Nu börjar planerna inför vintern ta form, i princip ingenting är inhandlat än men på nån månad till börjar det bli hög tid att börja shoppa.
Receptet för RS mk2 ser i dagsläget ut ungefär såhär:
Lätta karossen (måste under 1000kg):
*All inredning och ljudisolering ska ut.
*Ska tillverka en egen (lättare) instrumentering med endast det viktigaste.
*Kupéfläkt/värmepaket ska bort.
*Dubbla plåtar inne i dörrar/tak och liknande ska kapas bort, ev, ska bakdörrarna svetsas fast.
*Sidorutorna ska bytas mot plexiglas och ev. även fram/bakruta.
*Lättare och kramgoare stolar ska jagas rätt på begagnat.
*Tanken ska slängas bort och en mindre tank i alu ska svetsas och monteras i skuffen.
Höja effekten:
*Mappbart sprut och helst även tändning, lutar åt MS'n'Spark.
*Alu intercooler modell större än den jag har.
*Portad 531 topp (ev. portad 530 om pengarna börjar tryta).
*VX3 kamaxel.
*Turbo som klarar av att pumpa minst 300 hästar. Förslag?
*Balansering/viktjustering av vevaxel, svänghjul med tryckplatta, remskiva, kolvar, stakar.
*Större spridare och bränslepump, med lite tur och mycket E85 borde man kunna ladda rätt så mycket utan att kompsänka motorn.
Öka hållbarheten:
*Stumma motor/vxl-lådsfästen och ev. hårdare bussningar till bladfjädrarna.
*M90 låda ska monteras på motorn.
*Ny 940 turbo koppling.
*240 bakaxel upphängd på standard bladisar. Helst diffad men hittas ingen sån för en lagom peng så blir det AGA-diff.
Som ni ser så blir det inte direkt en komfortabel bil eller nånting att ha på bana men det är inte det jag vill uppnå heller. Jag har siktet inställt på en enda sak: rattlåsracing
Som vanligt när det gäller såna här projekt så kommer det säkert att bli ändringar men det är åtminstonde såhär jag vill göra med bilen, och det borde kunna gå.
Om det är nån som har förslag på nåt annat som kan funka så mottages dom gärna!