Författare Ämne: 340 vs 360 bakaxel  (läst 7267 gånger)

Veggie

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
340 vs 360 bakaxel
« skrivet: november 06, 2012, 09:20:48 »
Hejsan, är helt grön på 300-serien så här kommer kanske en dum fråga - är det nån skillnad på 340 och 360-axeln?

Anledningen till att jag frågar är att jag köpt mig en gammal 343 gr H (rallybil) och har fått med en hel del roliga saker,bl.a en m45r med dogdrevsats, så frågan är om jag kan montera den på en 360-axel eller om jag måste montera den på en 340-axel? Om jag nu kan montera den på vilken axel som helst - vilken är att föredra? r någon av dwm hållbarare?  Ska monteras dana 30 diff i den (slipar ur huset) sqmt 4:88 slutväxel. Har t.ex nån grövre medbringare/drivaxlar/knutar?

Tacksam för alla svar (även om de dumförklarar mig) haha.

Mvh Veggie
//Veggie

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 340 vs 360 bakaxel
« Svar #1 skrivet: november 06, 2012, 09:48:35 »
Alla 300-seriens växellådor passar på alla 300-seriens transaxlar, såvida någon inte byggt om till andra splines.

Axeln har egentligen ingenting med om växellådan passar eller inte, axeln är "bara" där för att hålla hjulen på plats (eller ja, bakaxeln har ju medbringare, lager och bromsar också.)

Jag tror inte någon av 300-serien har grövre drivaxlar/knutar/medbringare, har för mig alla är lika klena. Mina drivaxlar från 1981 passar på en låda från 1986 elr vilken årsmodell det nu var på bilen min M47R är ifrån.

Låter intressant med diffbyte, hoppas du lägger upp en projekttråd och tar mycket bilder, speciellt på diffbytet och alla rally-delar :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Veggie

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 06, 2012, 10:35:07 »
Tack för svar, har surfat runt lite på forumet nu och vad jag förstår är att det verkar finnas olika längder på diffklumpen. Kortare till 5växlade lådor och tvärtom (samma princip som främre kardanbiten på 2/7/900serien)?

Så till min m45r ska jag alltså ha tag på en klump till en 4växlad låda. Är ju en b200-puffra som ska i, så då måste jag ha en sån där kardan som är i ett rör? Momentrör? Vad är fördelarna/nackdelarna med det de rören?

Finns det något tips gällande ombyggnation till skivor bak?

Vill även åka 2/7/900-seriens fälgar för att ha stor tillgång till 15" fälgar, har inte hämtat bilen än men antar att det inte är samma bultmönster? Vad har ni andra gjort - spacers eller navbyte?

Självklart kommer jag starta en projekttråd när bilen är hämtad - dock kommer det nog gå väldigt sakta framåt då jag är nybliven husägare och det kommer gå åt en hel del tid och pengar där. Garage ska byggas 2014 förhoppningsvis så efter det kommer det nog gå undan, målet är att tävla 2015!
//Veggie

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: november 06, 2012, 12:29:05 »
Tack för svar, har surfat runt lite på forumet nu och vad jag förstår är att det verkar finnas olika längder på diffklumpen. Kortare till 5växlade lådor och tvärtom (samma princip som främre kardanbiten på 2/7/900serien)?

Så till min m45r ska jag alltså ha tag på en klump till en 4växlad låda. Är ju en b200-puffra som ska i, så då måste jag ha en sån där kardan som är i ett rör? Momentrör? Vad är fördelarna/nackdelarna med det de rören?
Ja följde det inte med någon diff till din M45R så måste du få tag i en diff till en M45R då det är ett längre diffhus för att kompensera för den kortare lådan. Så det har du rätt i att det är samma princip som längre kardan på 2/7/900-serien med M45 (elr ja det är ju bara 200-serien som finns med M45).

Ska du ha en B200 så behöver du momentrör inkl axeln som går inuti röret och sprängkåpa från en 300-serie med rödblockare original. Så har du en 300-serie som det sitter en B14 i så måste du byta ut hela momentröret inkl sprängkåpa för att kunna köra med B200. Det är säkert möjligt att modifiera en B14-sprängkåpa så det går att köra med rödblockare på den men är nog billigare att bara köpa ett helt momentrör med sprängkåpa från en 360.

Går att bygga om till kardan mellan sprängkåpa och växellåda (MulleMeck här på forumet har gjort det men då har han byggt om till ZF-låda och BMW-diff om jag inte minns fel.)

Citera
Finns det något tips gällande ombyggnation till skivor bak?
Vet inte om jag kan hjälpa dig angående det. Enda tanken jag har är att ta bort bromstrumman och skaffa en bromsskiva med 4/100 bultmönster och sätta på navet som trumman sitter på original och sen fixa ett fäste för ett bromsok som passar på skivan.

Citera
Vill även åka 2/7/900-seriens fälgar för att ha stor tillgång till 15" fälgar, har inte hämtat bilen än men antar att det inte är samma bultmönster? Vad har ni andra gjort - spacers eller navbyte?
300 (och 400)-serien har 4/100 bultmönster. ET37 och navet är 52,2mm. Så gott som alla fälgar med 4/100 bultmönster passar sålänge ET är någorlunda rätt och det inte är löjligt stora fälgar. Största fälgarna jag sett på 300-serien är 17" men då är det nästan så gummit bara är ditmålat på fälgen :P
Dem enda jag sett köra med 2/7/900-serie fälgar är de som bytt till 240/740-bakaxel. Sen fram vet jag inte om dem byggt om till rätt bultmönster (5/108 är det på 2/7/900 om jag inte minns fel.)

Citera
Självklart kommer jag starta en projekttråd när bilen är hämtad - dock kommer det nog gå väldigt sakta framåt då jag är nybliven husägare och det kommer gå åt en hel del tid och pengar där. Garage ska byggas 2014 förhoppningsvis så efter det kommer det nog gå undan, målet är att tävla 2015!
Ja det låter fint det :) Att det går sakta har vi förståelse för på detta forum då de flesta har en ganska begränsad bilbudget. Låter fint med garage-bygge, får önska dig lycka till med husfix, garagebygge och bilbygge :D

Veggie

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 06, 2012, 12:49:56 »
Tack så mkt igen  :) bra att få lite kött på benen innan man börjar planera och köpa på sig det brötet som behövs!
//Veggie

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: november 06, 2012, 13:03:40 »
Tack så mkt igen  :) bra att få lite kött på benen innan man börjar planera och köpa på sig det brötet som behövs!
Jo blir ju mycket lättare att veta vad man behöver om man läser på lite först, och dessutom blir det billigare i längden om man slipper köpa fel saker :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: november 07, 2012, 22:37:05 »
Det finns två olika dimensioner på yttre drivknutar, kanske detta gäller hela drivaxeln med inre knut också. Men minns inte vilka årsmodeller/modeller detta härstammar ifrån. Kan vara så att bilar med B14 har de klenare men detta är bara en gissning. Finns info att söka om detta på forumet ifall inte kullke eller någon annan svarar här och läxar upp mig och mitt minne som vanligt.

Transaxeln håller för en del effekt. Finns bara ett känt exemplar här på forumet som gått sönder och då var det många turbohästar som piskade på. Men hylsan som skarvar ihop transaxel och växellådans ingående axel är det fler som lyckats ta sönder men ändå inte jättevanligt.

Så roligt att du planerar långt in i framtiden och dessutom en projekttråd på galenskaperna!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Veggie

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 08, 2012, 03:48:39 »
Det finns två olika dimensioner på yttre drivknutar, kanske detta gäller hela drivaxeln med inre knut också. Men minns inte vilka årsmodeller/modeller detta härstammar ifrån. Kan vara så att bilar med B14 har de klenare men detta är bara en gissning. Finns info att söka om detta på forumet ifall inte kullke eller någon annan svarar här och läxar upp mig och mitt minne som vanligt.

Transaxeln håller för en del effekt. Finns bara ett känt exemplar här på forumet som gått sönder och då var det många turbohästar som piskade på. Men hylsan som skarvar ihop transaxel och växellådans ingående axel är det fler som lyckats ta sönder men ändå inte jättevanligt.

Så roligt att du planerar långt in i framtiden och dessutom en projekttråd på galenskaperna!  :)

Tack för tipset, får söka på det, alltid bra och ha det grövsta, vad jag förstår på tidigare ägare så var allt sånt original, inga förstärkta prylar. Det höll enligt dem.
Blev dock osäker på om det satt eller inte satt axel på den, eller om den fanns liggande kanske. Märks på söndag  :)
//Veggie