Enligt min haynesbok ska det vara självavluftande, men jag brukar alltid varmköra med locket på expansionskärlet bortplockat och klämma på kylarslangarna så man garanterat får bort all luft.
För att byta kylarvätska på det det enklaste sättet:
- Ta bort skyddskåpan som sitter under bilen vid kylaren på höger sida av bilen. Denna sitter med 4 eller 5st skruvar med 10mm skalle.
- Lägger du en hink eller något annat uppsamlingkärl ungefär rakt under den grova kylarslangen längst ner på kylaren.
- Lossar slangklammern på den grova slangen.
- Vrider på den grova slangen samtidigt som man drar den bakåt, kommer spruta kylarvätska ur denna slang och ur kylaren så ta inte bort slangen helt utan var försiktig och försök släppa ut en lagom stråle med kylarvätska ner i uppsamlingskärlet.
- Om du vill så kan du skölja ur kylsystemet genom att göra som D-qvist skrivit, det är inte ett måste men det är enda sättet att verkligen få ut all gammal kylarvätska.
- Stoppa tillbaka slangen och dra åt slangklammret.
- Häll i ny kylarvätska och starta bilen.
- Låt bilen stå på tomgång till termostaten öppnar, då kommer vätskenivån att sjunka i expansionskärlet. Fyll på vid behov.
Grattis nu har du fräsch kylarvätska i motorn.
Har du koncentrerad glykol så kom ihåg att blanda den 50/50 med vatten, denna blandning klarar av -38°C om jag inte missminner mig. Färdigblandad kylarvätska brukar ha en fryspunkt på endast -26°C (ja, endast -26°C brukar ju vara runt -25°C till -30°C i Januari här uppe hos mig

)
Finns att köpa glykoltestare för runt 50-60kr som visar fryspunkten på kylarvätskan.
http://www.softbildelar.se/frostskyddsmatare-king.html Jag har en sådan och den funkar bra enligt mig.
Lycka till med kylarvätskebytet

, det är en vätska som inte många tänker på att byta på sina gamla bilar fastän det är rekommenderat att byta den var 5e år.