Författare Ämne: Volvo 360 Hastighetsmätare problem.  (läst 18702 gånger)

UlfPhilip

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Volvo 360 Hastighetsmätare problem.
« skrivet: november 29, 2011, 16:16:18 »
Hej!

Har äntlig införskaffat mig en 360 83 GLS. Har renoverat bilen mycket, men det är en sak jag inte får bukt med, dvs Hastighetsmätaren/wiren fungerar inte som den ska.

Hastighetsmätaren fungerar när jag svänger vänster(från kupén sett). Den fungerar tills man passerar någonstans mellan 60-80 km/h och då dör den. Sen om man kör i en rondell och svänger vänster hoppar den i gång igen.

Har använt följande guide: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1727.0 Utan resultat tyvärr. Någon som har en bild på en fungerande hastighetsmätarewire vid navet, så jag kan se hur den ser ut. Skulle tro att det är där min glappar.
Om jag snurrar hjulet hänger wiren med.

Någon som har något bra förslag?

Tack för er tid. Mvh Ulfphilip

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Hastighetsmätare problem.
« Svar #1 skrivet: december 05, 2011, 22:19:53 »
De bilderna i guiden visar var för sig hur det är tänkt att se ut men kanske lite svårt att förstå helheten av en massa bilder med lösa delar.

Medbringaren som sitter i navkåpan är det som wiren fästs i och gör att den driver runt.

På insidan av navkåpan ser det ut såhär. Det fyrkantiga hålet är den del av medbringaren som sticker in igenom navkåpan och in i den ihåliga hjulspindeln. Det fyrkantiga hålet är det som vrider med wiren som också är fyrkantig i änden.

På vissa modeller finns denna gängade hylsa som gängas på wiren allra sist, från utsidan, i ovan nämnda hål i medbringaren.
Om hylsan finns på din bil kan inte wiren sluta snurra om inte medbringaren har gått av.
Då kan det se ut såhär om du tar bort navkåpan:

Prova att föra in en spårskruvmejsel i lagom (liten) storlek i hålet på medbringaren och känn om du hittar nån låshylsa att gänga loss.

När du fått loss eventuell låshylsa eller konstaterat att ingen finns att lossa:
Ta loss navkåpan med hjälp av en polygrip. Håll i den med polygripen och vicka lite och dra samtidigt.

Inspektera navkåpa med medbringare och se så den är hel.
Dra i wirens ände som förhoppningsvis är synlig och sticker ut ur hjulspindeln. Har wiren gått av i sitt hölje kommer den nog ut nu.
Har wiren inte gått av så prova att skjuta in den mer så mycket det går från baksidan och in igenom centrum på hjulspindeln.
Måtta och se hur mycket wirens fyrkantiga ände sticker in i medbringaren när navkåpan är på plats.

Hoppas ovanstående är till hjälp och inte än mer förvirring  ::)

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

grop

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 07, 2011, 21:42:42 »
På min 81a har det börjat jävlas också. Började med att jag vart utan mästare påväg till jobbet en morgon. Tog isär och inspekterade läget. Upptäckte att det inte fanns någon låsning för vajern i navkåpan. Drog ut vajern en bit och tryckte till från insidan av navet så lite mer av vajern kom ut och hoppades på att det skulle räcka. Jodå, det fungerade hela vägen hem. Nästa morgon nar jag skulle från gården då jag vänder och trixar så slutar den ett fungera igen. Men då jag kommer till en korsning där jag svängar höger fungerar den igen.
Ska hitta på någon bra lösning för vajern bara så ska problemet vara löst. Bara det att det ser inte ut som på bilderna i beskrivningen och det finns inget direkt att låsa den med. Men det ska nog ordna sig.
Mod ä va den fege ta te när´n int törs

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: december 07, 2011, 22:08:55 »
På 340 med smith-mätare så är det sitter låsningen för vajern vid ramen (en metallklämma som håller fast vajern så den inte kan fladdra omkring) sen nere vid däcket så sitter det en likadan metallklämma fast mindre som håller fast själva hylsan som vajern går igenom i navet så inte hylsan ramlar in i koppen.

Du får hoppas det inte är vajern som håller på att ge upp för en vajer till smith-mätare är så gott som omöjligt att få tag i (i alla fall i Kalix).
« Senast ändrad: januari 17, 2016, 00:03:04 av FREJ »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 11, 2011, 01:12:20 »
På 340 med smith-mätare så är det sitter låsningen för vajern vid ramen (en metallklämma som håller fast vajern så den inte kan fladdra omkring) sen nere vid däcket så sitter det en likadan metallklämma fast mindre som håller fast själva hylsan som vajern går igenom i navet så inte hylsan ramlar in i koppen.

Du får hoppas det inte är vajern som håller på att ge upp för en vajer till smit-mätare är så gott som omöjligt att få tag i (i alla fall i Kalix).

Bilder på sådan wire/klämmor/nav skulle ju vara bra att komplettera min hastighetsmätarguide med!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: december 11, 2011, 01:36:43 »
Jag laddar upp några bilder här åt dig (bilderna finns i min projekttråd också).

Hur det ser ut i navet

Hur vajern ser ut

Fästet för hastighetsmätaren

Lite närmare bild på hur vajern ser ut där den går in i navet.

Har tyvärr ingen bild hur vajerns sitter fast i chassiet, men är en likadan klämma som sitter på navet för att hålla fast hylsan vajern går igenom bara att klämman är större.
« Senast ändrad: juni 04, 2014, 17:49:26 av simlar »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 11, 2011, 10:26:31 »
Tackar, men då ser det ju rätt lika ut i navkåpan, enda skillnaden ser ut att vara att wirens ände är lite tjockare? (Fyrkantiga är ju båda två men är din gängad på spetsen som går utanför navkåpan eller är det där klämman sitter som du pratar om, som förhindrar wiren att åka ur?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: december 11, 2011, 11:06:29 »
Vajern är inte gängad. Det är klämman som håller fast vajern mot chassiet som hindrar vajern från att åka ut. Det går att trycka vajern lite fram och tillbaka. Klämman på centrumkåpan är bara för att hålla fast hylsan som vajern greppar i (hylsan är fyrkantig och ca1,5-2cm lång).

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 11, 2011, 23:05:34 »
Vajern är inte gängad. Det är klämman som håller fast vajern mot chassiet som hindrar vajern från att åka ut. Det går att trycka vajern lite fram och tillbaka. Klämman på centrumkåpan är bara för att hålla fast hylsan som vajern greppar i (hylsan är fyrkantig och ca1,5-2cm lång).

Okej på så vis!

Omlin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 26, 2014, 23:31:12 »
http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=7250.0;attach=25699;image

med risk för att klassas som århundradets bump, ska wiren se ut såhär? Jag felsökte och fick med mig samma bit av vajern ut när ja lossade navkåpan, så trodde ju den var av... Men till denna bilden ser ja inget om att den ska varit av? Ska den vara såhär eller?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: november 27, 2014, 00:30:03 »
Nej, ser wiren ut så där är den trasig. Wiren ska sitta ihop hela vägen från hjulet ända upp till hastighetsmätaren för att drivningen ska fungera :)