Författare Ämne: Kylarvätska-fylla,byta, tömma? #Fixat#  (läst 9067 gånger)

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Kylarvätska-fylla,byta, tömma? #Fixat#
« skrivet: oktober 23, 2012, 20:10:42 »
Hej,
Stärkt efter dagens insatser med tändsystemet går jag på nästa projekt. Kylarvätska, känner mig lite smått handikappad, för fyllt på den har jag gjort men aldrig bytt den.

Så min nivå börjar bli låg, ligger på min strecket (har läckt lite vid slangkopplingen så jag får sätta en ny klämma där)

Kylar vätskan ser lite solkig ut, och då är min fundering, bara att fylla på eller är det dags att byta?

Hur gör man när man byter? När man kollat runt lite talas det om total tömning, köra igenom med vatten osv..Låter svårt

Är det genomförbart?

Mvh/Magnus
« Senast ändrad: november 08, 2012, 20:27:05 av NoLooseEnds »

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2012, 20:34:42 »
När jag bytte kylen på min 360 så sköljde jag rent systemet för mitt värmereglage hade fastnat:-\ och det släppte efter att jag hade sprutat igenom det.

Så om du ska byta ut kylarvätskan så lossa dom två kylarslangarna från motorn och så in med en trädgårdsslang med fullt tryck och spruta in vatten i båda hålen i motorn och i båda slangarna som går till kylet ( inte samtidigt) och sedan monterar du slangarna igen och häller i ny kylarvätska, så hade jag gått till väga iaf men någon kan ju rätta mig om jag har fel eller glömt något.
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

Eazy

  • Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2012, 21:08:01 »
Sen när man byter kylvätska så kan man använda batterivatten (destillerat vatten)
då det minskar risken för korrosion.

Och för att lufta systemet så varmkör du motorn med kylarlocket av, om det nu inte är självluftande vilket jag inte känner till.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2012, 21:25:49 »
Enligt min haynesbok ska det vara självavluftande, men jag brukar alltid varmköra med locket på expansionskärlet bortplockat och klämma på kylarslangarna så man garanterat får bort all luft.


För att byta kylarvätska på det det enklaste sättet:
  • Ta bort skyddskåpan som sitter under bilen vid kylaren på höger sida av bilen. Denna sitter med 4 eller 5st skruvar med 10mm skalle.
  • Lägger du en hink eller något annat uppsamlingkärl ungefär rakt under den grova kylarslangen längst ner på kylaren.
  • Lossar slangklammern på den grova slangen.
  • Vrider på den grova slangen samtidigt som man drar den bakåt, kommer spruta kylarvätska ur denna slang och ur kylaren så ta inte bort slangen helt utan var försiktig och försök släppa ut en lagom stråle med kylarvätska ner i uppsamlingskärlet.
  • Om du vill så kan du skölja ur kylsystemet genom att göra som D-qvist skrivit, det är inte ett måste men det är enda sättet att verkligen få ut all gammal kylarvätska.
  • Stoppa tillbaka slangen och dra åt slangklammret.
  • Häll i ny kylarvätska och starta bilen.
  • Låt bilen stå  på tomgång till termostaten öppnar, då kommer vätskenivån att sjunka i expansionskärlet. Fyll på vid behov.
Grattis nu har du fräsch kylarvätska i motorn.

Har du koncentrerad glykol så kom ihåg att blanda den 50/50 med vatten, denna blandning klarar av -38°C om jag inte missminner mig. Färdigblandad kylarvätska brukar ha en fryspunkt på endast -26°C (ja, endast -26°C brukar ju vara runt -25°C till -30°C i Januari här uppe hos mig ::))

Finns att köpa glykoltestare för runt 50-60kr som visar fryspunkten på kylarvätskan.
http://www.softbildelar.se/frostskyddsmatare-king.html Jag har en sådan och den funkar bra enligt mig.

Lycka till med kylarvätskebytet :), det är en vätska som inte många tänker på att byta på sina gamla bilar fastän det är rekommenderat att byta den var 5e år.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2012, 22:51:46 »
Tack D-quist,emilius,simlar för alla minst sagt uttömmande svar :)

Simlar...du är en verkansman, med dina beskrivningar känns det som jag kan pimpa vad som helst snart :), du skriver ju som en manual för tusan.
Ja imorgon bär det av jag gör ett försök. Återrapporterar.

Tack å bock för hjälpen gubbar

Mvh/Magnus

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2012, 23:02:31 »
Tack D-quist,emilius,simlar för alla minst sagt uttömmande svar :)

Simlar...du är en verkansman, med dina beskrivningar känns det som jag kan pimpa vad som helst snart :), du skriver ju som en manual för tusan.
Ja imorgon bär det av jag gör ett försök. Återrapporterar.

Tack å bock för hjälpen gubbar

Mvh/Magnus
Hehe ja man får väl tacka :D

Lycka till, väntar på att få höra hur det gick :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2012, 08:28:51 »
Tack tack bara kul att kunna hjälpa till med det lilla man kan:-)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #7 skrivet: oktober 25, 2012, 00:30:49 »
Hej,
Imorgon kommer domedagen för kylarvätskan, fick stå över idag pga billån

Återkommer

Mvh/Magnus

NoLooseEnds

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?#Fixat#
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2012, 16:02:53 »
Bytet genomfört, allt gick gott. Blev ingen genomspolning dock, då jag saknade faciliteter för trädgårdsslang.

Som alltid tackar mjukast för hjälpen gubbar. :D

Trevlig helg

Mvh/Magnus

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Kylarvätska-fylla,byta, tömma?
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2012, 16:40:49 »
Så skönt att allt gick som det skulle iaf:) alltid kul att kunna hjälpa till:D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0