Författare Ämne: b230ft  (läst 6392 gånger)

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
b230ft
« skrivet: augusti 31, 2012, 17:17:56 »
Av vad jag har förstått ska en b230 sitta fint på orginalmotorfästena om man plockar över all kringutrustning,
får en b230ft med turbo plats om man byter allt utom grenröret? expansionskärl och spolarvätskeburk kan man ju alltid flytta på ifall det skulle bli tajt.  ;)

och funkar det med insprutningssytemet från b200e eller f?

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: b230ft
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2012, 20:59:05 »
Du måste bygga om grenröret eller bygga om motorfästet på höger sida, har jag starkt för mig.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: b230ft
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2012, 21:02:17 »
ok, det kan nog stämma, du vet inte om orginalsprutet funkar till turbomotor?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: b230ft
« Svar #3 skrivet: september 07, 2012, 16:23:57 »
Kolla här i B230FT i en Volvo 360 Guiden så får du svar på de flesta av dina frågor tror jag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2104
    • Visa profil
SV: b230ft
« Svar #4 skrivet: september 07, 2012, 22:40:02 »
ok, det kan nog stämma, du vet inte om orginalsprutet funkar till turbomotor?
Ja det gör det nog med progresiv bränletrycksregulator.
Är flera på forumet som kört med turbo och originalsprut.
Kolla hur Peter körde 2008 http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.0
Han säljer dom där extraspruten också.
Ang guiden som Frej länka till är den lite avskräckande med modifieringarna av spränkåpan, behöver inte göras om man inte ska köra dubbelmassesvänghjul (vet inte varför man skulle göra det)  'vanligt' B230 svänghjul passar direkt, urslipnigen för vevaxelgivaren måste man göra ifall man ska köra med B230FTns vevaxelgivare, men du kan ju köra med original Renixtändning och givare om du använder B200 svänghjulet.

Originalsprutet fungerar med andra tändsystem än Renix också, det behöver bara varvtalssignal från tändningen.