Författare Ämne: Batterilampa - volvo 360  (läst 12098 gånger)

tunntarm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Batterilampa - volvo 360
« skrivet: december 12, 2011, 17:03:41 »
tjenare, kanske lägger tråden helt fel nu menmen.
var iallafall så att ja gick och köpte mig en volvo 360 för 3 veckor sedan, som ja tänkte ha som vinterbil.
10800 mil, 2 tanter som ägt den och ja köpte den från firma i motala.. hur som helst började allt bra.
men för 2 veckor sen började batterilampan att lysa, bytte då kabelskon till betteriet då det hade en spricka och probelmet var löst, trodde jag. men det började lysa efter ett tag igen och då byttes generator och laddningsregulator men ingen framgång där heller.. då lämnade ja in den så dom kollade elen, dom fick igång så det laddade.. tillomed 14.7-14.8V, vilket är överladdning. men då funkade det ju iaf, tills ja hade åkt 2 km (hem) då började lampan lysa.. igen. jag hoppas nån där ute har nått tips eller kanske tillomed vet felet.
tack på förh*d. 

/Andreas

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #1 skrivet: december 12, 2011, 22:06:28 »
Har du kollat med ett annat batteri?

Hade liknande fel på min gamle golf förut att laddlampan gick igång, det batteriet hade varit inblandad i en krock så plattorna i glappade på nått konstigt sätt. Kommer inte riktigt ihåg hur "batteriexperten" förklara för mig men efter batteribytet fungera allt klockrent! :)

Bara låna nått sunkigt skit från någon kompis/skrot som du vet fungerar och testa lite snabbt

//Söderqvist

tunntarm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #2 skrivet: december 13, 2011, 11:52:28 »
yes, det är prövat! har slut på ideér nu totalt.. känns som jag prövat med allt.  :/

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #3 skrivet: december 13, 2011, 12:14:15 »
Är inte så jääkla bra på själva laddsystemet i bilar men en kompis hade problem med sin Dodge Dart för några år sedan, det var som han kallade det laddningsreläet som det var fel på. Kollat det?

(Har ingen aning om vart det sitter eller hur det fungerar, följ kablarna :))

//Söderqvist

tunntarm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #4 skrivet: december 13, 2011, 13:11:38 »
yes det är också bytt! prövade även igår att åka en sväng med bilen, började bra tills stereon la av, hade då precis parkerat bilen i garaget efter en tur på 10 min, prövade då att starta om bilen.. men inte ett liv. har laddat upp batteriet nu under natten ifall det kan ha vart så att batteriet var dåligt när dom började med elen och det tagit slut den vägen, värt ett försök men 99% säker på att den kommer dö då batteriet laddar ur sig iallafall. varken rejmes eller mekonomen hittar felet, vilket låter fruktansvärt skumt

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #5 skrivet: december 13, 2011, 13:53:43 »
Men har du mätt nu och sett hur mycket generatorn laddar? Mät både på tomgång och på varv.

Generatorn och laddregulatorn som är i den nu är dom nya? Om inte.. Har du kollat hur kopparbanorna ser ut inuti?

Om generatorn laddar som den ska både på tomgång och varvtal ska den inte dra ut batteriet. Om det nu inte är batteriet som är fel på.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #6 skrivet: december 13, 2011, 15:27:21 »
Jag tror att du har avbrott på röda kabeln som går från generatorn till startmotorn.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #7 skrivet: december 13, 2011, 16:49:56 »
Har du jordkabel mellan generator och motor ?
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #8 skrivet: december 15, 2011, 00:33:48 »
Spännande det här! Kul att se så många hjälpsamma i tråden!

Och välkommen till klubben/forumet!  :)



Offtopic: Jag och min bror GustavE var och köpte en Volvo 360 sedanmodell med 9500mil  i Motala för en dryg månad sedan  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

tunntarm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #9 skrivet: december 18, 2011, 15:21:51 »
har faktiskt inte så stor koll på vad dom kollade av det ni nu skrev, vet bara att dom kollat "all el", generatorn och laddningsregulatorn jag bytte men inte hittat nått fel, dom ska ta en ny titt på onsdag då jag själv inte har mer kunskap i det här området. tack för all hjälp, uppskattas! uppdatering om han laddar som han ska lär komma ons-tors. får hoppas dom hittar felet!

tack så mycket FREJ :)
kan inte ha vart så att ni köpte den från motala bildemontering? hörde att dom hade en sån som skulle säljas när ja hämtade min. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #10 skrivet: december 18, 2011, 22:26:27 »
Nej vi köpte den av en privatperson inne i Motala!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

tunntarm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #11 skrivet: december 21, 2011, 19:58:41 »
ahaja, gött :)

problem solved allesammans! var fel på nån jordning kom dom fram till och 360 går nu bredare än vanligt. tack för all hjälp!
mvh a

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Batterilampa - volvo 360
« Svar #12 skrivet: december 23, 2011, 23:28:03 »
Grattis till fungerande bil igen då!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.