Tack för svar, har surfat runt lite på forumet nu och vad jag förstår är att det verkar finnas olika längder på diffklumpen. Kortare till 5växlade lådor och tvärtom (samma princip som främre kardanbiten på 2/7/900serien)?
Så till min m45r ska jag alltså ha tag på en klump till en 4växlad låda. Är ju en b200-puffra som ska i, så då måste jag ha en sån där kardan som är i ett rör? Momentrör? Vad är fördelarna/nackdelarna med det de rören?
Ja följde det inte med någon diff till din M45R så måste du få tag i en diff till en M45R då det är ett längre diffhus för att kompensera för den kortare lådan. Så det har du rätt i att det är samma princip som längre kardan på 2/7/900-serien med M45 (elr ja det är ju bara 200-serien som finns med M45).
Ska du ha en B200 så behöver du momentrör inkl axeln som går inuti röret och sprängkåpa från en 300-serie med rödblockare original. Så har du en 300-serie som det sitter en B14 i så måste du byta ut hela momentröret inkl sprängkåpa för att kunna köra med B200. Det är säkert möjligt att modifiera en B14-sprängkåpa så det går att köra med rödblockare på den men är nog billigare att bara köpa ett helt momentrör med sprängkåpa från en 360.
Går att bygga om till kardan mellan sprängkåpa och växellåda (
MulleMeck här på forumet har gjort det men då har han byggt om till ZF-låda och BMW-diff om jag inte minns fel.)
Finns det något tips gällande ombyggnation till skivor bak?
Vet inte om jag kan hjälpa dig angående det. Enda tanken jag har är att ta bort bromstrumman och skaffa en bromsskiva med 4/100 bultmönster och sätta på navet som trumman sitter på original och sen fixa ett fäste för ett bromsok som passar på skivan.
Vill även åka 2/7/900-seriens fälgar för att ha stor tillgång till 15" fälgar, har inte hämtat bilen än men antar att det inte är samma bultmönster? Vad har ni andra gjort - spacers eller navbyte?
300 (och 400)-serien har 4/100 bultmönster. ET37 och navet är 52,2mm. Så gott som alla fälgar med 4/100 bultmönster passar sålänge ET är någorlunda rätt och det inte är löjligt stora fälgar. Största fälgarna jag sett på 300-serien är 17" men då är det nästan så gummit bara är ditmålat på fälgen

Dem enda jag sett köra med 2/7/900-serie fälgar är de som bytt till 240/740-bakaxel. Sen fram vet jag inte om dem byggt om till rätt bultmönster (5/108 är det på 2/7/900 om jag inte minns fel.)
Självklart kommer jag starta en projekttråd när bilen är hämtad - dock kommer det nog gå väldigt sakta framåt då jag är nybliven husägare och det kommer gå åt en hel del tid och pengar där. Garage ska byggas 2014 förhoppningsvis så efter det kommer det nog gå undan, målet är att tävla 2015!
Ja det låter fint det

Att det går sakta har vi förståelse för på detta forum då de flesta har en ganska begränsad bilbudget. Låter fint med garage-bygge, får önska dig lycka till med husfix, garagebygge och bilbygge