg till och från besiktning  8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #58 skrivet: december 06, 2011, 17:45:19 »
Kör du inte den påställd och försäkrad till besiktningen? Synd på tvåorna. Känns som att strålkastarna är en svag punkt på dessa bilar.

Min hade t ex bara ca 10V på halvljuset när jag köpte den så blev att dra nya kablar och sätta dit ett relä. Kan ju vara ett tips att kolla upp som kan hjälpa på besiktningen att få genom den.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #59 skrivet: december 06, 2011, 20:57:57 »
Nä körde avställd men trafikförsäkrad till besiktningen så behöver jag bara betala försäkring för en dag ifall den inte går igenom. Och nu gick den inte igenom så.

Mina lysen lyser bra och fint, var bara att det var fett och kondens på insidan av glaset så det blev diffust, fixat det nu ikväll. Kommer update på en liten stund.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #60 skrivet: december 06, 2011, 21:28:04 »
Ikväll har jag fixat två saker på min att göra lista, jag har diskat lyktglasen och vad jag kan se är det inte diffust längre. Har även kopplat iso-kontakter så jag kan använda en vettig stereo.
Bara kvar att lufta ur bakbromsarna, men det hann jag inte ikväll utan får ta det imorgon. Hoppas jag får loss luftningsnippeln så jag kan glida in på efterkontroll på torsdag  :D


Lyktsargen och lyktor lösa.

Tagit bort dem trasiga stårlkastartorkarmotorerna, fick säkert bort minst 200g på det (får väga dem någon dag).

Naket, och glasen har jag tagit lös. Rengjorde reflektorn med t-sprit så gott det gick (inte mycket gick bort).

Det övre glaset smutsigt, det undre diskat.

Båda glasen diskade.

Åh så fint det lyser   8)


Iso-kontakter, trevligt ormbo.

Mycket bättre  :D

Ja det var allt för idag, förhoppningsvis får jag loss luftningsnippeln bak (är ju bara en luftningsnippel på båda bakbromsarna. Bromsrören går från huvudcylindern till höger bakbroms och sedan från höger bak går det till vänster bak och på vänster bak sitter luftningsnippeln.)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:28:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #61 skrivet: december 07, 2011, 07:21:42 »
Har du prövat att mäta spänningen på dina ljus? På min datorskärm ser ljuset väldigt gult ut men kan ju dels vara min skärm eller dina kamerainställningar som luras. Tycker iaf att du borde mäta spänningen för att kunna kräma ut mer ljus ur dina lyktor iaf =)

Såg ut att ha blivit stor skillnad på rengöringen iaf =) Härligt att få bort ormboet också. Jag måste göra samma operation bakom min stereo. Får knappt tillbaks den i hålet efter att dragit ut den för att byta antennkabel och antenn. :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #62 skrivet: december 07, 2011, 11:37:49 »
Ok. Jo det lyser nog ganska gult, men lyser mkt gulare på bild än i verkligheten. Men får ta med mig multimetern och mäta dem när jag ska och fixa med bakbromsarna på nån timme.

Jo blev en jävla skillnad på glaset  :) Jo det var härligt, var riktigt enkelt. Skarvade bara på iso-kablarna på original-kablarna och sen drog jag bak kablarna ur stereohålet och gömde dem bredvid handskfacket (tog bort handskfacket för att komma åt).  ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #63 skrivet: december 07, 2011, 16:36:02 »
Var idag och tog loss bromstrumman bak, då ramlade det ut en fjäder och en låsbricka. Det var fjädern och låsbrickan som ska hålla bromsbacken på blats så den inte kan åka utåt (ut mot baksidan av trumman om ni förstår).
Mätte också upp strömmen till framlysena, och mycket riktigt som danne påpekat så är det endast 10,1V till framlysena. Tror det kan vara dålig kontakt eftersom kopparn ser inte kopparfärgat ut, ser grådaskig ut. Kontakterna i kontaktstycket ser också grådaskiga ut.

En trevlig överraskning var i alla fall att jag inte har körförbud längre, stod på transportstyrelsen/mina fordon att det var körförbud igår men inte idag  :D Så nu är den försäkrad och påställd vilket betyder att det blir att fara ut på snöiga vägar ikväll  ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #64 skrivet: december 07, 2011, 16:42:54 »
Ett tips är att mäta både +12V och jorden till lamporna. Kan ju vara så att du har dålig jordning fast du har maximal + till lamporna.  :)

För luftningsnipplar till bromsar rekommenderar jag svetstång och mycket värme.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #65 skrivet: december 07, 2011, 16:45:34 »
Ok får testa det, mätta bara + och - på kontaktstycket med lampan bortkopplad. Får testa så jag inte byter kontaktstycke i onödan.

Ok tack för rekommendation. Jag testade med polygrip och mkt rostlösning men fick inte loss den ändå. satt som svetsat
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #66 skrivet: december 07, 2011, 20:11:43 »
Mät även med lampan på plats. Eftersom du har en förbrukare som drar ström kan det bli ännu lägre spänning. Dåliga kontakter som det gör hög ström över blir varma vilket innebär förluster. Blir en ond spiral..

Men nåt bör du säkert åtgärda. Som Bergvik nämnde är det bra att mäta på flera ställen. Du behöver ju inte heller mäta jord/plus utan kan ju även mäta t ex över en hängsäkring och se om den i sig självt ger en spänningsförlust.

Jag löste det enkelt för mig med ett nytt relä till halvljuset. Helljuset brydde jag mig inte om för där har jag extraljus istället =) Men vill man ha kvar orginal får man istället felsöka alla kontaker på vägen =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #67 skrivet: december 07, 2011, 20:54:50 »
Ok tack för tipsen får kolla upp det  :)

Men blev positivt överraskad ikväll hur lätt den är att sladda med, går att ligga riktigt brett utan att snurra. Hade med mig en kompis som sladdar 745 och han satt och sa i många kurvor "åh nu snurrar det" men inte snurrade det inte  ;D

Men en sak som hände nyss när jag kopplade i motorvärmaren så gick jordfelsbrytaren så måste kolla upp om det är motorvärmaren eller om det bara är nåt med kontakterna.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #68 skrivet: december 10, 2011, 03:57:40 »
Har inte gjort något större med 340in.
Har konstaterat att motorvärmaren i blocket är trasig, så blir antingen att byta den eller  kasta i en B23A jag får köpa av en kompis.

Men jag stör mig på att det gnisslar nånstans från bakvagnen, blir tystare när jag har passagerare i baksätet. Vad skulle det tänkas vara som ginsslar? Bussningar till bakvagnen, bakluckan, sätet?

Mycket sladdande har det blivit i alla fall så har inte haft tid att kolla upp varför jag bara får 10,1V till framlysena.
Helt sjukt härlig bil, speciellt nu när jag börjar vänja mig med bakhjulsdrift. Riktigt skönt ikväll för det har gått att ligga på nästan tomgång på 3an på ställ så har gått redigt billigt att ligga brett ikväll  ;D Nog är det sant att det är världens mest underskattade bil alltid, 90% av alla som åkt med mig ändrar åsikt om 300-serien helt (till det positiva hållet) flera har sagt "fan, man skulle skaffa sig en 340 eller 360 dem är ju riktiga rally-bilar"  8)

Ursäkta för eventuella stavfel och svammel men är riktigt jävla trött  ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #69 skrivet: december 11, 2011, 23:18:10 »
Ja igårkväll så började bilen rackla. Märkte att bilen var slö som ett as och gick lite taskigt.
Öppnade huven och ryckte ut och stoppade tillbaka varje tändkabel för att se om det var nåt skit med tändningen, upptäckte då att tändkabeln på 2ans cylinder hade gått av. Förvånar mig inte då dem har ett antal år på nacken, räknar med att dem är ganska gamla för det är Volvo-original. Minst 4år gamla kablar är det åtminstone (bilen hade stått i 4år innan jag räddade den från att rosta bort på en gård). For och hämtade en tändkabel från kadetten och stoppade på Volvon så gick den som den skulle, på tomgång i alla fall.

Den gick mycket bättre men ville fortfarande inte varva över 3000. Då orkade jag inte bry mig (klockan var 1 på natten) så jag åkte hem och sov istället. Sen idag så kollade jag tändstiftet på 2ans cylinder men det såg bra ut, kollade fördelarlocket och inget tecken på överslag. Kollade så alla vakuumslangar var hela och sen skruvade jag loss och kollade dämpcylindern till förgasaren, och där var det ingen röd fin ATF-olja kvar längre utan oljan var helt genomskinlig och inte mycket olja på dämpcylindern (kollade dämpoljan förra veckan och då var det rött och fint). Så membranet har pajjat på förgasaren, men ska på lindeholms imorrn och köpa ett nytt. Kostar bara 51kr för ett nytt membran och tar väl kanske max 20min att byta. (osäker om det heter dämpcylindern, men den där grejjen som sitter fast i det svarta plastlocket mitt på trottellocket.)

Men man kan inte säga att jag är förvånad över att något av sakerna gått sönder då dem har sina år på nacken och dessutom har bilen stått orörd i 4år och sen  helt plötsligt börjar köras med dagligen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #70 skrivet: december 15, 2011, 00:47:21 »
Mätt upp ljusen ordentligt?
Kollade du de övriga 3 tändstiften sedan? Lika bra när man ändå är igång och felsöker ju, så man inte missar något!

Gnisslet i bakvagnen kan vara att bladfjädern tar i domkraftsfästet. Vill minnas att flera medlemmar haft sådana tendenser tidigare om fästet vikt sig.

Kul att du upptäckt körglädjen i din bil  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Besiktad, gick bättre än förväntat
« Svar #71 skrivet: december 15, 2011, 11:41:37 »
Nä jag har inte mätt upp ljusen ännu, var upptaget i garaget i helgen så orkade inte stå ute i snöblandat regn i mörkret och mäta. Men ikväll ska jag till garaget och fixa lite. Var på biltema igår och köpte godsaker för 1300kr, köpte:
Bromsbacksats
Monteringssats till bromsbackar
Bränslefilter
Luftfilter
Fördelarlock
Rotor
Tändkabelsats
Fläktrem
Generatorrem
Adapter för termostatgivare för kylfläkt
Termostatgivare för kylfläkt
2st slangklämmor
6kg glykol
3st svarta skärbrädor (art nr 85-412) för att göra stänkskydd av)
Bromsrengöring
2st torkarblad för 89,90kr/st, torkar mkt bättre än dem för 34,90kr/st jag hade tidigare.

Har även monterat 2st Bosch Rallye med 100W lampa i varje. Jävligt skönt att äntligen ha extraljus  :D
Bytte tändstift (NGK BP6E köpt på okq8), rotor, fördelarlock, tändkablar och luftfilter ute på biltema-parkeringen  ;D Bilen blev bra mycket piggare efter det  :)


Ok får kolla upp hur det ser ut med bladfjädern och domkraftsfästet.

Jo, den är riktigt kul att köra. Känns mycket piggare än alla andra bakhjulsdrivna Volvos jag åkt (kanske inte så konstigt då det är så gott som samma effekt och 300kg mindre vikt som hästarna måste släpa).

Just det jag köpte en B23A av en kompis igår, han ville ha 2 ciggpaket och en hamburgare på max så fick jag komplett B23A med m46 och även en elfläkt på köpet (han var skyldig mig 150kr sen tidigare). Så då måste vi hämta motorn från hans stuga som ligger 2-3 mil bort. Men kommer inte stoppa i B23an ännu, känns inte som nån idé då den gått 28800mil så det är nog inte så stor skillnad mot min b19 i effekt. Men får jag tag i ett jobb i sommar blir det att renovera och småtrimma B23an och kasta i den till hösten.
Kommer sälja m46an då jag inte har nån användning av den, 500kr borde man väl kunna få för den?
« Senast ändrad: december 15, 2011, 11:46:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #72 skrivet: december 15, 2011, 23:27:01 »
Skoj med delar  :)
Grattis till motorn!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #73 skrivet: december 16, 2011, 00:09:59 »
Alltid skoj med delar  ;D

Men tyvärr blev det inget skruva ikväll, åkte med en kompis som tog körkortet idag istället.

Tack!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #74 skrivet: december 16, 2011, 16:10:26 »
Den här bilen verkar få rikligt med kärlek.  :) Fint att du tar så väl hand om den.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #75 skrivet: december 16, 2011, 17:23:07 »
Det är väl klart att bilen måste få kärlek  :-* Älskar gamla lite ovanliga fordon, och har bestämt mig att behålla bilen i ett antal år så då kan man lika gärna göra saker så ordentligt jag kan  :)

Detta är den tredje bilen i min ägo (fixade en saab 9000 i syfte att sälja i sommras och fick en opel kadett -85 av min morfar som körkortspresent). Men opeln ska säljas för jag är så less på den, bara bekymmer :-\

Synd att jag inte har pengar till att göra allt jag vill på 345an :( Skulle jag ha pengar så skulle det bli renovering till nyskick eller bättre.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #76 skrivet: december 18, 2011, 16:33:42 »
Har monterat extraljus och bytt bromsbackar på båda sidorna bak. Bromsarna känns mycket bättre nu.
Har bytt motorvärmare men nu är det ett slags fräsande/pysande ljud någonstans inifrån motorn när jag har den inkopplad. Ska det vara så?


Bosch Rallye

Öppnat upp, kolla så lamporna är hela och dra en strömkabel. 100W lampa/extraljus

Strömkabeln

Extraljus monterade, har nu även stabilisatorstag men inga bilder på det.


Fräscht  :D Bromsarna känns mycket bättre nu.


Varit ute i snön  ;D
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 12:32:44 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Köpt lite delar på Biltema
« Svar #77 skrivet: december 20, 2011, 10:41:27 »
Var in på obokad efterkontroll idag. Fick godkänt på diffusa halvljus men fick fortfarande ojämn bromsverkan, besiktningsmannen sa att det verkar som att hjulcylindern höger bak går tungt/kärvar. Så får ta och beställa nya hjulcylindrar, lika bra att byta båda när man ändå håller på.
Har ju tid att byta dem eftersom jag får jullov till lunch på onsdag.

Tänkte beställa från Softbildelar då dem var 60kr billigare/hjulcylinder jämfört med dem billigaste jag kan få tag i här i Kalix.
Visst är det den hjulcylindern (http://www.softbildelar.se/wheel-cylinder.html   artikelnr 40.77831) jag ska ha? Ser rätt ut på bilden åtminstone.
« Senast ändrad: december 20, 2011, 16:19:03 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Vilka hjulcylindrar är rätt?
« Svar #78 skrivet: januari 04, 2012, 17:18:21 »
Har fått mina varor från softbildelar.se så var idag och bytte hjulcylindrar. Hade även fått min beställning från BRL.se innehållandes 2st GAS Alpha 426, låter mycket bättre än original  :D
Upptäckte att ena hjulcylindern hade rostat fast på ena sidan så den gick trögt, kan till 99% säkerhet vara den som ger upphov till ojämn bromsverkan.

Jag kollade oljenivån i strombergaren också, upptäckte till min förvåning att det har läckt ut oljan igen (fått fylla på 2-3ggr sen jag bytte membran, men nu när jag skulle hem så verkar den inte lyfta trotteln ordentligt för den ville inte varva över 4500 (brukar gå att varva 5000-5500 utan problem) motorn låter även plågad när man varvar mer än 3000  :( Får hoppas det går till sig, kan ju vara att jag fyllde för mkt olja. Fyllde upp till där gängorna började.


Ny hjulcylinder/bromscylinder

Vackert när luftnippel går att skruva på  :P


Nya högtalare

Åh vad vackra

Nu sitter dem i originalfästena

Och originalgaller på för en diskret look


Det var allt för den här gången. Imorgon blir det att fara på efterkontroll för 2a gången.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 13:50:58 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Förgasarmembranet trasigt igen!
« Svar #79 skrivet: januari 04, 2012, 21:19:21 »
Konstaterade nu ikväll att det är förgasarmembranet som pajjat (igen). Förstår inte hur det kunnat gå sönder igen då det bara är 1månad sen jag monterade det sprillans nya membranet som nu gått sönder.
Min teori är att det är något vasst inne i förgasaren som sticker hål/sliter sönde membranet. Ska köpa 2st membran imorgon så man har ett i reserv.

Någon som haft liknande problem med sin stromberg 175cd? Man räknar med att ett membran ska hålla några år åtminstone.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75