Författare Ämne: Räser-blåa faran  (läst 17041 gånger)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
Räser-blåa faran
« skrivet: november 18, 2011, 16:05:51 »
Har nu skaffat mig min tredje 360. Så underbar vinterbil detta är alltså =) Detta är en 88a och som vanligt så lyckas jag alltid ramla över sedaner.

Så här ser den ut just nu. Har hunnit med att svetsa iordning en hållare för dom obligatoriska extraljusen. Blev inte helt nöjd med denna och just nu går dom inte justera utan tar emot kofångaren. För lite mätning innan helsvetsning men det ska gå att ordna =)
Dimljusen kommer att kastas bort och ersättas med några extraljus istället. Grillen ska monteras tillbaks när jag är klar med extraljusen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Räser-blåa faran
« Svar #1 skrivet: november 18, 2011, 16:24:47 »
Trevligt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 20, 2011, 19:36:55 »
Har nu funderat lite på extraljusen.. Tror det blir till att kolla efter mer material och designa om extraljushållaren lite. Flytta ut dom mot sidorna lite mer så får den ett fränt stuk och ser lite bredare ut kanske.

Prövade att söka på lysdioder här men verkar inte vara så många som "hottat" upp sina åk med såna saker. Jag funderar på att göra en liten blygsam modifikation på bakljusen men får se hur det går. Bilder kommer sen om det lyckas =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 20, 2011, 23:19:00 »
lysdiodsmodd skulle vara kul att se om du får till det!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 22, 2011, 13:51:33 »
Var till garaget igår med räsern och skulle sätta fast avgassystemet, leta gnekande oljud i bakvagnen, svetsa nya fästen till extraljus och så kolla över med leds men var inte mycket som hanns med.

Avgassystemet hade jag tänkt göra ordentligt och svetsa fast ett fäste som lossnat framför sista burken men blev istället att kroka dit nya gummin på dom två fästena längst bak. Verkar ha blivit tillräckligt stabilt =)

Det som tog tid var oljudsletandet. Eller letandet gick fort. Såg att på höger sida så hade gummibussningen till nedre infästningen för dämparen hade åkt ur hålet. Tänkte mig i fantasin att det är ju bara att skruva lös muttern och plocka ner brickan och dit med något lämpligt som extra "vaddering". Muttern kommer lös hyffsat enkelt, gick bara lite tungt och jag hittar ganska snabbt lämpligt bussningsmaterial.
Ska då skruva tillbaks muttern och märker ju att det blivit totalt gängpaj på dämparen. Trist :( Nåja.. Bara lös med dämparen. Kapa av bulten och svetsa dit nytt.. klart för montering =)

Så mycket mer hann jag inte med tyvärr.. Eller joo. Låg ju ett slutsteg i skuffen vid inköp som inte var inkopplat helt. Lyckades få liv i det men istället dog mina framhögtalare. Antagligen glapp i några av dom hundra sockerbitarna som någon har använt.
Är inte alla 360 utrustade med hål för högtalare? För visst ska dom sitta i dörrarna fram iaf?

Stisn

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • 360
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 22, 2011, 14:21:53 »
På min 86 sitter de i sparkeplata framfor døra...?
VOLVO 360
b200k *
b230e(530-topp)
b230ft 16v (prosjekt)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 25, 2011, 23:58:51 »
Skyndade mig idag och hann få klart en sida. Ska ta och börja löda den andra sidan imorgon och kanske se om det går att fortsätta med lysdioderna..
Här är iaf en dålig bild på min diskreta ändring. Lite inspirerad av nya v70..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 27, 2011, 09:27:55 »
Skyndade mig idag och hann få klart en sida. Ska ta och börja löda den andra sidan imorgon och kanske se om det går att fortsätta med lysdioderna..
Här är iaf en dålig bild på min diskreta ändring. Lite inspirerad av nya v70..

Är det bredare "ljusbild" bak nu?

Ser ut som om högra sidan på denna bilden har smalare ljusbild

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 27, 2011, 17:48:46 »
Tog en närbild i dagsljus och nu syns det tydligare =)

Det är alltså led som är inborrat bakifrån i reflexen. Ska bara ta mig tid och göra likadant på andra sidan. Ser du nu FREJ? =)

Så här ser fronten ut nu efter ha bytt ut dimljusen som inte gav särskilt mycket ljus. Blev bättre nu. Ska bara dit med ett par stabiliseringsstag så man slipper fladdret =)

Visst blev det räserfränt med röd rand i fälgarna? =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 27, 2011, 20:49:54 »
Oj, skyller på att jag är lätt färgblind! Nu ser ju även jag att dioderna lyser fint i reflexen, på båda bilderna!  ;D

Det räserröda på fälgarna piggar ju upp  :D

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 27, 2011, 21:27:17 »
Funderar lite om man skulle kunna göra något liknande audi a6 och diverse andra bilar. Liksom göra en ring med dioder runt hela och ha det som bakljus och sen ha kvar glödlampan som bromsljus mitt i.

Andra funderingar jag har är att montera sidomarkeringsljus på liknande sätt som mina röda dioder fast istället gula/orange utåt på blinkersen. Går hitta på mycket skoj =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 27, 2011, 22:41:55 »
Jo det skulle ju kunna fungera, det tråkiga med mycket skoj är att mycket av det är olagligt/omöjligt att passera besiktning med  :-\

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 27, 2011, 22:59:47 »
Ja fast som jag har tänkt så borde det vara lagligt ju. Sidomarkeringsljus får man ju ha och dom blir ju inte direkt i samma lykta som blinkersen så borde klara mig tycker jag =)

Och så länge det inte är något som sticker i ögonen alltför mycket så är det nog ingen fara heller.

Joo förresten.. Kom på nu att när jag har tankat nu några gånger så har jag haft svårt att köra på för fullt. Det vill gärna komma upp i röret och sprätta och hålla på. Funderar på om luftningen till tanken har något bekymmer eller om det är något annat.
Någon som har upplevt samma bekymmer?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 28, 2011, 18:35:44 »
All belysning måste ju vara E-märkt och får troligtvis inte modifieras så att det påverkar funktionen.
Om diodutsmyckningen förstör funktionen går ju att diskutera.

Men som du säger, sticker det inte i ögonen kanske det går igenom bilprovningen  :)

Angående tanklocket så har jag samma problem, om det var det du menade. När jag tankar fullt och svänger hårt åt vänster så som i rondeller och korsningar så kommer bränslet ut runt tanklocket.

Sedan så går det inte låta pumpen tanka själv, man måste hålla upp munstycket så att det sprutar mer rakt ner i påfyllningen för annars slår pumpen ifrån då det inte sväljer allt bränsle man pumpar in om det går för fullt. Vet inte om det har något samband.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 28, 2011, 21:37:29 »
Det var just det sista du nämnde som jag menade.. Att det inte går att låta pumpen sköta sitt. Det är som att slangen är för liten men där tänkte jag att det kanske är nåt strul med avluftningen. Hur är det på dom här? Visst hör avluftningen ihop med kolkanisterbehållaren fram under huven eller är det för någon annan avluftning?

Att det läker ut runt tanklocker har jag dock inte märkt av så mycket.

Det har du förstås rätt om angående E-märkningen. Men idag har jag faktiskt lött ihop 5 till dioder för vänster sida så nu ska det bli lika.
Är lite sugen på att göra två omgångar till med gula dioder som jag har hemma. som sidoljus på baklyktorna. Ska se om det är möjligt när jag nu tar lös ena lyktan för att montera det röda.. Sen väntar jag på en leverans med lite motstånd. Känns bättre att ha ett motstånd per diod än ett för alla 5. Blir mer hållbart.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 29, 2011, 20:06:47 »
Varför sitta och fundera på vad man ska göra när man bara kan göra det direkt.. Så här blev resultatet =)

Visst ser det roligt ut att skruva ute i det här vädret? :P

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 29, 2011, 20:09:53 »
Jätte, här har du ett tips om hur man fixar mek-tak på en 300a!

Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 29, 2011, 21:39:54 »
haha smart lösning. Men problemet var ju att jag höll på i skuffen och ännu jobbigare är att det blåser väldigt mycket samt att min lucka lider av lite för dåliga fjädrar så den vill gärna stänga igen sig själv.

Så pannlampa och använda huvudet som skufföppnare och bara skruva så fort som möjligt för att ta in lyktorna för att montera allt och sen ut igen och skruva tillbaks.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 29, 2011, 23:36:56 »
Det var just det sista du nämnde som jag menade..
Haha det var ju tur att jag skrev med det också då så det blev nåt rätt!  ;D
Luftningen har jag inte tänkt så mycket på hur den är kopplad, hoppas nån annan vet mer!

Visst ser det roligt ut att skruva ute i det här vädret? :P

Kom just in i värmen från att ha mekat diffklump i regnet och kylan några timmar nu, usch! Huvudet fattar inte att kroppen är för gammal för sånt! Eller är det tvärt om  ::)

haha smart lösning. Men problemet var ju att jag höll på i skuffen och ännu jobbigare är att det blåser väldigt mycket samt att min lucka lider av lite för dåliga fjädrar så den vill gärna stänga igen sig själv.

Så pannlampa och använda huvudet som skufföppnare och bara skruva så fort som möjligt för att ta in lyktorna för att montera allt och sen ut igen och skruva tillbaks.
Haha, jobbigt med skuffluckan mitt i allt elände! Jag köpte nya gasfädrar på biltema men vet inte om dom säljer sådana längre till våra bilar :-\

Blev snyggt med sidomarkeringsljus i allafall! Lite trailer-känsla sådär  8)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 30, 2011, 13:27:54 »
Inte ska du klaga på åldern. Så gammal är du ju faktiskt inte :P

Men är det gasgrejer på 360n? Är det inte dom där långa fjädrarna som gör jobbet? Dom går ju spänna i olika steg.

Jag väljer att tolka mina sidomarkeringsljus som en liten modernisation nu när ganska många bilar faktiskt har såna infällda i ordinarie lyktor. =) Lite USA-ljus över det hela.. Trailerkänsla hade det nog blivit om jag hade gjort som jag hade tänkt att montera typ 3 sidoljus på tröskeln :P
Nästa steg med min led-mod blir att försöka fälla in några led lite diskret i framblinkersen. Tror dock inte det blir lika enkelt. Måste ta lös en och kolla om det inte är någon som har en bild på en blinkers bakifrån?
« Senast ändrad: november 30, 2011, 18:51:17 av danne »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: december 03, 2011, 20:35:49 »
Nej gasfjädrar är det nog bara på kombikupen som jag kör då ja.. sorry!
Men då kan du ju spänna fjädrarna eller?

Ska du inte göra led-blinkers i backspeglarna med?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: december 03, 2011, 21:47:13 »
Dom är redan spända så långt det går :p

Du är tankeläsare =) Satt idag och funderade på nästa steg på min "led-styling". Tänkte att jag måste ju ha sidoljus framtill också och då tänkte jag att man kanske ska sno sidoblinkersen och göra en kopia av volvo x40. Och då för att samtidigt ha kvar sidoblinkers får jag ju ta och modda backspeglarna =)

Och moddar jag backspeglarna borde jag göra någon form av "follow home-belysning". Fast det blir lite svårt utan fjärrlås känner jag. Men ska klura på det..

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: december 04, 2011, 14:54:08 »
Några nytagna bilder på räsern. Har ju lagt på dom fräschare vinterdäcken nu. Får ta det lite lugnare tills snön kommer nu ju :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 04, 2011, 23:56:28 »
Några nytagna bilder på räsern. Har ju lagt på dom fräschare vinterdäcken nu. Får ta det lite lugnare tills snön kommer nu ju :(

Fina bilder!

Och roliga planer för belysningen, kan bara hoppas att du ger dig på allt ;)

Jag brukar också göra som du, starta med dåliga vinterdäck tills den riktiga vintern kommer  8)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: december 07, 2011, 12:00:25 »
Har nu klurat på en egen variant av lyxbelysningen. Har prövat på den en gång förut på en annan bil. Väntar bara på svar från FREJ för att kunna löda ihop det. Alternativt har jag kommit på ett annat sätt att koppla in det.
Men hur mycket kan man förbruka på ett batteri utan att det märks? Hur många ah?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: december 08, 2011, 20:52:49 »
Har nu klurat på en egen variant av lyxbelysningen. Har prövat på den en gång förut på en annan bil. Väntar bara på svar från FREJ för att kunna löda ihop det. Alternativt har jag kommit på ett annat sätt att koppla in det.
Men hur mycket kan man förbruka på ett batteri utan att det märks? Hur många ah?

Är batteriet på 60 amperetimmar (ah) så kan du ju dra ur 60 ampere (A) i en timme eller en ampere i 60 timmar. Eller som i ditt fall ca 0,1A i 600 timmar  :P

Edit: Såg nu att jag missförstod din fråga lite. Men ett halvfullt batteri måste väl räcka för att starta bilen? Då minskar vi ovanstående uträkning till 300 timmar.
Sen är det upp till dig hur långa körsträckor du gör för att få upp laddningen i batteriet till fullt igen  ::)

Edit2: Vore kul att veta hur fort batteriet laddas under färd. Det har jag aldrig räknat eller klurat på.
« Senast ändrad: december 08, 2011, 20:54:51 av FREJ »

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 08, 2011, 22:41:35 »
Är du verkligen säker på att ett halvladdat batteri startar en bil utan bekymmer? Känns lite tufft :P Räknar jag på att jag löder ihop ett gäng dioder i serie så blir ju dom bara ca 20mA. Har jag då två eller fyra såna serier så blir det ju 40-80mA. Alltså förbrukar det 0,04-0,08A om jag gör om nollorna rätt.

En vecka har 168 timmar och kommer förbruka (168*0,08A) 13,5A. Som jämförelse så vet jag att jag har haft bekymmer att starta nån bil när innerbelysningen har varit på. Och då har den varit på över natten men om man räknar på 24h och 5 watt så blir det 57,6A. Och på 12h så blir det 28,8A.

Nu är det ju sällan bilen står still en hel vecka utan att startas. Kör jag bara på två set med dioder så klarar jag mig två veckor på samma strömförbrukning.

Räknar man på laddning på ett batteri behöver man ju veta hur mycket ström bilen förbrukar och veta hur stor generator man har.
Halvljus 2x55w
Bakljus 4x5w
Instrumentbelysning 10?x2w?
Stereo 50w?
Insprutning/tändning/bensinpump 100w?
Fläkt 50w?
=29A

Sen tillkommer självklart blinkers, bromsljus defroster på bakrutan, värmesitsar och andra saker som används ibland.

Men har man då en generator på 60A så har man ju alltså ca 30A över till laddningen och som frej nämnde så är det ju lätt att räkna ut. Ett tomt batteri kan i teorin laddas på 2 timmar.
Räknade just ut att startmotorn kräver ca 100A och den kör man väl max ca 10s. Det ger ju endast en förbrukning på 0,3A.

Men det är ingen annan som har en kommentar angående hur mycket ström man kan ta ur ett startbatteri utan att startmotorn ska märka av det?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 11, 2011, 01:09:45 »
Har du problem att starta för att innerbelysningen har varit på över natten så har du nog dåligt batteri är min känsla?!
Jag har det inte efter en natt med belysning men jag har satt i ett fullsize batteri i batterihyllan = 72ah

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: december 11, 2011, 10:39:55 »
Inte i denna bil men i andra bilar har det hänt och då har väl belysningen glömts på mellan 18-22 och bilen har försökts startats dagen därpå.
Med min uträkning verkar det ju stämma ganska bra att det kan bli svårt att starta om den har varit igång såpass länge. Speciellt om det är en bil där det inte bara är en lampa som tänds utan det kanske är även en i skuffen och liknande.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: december 11, 2011, 23:47:09 »
Kollade genom handskfacket idag för första gången efter köpet :P Hittade en massa massa kvitton från volvo och dessutom ett kvitto på köpet av bilen. Den köptes begagnad 90 och då hade den gått ca 1400 mil. Den som köpte den bytte in en 140a 73a.

Gissa hur mycket 360n kostade och hur mycket han fick i inbyte för 140an =)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: januari 15, 2012, 14:24:29 »
Ingen som ville gissa eller som var nyfiken? :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: januari 15, 2012, 14:34:35 »
Ingen som ville gissa eller som var nyfiken? :P

Såklart! Jag gissar på 100 000 för 360:n och 75 000 för 140:n. Säkert fel åt h-vete men jag skyller på att jag är så ung ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 15, 2012, 18:32:01 »
Såg att du har annons på denna, du som lagt ned så mycket kärlek  :'(
Blev det för jobbigt att köra tidningar med en tungstyrd 360?  :P

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 16, 2012, 07:56:45 »
Ja precis. Både manuell och tungstyrd gör det inte så lätt. Och inte särskilt bränslesnål då man kör på det viset heller. Så det är bättre att den får gå vidare till någon som vill använda den istället för att jag ska ställa bort den och låta den rosta bort.

Men jag kommer tillbaks med en ny bil förhoppningsvis snart =) Och forumet kommer jag surfa vidare på. =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 16, 2012, 11:11:43 »
Ja precis. Både manuell och tungstyrd gör det inte så lätt. Och inte särskilt bränslesnål då man kör på det viset heller. Så det är bättre att den får gå vidare till någon som vill använda den istället för att jag ska ställa bort den och låta den rosta bort.

Men jag kommer tillbaks med en ny bil förhoppningsvis snart =) Och forumet kommer jag surfa vidare på. =)

Låter bra!

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: januari 16, 2012, 14:15:11 »
Men nu när jag städade ur bilen för försäljningen så hittade jag igen kvittot och hade jag haft en scanner så hade jag scannat in det men lägger upp lite information som kan vara lite rolig nostalgi.

Det här är alltså ett köpekontrakt på min räserblåa bil när den var något begagnad. Detta var 1990 och den hade då gått 1445 mil.

Inbytesobjektet var en 142 grön av årsmodell 73 som hade gått 14000 mil.
Kontantpriset för 360n då var 83250kr och i inbytespris fick han 8000 för 142an. Kvar att betala hade ha alltså 75250kr och av om så cashade han upp 60000kr och resterande blev på ett billån. Enligt köpeavtalet så var lånet på 16150 inkl vissa avgifter som tillkom. Och jag säger då bara usch för räntan. Den var hela 19,5%. Räntekostnad för detta 3 års lån blev hela 5975kr. Inte illa :P

Någon mer än jag som tyckte detta var lite intressant? =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 16, 2012, 22:19:59 »
Hehe ja det var som tusan, att inte 142:an var värd mer???

Och tur att man "aldrig" behöver betala 83 000 för en 360  :P

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: januari 17, 2012, 17:44:28 »
Men 142an var ju då 17 år gammal. Hur mycket betalar man för 17 år gamla bilar idag? Och tänk då på att det var ju på en bilfirma. Du får inte många ören för en 17 år gammal bil på en bilfirma idag.. Om dom ens tar in den :P

Tur att man slipper ha en effektiv ränta på 26% på ett billån :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 18, 2012, 00:28:28 »
Tur att man slipper ha en effektiv ränta på 26% på ett billån :P

Oh yes!  :o