Jag vet då ingen som stoppat i en D24a i en 300-serie. En D24a är väl längre än en B2x/2xx, jag tror i alla fall inte att det ryms en D24a i motorrummet utan att något tar i kylaren.
En motor som borde vara lämpligare att stoppa i bör vara en 1,9 diesel från t.ex en Golf. Helst en 1,9 turbodiesel, finns i 3 olika varianter vad jag förstått, 74hk, 90hk och 110hk.
Denna motor är en rak fyra och bör rymmas utan problem i motorrummet då jag tycker dem faktiskt ser kortare ut än en rödblockare.
Och det bästa med dessa motorer är att det drar runt 0,5L/mil hur man än kör, verkar inte spela någon roll vilken bil den sitter i heller t.ex en Passat med 1,9TDI drar runt 0,5L/mil och det gör även en Golf 1,9TDI fastän Golfen väger 100-200kg mindre än Passaten.
Finns adapterplattor så motorn passar på M45/46/47 på smt.nu.
http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=29Sen bygga motorfästen och sånt.
Orsaken till att jag kan lite om dessa motorer och få dem att passa i Volvos det är för att att jag har funderat på att stoppa i en 1,9TDI men släppte den tanken för jag ansåg att det skulle bli alldeles för mycket pengar att bygga om. Tror jag fick det till runt 7000-8000kr + lite extra för oväntade utgifter så kändes mer värt att bara etanolkonvertera för att köra billigare.
Edit: Fast köra billigt har väl lagts lite åt sidan, nu är det att få ordentligt med effekt som står högst på listan istället