Plockade ihop en motor lite snabbt.
Blev en trimmad "B23"
Receptet är:Gjutjärnsblock
Smidd vev
Gjutna stakar
Gjutna kolvar
96mm borr och 80mm slag (dvs 2316cc)
9kg svänghjul (går inte att ställa in nå lättare
)
Alutopp
8V OHC med direkt verkande kam (som det är på rödblockarna)
10,4:1 kompressionförhållande
Kam-profil 63
Ventil-timing 3280
Dubbla DCOE-förgasare
Sportluftfilter
Blyfri 98 (Fanns ju inte E85
)
Fuelmixture 100
Förtändning 25
Varvstopp på 6400rpm
Long tubular headers
2,5" avgas
2st fullflödesdämpare
Ingen katalysator.
180hp @ 6300rpm
203Nm @ 6300rpm
Tänkte lägga upp screenshot på bänkningen men bilden blir bara vit när jag lägger upp screenshotet i paint
Men men det var mitt recept denna gången, får pilla lite mer så man kan optimera motorn bättre
Edit:
Gjorde en till motor, fullt race-preppad B23a
Receptet är:
Gjutjärnsblock
Smidd vev
H-profil stakar
Smidda kolvar
96mm borr och 80mm slag (dvs 2316cc)
9kg svänghjul (går inte att ställa in nå lättare
)
Alutopp
8V OHC med direkt verkande kam (som det är på rödblockarna)
12:1 kompressionförhållande
Kam-profil 76
Ventil-timing 6400
Dubbla DCOE-förgasare
Trattar
100 oktan race-soppa
Fuelmixture 100
Förtändning 29
Varvstopp på 8800rpm
Race headers
2,5" avgas
Raka rör
Ingen katalysator.
252hp @ 8700rpm
225Nm @ 7000rpm
Riktigt kul att försöka få ut så mycket effekt som möjligt
Nu måste det ju komma någon med egna resultat, jag har ju redan kommit med 2st resultat och då har jag ändå bara hållt på i ca 20min