update
2 veckor innan gatebil mantorp så skulle jag testa bilen en sista gång innan de va dags för bankörning.
tog en sväng på byn med bilen (totalt olagligt) och la 50m svartsträck på 2an och full varvstopp, allt kändes så jävla bra.
sedan kör jag hem försiktigt ca 500m, då jag viker upp på gården så stannar bilen direkt. då jag vrider på starten går motorn runt ett halvt varv sen stopp,
min första tanke var att generatorn gett upp så jag bytte batteri till ett nyladdat men de är samma sak, bara klick
så jag la ur växeln och testar vri runt motorn med 1/2 dragskaft på 40cm och de är totalt stumt, då tänkte jag att ja kört av krysskilen på veven så de är ventilsallad och de på så vis är mekaniskt stumt. så jag tar ur tändstiften och filmar förbränningsrummen med en special kamera jag köpt förut och då får jag beskedet, att de ser fint ut så bottendelen måste ha skurit någon stans. känslan då va en sten i magen och jag tänkte direkt på att gatebil inte blir av. så jag inledde direkt ett motorbyte och köpte grejer till reservmotorn för att kunna renovera den och sätta i, efter 2 dagar kom grejerna och 3 kvällar senare gick 345an med en nyrenoverad b230fk. helgen efter körde polarn och jag mappade och på fega 0,7 bar och gick bilen bättre än någonsin, med knappt en 4 dagar kvar stod bilen startredo.
b19 blocket skar på 1ans vevlager och förstörde även veven, troligtvis stopp i nån oljekanal eller att jag tappade oljetryck på full belastning
b230 blocket sattes ihop med oljepumpen och tråget från b200an som satt i 360 för att va på säkra sidan.