Författare Ämne: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar  (läst 9501 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« skrivet: augusti 09, 2012, 20:54:07 »
Tipsar er om detta intressanta spel: http://automationgame.com/

Bygg din egen motor och lägg upp resultatet här sen.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2012, 22:03:59 »
Det verkar intressant det här :)
Får återkomma med resultat senare 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2012, 00:30:12 »
Plockade ihop en motor lite snabbt.
Blev en trimmad "B23"

Receptet är:

Gjutjärnsblock
Smidd vev
Gjutna stakar
Gjutna kolvar
96mm borr och 80mm slag (dvs 2316cc)
9kg svänghjul (går inte att ställa in nå lättare :()
Alutopp
8V OHC med direkt verkande kam (som det är på rödblockarna)
10,4:1 kompressionförhållande
Kam-profil 63
Ventil-timing 3280
Dubbla DCOE-förgasare
Sportluftfilter
Blyfri 98 (Fanns ju inte E85 :'()
Fuelmixture 100
Förtändning 25
Varvstopp på 6400rpm
Long tubular headers
2,5" avgas
2st fullflödesdämpare
Ingen katalysator.

180hp @ 6300rpm
203Nm @ 6300rpm

Tänkte lägga upp screenshot på bänkningen men bilden blir bara vit när jag lägger upp screenshotet i paint >:(

Men men det var mitt recept denna gången, får pilla lite mer så man kan optimera motorn bättre 8)

Edit:
Gjorde en till motor, fullt race-preppad B23a ;D

Receptet är:
Gjutjärnsblock
Smidd vev
H-profil stakar
Smidda kolvar
96mm borr och 80mm slag (dvs 2316cc)
9kg svänghjul (går inte att ställa in nå lättare :()
Alutopp
8V OHC med direkt verkande kam (som det är på rödblockarna)
12:1 kompressionförhållande
Kam-profil 76
Ventil-timing 6400
Dubbla DCOE-förgasare
Trattar
100 oktan race-soppa
Fuelmixture 100
Förtändning 29
Varvstopp på 8800rpm
Race headers
2,5" avgas
Raka rör
Ingen katalysator.

252hp @ 8700rpm
225Nm @ 7000rpm

Riktigt kul att försöka få ut så mycket effekt som möjligt :D

Nu måste det ju komma någon med egna resultat, jag har ju redan kommit med 2st resultat och då har jag ändå bara hållt på i ca 20min :P
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 00:50:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2012, 10:27:01 »
Här kommer mitt recept på en 2,1 liters högvarvig motor:

Borr 91mm slag 80mm.
Billet vev och stakar och smidda kolvar
10kg svänghjul
Alutopp 8V OHC direktdriven
12,9 kompressionsförhållande
Kam profil 100
Ventiltiming 3360
Flerpunktsinsprutning självklart  ;) Spjäll med trattar och race luftburk.
100 oktan
Bränsleblandning 100
Förtändning 97
Varvstopp 10,000
Race tubular grenrör, ingen katalysator och inga ljuddämpare. 3,5" rör.

Effekt:
319Hp @ 9000rpm
255Nm @ 8800rpm

Fick inte heller någon bild av det, blev bara svart för mig.  :(
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 10:30:53 av Bergvik »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2012, 11:52:46 »
Härligt med 319hp ur en 2,1L motor :D

Jag optimerade min motor lite nu på morgonen.

Recept:

Gjutjärnsblock
Smidd vev
H-profil stakar
Smidda kolvar
96mm borr och 80mm slag (dvs 2316cc)
9kg svänghjul (går inte att ställa in nå lättare :()
Alutopp
8V OHC med direkt verkande kam
14,3:1 kompressionförhållande
Kam-profil 83
Ventil-timing 8800
Direktinsprutning
Separata spjäll
Trattar
100 oktan race-soppa
Fuelmixture 100
Förtändning 100
Varvstopp på 9000rpm
Race headers
3,5" avgas
Raka rör
Ingen katalysator.

386hp @ 8900rpm
311Nm @ 8700rpm

Det är toppen som tar stopp så jag lyckades inte få ut mer effekt.

Testade nu med en 16-ventilars topp och resten av receptet exakt samma och då blev det
424hp @ 8900rpm
340Nm @ 8800rpm



Är det verkligen bara jag och Bergvik som sitter och pillar i Automation?
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 11:55:49 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Automationgame - Ett spel för oss bilnördar
« Svar #5 skrivet: september 30, 2013, 22:36:22 »
Skaffade demot idag. För att lära mig mer om motorer så började jag googla efter spel typ "engine design game", spenderade säkert 30 min innan jag hittade Automation.

Verkar grymt skoj, ska grotta ner mig i helgen!