Författare Ämne: Vikt. Väghållning..  (läst 5608 gånger)

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
Vikt. Väghållning..
« skrivet: april 23, 2012, 17:46:37 »
Jo jag kommer att ta bort mina bladfjädrar, o då undrar jag om någon vet hur bilen beter sig efter en konvertering till fjädrar gör. Efter att "balanspunkterna" flyttas.  ???
H-G

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #1 skrivet: april 25, 2012, 17:47:37 »
Varför ska du ta bort bladfjädrarna ???

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #2 skrivet: april 25, 2012, 18:02:45 »
Jag kommer att ta vid senare tillfälle volvo 760 multidriv antar att d blir bredare, jag vill få bilen så styv som möjligt. å även fram kommer jag att byta till sport fjädrar för hårdheten o styvheten, d guppar för mkt nu o kränger för mkt. Vill stabilisera upp så mkt som möjligt. Finns d ett annat sätt så e ja öppen för förslag. kanske går att kombinera bladfjädern med vanliga jag vet inte!!!! :P
H-G

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #3 skrivet: april 25, 2012, 18:26:28 »
Styva upp den fram först och se hur du tycker den är att köra då innan du ändrar något baktill.
Finns ju de som kör med dubbla bladisar men jag tycker 300 är ganska styva baktill original, nästan så jag skulle vilja prova mjukare bladfjädrar.
Jag kör med GLTfjädrar fram (original på min glt) sänkt genom att undre fjäderfästet är nedflyttat lite, m10w40 i alla stötdämpare, den ligger riktigt bra på banan men skulle vara för hård och stötig som bruksbil.

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #4 skrivet: april 26, 2012, 05:00:16 »
Undre fjäderfästet, du har ingen bild så jag kan få se hur du har gjort. Som jag har läst verkar d som att många har tagit fords fjädrar cosworth antar jag då, såklart att dom har kapat för att få till rätt längd för våra bilar, om jag har förstått de rätt. O att dom e betydligt mkt hårdare. Min bil idag guppar en hel del.
H-G

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #5 skrivet: april 27, 2012, 23:54:01 »
Undre fjäderfästet, du har ingen bild så jag kan få se hur du har gjort. Som jag har läst verkar d som att många har tagit fords fjädrar cosworth antar jag då, såklart att dom har kapat för att få till rätt längd för våra bilar, om jag har förstått de rätt. O att dom e betydligt mkt hårdare. Min bil idag guppar en hel del.

Undre fjäderfästet = Fjäderskålen som sitter svetsad på fjäderbenet. (Där fjädern vilar på).

Du ser på länken här nedan bilder på när jag bytte min fjäderskål (och svetsade dit den högre upp, tvärt emot kullke. Detta för att få på lite större hjul).
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg62297#msg62297

Fjädrarna fram som brukar användas är Sierra bakfjädrar och då oftast helt standard alternativt husvagnsfjädrar (som är hårdare). Men detta blir HÅRT! Kanske för hårt för dom flesta.. Själv kör jag "äkta" sänkfjädrar som funkar bra. Men jag vet inte var de går att köpa idag, kolla i "shopen" här på forumet under Säljes-avdelningen för länkar till företag som säljer sänkfjädrar mm.

Bak har jag än så länge original bladfjädrar och det känns lagom hårt fast väl högt jämfört med min sänkta front. Ska montera originalfjädrar som kallsmidits så de blivit rakare och därmed sänker bilen. Även om jag är nöjd med hårdheten/komforten i fjädringen bak kränger bilen mer än jag skulle önska men det är ju då snarare krängningshämmare jag vill ha (bak) och/eller hårdare krängare fram.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #6 skrivet: april 28, 2012, 06:11:56 »
Kör nog på fjädrar som e kapade till rätt längd istället..... Sierra bakfjädrar säger ni ok, kör nog på d..
H-G

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #7 skrivet: april 28, 2012, 22:33:48 »
Kör nog på fjädrar som e kapade till rätt längd istället..... Sierra bakfjädrar säger ni ok, kör nog på d..

Kolla listan på länken här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4136.msg53016#msg53016
Där är alla biltemas fjädrar som passar i fjäderbenen fram på 360:n. Och vilken hårdhet de olika fjädrarna har. Där kan du välja vad du tror blir bra för dig och din bil.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Vikt. Väghållning..
« Svar #8 skrivet: april 29, 2012, 18:55:26 »
Tack Frej suverän lista..
H-G