Författare Ämne: Sugtrimma B200f Lite frågor  (läst 12754 gånger)

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Sugtrimma B200f Lite frågor
« skrivet: januari 31, 2012, 06:28:44 »
Tänkte höra vad man kan göra med en b200f?
Nu pratar vi inte turbo eller så..... inga 300-600 hk
Utan kanske 130-150 hk
Just nu är det 118hk i bilen men vad kan man göra för att få lite mera?
Topp...och vilken ska man ha? 531?
Kam? vilken?
Finns det något ställe som man kan köpa färdigt avgassystem, ifall man vill ha lite större.
Grenrör?


Kom med tips och förslag på vad man ska ha :)

Jo det är tjejens bil som ska trimmas lite ;)
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2012, 08:36:48 »
Du kan ju börja med att göra en ordentlig service, dvs byta olja, oljefilter, luftfilter, tändkablar, rotor, fördelarlock och tändstift, det brukar hjälpa otroligt mycket.
Sen montera en elektrisk kylfläkt så du får bort höfläkten, det frigör några hästkrafter (runt 7-8hk om man har stel fläkt monterad på vattenpumpen) och motorn håller en jämnare arbetstemp.
Jag vet inte vad du har för kamaxel i motorn, men är det en m-kam så är det inte mycket att hänga i granen så att säga. Vilken kam som passar bäst beror på hur du vill att motorkaräktaren ska vara.
Och sen finns det extraktorgrenrör att köpa för 2995kr på timos motor (http://www.timosmotor.com/produkter/details/26/1/grenr%C3%B6r/grenr%C3%B6r-volvo-360) om du är beredd att lägga ut så pass mycket. Har för mig att extrakor brukar ger runt 10-15hk

En 531-topp med vx3-kam borde inte vara så svårt att få tag i eftersom dem sitter originalmonterade i 940 med 131hk motorn.
Men det lättaste trimmet är att byta till en b230, men då måste man ha en motorlyft.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hockne

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2012, 17:15:00 »
Nu ska vi se.... toppen gick på tjejens bil idag, så nu har jag fått tag på en 530 topp med vx3 kam.
Kommer det att bli någon skillnad?

SNABBA SVAR !!!

Tack
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet so

Ozzi

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #3 skrivet: april 05, 2012, 18:57:33 »
Inte för att de här va ett snabbt svar men JA det kommer göra skillnad :D

Perka

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2012, 21:56:22 »
Inte för att de här va ett snabbt svar men JA det kommer göra skillnad :D

Bättre sent än aldrig :)

Ett tips hade ju varit att plana toppen litegrann innan han slängde dit den... men den kanske är ihop plockad redan?
Indalrägers :)

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2012, 12:32:33 »
Hur får man elfläkten att endast starta när den behöver? Finns det temperatur sensorer att montera enkelt samt vart hittar ett kitt tro?

exempelvis http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-32310/ bör fungera?
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2012, 12:38:30 »
Hur får man elfläkten att endast starta när den behöver? Finns det temperatur sensorer att montera enkelt samt vart hittar ett kitt tro?

exempelvis http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-32310/ bör fungera?
Du kopplar fläkten på ett relä och reläet kopplar du till en termokontakt som du satt fast på ett rör.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=828.0 Bra guide.

Jag har en sådan termokontakt
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Termostat/TERMOSTATGIVARE-F-KYLFLAKT-92-61580/
Gängan är M22x1,5. Hittade en på tradera som sålde såna muttrar så jag köpte av han, tror det var 4st för 20kr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75