Författare Ämne: någon som har en d24 motor i sin 360/340  (läst 10135 gånger)

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
någon som har en d24 motor i sin 360/340
« skrivet: oktober 23, 2012, 22:33:43 »
Som rubriken lyder: är det någon som har en d24 i sin 360/340 och om någon har det eller någongång har bytt om till diesel så kanske den personen kan berätta lite om vad som måste göras/ oväntade hinder mm mm?

Och går det att regga om med en d24 i? Tänkte på hk och vrid mm?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2012, 22:56:42 »
Jag vet då ingen som stoppat i en D24a i en 300-serie. En D24a är väl längre än en B2x/2xx, jag tror i alla fall inte att det ryms en D24a i motorrummet utan att något tar i kylaren.

En motor som borde vara lämpligare att stoppa i bör vara en 1,9 diesel från t.ex en Golf. Helst en 1,9 turbodiesel, finns i 3 olika varianter vad jag förstått, 74hk, 90hk och 110hk.
Denna motor är en rak fyra och bör rymmas utan problem i motorrummet då jag tycker dem faktiskt ser kortare ut än en rödblockare.
Och det bästa med dessa motorer är att det drar runt 0,5L/mil hur man än kör, verkar inte spela någon roll vilken bil den sitter i heller t.ex en Passat med 1,9TDI drar runt 0,5L/mil och det gör även en Golf 1,9TDI fastän Golfen väger 100-200kg mindre än Passaten.

Finns adapterplattor så motorn passar på M45/46/47 på smt.nu. http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=29
Sen bygga motorfästen och sånt.

Orsaken till att jag kan lite om dessa motorer och få dem att passa i Volvos det är för att att jag har funderat på att stoppa i en 1,9TDI men släppte den tanken för jag ansåg att det skulle bli alldeles för mycket pengar att bygga om. Tror jag fick det till runt 7000-8000kr + lite extra för oväntade utgifter så kändes mer värt att bara etanolkonvertera för att köra billigare.
Edit: Fast köra billigt har väl lagts lite åt sidan, nu är det att få ordentligt med effekt som står högst på listan istället ::)
« Senast ändrad: oktober 23, 2012, 23:06:44 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #2 skrivet: november 08, 2012, 07:13:41 »
Okej, vad bra att det finns en sån adapterplatta:D
Men går det att regga med en sån motor som vanligt motorbyte? Eller måste man byta bromsar mm, tänkte eftersom men motorn som ä intressant är ju då på 110 hk turbo då:-) vet du hur det är med det också? Och 7-8000 är det inkl reggning eller bara ombyggnation?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #3 skrivet: november 08, 2012, 07:23:12 »
Inte med TDI-motorerna, dem har mer vrid än bilen är godkänd för :'(.
Men 1,9TD på 74hk och 150Nm måste gå eftersom det är lägre effekt och lika mycket vrid som en B19. Sen om jag förstått det rätt så är det bara att montera en Intercooler på den motorn så har man 90hk och runt 200Nm

1.9 TD    1896 cc    4cyl    Diesel    75 PS (55 kW; 74 hp) @4200 rpm    150 N·m (110 lb·ft) @2400−3400 rpm   1991−1997
Hittade denna informationen på Wikipedia

Jag har för mig jag kom fram till 7000-8000kr med reggning inräknad, men vet inte om registreringskostnaderna har höjts sedan dess (räknade på detta vintern/våren 2011/2012).
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313&p=1 där har du en tråd om hur man stoppar i en 1,9tdi i en 240, bör gå att göra på nästan precis samma sätt för att stoppa ner i en 340/360 :)
« Senast ändrad: november 08, 2012, 07:25:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #4 skrivet: november 08, 2012, 21:06:56 »
okej, såfort jag får tummen ur så ska det finnas en 1,9 turbodiesel pickup 360:D

Får se när det blir bara, har ju garaget fem mil hemifrån och där inne kan jag inte ha bilen hela tiden för det är litet och farsan ska ju ha sin jävla skit där också:/ så jag får se när mitt bygge sker men det kommer garanterat att ske:D
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #5 skrivet: november 08, 2012, 21:09:49 »
okej, såfort jag får tummen ur så ska det finnas en 1,9 turbodiesel pickup 360:D

Får se när det blir bara, har ju garaget fem mil hemifrån och där inne kan jag inte ha bilen hela tiden för det är litet och farsan ska ju ha sin jävla skit där också:/ så jag får se när mitt bygge sker men det kommer garanterat att ske:D
Det låter fint det :D

Ja det är ju så när man inte har något eget garage utan måste låna av sin far :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #6 skrivet: november 18, 2012, 19:22:43 »
Är det möjligt att stoppa i en sådan vag motor sen skruva på en BW30 låda? Automatlåda från volvo.
Eller finns det någon annan vettig automat låda som skulle kunna passa?
Skulle gärna vilja ha en diesel automat och cruisa runt i nämligen.
Har läst en hel del och det verkar ganska obeprövat.
Vill ju ha en "liten" motor, en laglig. Sen kanske man kan skrämma upp den i efterhand men det ska gå att besiktiga.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #7 skrivet: november 18, 2012, 19:33:07 »
Är det möjligt att stoppa i en sådan vag motor sen skruva på en BW30 låda? Automatlåda från volvo.
Eller finns det någon annan vettig automat låda som skulle kunna passa?
Skulle gärna vilja ha en diesel automat och cruisa runt i nämligen.
Har läst en hel del och det verkar ganska obeprövat.
Vill ju ha en "liten" motor, en laglig. Sen kanske man kan skrämma upp den i efterhand men det ska gå att besiktiga.
Det vet jag faktiskt inte. Men hittar du ett svänghjul som passar på motorn och har samma momentomvandlare och sen hittar en adapterplatta alternativt svetsar om lådan så det går att bulta fast lådan i motorn så borde det gå.
Borde egentligen gå att använda automatlåda från en dieselgolf (om man kan hitta någon) och sen svetsa diffen i den och modifiera en kardan så den passar på den ena utgående axeln på lådan.
Dvs rakställd motor med original-låda. Svetsad diff i lådan och en kardan som passar på utgående axel på lådan och sen bara montera kardanen på en diff vid bakjulen, t.ex bmw-diff.

Edit: Ursäkta för dålig paint-bild men ritade lite snabbt + att jag av någon anledning halvt stukat handleden.
« Senast ändrad: november 18, 2012, 19:38:43 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FarmoRz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2014, 19:44:40 »
Hur kunde jag ha missat att svara efter all möda du la ner på att rita ner den fantastiska bilden? :)
Jag har faktiskt funderat en del på denna idé, men hur stark blir en sådan konstuktion då. Tänkte lite på att du drar ju ur all kraft genom en "drivaxel".
Och den drivaxeln ska ju inte bara dra runt ett hjul, utan en fet kardan samt en diff och 2st hjul.
Det känns som det är lite klent? Skulle ju gärna vilja kunna dra husvagn med skrotet.
Skulle kanske gå att konvertera till framhjulsdrift annars? :P
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: någon som har en d24 motor i sin 360/340
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2014, 21:52:20 »
Jo det är ju det om det håller  :-\
Jag är inte insatt i hur pass överdimensionerade vw-diesellådorna är så är svårt att veta om det skulle hålla.
Kardanen är ju inget som tar kraft så att säga och borde hålla lika bra att ta ut kraften genom endast ena sidan av diffen än om man tar ut kraften från båda sidorna. Det bör vara så pass överdimensionerat så det ska hålla, men tveksamt om det vore godkänt vid registrering.

Nä så där fula ord får man inte använda ;) Framhjulsdrift på en 300-serie är ju att häda, då är det bättre att köpa en 400-serie och dieselkonvertera :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75