Författare Ämne: Vinterräsern 363 - V  (läst 134393 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #120 skrivet: november 14, 2013, 22:45:44 »
Haha gött där, alla små problem och annat som kommer med ombyggnad och trimning viftar man bort så länge bilen går bra och ger glädje! :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #121 skrivet: november 24, 2013, 17:12:12 »
Har fixat lite smått med räsern nu. Avgassystemet är överkomligt tätt och tryckröret är lite bättre gjort men inte optimalt. Har inte dragit in laddmätaren än heller så det ska väl göras. Men har märkt att den spikar på 4an och 5an när turbon börjar ladda. Misstänker att det är röret mellan turbon och LMM eftersom det är några småhål där. Antagligen suger den inte luft som inte är uppmätt.. Har nu lindat vulktejp runt röret så hoppas det räcker. Annars får jag kolla upp om det är något som håller på att ge upp.. Spikade inte förut.

Har lite planer på att beställa komplett bredbandslambda med mätare på ebay. Skulle ju kunna vara användbart till fler bilar också bara att svetsa på lambdauttag på avgasröret =)
Någon som har tips om vad man ska ha och inte ha angående bredbandslambda? Har uteslutit biltemas titaniumsond som inte verkar vara bredband, eller?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #122 skrivet: november 24, 2013, 17:27:49 »
Ang bredbandslambda så köp valfritt innovate-bb-kit.
Har själv en LC-1 som jag köpte på Ebay för 1500kr inkl mätare, har däremot inte använt den än men innovates produkter har gott rykte.
Mätaren visar AFR men har för mig den ska gå att ställa om till att visa lambda, annars är det ju bara att köra efter AFR då det bara är ett omräknad värde från lambda (mätaren multiplicerar lambdavärdet med 14,7).

T.ex denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/INNOVATE-DB-RED-LED-Wideband-AFR-Gauge-Kit-LC-1-O2-Sensor-/300948992481?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4611f531e1
Från Polen så man slipper tull och andra otrevliga avgifter då det är från EU-land.

Följer med lambdasond, kontrollenhet och mätare. 153£ = 1636,53kr enligt valuta.se.
« Senast ändrad: november 24, 2013, 17:29:29 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #123 skrivet: november 26, 2013, 16:58:22 »
Hade lite bilder i kameran från sista garagetillfället så tänkte slänga upp dom här.

Första bilden är kärran med vinterfälgarna. Tror egentligen dom skulle göra sig bättre i silver men blev lite fränt stuk med dom i svart och bilen känns lagomt hög =)

Bild 2 och 3 är hur tryckrör såg ut från början lite stressigt ihopmekat.

Bild 4 hur det ser ut nu. Observera avsaknad av spolarbehållare ännu :P

Har förresten tankat i BF98 nu och den spikar nu endast på full last på 5ans växel. Har även tänkt på att slirandet på kopplingen nästan helt upphört. Antagligen blir den ganska strypt av det hyfsat täta avgassystemet. Och har klurat lite på spikningarna. Antagligen så började dom efter jag gjorde om tryckröret. Var nog inte helt tätt vid anslutningen till dumpventilen tidigare så nu när det är tätt skickar den in allt ladd i motorn som den inte gjorde tidigare..

Så om jag vill ha något att göra är det att ta bort sista ljuddämparen och ersätta med fullflödes alternativt bygga om hela systemet från downpipen. Sen skulle den nog behöva lite mer soppa så trycka ihop regulatorn lite till skulle nog kunna funka. Men då som följdfel lär jag även få byta koppling :P
« Senast ändrad: november 26, 2013, 17:02:07 av Danne »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #124 skrivet: november 27, 2013, 15:54:24 »
Härligt stuk på bilen :)

Jag skulle säga att du ska trycka ihop bränsleregulatorn och slippa spikningarna, sen kan du alltid försöka med lite ättika på kopplingen så kanske den inte slirar sen.
Hellre kopplingsslir än motorras.  ;)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #125 skrivet: november 28, 2013, 05:26:55 »
Roligt att du gillar stuket =)

Bara snön och halkan kommer så kommer jag inte behöva mer att köra med. Har ingen aning hur mycket det är nu. Men 150hk hoppas jag på men kanske kan vara upp mot 170?
Det som är det sköna är nog M-kammen. Riktigt vridstark på låga varv. Nästintill som en diesel i karaktären.
Turbon börjar knuffa på ganska tidigt och ger märkbart skillnad runt 2000-2500. Sen slutar det dra vid 4500-4700.
Skulle jag öppna upp avgassystemet och låta den andas och sätta dit 531 med vx3 skulle det nog hamna högre upp.
Men som sagt var. Så fort det varit lite halkigt har det gått brett och det trots relativt bra vinterdäck.. Frågan är bara om vintern hinner komma på riktigt innan jag börjat försöka få ut mer hästar ur den =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #126 skrivet: december 02, 2013, 17:37:33 »
Snön har lagt sig lite lätt här nu men tyvärr så lyckas jag ha sönder slangen mellan turbon och mitt nybyggda tryckrör. Men nu har jag köpt två till rörböjar så ska väl till garaget i veckan och svetsa ihop något vettigt. Den går att köra men laddet kommer senare och den laddar bara 0,3 och resten visslar ut i motorrummet bara :/

Men lätt fel än så länge =) Har också kopplat in laddmätaren lite provisoriskt så får väl göra den lite seriösare på en gång.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #127 skrivet: december 05, 2013, 20:55:50 »
Fortsätter min monolog här..

Var till garaget ikväll och fixade felet trodde jag men tyvärr, det återstår.. Svetsade ihop tryckrör så det enda som är kvar är orginalgummianslutningar mot insug och mot turbo. Allt verkar tätt men nånstans är det läckage. Det hörs tydligt ett väsande ljud under huven och den går inte som den ska. Är det som jag misstänker något tryckläckage är inte det så konstigt då den lär gå väldigt fett när trycket ramlar ut på vägen.

Har någon något förslag som jag verkligen borde kolla? Har prövat startgas men den reagerade inte ens när jag sprutade mot luftfiltret så det ger jag lite för..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #128 skrivet: december 05, 2013, 21:06:50 »
Det är inte dumpen som läcker då eller en spricka i någon vacuum-slang eller tryckslang? (Är det spricka i någon slang före spjället så märks det ju inte förrän man får övertryck)

Har du trycktestat systemet?
T.ex med denna metoden:
http://www.youtube.com/watch?v=atretf9u-Mc
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #129 skrivet: december 06, 2013, 17:19:32 »
Jag får lov att svetsa igen några rör och sätta in en ventil från en fälg och testa helt enkelt =) Kommer nog bara testa mitt tryckrör ihop med anslutningarna till insug och turbo

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #130 skrivet: december 08, 2013, 22:44:30 »
Jag skulle också försöka trycktesta. Borde vara oslagbart! Särskilt ihop med såpavatten att pensla på delarna som läcker om man inte hittar exakt rätt med bara hörsel/känna med fingrar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #131 skrivet: december 09, 2013, 13:11:07 »
Sitter just och äter frukost och laddar upp inför en eftermiddag i garaget. Köper med mig en däckventil och gör iordning två pluggar i motsvarande storlek för turbo och insug och ansluter ventilen till den ena pluggen. Lätt att hålla koll med däckfyllaren då hur mycket tryck man har och hur det sjunker..
Såpvatten har jag i en sprayflaska och sprutar på svetsar och slanganslutningarna för att enkelt se. Optimalast vore att få sänka ner hela röret i en balja men har tyvärr ingen sån balja.

På återseende med förhoppningsvis fullt ladd igen

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #132 skrivet: december 10, 2013, 05:56:08 »
Lite besviken efter en dag i garaget utan att ha fått till bilen egentligen..
Röret var långt ifrån tätt men efter lite läckagesök och svets så håller det rätt så tätt tycker jag. Trodde inte att mina svetsar som såg vettiga ut skulle göra så mycket läckage men det var verkligen som en sil.
Men trots tätt tryckrör så går bilen fortfarande dåligt. Susar och väser men klurar på om det ska vara mitt avgassystem som är alldeles för tätt kanske. När jag åkte hem från jobbet idag så hörde jag att det faktiskt susar och väser underifrån bilen där jag har läckage i en skarv i avgassystemet. Får se om jag lyckas se över det innan jag åker till London.. Kan ju vara så att något täpper till sista burken och det blir för mycket mottryck för turbon.
Bilen går ganska bra på låga varv men väldigt dåligt på höga..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #133 skrivet: december 10, 2013, 11:17:07 »
Ja det låter ju som en bra idé att kolla upp. Brukar bli så när det är för mycket motstånd i avgassystemet, det är ju trots allt en mycket större mängd avgaser som ska igenom vid höga varv än vid låga varv.

Kör du original-avgassystem? För sista ljuddämparen orsakar löjligt mycket mottryck för att få ner ljudnivån.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #134 skrivet: december 11, 2013, 13:59:02 »
Jo tyvärr kör jag orginal hela vägen från första ljuddämparen till sista. Men det som är skumt är att det funkat tidigare. Kanske för att det var mer läckage där mellan downpipe och orginal. Kan ju också ha lossnat något inifrån någon ljuddämpare och täppt till. Funderar på att kapa avgasröret just innan bakaxeln och dra ut sidepipe där under. Borde ju inte leva om så farligt med en ljuddämpare när man har turbo.

Enligt min biltema-mätare så laddar den bara runt 0,15-0,2 som mest just nu och den går bäst som sugmotor under 3000 varv.

Bilder på inredningen med ratten och mätaren för laddtryck och så tryckröret i sista versionen.
« Senast ändrad: december 11, 2013, 14:04:26 av Danne »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #135 skrivet: december 11, 2013, 23:17:41 »
Har du katalysator på systemet? Den bromsar mycket med.
Men tycker du borde kunna köra normalt även med originalsystemet. Kanske som du säger att det täppt sig. Kapa efter downpipen och testa ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #136 skrivet: december 25, 2013, 23:44:36 »
Nu jäklar.. Efter londonresan så gick det bara en eller två dagar så åkte jag till garaget och tog lös systemet och gjorde sidepipe. Kanske inte den mest optimala lösningen med en downpipe som börjar på 3" och går över till 2,5" för att möta upp med första orginaldämparen och behållas i 2 krökar för att sen mynna ut i 2,5" kromat utblås framför bakdäcket..

Skönt ljud i kärran och nu går den som den ska =) Eftersom detta är första gången jag har tryckmätaren i bilen ordentligt fastsatt kan jag nu läsa av ganska lätt. Den laddar fullt redan vid ca 2300 och det är inte riktigt fullt 0,5 men ca 0,45. Skjuter på riktigt fint och nu med öppet avgas så drar den fint mycket längre än den gjorde tidigare.

Spolarvätskan är tillbaks i bilen. Denna gång i en påse från biltema. Samma som dom säljer färdigblandat i. Borrade hål i korken och stoppade in pumpen där och hängde upp den i hörnet där luftburken är i vanliga fall. Funkar fint än så länge =) Bilder och filmer ska komma framöver =)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #137 skrivet: januari 03, 2014, 15:17:31 »
Här kommer två mobilbilder på räsern.. Har beställt bredbandslambda som jag hoppas kommer funka bra. Beställde igår och verkar komma redan på måndag. Snabba leveranser genom europa.


Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #138 skrivet: januari 06, 2014, 11:47:38 »
Har återigen klurat lite på att återanvända min 531a och vx3-kam. Om det stämmer som man brukar säga att 0,5 bar ger 50% extra på en orörd motor så borde jag enligt dom beräkningarna nu ha med b230f 116x1,5=174hk och med en 531 och vx3 borde det bli 136x1,5=204hk. Kan det verkligen stämma? Då har jag inte räknat på eventuella vinster med att ta bort katalysator osv.

Isåfall är jag grymt sugen på att pröva laga min topp och köpa en ny packning och kanske lyxa på med nya bultar nu när jag får bredbandslambdan.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #139 skrivet: januari 06, 2014, 12:27:54 »
Det kommer inte stämma. Du körde väl med volvo original-turbo? Den pumpar inte tillräckligt med luft för 200hk vid 0,5bar (för liten kompressordel).
Däremot fungerar den där beräkningen som riktlinje vid originalturbos på låga ladd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #140 skrivet: januari 06, 2014, 13:13:23 »
Men om den klarar hålla 0,5 bar klarar den väl hålla det lufttrycket? Eller kommer jag se turbotrycket sjunka vid höga varv menar du? Eller kommer den strypa på något vis och inte klara att varva ur?

Vad skulle den klara av att ge hk?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #141 skrivet: januari 06, 2014, 13:30:12 »
Lufttrycket ja men inte luftflödet. Det är ju inte ett slutet system som många tror, därför får man mer effekt på samma laddtryck med en större turbo då den pumpar mer luft. Men då är det så att den större turbon är tyngre att driva på så laddet kommer lite senare.

Det är egentligen luftflödet man vill ha (däremot hjälper trycket till att trycka ner kolven under insugningstakten), men det är luftflödet som behövs för effekt då varje liter bensin kräver 14,7L luft för fullständig förbränning.

Däremot kommer du nog få ut lite mer effekt med 531an tack vare bättre flödande kanaler (mindre mottryck), men en flödespreppning av turbon eller åtminstone avgashuset på turbon skulle inte skada för  att minska mottrycket ytterligare då original-avgashuset inte flödar allt för bra, skulle säga att den största flaskhalsen är avgashuset.

Originaturbona brukar storkna vid ca 190-200hk och man måste då ladda ca 1-1,2bar med dem för den effekten. Flödespreppad så skulle jag gissa på ca 210-220hk.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #142 skrivet: januari 06, 2014, 13:49:41 »
Men varför får man mer effekt på samma lufttryck med en större turbo? Så länge trycket är samma borde väl luftflödet vara detsamma? Borde inte 0,5 bar vid ett visst rpm med bestämd area ge samma luftmängd? Vid 3000rpm borde motorn förbruka 2,3liter x 3000 = 6900 liter i minuten och klarar turbon att hålla uppe trycket så klarar den att ge den luftmängden.

Men jag kanske snubblar runt i mina tankar.

Nåja, bilen går ju bra nu så får väl ta mig en funderare över om det är värt att byta till 531. Får ta tummen ur och laga den iaf =)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #143 skrivet: januari 06, 2014, 14:18:58 »
Nä tyvärr funkar det inte så enkelt. Hade det varit ett slutet system hade det stämt, men nu ska gaser in och gaser ut och då stämmer det inte.
Kan leta reda på en tråd på garaget.org som det var exakt samma frågeställning i så får du bättre svar än vad jag kan bistå med.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283069

Bara ta en funderare, hur du än gör kommer du förmodligen bli nöjd i slutändan ändå :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #144 skrivet: januari 12, 2014, 20:49:34 »
Äntligen är det vinter och snö ute. Så jäkla skoj att hänga ut baken och sladda. Och så skönt med lite mer effekt än orginal. Blir mer avslappnat och lugnare att sladda kontrollerat. Skulle man haft svetsdiff så hade det varit som en dröm =) Och så kanske lite mer styrvinklar =)

Mer effekt behövs absolut inte nu.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #145 skrivet: januari 14, 2014, 01:15:00 »
Mer effekt behövs absolut inte nu.
Skön känsla som man inte är bortskämd med, annat än på vintern förstås.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #146 skrivet: januari 21, 2014, 14:23:49 »
Är i garaget och har kört fast. Glömde självklart haynes-boken hemma men tror där inte står så mycket detaljer angående detta. Ska byta bromsskivor och belägg och har nu navet löst med skivan och tagit lös dom fyra insex-skruvarna som håller ihop dessa. Hur ska man gå till väga för att dela på dom? Ska det sitta så hårt att man ska behöva pressa isär dom?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #147 skrivet: januari 21, 2014, 15:56:17 »
Har du skruvat loss insexskruvarna på baksidan av navet helt så ska skivorna lossna utan problem om jag inte minns fel. Har då inget minne av att ha varit tvungen att vålda loss skivorna iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #148 skrivet: januari 21, 2014, 16:35:00 »
Rostlösare och hammare är att rekommendera.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #149 skrivet: januari 22, 2014, 15:23:12 »
Haha lite pinsamt att erkänna men om man försöker att slå inifrån på navet och lägger navet på skruvstädet så är det svårt att dela på något :P Efter att ha delat på skruvstädet så bromsskivan vilade på städet så var det lättare :P

Såg dock ut som att navet och skivan satt fast i varandra så därför jag var lite orolig att behöva vålda isär det med värme och press..

Så nu har den nya fina skivor och belägg fram och bak hade jag lös och motionerade igång bromsarna. Var väldigt behövligt.. Får se om det avhjälper problemen eller om jag får lov att byta bromsslangen bak. Känns lite som att den agerar backventil men ska se hur det funkar framöver.

Bilen får förövrigt bra. Hann även med att slänga in bb-lambdan. Orkade inte ta isär avgassystemet för att sätta fast en till anslutning för lambdasond så kör med bb-lambdan och dess smalbandsutgång och verkar funka fint..
Verkar gå något fett hela tiden. Måste kolla vad som är optimala siffror men ligger på ca 12,9-13,6 afr vid normal körning. Vid gaspådrag fetar den på lite ytterliggare.. Så är alltså inte bekymmer med soppan. Undrar om den verkligen spikar vid belastning på fyran och femman eller vad det är för ljud jag hör. 

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #150 skrivet: januari 22, 2014, 16:56:54 »
Inte lätt alla gånger ;)

12,9 AFR = Lambda 0,877
13,6 AFR = Lambda 0,925

För att få fram lambda-värdet dividerar du bara med 14,7. Brukar oftast vara lättare att hitta vettig information då, eftersom de flesta går efter lambda istället för AFR.

Det verkar då som vettiga värden vid normal körning. Hur mycket fetar den på vid gaspådrag? Vid fullast vill du ha lambda runt 0,75-0,8 med bensin som drivmedel.
Kör du på BF95 eller 98? Kan ju vara så att soppan räcker till men att cylindertrycket blir för högt så det spikar i alla fall.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #151 skrivet: januari 22, 2014, 17:27:11 »
Jaså ska det vara så fett på fullgas.. Trodde det skulle vara runt 14,7 hela vägen.

Kör självklart med 98.. Tyckte det blev lite bättre så har inte vågat testa tillbaks.. Ska se lite mer noggrant vad mätaren visar på fullgas

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #152 skrivet: januari 22, 2014, 17:38:47 »
Det är vad jag kommit fram till efter lite research inför mitt bygge iaf.
Lambda 1 ska det så gott som endast vara vid låglast och på tomgång.

Ja vad bra, 95 är inte något man vill köra på ifall man vill ta ut effekt ändå :P (lite kuriosa är att det blir inte dyrare att köra på 98 eftersom det innehåller mer energi per liter än 95, dvs bilen drar lite mindre per mil vilket gör att totala milkostnaden blir oförändrad fastän 98 kostar några öre mer per liter. Gäller då att man har lamdareglerad insprutning).
Bara att göra så :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #153 skrivet: januari 24, 2014, 14:30:07 »
Tänkte göra ett inlägg med lite bilder och eftersom jag tycker att forumets funktion oftast är väldigt strulig så ville jag pröva dropbox men något verkar strula även där.
Någon som kör med dropbox och kan visa bilderna direkt här i forumet utan att länka till bilderna?

xxyyzz

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #154 skrivet: januari 24, 2014, 14:57:29 »
Tänkte göra ett inlägg med lite bilder och eftersom jag tycker att forumets funktion oftast är väldigt strulig så ville jag pröva dropbox men något verkar strula även där.
Någon som kör med dropbox och kan visa bilderna direkt här i forumet utan att länka till bilderna?

Lägg bilderna i din public-mapp, högerklicka på aktuell bild och välj "copy public link". Klistra in den i forumet med img-taggar runt: [img*]länk[/img*] (utan *).

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #155 skrivet: januari 26, 2014, 15:15:49 »
Tack för hjälpen xxyyzz =) Jag hade ingen public-mapp men kunde skaffa en..


Liten rundtur i vinterlandskapen för en vecka sen


överblick över motorrummet.


Nya skivor och belägg från TRW som kör med skyddslack på skivorna =)


Suddig bild över uppfräschning av bromsarna bak


Fick med denna lilla fina lapp. Aldrig fått med något sånt tidigare =)


Inkopplad bb-lambda som ska nollas


Inkopplad och klart i användning =)

Ser på förhandsgranskningen att dropvox får för sig att vända på mina bilder som är rätt håll från början.. :(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #156 skrivet: januari 26, 2014, 15:34:49 »
Ser fint ut :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #157 skrivet: januari 26, 2014, 21:03:53 »
Ser mycket bra ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #158 skrivet: januari 29, 2014, 15:37:04 »
Var i garaget och fixade med några småsaker på räsern..

Började bland annat på att bygga en ställbar btr av orginal 360.


Sen fixade jag återigen min spolarfunktion. Märkte att orginalpumpen hade läckage. Antagligen hade den frysit sönder men monterade istället dit pumpen från 940n och kopplade in. Så här ser det ut:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vinterräsern 363 - V
« Svar #159 skrivet: januari 29, 2014, 22:13:03 »
Kul med moddning av BTR
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.