Författare Ämne: Renovering startad:D  (läst 89480 gånger)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Renovering startad:D
« Svar #120 skrivet: februari 02, 2013, 20:01:37 »
Jo jo jag vet att måste kapa dom översta ringarna men måste jag kapa så mkt?? Kapa du dom alltså 10 cm kortare en orginal å d blev ändå högre? För nu när jag ställer dom brevid varandra så e dom nya ca 10 cm högre än orginal, tänkte kapa dom i nästan samma längd som orginal! Så d blir tok för högt alltså?? Önskar svar snart håller på för fullt uppe i garaget, ska precis börja svetsa nu oxå allt annat är rengjort o glänser, men på den förra bilden med lagret som va sönder så va även gummit lite skadat. Gör det något! Jag tror då inte det, har haft på silikon för att gummit ska svälla lite o bli mjukt o fint som nytt.. :D
H-G

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #121 skrivet: februari 02, 2013, 20:11:09 »
Ja det såg riktigt fräscht ut  :-X
Mina gamla är ju i nyskick jämfört med dem där för dem lagrena höll åtminstone ihop :P

Bilen måste ha varit väldigt tungstyrd när lagrena är så dåliga?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #122 skrivet: februari 02, 2013, 20:15:27 »
Jo jo jag vet att måste kapa dom översta ringarna men måste jag kapa så mkt?? Kapa du dom alltså 10 cm kortare en orginal å d blev ändå högre? För nu när jag ställer dom brevid varandra så e dom nya ca 10 cm högre än orginal, tänkte kapa dom i nästan samma längd som orginal! Så d blir tok för högt alltså?? Önskar svar snart håller på för fullt uppe i garaget, ska precis börja svetsa nu oxå allt annat är rengjort o glänser, men på den förra bilden med lagret som va sönder så va även gummit lite skadat. Gör det något! Jag tror då inte det, har haft på silikon för att gummit ska svälla lite o bli mjukt o fint som nytt.. :D
Jag tror inte det gör något att gummit var skadat, kanske förkortar livslängden på lagrena med några mil, men går inte att få tag i nya så finns inte så mycket att göra åt saken.
(mina gummin hade en reva genom halva gummit)

Ja alltså jag kapade mina husvagnsfjädrar så kort det bara gick utan att det glappade i fjäderskålarna och då blev bilen exakt lika hög som original.
Men jag  vet inte hur mycket hårdare husvagnsfjädrarna är jämfört med vanliga 740-fjädrar. Ska finnas en excel-lista på forumet nånstans när det står vad  fjäderkonstanten är, jag vet att 245-husvagnsfjädrarna var de hårdaste fjädrarna i listan (om man inte räknar sierra-fjädrarna som var nästan dubbelt så hårda).

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #123 skrivet: februari 02, 2013, 20:19:52 »
40.46 och orginal var 26.03 Så hur pass mkt ska jag kapa i runda slängar? :D
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #124 skrivet: februari 02, 2013, 20:26:07 »
40.46 och orginal var 26.03 Så hur pass mkt ska jag kapa i runda slängar? :D
Jadu, har för mig mina fjädrar var 46 elr nå sånt så om du vill ha bilen lite  högre än original så kapa kanske 1varv längre än vad jag gjort (det blir 1varv kortare än originalfjädern om jag inte minns fel, vill du ha originalhöjd så kapa kanske 0,5varv mindre än mig (det blir 1,5varv kortare än originalfjädern om jag inte minns fel).

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #125 skrivet: februari 02, 2013, 20:32:38 »
ok men då kör jag ca ett varv kortare än orginal, man kapar alltså mer för att fjädern är hårdare?
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #126 skrivet: februari 02, 2013, 20:34:15 »
ok men då kör jag ca ett varv kortare än orginal, man kapar alltså mer för att fjädern är hårdare?
aa, eftersom fjädern är hårdare så trycks den inte ihop lika lätt när du sänker ner bilen på däcken igen.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #127 skrivet: februari 02, 2013, 22:37:45 »
Längden på dom nya och hålet jag ska svetsa, blev inte av pga av rengörning av bromsoken etc
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #128 skrivet: februari 04, 2013, 18:59:17 »
Funderade nyss varför jag inte fick på mina ny kapade fjädrar, dom är för korta, dom som satt på har blivit kapade sen förut, dom var bara 290mm o mina blev 250 mm så d blir väl tok lowrider med dessa mått så d går ju inte. Så här blir d när man har bråttom suck o stön nu lägger jag ner för kvällen. Imorgon blir d att lägga ut ännu mer pengar på samma grej bara för att jag inte mätte med linjal.. Trött................. ::) ::) ::) ??? >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
H-G

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
« Svar #129 skrivet: februari 04, 2013, 19:06:52 »
Bara att slänga på dom och kolla.. Tror inte den blir jättlåg..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #130 skrivet: februari 04, 2013, 19:09:20 »
Jag vågar fan inte d glappar ju!! vill gärna använda fjäderspännarna som dom spänner ut sig jag kan snurra på hela den övre fjädernskålen o d e glapp mellan lagret o skålen så d e bara att glömma
H-G

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #131 skrivet: februari 04, 2013, 19:11:07 »
Hur mycket glappar det?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #132 skrivet: februari 04, 2013, 19:12:02 »
Mkt några cm kanske
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #133 skrivet: februari 04, 2013, 19:12:40 »
Undrar om jag har 335 mm lr 350 mm som orginal?? Dom nya blir iaf 335 långa
H-G

Tiger1978

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #134 skrivet: februari 04, 2013, 19:14:49 »
Den kommer nog  bli jättehög..

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #135 skrivet: februari 04, 2013, 19:16:29 »
Tror du, hmm, vad ska jag göra då vill att dom ska spännas i mot koppen, kanske ett varv kortare än 335 ca 315 d blir dyrt att chansa för mig :(
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #136 skrivet: februari 04, 2013, 19:21:25 »
Tror du, hmm, vad ska jag göra då vill att dom ska spännas i mot koppen, kanske ett varv kortare än 335 ca 315 d blir dyrt att chansa för mig :(
Mina fjädrar kapade jag så dem blev 250mm långa och då är det precis så det inte glappar (går att vrida fjädern lite grann men den kan inte hoppa ut ur skålarna).
Så 315mm blir nog lagom för dig :)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #137 skrivet: februari 04, 2013, 19:25:51 »
Ok för dom som satt på var ju 290 så dom e ju kapade, har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra, för om dom som satt på var egentligen kortare än orginal så borde väl 315 mm vara lagom va? abivilent är mitt mellan namn just nu.. :D Men du ni tror på 315 blir ok då alltså?? Men varför glappar inte dina på 250mm när mina gör d har vi olika dämpare kanske?
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #138 skrivet: februari 04, 2013, 19:28:02 »
Ok för dom som satt på var ju 290 så dom e ju kapade, har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra, för om dom som satt på var egentligen kortare än orginal så borde väl 315 mm vara lagom va? abivilent är mitt mellan namn just nu.. :D Men du ni tror på 315 blir ok då alltså?? Men varför glappar inte dina på 250mm när mina gör d har vi olika dämpare kanske?
Ja låter ju konstigt att dina glappar men inte mina. Men kan vara att undre fjäderskålen inte är på samma ställe.

Vill du köra med dina fjädrar som blev för korta så kan du ju kapa loss och flytta upp den undre fjäderskålen, blir lite mer jobb men fan så mycket billigare än att köpa 2st fjädrar till :)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #139 skrivet: februari 04, 2013, 19:31:46 »
För på mina ser du ut som att ägaren innan har svetsat dit dom för d ser inte ut som ett proffs som har gjort det! Vågar inte svetsa sånt, Sakerna måste hålla kör med mina ungar ibland, kan svetsa mkt annat men inte upphängningen, det ger jag mig inte på..
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #140 skrivet: februari 04, 2013, 19:33:12 »
Och nästa jag köper kommer jag inte att kapa dom nedre ringarna heller ligger bättre i skålen då--
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #141 skrivet: februari 04, 2013, 19:39:35 »
För på mina ser du ut som att ägaren innan har svetsat dit dom för d ser inte ut som ett proffs som har gjort det! Vågar inte svetsa sånt, Sakerna måste hålla kör med mina ungar ibland, kan svetsa mkt annat men inte upphängningen, det ger jag mig inte på..
Ja någon tidigare ägare kanske har bytt undre fjäderskålar och svetsat fast dem längre ner än original, eller så kanske skålarna sitter längre ner på de nyare fjäderbenen ???

Ja känner du att du inte har de rätta kunskaperna och verktygen till det så är det bättre att skaffa nya fjädrar istället, man vill ju verkligen att fjädrarna ska sitta fast.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #142 skrivet: februari 05, 2013, 17:10:04 »
Blir dom för korta så att dom glappar bör man väl kunna dra fast dom med hjälp av slangklammer/avgasklammer för att dom ska sitta fast. Bara att ta hål på fjädertallriken och trä genom och dra fast så är ju det bekymret löst =)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #143 skrivet: februari 05, 2013, 17:39:45 »
Jo det går säkert om man vill ha det halv seriöst, jag vill att dom ska sitta som dom ska, jag kör mina ungar i bilen ibland vågar inte göra sådana lösningar.. Men tack för förslaget :D
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #144 skrivet: februari 05, 2013, 20:26:44 »
Ska d verkligen se ut så här, lagret ligger lite snett, o d är trögt att vrida runt, ska d vara så?? Kommer inte ihåg hur d såg ut innan jag tog loss!
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #145 skrivet: februari 05, 2013, 20:29:43 »
Nä lagret ska ligga rakt i skålen, ska sticka upp ca 2mm runtom men det ska inte sticka upp mer på ena sidan än på andra, om du förstår hur jag menar?

Det är inte det absolut enklaste att få till, man måste klämma ihop fjädrarna riktigt ordentligt så man får ner skålen och lagret ordentligt innan man drar dit toppbussningen och muttern.
(eller om du har någon som hjäpler dig så kan den ena trycka ner övre fjäderskålen och den andra försöka lirka till lagret med en plattmejsel, kan inte garantera att det sättet funkar dock)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #146 skrivet: februari 05, 2013, 20:32:19 »
Ska d snurra lätt oxå lr?? Får klämma ihop den ännu mer då, men skålen blir lite sne pga fjädern!! Ska bussningen ligga helt plant över då oxå lr?
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #147 skrivet: februari 05, 2013, 20:39:33 »
Ska d snurra lätt oxå lr?? Får klämma ihop den ännu mer då, men skålen blir lite sne pga fjädern!! Ska bussningen ligga helt plant över då oxå lr?
Nja beror på vad som anses lätt. Men man ska kunna vrida på toppbussningen genom att endast ta tag i den med handen och vrida. Men riktigt lätt går det ju inte eftersom fjäder trycker upp med några kilos kraft.

Ja allt ska vara rakt, har för mig det är en metallhylsa i mitten av toppbussningen så den ska inte gå att få sne om inte bussningen är dålig så det vridit på sig.

Jo jag vet att skålen blir sne på grund av fjädern, det är därför det inte är det lättaste. Fick själv rackla med det säkert 10-20min innan jag fick till det, och sedan upptäckte jag att bilen blev alldeles för hög i min smak så fick riva isär skiten igen för att kapa ett varv till ::)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #148 skrivet: februari 05, 2013, 20:50:50 »
Ok bra, jo den är en hylsa i bussning o gummit e ganska bra, får gå ut o fixa till det, går nog ganska fort hoppas jag:D Tack för hjälpen
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #149 skrivet: februari 05, 2013, 20:52:29 »
Ok bra, jo den är en hylsa i bussning o gummit e ganska bra, får gå ut o fixa till det, går nog ganska fort hoppas jag:D Tack för hjälpen
Lycka till!
Hoppas du får till det :)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #150 skrivet: februari 07, 2013, 08:21:21 »
Funderade över bart manders val på bromsskiva/bromsok den skiljer i nav stl ju den har ju ca 57 o våran har väl 51 tror jag??

Jo jag fick till ena sidan så lagret ligger helt på sin plats på stötdämparen, men inte helt rakt i koppen d går fan inte, inte själv iaf, antar jag måste köpa nya fjäderspännare kommer så närma fjädrarna blir lite svårare då :/ Men d blev nog bra ska test köra ikväll lr imorgon om jag hinner fixa bilen, panna strular igeni huset så nu måste jag försöka lösa det oxå suck:(
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #151 skrivet: februari 07, 2013, 08:33:25 »
Finns det en navring för skivbroms??
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #152 skrivet: februari 07, 2013, 19:05:08 »
Borde nog ha kapat lite kortare, den känns överstyrd :( Å så har d snöat som fan så d svårt att få en uppfattning om hur bilen beter sig i gupp osv, oplogad väg e inte så roligt, får se om jag orkar kapa några cm till ikväll
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #153 skrivet: februari 07, 2013, 19:20:30 »
Ja jävlar så hög den blev  :o

Jag blir inte förvånad om den känns lite mer överstyrd än original då tyngdpunkten flyttas bak ifall man höjer fram/sänker bak. Ett klassiker bland de som kör folkrace med 240is är att kapa fjädrarna två varv bak för att få bak vikten lite.
Men jättemycket mer överstyrd kan jag inte tänka mig att bilen blir, men man vet aldrig då jag själv aldrig provat.

Navring för skivbroms är inget jag sett iaf, men bör inte vara några problem att få tillverkade. Men jag kommer på två problem: Det kanske blir lite väl dyrt att be något företag specialtillverka en sån liten uppsättning och sen vad för material man ska tillverka det av, jag skulle då inte vara sugen på att sätta plastringar utan gärna stålringar som sedan pressas på navet med tanke på att bromsskivor kan bli ordentligt varma.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #154 skrivet: februari 07, 2013, 19:30:02 »
Ser ut som en jeep framtill ju haha, men jag provar att åka imorgon å ser hur den beter sig, annars får jag fixa det imorgon, jag orkar inte mera ikväll , passade på att byta bromsklossar oxå, tack för tipset på tradera förresten :D
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #155 skrivet: februari 07, 2013, 19:34:19 »
Ser ut som en jeep framtill ju haha, men jag provar att åka imorgon å ser hur den beter sig, annars får jag fixa det imorgon, jag orkar inte mera ikväll , passade på att byta bromsklossar oxå, tack för tipset på tradera förresten :D
Hehe, ja nästan. Du behöver inte vara orolig över tråget ifall du kör i skogen iaf :P

Ja det är väl klart man måste tipsa :)
Jag köper förvånansvärt mycket på tradera, men det är ju enkelt och billigt och enda gången man måste på affären och trängas är när man hämtar paketet ;D

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #156 skrivet: februari 08, 2013, 18:31:09 »
Körde ca 8 mil idag fy satan vad läskigt det var, kändes inte ok, så när jag kom hem kapade jag ner den till 300mm istället betydligt mkt bättre känsla, nu måste jag bara lösa med att den drog åt ett håll, drog åt ett håll på styrleden och den drog ännu mera åt fel hål 8) får skruva tillbaka ca 1,5 varv istället d borde räcka :D
H-G

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #157 skrivet: februari 14, 2013, 20:44:35 »
Bra att du fått till fjäderlängden lite mer. Var ju på tok för högt på bilden ju.
Undrar hur nära 250mm du kommer innan du är nöjd  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #158 skrivet: mars 26, 2013, 18:04:29 »
Jadu Frej antagligen väldigt nära haha, ska kapa ca 15 nu o då hamnar jag på 185mm!!

Jo en fråga ska ta bort främre hjullager behövs d ett spec verktyg till d? Har för mig att d inte är pressat på. Har inte kunnat kollat har varit sjuk en längre tid suck...., ska in imorgon å hämta delarna.. Tänkte slänga ut frågan här innan jag åkjer in till stan har ca 4 mil in :/ Någon som vet??
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #159 skrivet: mars 28, 2013, 21:28:04 »
Jupp nu e d dax att byta hjullager o skivor, men jag stötte på en problem, insexnyckeln nr8:a hade jag dragit sönder för ett litet tag sen så d går inte med en vanlig dom sitter som berget, men sen märkte jag oxå att den yttre ringen på hjullagrena hart fastnat i lagerhuset, hade samma problem med hojen förut men hoppas inte d e allt för svårt några tips på hur jag ska få loss ringarna?? Hoppas ni förstår lite mer med bilden!!
H-G