Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 489431 gånger)

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #160 skrivet: juni 26, 2005, 18:53:22 »
Okey, v-lådans utgående axel har splines som sitter direkt i pinjongaxeln. Där rasar det nog inte i första taget tror jag.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #161 skrivet: juni 26, 2005, 19:08:03 »
Låter bra! Då är det ju bara att klura ut nån rolig förstärkning till hyllsan... Kanske går att stumsvetsa den så det inte blir lika mycket påkänning på splinsen?
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #162 skrivet: juni 26, 2005, 21:31:45 »
Det skulle JAG aldrig göra.
Då kan du inte dela växellådan och transaxeln närdu ska ha ner det och renovera mm. Kan bli lite jobbigt.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #163 skrivet: juni 26, 2005, 22:26:28 »
Det skulle JAG aldrig göra.
Då kan du inte dela växellådan och transaxeln närdu ska ha ner det och renovera mm. Kan bli lite jobbigt.

Det är ju faktiskt sant, det tänkte inte jag på... Jahapp, vad kan man göra för att förstärka det då? Är det splinsen som brukar fara eller går hylsan av? Finns det plats att svetsa förstärkningar på själva hylsan om det är så att den brukar gå av?
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS
« Svar #164 skrivet: juni 28, 2005, 09:14:09 »
Hylsan måste man kunna göra om i en mekaniskverkstad, då med lite grövre gods. Förstår inte varför kardan inte är direkt ihopkopplad med vxllådan?

Spritis har inte lyckats köra av hylsan än. Måste vara pga av det vi diskutera förut, att han har stum montera lådan och fixa ett reaktionsstag till motorn. Mindre flex mellan motor och vxllåda kan göra lådan relativt stryktålig. Men sen är det drivaxlarna som blir en svag punkt näst efter diffen. Man ska egentligen kolla upp om kanske Alfa 75 , BMW E30 eller Audi 80 driv axlar passar. Har hört att drivaxlar från Audi 80 Urquattro ska fungera utan några större ingrepp. Har inte fått det bekräftat.
Bekkis håller ju på att montera Lamelldiff till sin låda. Då kan man även lösa det problemet med LSD. Hoppas vi kan få en liten FAQ tråd om det. Sellholms tuning har mycket godis som kan passa m45 (m47) lådan. Man kan förse de 4 första växlarna med rakskurna drev, 5an behåller man orginal.Sista växlen funkar som komfort växel vid transporter mellan racen. Sen såg jag att det fanns ett sekventiellt kit till m47 lådan. Man kan göra lådan riktigt hårig om man har pengar.

Men först måste hylsan förstärkas och nya starkare drivaxlar hittas. Bakaxelspecialisten borde kunna hjälpa till med dessa problem.


Lite M45 porr:

Sellholm lokk for sekvensielt gearskifte på Volvo M45 dogbox


Rakskurna drev


Sellholm Multipower 5 trinns sekvensiell dog gearbox



http://www.mobeck.com/mt/Sellholm.asp
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #165 skrivet: juni 28, 2005, 09:43:09 »
Ehh... Vad menas med "rakskurna drev" och "sekventiell låda"?
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS
« Svar #166 skrivet: juni 28, 2005, 09:53:20 »
Ehh... Vad menas med "rakskurna drev" och "sekventiell låda"?

Skapa en ny tråd med ämnet, och fråga. Annars finns google.com .
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #167 skrivet: juni 30, 2005, 21:57:46 »
Börjar få ihop en liten samling med drivaxlar, notera hur axeln i mitten vridit sig men på något vis ändå inte gått av  8)

Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #168 skrivet: juli 01, 2005, 20:33:06 »
Börjar få ihop en liten samling med drivaxlar, notera hur axeln i mitten vridit sig men på något vis ändå inte gått av  8)
Bild: http://home.no/performance-egon/axlar.jpg

Å fy fan! Har du kört sönder tre drivaxlar nu oxå? Trodde det bara var diffen som inte höll för dig..  :'(

Har dom två yttre bara gått rakt av och den i mitten vridit sig?
Har hört att dyra fräcka drivaxlar kan vrida sig över ett och ett halvt varv och sen tillbaks igen utan att ta skada  ;)

Fan va surt att det inte håller!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #169 skrivet: juli 01, 2005, 23:19:36 »
Jepp, tre axlar har det gått och jag är inne på mitt andra/tredje diffras (beror lite på hur man räknar), det verkar som att när en axel går av håller inte svetsningen längre konstigt nog  :P
Precis som du säger så har dom två yttre gått av och den inre vridit sig rätt ordentligt, rätt så sjukt vilken fin brottyta det blir, första gången jag plockade ner det satt och skrattade åt hur dumma holländarna är som har så korta splines innan jag såg att det satt kvar en bit i diffdrevet. Inga grader eller nånting, som skuret i laser  8)
Har varit i kontakt med NGK Driveline (eller vad dom heter, mitt minne är nog så kasst i vanliga fall och ett par öl underlättar inte) efter att David tipsat mig om dom, men tyvärr så blåvägrade dom bygga en serie med åka-fort drivaxlar till 360  :( Ska kolla vidare om det finns nåt företag som kan tänka sig att tillverka en liten serie drivaxlar som håller bättre till ett vettigt pris.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #170 skrivet: juli 01, 2005, 23:36:37 »
Blir det inte för dyyrt så är det nog fler som är PÅ!

*Viftar med handen*  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #171 skrivet: juli 02, 2005, 00:58:15 »
Tror också att det kan finnas en liten marknad för starka drivaxlar till 300:a.
Kostar det mycket över 1500kr paret så tror jag att jag skiter i det hela, jag hade ändå bara tänkt åka de-dion bakaxel den här sommaren, sen blir det M90 och stel bakaxel om allt går som det är tänkt  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Ikväll gäller det!
« Svar #172 skrivet: juli 02, 2005, 14:20:01 »
RS:en är hopsatt och provkörd och mina goa stallmekaniker är på väg att samlas så snart bär det iväg till Blackrace i Umeå!
Håll tummarna så jag inte kör sönder i första repan utan får mig en fin liten 9:a på tidskortet!  ;D
Förare TEAM EGON RACING

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #173 skrivet: juli 03, 2005, 09:45:54 »
Jag håller tumarna
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #174 skrivet: juli 03, 2005, 12:03:11 »
Om det finns en högre makt så måste den verkligen hata mig och min bil...
RS:en riktigt stank bensin hela vägen upp och när jag var ungefär 2km från Blackracet dog motorn. Jaha, skoj att stå drygt 10 mil hemmifrån utan back-up hemifrån och med en bil som det mer eller mindre rinner ut bensin ur avgassystemet på... Eller inte!
Efter sex timmars felsökande och telefonerande efter E12 så kom vi iaf fram till det att motorn startar och går i ca 5 sekunder om samtliga spridarkontakter är utdragna och man håller fullgas, sätter man tillbaka en enda kontakt så stannar motorn omedelbart. Fick iaf tag på en Ford Scorpio och en biltransport så jag kunde ta mig hem. Inget tidskort, ingen fungerande åka-fort-bil och ingen ork att fortsätta felsöka blev resultatet av min lördag. Hoppas ni hade roligare...
Förare TEAM EGON RACING

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #175 skrivet: juli 03, 2005, 13:35:24 »
Näe fy faan vad surt för dig  :'( :'( :'(
tråkigt men jag hoppas du fixar till felet (felen) och spelar in lite mer film till oss som bara kan drömma om 200+ i motorn!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #176 skrivet: juli 03, 2005, 17:32:59 »
Har varit ute och kikat en sväng och hela sprutet är allmänt super-stört så det är nog inte omöjligt att felet ligger i styrenheten. Ska ta allmän 360-paus i nån vecka tror jag och sen ragga rätt på en styrenhet och kolla om det funkar bättre. Tredje helgen i rad som jag fick bogseras hem, dock första helgen som jag inte ens kom fram till målet  :(
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #177 skrivet: juli 05, 2005, 21:17:55 »
Åkte på en svår släng tryck-å-pys abstinens så jag blev tvungen att gå ut och felsöka en sväng, styrenheten verkar trots allt hel. Symptomen är de att när allt är inkopplad står samtliga spridare öppna hela tiden, när kontakten till tvåans spridare är utdragen funkar allt som det ska. Trodde att det var skada på kabeln mellan spridarmotståndet och spridaren så att dom andra spridarna jordade bakvägen genom den spridaren. Plockade lös lite grejer och började kolla men hittade inget fel, mätte upp spridarmotståndet för fjärde gången och allt såg bra ut, kopplade ihop utan att sätta fast fuelrail och spridarmotståndet och motorn gick som en klocka. Till slut visade det sig att när spridarmotståndet jordar tvåans spridare när det skruvas fast, men inte om skruvarna är lossade, än fast man står och trycker motståndet mot minuspolen på batteriet. Jordfel är måttligt roliga, tappade en hög med hårstrån när man stod och kliade sig men nu är motståndet dömt ut och ett nytt ska införskaffas. Med lite tur kanske man får tag på ett nytt motstånd på skroten så man kan köra (sönder) lite till helgen!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #178 skrivet: juli 05, 2005, 21:35:48 »
Va skönt att du hittade felet! Och att det inte var boxen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #179 skrivet: juli 05, 2005, 22:00:28 »
Helt klart skönt! Nu är det bara att hoppas på att det bara är motståndet, vem vet, med lite otur är det nåt mer tjall också.
Enda problemet är att jag inte har nån bortförklaring och ingen ursäkt så jag kan motivera ett köp av MS  :P
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #180 skrivet: juli 06, 2005, 22:49:45 »
Blev bogsering hem ikväll igen, frasen "nya tag, nya ras" har aldrig kännts så passande. Fast den här gången var det nog mestadels mitt fel.
Jag var 100% säker på att jag hade kollat oljan i motorn men tydligen inte, kom ungefär en kilometer innan den började misstända och ryka något kopiöst för att stanna helt efter ytterligare ett par hundra meter. Totalt inoljat motorrum och tryckrör fulla med olja var resultatet av att köra med X antal liter 98 oktan i oljetråget. Verkar som att fördelaren blev rätt så indränkt den med och den är mindre rolig att ta bort nuförtiden, måste bort med kupéfläkten och plastkåpan in mot värmepaketet för att kunna ta bort den och rengöra.
Det blåser verkligen motvind i Ö-vik nu!  :(
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #181 skrivet: juli 07, 2005, 11:37:22 »
Det måste vara rena tornadon som har förirrat sig till norrland, med all den motvind du haft, tungt helt klart när det bara jävlas :(


Ursäkta en dum fråga, men hur hamnade soppan i tråget? Har den gått fett lr nåt?

Befara du maskinella skador på snurran?


Men som man säger
"Det är bara att bryta ihop och komma igen"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #182 skrivet: juli 07, 2005, 12:32:29 »
Fick jordfel i insprutningen på väg till Blackrace i Umeå så alla spridare var konstant öppna under ett 20 tal startförsök efter E12.
Synd att det gick sönder än en gång då det är nu i veckan som jag lovat Mefistofeles en provtur  :(
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #183 skrivet: juli 08, 2005, 22:30:11 »
Det var tajt men jag lyckades skrämma liv i den så David fick sig en provtur, nu är det bara att luta sig tillbaka och vänta på hans sågning av mitt budgetbygge  ;)

Ska försöka filma lite i morgon kväll så ni har nåt att titta på till morgonkaffet på måndag!

Edit: Såg att den här tråden numera är forumets största avseende antalet inlägg. Det var värst vilken mäster-spammer jag blivit sen jag reggade mig här  8)
« Senast ändrad: juli 08, 2005, 22:55:03 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS
« Svar #184 skrivet: juli 09, 2005, 14:20:53 »
Nu är jag hemma efter semester i Finland. Har varit mycket trivsamt.

Besökte Performance igår. Fick mig en åktur och jag kan säga att det var en mycket trevlig upplevelse. Har ännu inte tvättat av smilet från ansiktet av åkturen.
Fick själv ta en provkörning som gav mer smak av volvo 300turbo. Bilen drar i hela registret utan att man känner någon märkbar ketchup effekt. Mycket lätt körd och med MIG diffen kändes bilen mycket kontroll bar i sladdarna, bara att gasa och svänga åt det håll du vill åka. Framvagnen är som alla 300r sladdrig vid hård körning. Men bidrar med ökad fartkänsla. Skulle behöva en ökad utväxling, för att kunna ligga och dra lite längre på växlarna. Speciellt 5ans växel.

Bilen är en riktig sleeper! Nu måste jag se till att bli klar med studierna! Behöver komma igång med ett eget projekt!!


Tack för åkturen och provkörningen, säger bara vill ha, vill ha !!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #185 skrivet: juli 09, 2005, 16:14:43 »
Varsågod, det var mitt nöje!
Roligt att höra att du tycker om bilen, håller med dig till 100% om framvagnen och utväxlingen. Hojta till nästa gång du har vägarna förbi så kan vi träffas och prata lite mer, det kanske är bättre med tid då. Det gäller för övrigt samtliga medlemmar här på forumet, skulle vara skoj att träffa er alla!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #186 skrivet: juli 19, 2005, 13:40:13 »
Hur går det med RS:en.. ligger lågt nu eller och sparar på materialet?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #187 skrivet: juli 19, 2005, 21:03:28 »
En kombination, den går men jag kör den bara nån sväng på fredag eller lördagkväll för att folk inte ska glömma vem som är värst  ;)
Har börjat smida lite planer och har börjat spana efter lite roliga inköp men vill inte säga nåt då jag känner på mig att jag mumlat allt för mycket den senaste tiden om diverse idéer, man vill ju inte få en "mycket snack men lite verkstad" stämpel  :P
Nya bromsskivor är iaf införskaffade, dom ska hålborras när jag har tid och Green Stuff belägg ska beställas från Mekonomen.
« Senast ändrad: juli 19, 2005, 21:04:55 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #188 skrivet: juli 19, 2005, 22:49:52 »
okej, ser fram emot mer verkstad då..

väntar med spänning  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #189 skrivet: juli 27, 2005, 22:47:58 »
Nu börjar planerna inför vintern ta form, i princip ingenting är inhandlat än men på nån månad till börjar det bli hög tid att börja shoppa.
Receptet för RS mk2 ser i dagsläget ut ungefär såhär:

Lätta karossen (måste under 1000kg):
*All inredning och ljudisolering ska ut.
*Ska tillverka en egen (lättare) instrumentering med endast det viktigaste.
*Kupéfläkt/värmepaket ska bort.
*Dubbla plåtar inne i dörrar/tak och liknande ska kapas bort, ev, ska bakdörrarna svetsas fast.
*Sidorutorna ska bytas mot plexiglas och ev. även fram/bakruta.
*Lättare och kramgoare stolar ska jagas rätt på begagnat.
*Tanken ska slängas bort och en mindre tank i alu ska svetsas och monteras i skuffen.

Höja effekten:
*Mappbart sprut och helst även tändning, lutar åt MS'n'Spark.
*Alu intercooler modell större än den jag har.
*Portad 531 topp (ev. portad 530 om pengarna börjar tryta).
*VX3 kamaxel.
*Turbo som klarar av att pumpa minst 300 hästar. Förslag?
*Balansering/viktjustering av vevaxel, svänghjul med tryckplatta, remskiva, kolvar, stakar.
*Större spridare och bränslepump, med lite tur och mycket E85 borde man kunna ladda rätt så mycket utan att kompsänka motorn.

Öka hållbarheten:
*Stumma motor/vxl-lådsfästen och ev. hårdare bussningar till bladfjädrarna.
*M90 låda ska monteras på motorn.
*Ny 940 turbo koppling.
*240 bakaxel upphängd på standard bladisar. Helst diffad men hittas ingen sån för en lagom peng så blir det AGA-diff.

Som ni ser så blir det inte direkt en komfortabel bil eller nånting att ha på bana men det är inte det jag vill uppnå heller. Jag har siktet inställt på en enda sak: rattlåsracing  8)

Som vanligt när det gäller såna här projekt så kommer det säkert att bli ändringar men det är åtminstonde såhär jag vill göra med bilen, och det borde kunna gå.
Om det är nån som har förslag på nåt annat som kan funka så mottages dom gärna!
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #190 skrivet: juli 27, 2005, 23:05:16 »
Turbo till 300hk skulle jag föreslå 19t, k24 eller t03/t04 hybrid.

Ej plastruta fram då det bara blir problem med besiktning mm, alla andra går ju bra. Du måste ju ha den besiktigad om du vill köra på Blackrace, Bilsports event mm.

Sen kanske en båge inte skulle skada, bra att fästa värre bälten i och lite säkrare när man tar bort alla annan plåt.

531 topp som du mirafräser räcker till ca 350hk utan portning. Dock så tror jag att ditt 940 grenrör kommer göra att du får högt avgasmottryck så en portning av det skulle nog va bra. Sen så ska du välja en turbo med ganska stort avgashus (vet inte vilken av dom jag föreslagit som har störst) men det hjälper också till att få mindre mottryck. Det blir mer ketchup effekt då men det gör inget på en rakt fram bil.

All vikt man kan få ner hjälper. Helt sjukt hur mycket en lättning gör.
Tänk på att även flytta batteriet och annat tungt bak när du kör med växellådan fram så du får någon tyngd där bak. Annars så kommer det bara spinna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #191 skrivet: juli 27, 2005, 23:14:43 »
Det enda jag gillar med mk2 är din fundering på sprut  ;)
Edit: Det enda jag inte gillar är väl egentligen att du skrotar De-dion-axeln men men.. har man pulver så har man!

Klart du ska mappa tändningen oxå! Det enda du behöver förutom det du redan skall ha för att styra bränslet är en trigger för tändningen tex orginal hallgivare i vanlig volvo/bosch-fördelare samt en tändmodul som du kan trigga via megasquirt.. och nån tändspole du gillar.

Blir det så dyrt med 531? Typ 1500-2000 kostar dom väl, och portning ca 3000+ oavsett modell på toppen. Ger nog goa hästar. Frågan är om det spelar nån större roll om det är 530/531 när man ändå är i och gräver.. går väl ta ut ännu mer med 531 men krävs det på en turbomotor?

Och kamaxeln.. är den så bra för turbo? Eller har du redan den och vill slippa att skaffa en annan? K-kam är väl populärt annars förutom rena turbo-kammar.
Edit: Läste på lite.. A eller VX3-kam ska visst funka bra i en 300hk-motor som inte varvar över 6000rpm..

Och by the way, lycka till! Kommer heja på hela vägen från granen till fotocellerna  ;)
« Senast ändrad: juli 29, 2005, 11:12:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #192 skrivet: juli 28, 2005, 00:09:17 »
Härligt att det satsas! Blir mycket intressant att följa detta projekt i frammåt skulle jag tro :D

Jag säger lycka till!

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #193 skrivet: juli 28, 2005, 20:04:44 »
Turbo till 300hk skulle jag föreslå 19t, k24 eller t03/t04 hybrid.

Ej plastruta fram då det bara blir problem med besiktning mm, alla andra går ju bra. Du måste ju ha den besiktigad om du vill köra på Blackrace, Bilsports event mm.

Sen kanske en båge inte skulle skada, bra att fästa värre bälten i och lite säkrare när man tar bort alla annan plåt.

531 topp som du mirafräser räcker till ca 350hk utan portning. Dock så tror jag att ditt 940 grenrör kommer göra att du får högt avgasmottryck så en portning av det skulle nog va bra. Sen så ska du välja en turbo med ganska stort avgashus (vet inte vilken av dom jag föreslagit som har störst) men det hjälper också till att få mindre mottryck. Det blir mer ketchup effekt då men det gör inget på en rakt fram bil.

All vikt man kan få ner hjälper. Helt sjukt hur mycket en lättning gör.
Tänk på att även flytta batteriet och annat tungt bak när du kör med växellådan fram så du får någon tyngd där bak. Annars så kommer det bara spinna.

Jag kommer att besikta först innan jag börjar bygga och jag har inga planer på att försöka få den genom nån mer besiktning efter det så plexi framruta ska nog inte vara nåt större problem, åtminstonde sålänge jag inte åker på ombesiktning...
Jag glömde skriva att batteriet ska flyttas bak.
En båge skulle sitta finfint, jag ska tänka på den saken.
Jag räknade kallt med att jag skulle måsta svetsa ihop ett eget grenrör för att få det att passa mot turbon men det kanske jag inte behöver med aggregaten du föreslog?
Lämpliga ventiler till en turbo 531:a vad är det? KG's steg 1 turbo topp har 44/38, det borde väl räcka till 300 utan större problem?
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #194 skrivet: juli 28, 2005, 20:14:21 »
Det enda jag gillar med mk2 är din fundering på sprut  ;)
Edit: Det enda jag inte gillar är väl egentligen att du skrotar De-dion-axeln men men.. har man pulver så har man!

Klart du ska mappa tändningen oxå! Det enda du behöver förutom det du redan skall ha för att styra bränslet är en trigger för tändningen tex orginal hallgivare i vanlig volvo/bosch-fördelare samt en tändmodul som du kan trigga via megasquirt.. och nån tändspole du gillar.

Blir det så dyrt med 531? Typ 1500-2000 kostar dom väl, och portning ca 3000+ oavsett modell på toppen. Ger nog goa hästar. Frågan är om det spelar nån större roll om det är 530/531 när man ändå är i och gräver.. går väl ta ut ännu mer med 531 men krävs det på en turbomotor?

Och kamaxeln.. är den så bra för turbo? Eller har du redan den och vill slippa att skaffa en annan? K-kam är väl populärt annars förutom rena turbo-kammar.

Och by the way, lycka till! Kommer heja på hela vägen från granen till fotocellerna  ;)

Jag är inne på att skaffa fördelare från en motor med lh 2.2 och köra med sån hallgivare. 60-2 hörs ju inte direkt ska vara nån hit i kombination med MS'n'S.
Det mesta i toppbearbetning hade jag tänkt göra själv eller i värsta fall tvinga en jobbarkompis som är van att porta B21:er göra, det är lite därför jag är inne på en 530 topp, förstör jag den så är det bara att hämta en ny och göra ett nytt försök... Jag får se hur det blir med det.
Jag har ingen VX3:a nu och jag har aldrig kört med sån kamaxel i turbomotor så personligen vet jag faktiskt inte. Har mest bara läst i diverse forum om den och den ska tydligen lira rätt så bra i kombination med turbo, sen är det ytterligare ett plus att det är rätt så lätt att hitta ett fint litet paket med 531+VX3 och då kanske man kan spara in några kronor där.
Jag kommer föresten förmodligen inte att lämna dig ifred många stunder när det är dags för mappning  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #195 skrivet: juli 28, 2005, 20:16:47 »
Härligt att det satsas! Blir mycket intressant att följa detta projekt i frammåt skulle jag tro :D

Jag säger lycka till!

Tackar! Jag ska försöka knäppa många byggbilder när bygget sätter igång till vintern!
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #196 skrivet: juli 28, 2005, 22:52:20 »
Tror alla dom har samma fläns som ditt grenrör, den jag är osäker på är K24 som sitter i S60R och V70nR.

Sen är ju frågan om dom går fria från motorfästet, fast där går det ju att fixa en distans som Spritis har.

Annan nackdel med plexiframruta är att om du vill köra med bilen på gatan så blir den repig jävligt fort när du använder torkarna, som man ibland blir tvungen att göra. Så då får du räkna med ett byta minst var annat år.

Folkracebur kostar 1800:- (inte 100% på priset, va ett tag sen jag snackade med honom) på Guss så det är inga stora pengar om man svetsar i den själv.

Har för mig att 531 har 44/38 från början fast det kan va fel... Hur som så behöver du köpa natrium/saltkylda ventiler till avgassidan så du inte bränner dom. Original storlek kommer räcka till vad du vill plocka ut.

Tips när du ska flytta batteriet bak. Köp aluminium kabel som du drar fram. Man behöver grövre kabel (mer mm2) då alu inte kan leda lika mycket ström men den blir lättare än då, kanske inte så mycket men många bäckar små.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS
« Svar #197 skrivet: juli 29, 2005, 11:15:38 »
Hade fel angående VX3.. läs mitt Edit nr 2 i föregående inlägg..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #198 skrivet: augusti 01, 2005, 17:52:33 »
Tror alla dom har samma fläns som ditt grenrör, den jag är osäker på är K24 som sitter i S60R och V70nR.

Sen är ju frågan om dom går fria från motorfästet, fast där går det ju att fixa en distans som Spritis har.

Annan nackdel med plexiframruta är att om du vill köra med bilen på gatan så blir den repig jävligt fort när du använder torkarna, som man ibland blir tvungen att göra. Så då får du räkna med ett byta minst var annat år.

Folkracebur kostar 1800:- (inte 100% på priset, va ett tag sen jag snackade med honom) på Guss så det är inga stora pengar om man svetsar i den själv.

Har för mig att 531 har 44/38 från början fast det kan va fel... Hur som så behöver du köpa natrium/saltkylda ventiler till avgassidan så du inte bränner dom. Original storlek kommer räcka till vad du vill plocka ut.

Tips när du ska flytta batteriet bak. Köp aluminium kabel som du drar fram. Man behöver grövre kabel (mer mm2) då alu inte kan leda lika mycket ström men den blir lättare än då, kanske inte så mycket men många bäckar små.

Skulle ju faktiskt underlätta en del att bara porta upp standard grenröret istället för att måsta svetsa ett nytt.
Och det är nästan så du har övertalat mig till att inte sätta in plexiruta fram  :(
Har du länk eller tfn nr till han som du kollade upp priset på folkrace buren?
Är det bara 530 toppen som har 44/35mm ventiler? Jag trodde att det satt lika stora ventiler i 530 som i 531, men jag har inte så stor koll heller så...
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS
« Svar #199 skrivet: augusti 01, 2005, 19:50:39 »
Firman heter Guss motor tel. 08-570 300 22.
Det är han dom är hos i senaste bilsport med turbokontainern.

Har för migf att 531an har större ventiler än 530 fasy det kanske inte är så. Ska kolla upp det. Åter kommer med svar.