Författare Ämne: volvo 345 dls bygga gatbil  (läst 314046 gånger)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #440 skrivet: maj 15, 2016, 13:51:48 »
hallå alla 300 åkare  :D

nu behöver jag hjälp av megasquirt kunniga, i tisdags var jag ute och provkörde bilen efter att jag fixat kopplingen den gick så jävla fint och allt lirade. på onsdagen skulle jag köra ut bilen ur garage för att slipa spackel men då gick den på 3 så jag tänkte att tändstiften är säkert sotig pga inkörning och att mappen inte e 100 än, mycket riktigt var stiften sotig och det har hänt förut 2 gånger att som sotar igen. så  jag rengjorde dem å smacka i dom, ingen skillnad  >:( så då tog jag å kopplande stroboskåplampan på tändkablarna för å kolla gnistan å 1an tände inte alls. då gav jag upp och tog tag i bilen idag. Nu är det inte minsta gnista på någe stift. Jag har dubbelkollat alla inställningar i boxen med datorn, kollat hallgivarens signaler i datorn och dom är fin så inga problem där, ohm mätt tändkablar / fördelarlock, tagi lös fördelare för att kolla hallgivaren å drev, kollat att det är plus till tändspolen, mätt minuskabeln som megasquirtet styr gnistan med, inga fel där, kollat alla säkringar och jordkablar.

så i nuläget är jag förvirrad och fundersam på vad som har hänt, spridarna sprutar som dom ska så problemet ligger i tändsidan
alla tips är välkommna, och det är akut  :P :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #441 skrivet: maj 16, 2016, 22:17:07 »
hallå  :D

nu är problemet löst!!! Det var hallgivaren som gav för svag signal, även fast det såg bra ut i trigger loggern så ville inte boxen jorda spolen. Efter att ha bytt fördelare så bytte jag tändstift trots att dom gammla va ny och jag drog nya kablar för hallgivaren för att vara på säkra sidan. Nu går bilen som en dröm igen  :D :D blir lite bilder framöver, det har vari dåligt med de på sista tiden  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #442 skrivet: maj 22, 2016, 14:12:12 »
update

fick oljan från oljemagasinet idag, så jag fyllde upp bakaxeln och v-lådan, sen drog jag med 940in på Q8a för att tanka en dunk soppa. Efter det så blev de en start, bilen startade och fick gå varm. sedan så justerade jag bränslemappen lite och testade växlar för bilen stod på pallbockar. det funkade bra, bara det att kopplingen måste justeras för den tog alldeles nere vid golvet. På tal om kopplingen så har jag även byggt om pedalen så man ska få mer kraft för jävlar va den är hård, nästan så man vill ta bägge fötter för att kunna koppla men jag ska klura på en hävarmsförstärkning eller hydrauliskt.

finns en film på då jag å 2 polare ställde om varvstoppen :) det var så länge sedan man höll på så en del förvirring uppstod  :P
filmen: http://www.garaget.org/video/151282

jag finns även på garaget där det finns mer bilder på bilarna
http://www.garaget.org/TobbeG97

Allt för denna gång :)

Ska kopplingen behöva vara så hård?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #443 skrivet: maj 23, 2016, 21:58:08 »
update

fick oljan från oljemagasinet idag, så jag fyllde upp bakaxeln och v-lådan, sen drog jag med 940in på Q8a för att tanka en dunk soppa. Efter det så blev de en start, bilen startade och fick gå varm. sedan så justerade jag bränslemappen lite och testade växlar för bilen stod på pallbockar. det funkade bra, bara det att kopplingen måste justeras för den tog alldeles nere vid golvet. På tal om kopplingen så har jag även byggt om pedalen så man ska få mer kraft för jävlar va den är hård, nästan så man vill ta bägge fötter för att kunna koppla men jag ska klura på en hävarmsförstärkning eller hydrauliskt.

finns en film på då jag å 2 polare ställde om varvstoppen :) det var så länge sedan man höll på så en del förvirring uppstod  :P
filmen: http://www.garaget.org/video/151282

jag finns även på garaget där det finns mer bilder på bilarna
http://www.garaget.org/TobbeG97

Allt för denna gång :)

Ska kopplingen behöva vara så hård?


Den blir ju bättre eftersom tryckplattan börjar slita in sig å vänsterbenet blir starkare  :P :P
men jävlar det är klös i kopplingen, synd man inte byggde hydrauliskt för då hade man kunna fått mer kraft ur liten hävarm
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #444 skrivet: maj 23, 2016, 22:17:19 »
update  :D

Det var så länge sedan jag var inne på forumet att jag knapt vet vad jag ska berätta ::)
kan knappast va bra  :P

Iallafall så är bromssystemet klart för bakbromsarna, nya ledningar å handbromsen är på plats, under provturen så pluggade jag ledningarna fram och körde bara bak. Dock blir det nya ok bak för dom jag hade är dåliga och låg på under körningen.
jag har även börjat tagit bort dörrar å måla runt för att det ska gå fortare då man ska lacka bilens utsida med spruta.
Det känns toppen att få ha kört bilen efter att den stått/ renoverats i 5 år  8)

Igår var jag ute å testade den nya egenbyggda växelspaken byggd av en kam å den blev kanonbra, det är en egenbyggd infästning och spakstället är borttaget. Allt gick bra tills det såklart ska börja jävlas... det kom ett jävla hål i vägen som jag dundrade i, å som ni vet så har jag inte några dämpare än bak så det slog igenom bra å bilen dog. Så jag och 2 polare som var med gick ut och såg att bakaxeln hade naggat på bränslefiltret å knekt min adapter mellan filter å pump  >:(
 efter att vi gått hem för å hämta en bil å dra med hade det runnit 30l bränsle under bilen  ;) så det blir nya tag i veckan.

Inspirationen är faktist jävligt bra nu  :D :D
här får ni lite bilder att glutta på  ;)
« Senast ändrad: maj 24, 2016, 09:17:53 av Teamduttmeck »
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #445 skrivet: maj 23, 2016, 22:20:29 »
 :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #446 skrivet: maj 25, 2016, 23:31:59 »
Häftigaste växelspaken  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #447 skrivet: maj 28, 2016, 11:25:49 »
Häftigaste växelspaken  :o

haha tack  :D men jag ska sy läder där man håller i så det är inte klart än  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #448 skrivet: maj 28, 2016, 18:09:14 »
Fränt med hydralisk handbroms! Vill också ha!  ;D
Spaken är det en nersvarvad kamaxel? tycker det ser ut som delen fördelaren sitter på?

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #449 skrivet: maj 28, 2016, 23:38:41 »
Fränt med hydralisk handbroms! Vill också ha!  ;D
Spaken är det en nersvarvad kamaxel? tycker det ser ut som delen fördelaren sitter på?

bra iakttaget  :D det är 3 delar först en bit av en kam sedan ett rör å som lock längst upp delen med fördelarspår
Fan va kul med lite kommentarer tack!!  ;D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #450 skrivet: maj 29, 2016, 10:11:21 »
Fräckt med sånna specialare  8)



Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #451 skrivet: juni 26, 2016, 21:59:27 »
update  :D

jag har fixa med massor på bilen, har även börjat jobba på allvar på Volvo nu då man slutat skolan som bilmek.
har testmåla en fälg, har 4 spinnhjul på g. tonat lite lyktglas, fortsatt måla inför lack, spackla och varit på Gatebil Mantorp :)

bjuder på lite bilder :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #452 skrivet: juni 26, 2016, 22:00:14 »
Fick även träffa idolen på Gatebil  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #453 skrivet: juni 29, 2016, 19:07:58 »
Grattis till anställningen!

Vad blir det för lack på den?

Bara det kosmetiska kvar innan du kan bränna gummi eller? ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #454 skrivet: juni 29, 2016, 20:25:49 »
Grattis till anställningen!

Vad blir det för lack på den?

Bara det kosmetiska kvar innan du kan bränna gummi eller? ;)

Tack, det blir samma grå som jag målat invändigt med, man kan kalla det en plåtfärg som ska blandas med förtunning. Så det är
inte riktig billack men det sitter som satan då de väl ligger där  :P

Lacken och förtunning är inhandlad, fälgar fram är på g, just nu håller jag bygga coilovers fram med 940 nav och bromsar å egenfixade topplagringar  :D
Blir nog svinbra ska bara lacka bilen först innan jag monterar de, men mer om de i en kommande update  ;D

Tack för kommentaren, nu ska man bara krya på sig, en förkylning högg tag för ett tag sen  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #455 skrivet: juni 29, 2016, 20:28:18 »
Låter som det kommer bli fint :)

Åhå, hoppas du lägger upp mycket bilder på hur du byggt coiloverserna. Blir ju bra mycket enklare att få tag i rediga bromsar med 940-nav och samma bultmönster runtom med 1031an :D

Förkylning mitt i sommarn :'( Hoppas förkylningen ger med sig snabbt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #456 skrivet: juni 30, 2016, 17:35:40 »
Låter som det kommer bli fint :)

Åhå, hoppas du lägger upp mycket bilder på hur du byggt coiloverserna. Blir ju bra mycket enklare att få tag i rediga bromsar med 940-nav och samma bultmönster runtom med 1031an :D

Förkylning mitt i sommarn :'( Hoppas förkylningen ger med sig snabbt :)

Japp 940 har mycket bättre bromsar och framförallt blir det samma bultmönster runt om!   :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #457 skrivet: juli 01, 2016, 15:50:29 »
Grattis till anställningen, hoppas du får meka nån 340/360  ;D

Vem är idolen?
Jag gissar på 1: Finsk 240-chaufför?
2: Norsk driftingstjärna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #458 skrivet: juli 02, 2016, 21:41:45 »
Grattis till anställningen, hoppas du får meka nån 340/360  ;D

Vem är idolen?
Jag gissar på 1: Finsk 240-chaufför?
2: Norsk driftingstjärna?

Tack  :D

Det är Rasmus från finland, Bamses turbo underpants  :D så bra gissat på 1an
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #459 skrivet: juli 12, 2016, 21:13:06 »
update :P

Efter ett stenhårt jobb med spackling och plåtarbete senaste tiden så är nu bilen lackad  ;D Jag maskerade garaget hos min mor en helg tidigare så det skulle vara klart då jag tog dit bilen.
Jag har aldrig hållt i en lackspruta förut men jag läste en gammal bok som min morbror hade om lackning sedan försökte jag så bra jag kunde , inte för å skryta men det blev bra som satan inga rinningar häller  :D

just nu håller jag på med fjäderbenen och dom sista detaljerna på bilen, fälgar fram har även kommit med posten men det
blir nästa update

Jag får bju på lite bilder  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #460 skrivet: juli 12, 2016, 21:14:03 »
 :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #461 skrivet: juli 12, 2016, 21:22:43 »
Tuvär kan jag inte ladda upp dom fina bilderna på bilen eftersom dom är för stor, men jag länkar till bilden på garaget

http://www.garaget.org/?car=380959&image=3735338
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #462 skrivet: juli 12, 2016, 21:27:43 »
Vart riktigt fint för att vara första försöket :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #463 skrivet: juli 13, 2016, 00:50:42 »
Måste vara väldigt skönt att ha kommit förbi det steget i bygget. Bra jobbat   :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #464 skrivet: juli 16, 2016, 21:14:26 »
ja de känns kanonbra, jag har haft ett mål att ta den på en lokal bilutställning den 20 augusti. Jag ligger faktiskt bra till för att kunna bli klar innan dess.
Nu är det småfix med de sista på bilen sen börja med fjäderbenen och fälgar  :D 8)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #465 skrivet: juli 19, 2016, 01:09:35 »
ja de känns kanonbra, jag har haft ett mål att ta den på en lokal bilutställning den 20 augusti. Jag ligger faktiskt bra till för att kunna bli klar innan dess.
Nu är det småfix med de sista på bilen sen börja med fjäderbenen och fälgar  :D 8)

Kul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #466 skrivet: augusti 14, 2016, 18:27:10 »
update  :D

nu är 940 fjäderben med nya bromsar ,coilover justering å fälgar på plats

här kommer en lite guide på hur jag gjorde :)

Först passar inte 940 topplagring i tornet på 345an så jag fick kapa ner koppen till lagringen och själva överdelen, sedan borra nya hål i överdelen å flytta in gängorna närmare gummit.och borra nya hål i fjädertornet Bilderna visar lite
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #467 skrivet: augusti 14, 2016, 18:31:07 »
sen fick jag kapa ur den utskjutande delen på original fjäderben som håller i original spindelled och svetsa ihop med
en sönderkapad 940 spindelled för att få en bra och hållbar infästning, OBS!!!! SE TILL ATT SVETSA DEN BITEN RIKTIGT för annars
kan de gå åt helvete om de lossnar
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #468 skrivet: augusti 14, 2016, 18:33:47 »
sedan byggde jag coilover sjustering på fjäderbenet med nya dämpare och helnytt bromssystem fram  8)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #469 skrivet: augusti 14, 2016, 18:40:16 »
Sedan bromsarna var klar blev det en riktig testsväng, en polare körde och jag mappade så vi fick en bra respons utan hack å konstigheter upp till 2500 varv på alla växlar, testade även handbromsen och den låser direkt. Blev lite handbromssladdar för å känna på  :D :D
Tuvär kan jag inte visa bilder på svartsträck eller bil för det är för stor fil att ladda in på forumet  :'(

Tog även å monterade en turbomössa
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #470 skrivet: augusti 14, 2016, 18:43:01 »
Fick även mina 17" fälgar fram med kumho le sport däck på, blir samma bak senare
Har även limmat dit volvo emblemen
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #471 skrivet: augusti 14, 2016, 18:48:11 »
Det känns toppenbra att bilen i stort sätt är klar, nu då jag har 940 fjäderben fick jag möjlighet till större bromsar men framförallt samma bultmönster runt om. Ett minus är att det inte går med original hastighetsmätarvajer eftersom den går in i navet original men den kan då jag vara utan  :P

Bilen är även testad på laddtryck lite snabbt å bränslet ligger bra och den börjar ladda på 3000rpm och har 0,3 bars ladd på ca 3300 sen släppte jag. Det var på 2ans växel å full gas. Går riktigt friskt.

Bygget fortsätter i vinter och bur å en massa annat ska fixas
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #472 skrivet: augusti 14, 2016, 20:08:02 »
Ser fint ut, skönt med samma bultmönster runtom och större bromsar :)

En sak jag kom att tänka på när jag såg hur du byggde med spindelleden. Vore det inte smidigare att använda 240-fjäderben? Dom har ju så spindelleden monteras på samma sätt som du nu byggt genom att slakta en 940-spindelled och 340 fjäderben.
Annars så ser det skitfint ut :)
Hur blir styrvinkeln med dessa?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #473 skrivet: augusti 14, 2016, 22:28:21 »
Ser ut att vara tight mellan däck och skärmkant fram med spacers  :o

Grymma fjäderben och bromsar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #474 skrivet: augusti 15, 2016, 20:13:28 »
Ser fint ut, skönt med samma bultmönster runtom och större bromsar :)

En sak jag kom att tänka på när jag såg hur du byggde med spindelleden. Vore det inte smidigare att använda 240-fjäderben? Dom har ju så spindelleden monteras på samma sätt som du nu byggt genom att slakta en 940-spindelled och 340 fjäderben.
Annars så ser det skitfint ut :)
Hur blir styrvinkeln med dessa?

ska mäta styrvinkel framöver, eftersom jag har en 940 ltt kombi ståendes så hade jag mycke 940 delar liggandes, men jag kollade faktiskt
på 240 fjäderben ett tag  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #475 skrivet: augusti 15, 2016, 20:16:48 »
Ser ut att vara tight mellan däck och skärmkant fram med spacers  :o

Grymma fjäderben och bromsar!

japp men fälgarna bräddar mycket inöver hjulhuset så det tar inte i, men då man svänger är det 1cm till godo i bakkant inuti hjulhuset  :P
sitter 225-35-17 däck  8)

Stort tack för fina ord  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #476 skrivet: september 03, 2016, 11:52:53 »
update  :D

bilen är bra mappad till 4000rpm på 4an men motorn gav sig  :'( :'(

nu ska jag ta dramat från början. Kvällen började med att jag tog å bytte olja å kollade igenom allt inför kvällens mappning, jag skar även upp de gammla oljefiltret för att kolla ifall motorn börjat äta lager men det såg kanon ut så renoveringen där är i gött skick. Stökade till halv 11 på kvällen, då min polare isak kom. Vi har test mappat lite förut med 345an å de funkade bra, så han körde å jag kollade datorn å justerade. Så efter lite mer småfix så tog han min 940 å jag tog 345an. vi for ca 1,5 mil ut på en asfalterad skogsväg som jag valt ut där det sällan är bilar. Vi parkerade 940in å packade verktyg, bildelar, vatten, olja i 345an ifall de skulle bli någe sen körde vi. gick riktigt bra å fina lamdavärden hela tiden , temperaturen på motorn låg på 75-80 grader, efter att jag bytt termostat för 3 dagar sen. på 3000rpm börja turbon ladda på riktigt bra och vi hade fullt ladd på 3500rpm villket var grundtryck 0,5 bar. men så kom de oväntade, 2 timmar efter att vi började så skulle vi dra en fullrepa på 4an runt 4000rpm så small de till å kylarvatten på hela framrutan så vi såg inget, isak bromsar allt som gick, vi får SLADD ÖVER HELA VÄGEN som han styrde upp å vi stannade vid vägkanten å stängde motorn direkt. ETT MOLN AV RÖK ÖVERALLT Å MAN VAR HELT FÖRTVIVLAD  :'( , efter att ha kollat allt så var ju blocket intakt å allt såg bra ut, ingen olja någonstans bara glykol överallt, vi tog telefonerna med lamporna på å gick för att kolla efter vägen och de var ett 50cm brett streck med vatten 200m lånkt efter bilen. Vi gick tillbaka å fyllde vatten å testade starta, då sköt motorn komp åt alla håll mellan block å topp vid 1ans cylinder. Så då vere klart att minst topppackningen var slut. å 940in var 8km bort enligt gps-en i telefonen, så istället för å ringa på någon som kunde komma å hjälpa oss gick vi i kålmörkret med telefonlamporna till 940in de tig över 1,5h  :P sen bogserade vi hem allt å kokade 5 pack nudlar som vi delade på, runt 4 på morgonen  :P

Det var mer stök också men jag årkar inte berätta allt, nya tag med bilen så fort som möjligt  ;)
hare gött  :D :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #477 skrivet: september 03, 2016, 23:07:40 »
Lät som en händelserik kväll/natt :)

Synd bara på motorn :'( Får hoppas det inte är allvarligare än ett byte av blockpackning och eventuellt andra topplocksbultar (ifall du kör original-sträckbultar).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #478 skrivet: september 05, 2016, 22:00:00 »
Oj oj skönt det gick bra att häva sladden! Körde ni utsn huv eftersom vattnet kom upp på rutan!?

Hoppas motorn går att fixa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« Svar #479 skrivet: september 10, 2016, 20:45:27 »
Oj oj skönt det gick bra att häva sladden! Körde ni utsn huv eftersom vattnet kom upp på rutan!?

Hoppas motorn går att fixa!

japp körde utan huv för att få extra kylning, kablarna till lyset å färgen på huven smälte då jag körde med huv sist, blir en ombyggnation där snart  8)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder