Tempgivaren som styr fläkten är den bakersta Bosch givaren på toppen, den ger temperatursignal till styrenheten.
Jag tror inte att det är nåt fel på tempgivaren, såfort man stänger av tändningen stannar fläkten, och startar man motorn igen så startar inte fläkten, åtminstonde inte innan jag har 105 grader i övre kylarslangen (mätt med Biltema mätare så ta det med en nypa salt). Kan testa att koka mätaren.
Kollar du på elfläktskretsen så ser man inte att styrenheten får hastighetspulser, det är på scehmat över insprutningen man ser det på.
Läser man i Vadis så står det så här om stift 34 på styrenheten:
"Hastighetsmätarsignal. Information om bilens hastighet från hastighetsmätaren. Används för att justera tomgångsvarvtalet vid motorbromsning och för tomgångsadaptionen.
Värden: Tändning på-Ulåg/Ubat Tomgång-Ulåg/Ubat Varvtal högre än tomgång: ca 6-7V, v>10 km/h"
Läser man istället om elfläktsstyrning i samma program står det så här:
"Elkylfläkten styrs via ett halvfartsrelä och ett helfartsrelä baserat på information om kylvätsketemperatur, bilens hastighet och trycket i AC-systemet.
*Fläkten går på halvfart om:
Kylvätskans temperatur överstiger 102 °C.
*Fläkten går på halvfart om :
Trycket i AC-systemet är högre än 17 bar på högtrycksidan och bilens hastighet är lägre än 100 km/h.
*Fläkten går på helfart om:
Kylvätsketemperaturen överstiger 115 °C eller trycket i AC-systemet överstiger 22 bar på högtryckssidan."
AC-tryckvakten är i mitt fall ersatt av en strömbrytare i kupén.
Det står alltså ingenting om frånslaget kontra hastigheten vad jag kunnat hitta.

Funderar starkt på att skita i det hela och antingen sätta en givare i slangen eller enbart köra med strömbrytare, men det skulle vara lyxigt att kunna köra den via styrenheten

4/23 Styrenhet LH2.4
19/3 Hastighetsmätare