Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 560237 gånger)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #80 skrivet: maj 14, 2005, 10:10:13 »
Kan ju faktiskt vara händigt att kunna tvångskyla IC:n när man ska rejsa  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: maj 14, 2005, 17:33:28 »
Hittade ett rätt så roligt fel på åket idag när jag var ute och tuktade en sväng: soppalampan lyser när man tutar! Händigt att ha en lampa för tutan egentligen så man inte glömmer bort att sluta tuta  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2845
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #82 skrivet: maj 14, 2005, 19:54:00 »
Kallar man inte det ljustuta  ???  :D
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: maj 15, 2005, 18:00:56 »
Testade att styra elfläkten från stift nr 10 på sprutstyrenheten idag och det funkade alla tiders, kopplade in brytaren också så jag skulle kunna tvångsköra fläkten om jag känner för det men styrenheten gillade inte backspänningen den fick så fläkten gick inte att stänga av utan att stänga av motorn. Jahapp tänkte jag och gick och rotade fram en diod och lödde in på kabeln men nu blåvägrar styrenheten att starta fläkten  :(
Ska kika på det hela imorgon men det känns rätt så jobbigt då alla kabelhärvor numera är intejpade och jag inte kommer ihåg var jag lödde fast dioden...
Bortsett från det problemet är bygget sågott som klart nu, det som fattas är laddtrycksmätaren och det öppna filtret som skulle ha kommit för snart en vecka sen med snigelposten.
Det gamla talesättet mycket vill ha mer stämmer verkligen in så en begagnad pysventil är hittad och laddtrycket ska höjas till att börja med. Sen får vi se vad plånboken säger om en vassare kamaxel  :-\
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #84 skrivet: maj 15, 2005, 18:45:48 »
B230FT är det lättrycksturbo?
Hur många hästar är det i spisen orginal?

Och hur långt är det då till målet 220-230 häst?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: maj 15, 2005, 19:26:42 »
B230FT är fulltrycksturbon på 165hk utan turbo+ paket.
B230FK heter lågtrycksspisen har jag för mig.
Motorn jag har var chippad då jag köpte den till det säljaren påstod var 220 hk och sen dess har katten, fläkten och luftrenaren åkt bort. Så om man ska tro han jag köpte bilen av så borde jag ha nånstans runt 230 hk nu, men det vettefan, det känns då inte som det iaf.
Min egen teori är att min motor lämnar 220 hästar med chippet jag har och uppställd laddtryck och att säljaren på nåt mystiskt vis trodde att laddtrycket blev högre bara för att man chippade motorn.
Är inte helt säker på hur vi kom in på det hela men han sa nåt i stil med "man ser ju på en gång på laddtrycksmätaren om en motor är chippad eller inte" och det kan jag inte tänka mig stämmer om man inte har turbo+ paketet som bl.a. innehåller elektronisk laddtrycksreglering.
Så kort sagt så tycker jag det bara borde vara att fippla upp laddtrycket så borde jag ligga nånstans kring 230 hästar.  8)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: maj 15, 2005, 19:40:34 »
Okej, då borde du ha seriöst med pulver för en 360!

En enorm skillnad mot orginalmotorn i allafall!

Och har du då 220-230 så är det megafett  8)

Jag har aldrig åkt trimmad 300 så jag vet ju inte hur det känns men att bara ta bort katten på min känns i accet.

Det där med chipet vet jag inte heller hur det funkar men det låter lite konstigt, visst optimerar ett chip tändning+bränsle men den stora effektvinsten är ju beroende av laddtryckshöjning

Har man dock ingen elektronisk laddtrycksreglering kan man ju tömma hur många påsar "chips" som helst i bilen utan att det gör nån bauta-skillnad  ;)

Hoppas du gör ett stort framsteg snart med laddtrycksmätaren inkopplad så du får koll på grejerna och lite seriös effekt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: maj 15, 2005, 19:56:27 »
Jovisst, jag tycker också att 230 kusar borde räcka ett tag i en 360  ;D
Det är en sjuk skillnad redan nu jämfört med originalmotorn, dock känns den lite klen när det börjar gå fort. Skäms nästan lite över att säga att jag inte kört hastighetsmätaren i botten än, jag fegade ur strax efter 190. Men då ökade den fortfarande rätt så hyfsat 8)
Det bästa med det hela är nog bakvagnen, jag älskar verkligen den konstruktionen!
Visst spinner det en del på ettan och lite när tvåan åker i men för det mesta sätter bara fjädringen ihop sig och det bär iväg, och då åker jag ändå på riktigt smala lågbudget puckar!
Om bara transmissionen håller någotsånär för laddtryckshöjningen så finns det inte en chans att jag byter till stel axel, inte ens om den är lamelldiffad, jag tror att det skulle vara att byta ner sig och skaffa sig ännu mer bekymmer inför besiktningen.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: maj 15, 2005, 19:59:05 »
Jovisst, jag tycker också att 230 kusar borde räcka ett tag i en 360  ;D
Det är en sjuk skillnad redan nu jämfört med originalmotorn, dock känns den lite klen när det börjar gå fort. Skäms nästan lite över att säga att jag inte kört hastighetsmätaren i botten än, jag fegade ur strax efter 190. Men då ökade den fortfarande rätt så hyfsat 8)
Det bästa med det hela är nog bakvagnen, jag älskar verkligen den konstruktionen!
Visst spinner det en del på ettan och lite när tvåan åker i men för det mesta sätter bara fjädringen ihop sig och det bär iväg, och då åker jag ändå på riktigt smala lågbudget puckar!
Om bara transmissionen håller någotsånär för laddtryckshöjningen så finns det inte en chans att jag byter till stel axel, inte ens om den är lamelldiffad, jag tror att det skulle vara att byta ner sig och skaffa sig ännu mer bekymmer inför besiktningen.

Det låter vettigt allt det där, dock gillar jag hjulspinn och feta ställ bättre än bakvagnen i asfalten och bra drag..  ;D

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: maj 15, 2005, 20:08:29 »
Visst! Det är förbaskat roligt att sladda och leka! Innan jag satte igång med att jaga lämpligt objekt så hade jag ett antal våta fantasier om en 360 som skulle gå 201m med bredställ på sommarens streetrace, men nu när man känner att det faktiskt finns fäste så tycker jag nästan det är roligare. Turbomotor är ju kanske inte det optimala att sladda med så det var faktiskt roligare att drifta i rondeller och sånt med gamla motorn. Blir lätt så mycket av/på känsla i gasen och man vill ju inte direkt klippa en trottoarkant  :-\

PS. Det här börjar nästan likna en chat av nåt slag  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: maj 15, 2005, 20:52:51 »
Sorry, ska inte "chatta" mer

Ballar ur ibland, *slår sig själv på fingrarna*  :-\

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: maj 15, 2005, 22:03:16 »
Haha, det är lungt för min del, bara skoj att det är nån som orkar bry sig om en gammal 360 moddad av en turbogalen yngling   :)

Edit: Har hittat en VX3 kam med fördelarspår (kanske alla VX3 kammar hade det?) på TPC som högsta budet ligger på 500 spänn+frakt för. Vad är egentligen rimligt att betala för en sån kam i bra skick? Själv tycker jag taket är nånstans vid 500 eller absolut max 600 spänn men jag kanske är sjukt snål av mig...
« Senast ändrad: maj 15, 2005, 22:07:56 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: maj 15, 2005, 23:16:33 »
Dom brukar ligga mellan 500 och 1000.
Blir nog lite skilnad med en sån kam din motor :)
FT original kammen är inget att hänga i julgran, men det är ingen av original turbo kammarna. Har du lite mer pengar över så skulle jag rekomendera att du köper en riktig trim kam för turbo från KG, Parner eller någon annan.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: maj 15, 2005, 23:39:36 »
Tror också att det blir lite roligare temperament med en VX3:a, är ingen super fantast av traktor karaktärn som är i motorn nu.
KG:s turbokammar verkar så snälla, visserligen är jag inte särskilt påläst om porttider på fyrtaktare men en duration på 300 grader är ju inte direkt elakt.
Parner gör väl bara kammar på beställning? Jag tolkar iaf hans hemsida som det och det känns lite meningslöst att göra en kam för en chippad 230ft med 530 topp...
Eftersom det sitter en hel del i plånboken då jag förmodligen inte kommer att få min första lön förrän 25 juli så tror jag att det antingen blir en begagnad VX3:a eller inget alls. Men du T08R, du har ju koll på elaka rödblockare, vad tror du man kan hoppas på för effektökning med en VX3 kam?
« Senast ändrad: maj 15, 2005, 23:41:08 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: maj 15, 2005, 23:45:31 »
Så stor koll har jag inte så jag vågar svara på det.
Dålig kam, insug, grenrör mm brukar gå att ta effekt ur ändå om man höjer laddet med större turbo.
Har du original turbon så bromsar den före vx3 kamen gör det, har för mig att turbon pallar ca 270-300hk om man pressar den.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: maj 16, 2005, 00:42:14 »
Så stor koll har jag inte så jag vågar svara på det.
Dålig kam, insug, grenrör mm brukar gå att ta effekt ur ändå om man höjer laddet med större turbo.
Har du original turbon så bromsar den före vx3 kamen gör det, har för mig att turbon pallar ca 270-300hk om man pressar den.

Jag tror detsamma, det blir nog turbon som säger ifrån och det är inte billigt och inte enkelt att modda dit en större turbo  :(
Men visst borde det bli bättre flås med en VX3:a än med en VX? Är ju lite enklare att få tag på en VX begagnat för dom satt väl i vanliga B230F?
Får se hur jag gör, det enda som är spikat nu är att laddtrycket ska höjas...
Hur går det med ditt 204ft bygge föresten? Funkar det bra för dig med 16v topp kanske man ska och vänta till vintern och köpa sig en 16v topp istället och skita i att byta kamaxel i sommar... Beslutsångest...  :-\
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: maj 17, 2005, 20:00:28 »
Blir inte klok på elfläktshistorien, satt och funderade på varför styrenheten inte startar fläkten och då kom jag på att jag lött fast dioden åt fel håll  :-[
Blir lite klurigt då det är en jordande funktion på styrenheten och inte en plusspänning som ska se till att relät drar.
När jag vände på dioden så blev det precis samma som utan diod, dvs. att fläkten inte går att stänga av när den väl en gång startat. Oavsett om det är styrenheten som slår igång den eller om man startar den manuellt. Förslag nån?
Gjorde ett halvseriöst försök att bygga en ställbar pysventil idag också då killen vars pys jag skulle köpa inte lät så sugen på att bli kvitt den dom närmaste veckorna. Fick den inte riktigt tät så jag vet inte om jag ska göra ett seriösare försök, leta rätt på en annan pysventil eller köpa en ny (läs dyr) ventil.
Känner inte direkt för nån tattarlösning med en extra fjäder utan på wastegatearmen direkt. Får se hur det löser sig.
När jag ändå var ute och varmkörde motorn för att se om fläkten skulle funka passade jag på att göra ett litet toppfartstest också, 200 knyck och 6000rpm på femman.  8) Om jag inte minns alldeles fel så är det där som rödmarkeringen ska börja på 230FT motorn. Kändes onödigt att plåga in på rött då hastighetsmätaren ändå var i utkanten på graderingen.
Skulle inte sitta helt fel med en slutväxel runt 3,30:1 så man får lite bättre högfartsegenskaper, men det blir nog inte av förrän tidigast till vintern.
Justerade lite däcktryck idag också, åker numera med 1,65 bak och 2,5 fram istället för 1,8 fram och bak tidigare. Blev lite bättre fäste i starten och den kändes faktiskt lite stadigare i högre farter.
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: maj 18, 2005, 17:57:44 »
Kan du inte koppla jorden från relät till styrenheten då?

Eller har jag missförstått funktionen av det hela.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: maj 18, 2005, 19:19:24 »
Som det ska kopplas:

Som jag har kopplat:

Hoppas ni förstår mina fina kluddringar på schemat  :)

Edit: Glömde bort att skriva teckenförklaringar
31/xx jordpunkter
7/38 lågtrcksvakt ac
7/40 högtrycksvakt ac
4/23 styrenhet
2/11 fläktrelä
6/29 fläktmotor
13/xx förgreningspunkter
Cxx kontaktstycken
« Senast ändrad: maj 18, 2005, 19:23:04 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #99 skrivet: maj 18, 2005, 21:46:03 »
Enligt min tolkning så borde det ju gå att koppla den vanliga strömbrytaren och styrenheten paralellt.

Ursäkta den kassa bilden men jag kom inte på nåt bättre sätt att visa :P

Edit: Uppdaterade bilden en smula

« Senast ändrad: maj 18, 2005, 21:59:44 av Freedo »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: maj 18, 2005, 21:50:33 »
Enligt min tolkning så borde det ju gå att koppla den vanliga strömbrytaren och styrenheten paralellt.

Jo visst borde det!

Edit: Är det inte parallellt i Performance elschema då?
« Senast ändrad: maj 19, 2005, 20:35:35 av FREJ »

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: maj 18, 2005, 22:01:38 »
Funkar bilden nu då.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: maj 18, 2005, 22:05:28 »
Dom är ju paralellt kopplade nu, det är bara det att dom går in på samma stift på relät.

Min egen lilla teori är att styrenheten behöver signal från hastighetsgivaren att bilen har kommit över ex. 20km/h.
Läste lite gamla trådar i 740klubbens forum och hittade nåt om att för att stift 11 dvs. fullfart kretsen till fläkten ska jorda så måste farten vara under en viss hastighet och AC kompressorn vara tillslagen har jag för mig. Kan det vara så att fläkten går non-stop när den väl startat fram tills dess att man kör så fort så fartvinden kan kyla?
Kommer att bli rätt så jobbigt annars, då torde man måsta fixa nån sorts tongenerator eller nåt annat lustigt... Skulle vara enkelt att endast ha en knapp  :-\
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: maj 18, 2005, 22:07:13 »
Freedo: Jag fattar inte ett dugg av ditt elschema  :-[
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: maj 20, 2005, 20:09:22 »
Jag pratade med en av mina lärare idag om det här problemet. Vi satt och studerade kopplingschemat.
Han ansåg att det kunde vara fel i tempgivaren. Att den ger fel signaler till styrboxen och då ser den aldrig att tempen sjunker och fläkten går hela tiden. Det skadar ju inte att mäta upp om den har rätt värden iaf.
Eller att fläkten slås på vid tex 98 grader men eftersom den mäter motortemp så kommer tempen aldrig sjunka under tillslagstemp och därför går fläkten hela tiden, låter konstigt tycker jag, men ajg vet inte.
Kopplingschemat visar ju inget av att styrboxen skulle få någon signal om hastighet, inte vad jag kunde hitta iaf.

Går fläkten även om du stänger av bilen? Har du testat om den stänger av om den får stå ett tag?

Dumma frågor kanske, men jag försöker bara hitta en ny infallsvinkel :)
« Senast ändrad: maj 20, 2005, 20:11:24 av Freedo »

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #105 skrivet: maj 20, 2005, 20:15:58 »
Vart sitter tempgivaren på din turbo 360? Det brukar vara så att om temperaturen är hög så går fläkten tills temperaturer gått ner. Har du testat att rycka sladden till tempgivaren för att se om fläkten slutar snurra.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: maj 21, 2005, 10:48:03 »
Tempgivaren som styr fläkten är den bakersta Bosch givaren på toppen, den ger temperatursignal till styrenheten.
Jag tror inte att det är nåt fel på tempgivaren, såfort man stänger av tändningen stannar fläkten, och startar man motorn igen så startar inte fläkten, åtminstonde inte innan jag har 105 grader i övre kylarslangen (mätt med Biltema mätare så ta det med en nypa salt). Kan testa att koka mätaren.
Kollar du på elfläktskretsen så ser man inte att styrenheten får hastighetspulser, det är på scehmat över insprutningen man ser det på.

Läser man i Vadis så står det så här om stift 34 på styrenheten:
"Hastighetsmätarsignal. Information om bilens hastighet från hastighetsmätaren. Används för att justera tomgångsvarvtalet vid motorbromsning och för tomgångsadaptionen.
Värden: Tändning på-Ulåg/Ubat Tomgång-Ulåg/Ubat Varvtal högre än tomgång: ca 6-7V, v>10 km/h"

Läser man istället om elfläktsstyrning i samma program står det så här:
"Elkylfläkten styrs via ett halvfartsrelä och ett helfartsrelä baserat på information om kylvätsketemperatur, bilens hastighet och trycket i AC-systemet.
*Fläkten går på halvfart om:
Kylvätskans temperatur överstiger 102 °C.
*Fläkten går på halvfart om :
Trycket i AC-systemet är högre än 17 bar på högtrycksidan och bilens hastighet är lägre än 100 km/h.
*Fläkten går på helfart om:
Kylvätsketemperaturen överstiger 115 °C eller trycket i AC-systemet överstiger 22 bar på högtryckssidan."
AC-tryckvakten är i mitt fall ersatt av en strömbrytare i kupén.

Det står alltså ingenting om frånslaget kontra hastigheten vad jag kunnat hitta.  ???

Funderar starkt på att skita i det hela och antingen sätta en givare i slangen eller enbart köra med strömbrytare, men det skulle vara lyxigt att kunna köra den via styrenheten  ;)

4/23 Styrenhet LH2.4
19/3 Hastighetsmätare
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: maj 21, 2005, 11:42:23 »
Jaha på så vis. Det var scema över LH 2.4 som jag kollade på, men jag missade nog den signalen då.

Men den borde ju stänga av fläkten när tempen gått ner oavsett de andra systemen tycker man ju, det är det som är konstigt.

Men som sagt det lättaste är nog att köra en termokontakt i slangen eller så. Då fungerar det iaf men är ju som sagt inte lika coolt :P

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: maj 21, 2005, 12:52:56 »
Precis, det är inte lika coolt, när det ändå finns en funktion i styrenheten skulle det vara fint att kunna använda den. Sen är jag inte helt 100% säker på om jag får plats med en termokontakt i nedre slangen, har redan kapat den slangen och svetsat in en förgrening til turbon så det är lite tajt därnere  :(
Det är faktiskt riktigt konstigt, det håller jag med dig om. Om det inte vore så att jag har lämnat tillbaka den andra styrenheten skulle det gå att testa med den, men som sagt så har jag inte den längre. Tror jag kör med brytare tillsvidare och orkar jag så moddar jag in en hastighetsgivare från en 940. Fast då blir ju den roliga frågan vad som ska hända med den signalen i hastighetsmätaren. Orkar definitivt inte koppla in en 940 hastighetsmätare också bara för att få elfläktsfunktion på styrenheten.

Var ute och körde lite igår också, vi har inte hunnit måla upp 201m än på vårat vanliga ställe men jag körde ungefär från där vi hade start till där jag är rätt så säker på att vi hade målet. Blöt asfalt (inte ett dugg fäste på ettan) och svagt motlut resulterade i slutfart runt 115 knyck på fyran (hade kunnat ligga kvar på trean men det är tveksamt om det gått fortare då) enligt mätaren. Det ger iaf ett ungefärligt hum om vad man kan vänta sig när man har lite seriösare mätningar.
Funderar på om jag måste bygga ett öppnare avgassystem också, när jag kom hem igår glödde hela grenröret och avgashuset, riktigt vackert visserligen men knappast nyttigt för livslängden. Ångrar verkligen att jag inte hade kameran till hands då, skulle ha blivit ett riktigt vackert skrivbordsunderlägg  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: maj 22, 2005, 10:27:51 »
Såhär kan det gå när man lattjat omkring på en asfaltplan ett tag  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: maj 23, 2005, 18:06:17 »
Har monterat pys och laddtrycksmätare idag.
Laddade tydligen 0,4 bar förut men när hornen växte ut så blev det som mest 1,1 bar  ;D Det var allt som turbon klarade att pumpa kändes det som, konstigt nog så hörde jag aldrig några spikningar trots att jag enbart har 95 oktan i tanken  ???
Har iaf ställt ner till ungefär 0,95bar nu så det förhoppningsvis ska hålla ett par veckor till.
Gick rätt så fort upp till 180 när man laddade runt ett bar kan jag lova  ;D
Måste ut och köra lite mer nu  8)
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #111 skrivet: maj 23, 2005, 18:37:21 »
Mycket bra beskrivninge i FAQ. Saknar bara en bild på motorrummet när allt är på plats.

Det var allt. Ut och jaga Bmw´n nu!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: maj 23, 2005, 22:26:01 »
Tackar!
Ska försöka komma ihåg att knäppa ett kort eller två imorgon.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: maj 24, 2005, 13:12:10 »
Har uppdaterat guiden med ett par bilder till och då jag ändå har farten uppe så lägger jag in ett par bilder här också.

Bild på motorrummet. Nån som kan se vad det är som inte är standard bortsett från motorn, elsystemet, kylaren och IC:n? Ett tips, det har att göra med luft och komfort.

Delarna som "blev över"  ::)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: juni 05, 2005, 22:55:20 »
Var ut en sväng ikväll och klockade lite med en kompis, inte några tider att vara jättestolt över men snabbare än original iaf:

0-100: 7,9sek
201m: låg tia/ca 120knyck
402m: 15,7/ca 160knyck

Kommer inte ihåg den exakta tiden på 201 meter men det låg precis på fel sida om 10 sekunder.
Blev lite besviken på tiderna faktiskt, visserligen så har jag haft lite problem med laddtrycksstyrningen nu på slutet men enligt mätaren så laddade den ungefär som den skulle under tidtagningen.
Min bästa bortförklaring är nog det att bakdäcken är såpass slitna nu så det slirade konstant på ettan och rätt så långt in på tvåan, sen hur mycket tid som förlorades på det är ju en annan sak   ;)
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #115 skrivet: juni 05, 2005, 23:39:00 »
Tanke på att motorn är "Orginal" är det bra tider! Speciellt på 402m. Kanske ska testa att öka bränsle trycket och tanka etanol, därefter öka turbo trycket ännu mer. Funkar för Spritis. Han får riktigt bra tider på 201m med en orginal b19 med turbo. Etanolen verkar ha mycket bra egenskaper när man vill överladda.
Sen nästa gång du tar tid gör det utan passagerare. Då får vi riktiga stripp tider.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: juni 05, 2005, 23:43:52 »
Var ut en sväng ikväll och klockade lite med en kompis, inte några tider att vara jättestolt över men snabbare än original iaf:

0-100: 7,9sek
201m: låg tia/ca 120knyck
402m: 15,7/ca 160knyck

Min 360 med allt typ orginal gjorde 0-100: 10,24s
402: 17,08s@134,5km/h

Tycker särskillt din 0-100-tid är smaskig!  :P

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: juni 06, 2005, 00:23:05 »
Etanol känns definitivt lockande, men förmodligen så räcker det inte med en ställbar BTR utan pump och spridare måste nog bytas också så det blir nog inte i första taget.
Hade inte tänkt trimma motorn mer men nu blir man riktigt sugen, gjorde första startförsöken med en kompis Megasquirtade Amazon ikväll också och då blev man lite lätt sugen på ett MS2 bygge. Skulle sitta fint med 531 topp, större turbo, etanol, MS2 och alu-intercooler. Sen en lättning ner mot 1000kg, M90 låda och 1041 axel så skulle lyckan vara gjord. Menmen, man får se hur mycket man orkar bygga till vintern...
Och visst är 0-100 tiden hyffsad men det lät ännu bättre när man klockade filmen och fick fram 0-100 tider under 7 sekunder  :)
Förare TEAM EGON RACING

Spritis

• Gäst
« Svar #118 skrivet: juni 09, 2005, 22:54:01 »
Eller under 5 sekunder    ;) ;)

Med takräcken  ;D

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #119 skrivet: juni 09, 2005, 22:57:54 »
Eller under 5 sekunder    ;) ;)

Med takräcken  ;D

En vacker dag är du bara 300power clubs näst snabbaste medlem om du inte är snäll  ;)
« Senast ändrad: juni 09, 2005, 22:58:16 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING