Författare Ämne: Istället för att svarva dämpare  (läst 12400 gånger)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
Istället för att svarva dämpare
« skrivet: augusti 21, 2013, 15:08:42 »
Konstig rubrik kanske men satt och funderade lite på hur man skulle kunna lösa problemet med för långa dämpare/för korta fjädrar. Skulle man inte bara kunna sätta in en hylsa/rör mellan fjäderbenslagringen och gummit längst upp. Då löper lagret mot röret och den övre fjäderbenstallriken hamnar längre ner.

Tänker jag fel? Rätta mig gärna =)

Brejkan

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2013, 16:54:06 »
De lät bra  :D. Men har ingen om det funkar i praktiken.
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2013, 17:53:51 »
Nä bilen blir faktiskt högre om du gör så (om nu stötdämparen ens sticker upp tillräckligt för att skruva fast dämparen) eftersom den över fjäderskålen ligger mot stötdämparen. Stötdämparen är smalare högre upp vilket gör att där dämparen blir tjockare är stoppet för fjäderskålen och den kan då inte åka lägre än så.

Det man kan göra är att kapa loss fjäderbensröret från spindeln, trycka ner röret så mycket som man vill sänka bilen och sedan svetsa fast fjäderbensröret i spindeln.
Men det är minst lika mycket jobb som att svarva stötdämparen, dessutom så går inte hastighetsmätarvajern att få in i navet om man sänker ner fjäderbensröret mer än ca 2-3cm.
Och det finns då även risk att bilen kan fjädra ner för långt så att karossen slår i innan dämparen tar stopp.
« Senast ändrad: augusti 21, 2013, 17:56:11 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2013, 21:45:42 »
Konstig rubrik kanske men satt och funderade lite på hur man skulle kunna lösa problemet med för långa dämpare/för korta fjädrar. Skulle man inte bara kunna sätta in en hylsa/rör mellan fjäderbenslagringen och gummit längst upp. Då löper lagret mot röret och den övre fjäderbenstallriken hamnar längre ner.

Tänker jag fel? Rätta mig gärna =)

Du tänkte rätt men kommer inte ifrån faktumet att du måste svarva ned dämparstångens diameter så att den går igenom fjäderbenslagringen (längre). Alternativt fixa ett större lager så dämparstången går rakt igenom men då måste du fixa ett nytt stopp så att inte dämparen går rakt upp genom huven! Som det är original är det ju dämparens svarvade krage som hindrar den från att åka upp, samt muttern i änden som hindrar den från att åka ned.
Glömde att lagret även gör att fjäderskålen kan snurra lätt, att man kan styra lätt.

Här har du lite att spana på:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.msg44947#msg44947
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2504.msg54268#msg54268
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1793.msg19294#msg19294
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2013, 05:37:28 »
Självklart är det ju så.. Blev en liten tankevurpa där. Har eventuellt tillgång till svarv men känns enklare att klamra fast fjädrarna bara i nedre tallriken. Är sugen på att kapa framfjädrarna mer men får se hur mycket det går att kapa innan dom är lösa. Just nu är dom kapade efter simlars recept och då är den högre än den var innan iaf.
Och den är högre fram nu än vad den är bak.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2013, 17:04:32 »
Och den är högre fram nu än vad den är bak.

Haha ja det är ju inte så snyggt  :)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Istället för att svarva dämpare
« Svar #6 skrivet: oktober 25, 2013, 01:14:34 »
Hittade en projekttråd på garaget.org där en snubbe stoppade i Opel Ascona C framstötdämpare och kortade fjäderben i sin 240 för att kunna sänka bilen ordentligt utan att fjädrarna glappade.
Han hade tänkt köra med Volvo 340 framstötdämpare men han upptäckte att Opel Ascona stötdämpare skulle vara ännu kortare.

Efter lite efterforskning hittade jag att
Saab NG900, Opel Ascona C, Vectra A, Calibra, Kadett E och Astra F ska alla ha samma framstötdämpare.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60592&sid=6eb5756471f53b3fca3d7d43636492c6

Jag hittade även att NG900-stötdämparhusen är 57mm kortare än 240-dämparna.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=185709
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=159933


Däremot har jag inte hittat hur mycket kortare 340-dämparna är jämfört med 240.

Men om någon vänlig själ har insatsdämpare från en 340/360 liggandes och kan mäta så skulle det vara guld värt då det i så fall skulle vara ett enklare alternativ för de som inte har möjlighet att få sina original-dämpare svarvade.

Måtten på 240-dämparna och NG900-dämparna enligt en av trådarna från turbobrick är:
stock 240 cartridge

this cartridge has monroe partnumber 73950.
Housing length: 40,64 cm
piston rod length: 20,6 cm
when fully compressed the piston rod sticks out of the housing: 1,27 cm


Saab 900 ('94-'98)

monroe partnumber: 73264
housing length: 34,9 cm
piston rod length: 17,15 cm
compressed: sticks out 2,54 cm
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75