Författare Ämne: Pendelbil/lekbil/ljudbil  (läst 18281 gånger)

webbson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
Pendelbil/lekbil/ljudbil
« skrivet: september 02, 2013, 12:26:31 »
Tja.

Tänkte göra mig en liten tråd där jag listar vad som händer med min 360 GL -88. Här i början kommer jag ha en lista med kommande idéer och planer (denna kommer uppdateras när jag kommer på saker.)

• Toning av rutor
  • Nytt avgas(ska bara hitta en ände till det också)
  • K-kam
  • El-fläkt till kylningen
  • 6.5" i dörrarna och en 10" i skuffen
  • Tona bakljusen (Kommer göras om senare)
  • "katttrappa" eller GLT-vinge (någon som vill sälja?)
  • Fixa så att soppapumpen går på tändningen igen
  • Service av motor
  • Laga hål i hjulhusen
  • Valsa hjulhusen
  • Ta bort märken från skuffen samt "stripes"
  • Ta bort torkarna från framlyktorna
  • Laga odometern
  • Lacka lister svarta
  • Kortare antenn

För den som undrar vad det blir för ljudsystem så ska jag trycka i ett Gladen Mosconi 100.4 som ger 155w per kanal till framhögtalarna i 2ohm samt 310w till subwoofern i 4ohm.
Framhögtalare blir Audio System Helon 165 som är 2ohm högtalare som kan spela högt som fan. Subwoofer blir en Audio System HX 10 PHASE som bör vara tillräckligt i denna bilen. Allt ska drivas av en Pioneer MVH-350BT.

Nu kommer lite bilder:
Från annonsen:

Nya regskyltar och inga fler torkare på framlyktorna

Nya regskyltar och avgassystem låter bättre nu, ska bara ha på en fin ände på den med

Märken borta från bagaget, ska gås över med något som kan få bort klistret helt bara.

« Senast ändrad: november 09, 2013, 14:45:19 av webbson »
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Pendelbil/lekbil/ljudbil
« Svar #1 skrivet: september 02, 2013, 13:44:27 »
Det här blir intressant :)

Ska du fixa ett utblås eller ska du bara ha det så där? Måste dåna som fan när avgasröret slutar före kofångaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #2 skrivet: september 02, 2013, 13:46:41 »
Jag ska fixa ett utblås att sätta dit. Bara inte hittat något jag gillar än  ;D
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: september 02, 2013, 13:48:57 »
Ja så kan det vara ibland :P

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 03, 2013, 05:21:11 »
Snygg bil =) Huvudenheten du tänker ha tycker jag funkar helt ok. Skönt med blåtanden i den =)

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #5 skrivet: september 03, 2013, 11:10:14 »
Ja den huvudenheten är jag nöjd med hittils, för det priset är det ett kap. Får bara se hur den lirar med mitt slutsteg och högtalare.

Och högtalare är i princip vad jag gjorde igårkväll, köpte ett par nya att stoppa i V70n sen koppla ur allting ur den (slutsteg, högtalare, subba, sladdar). Det tog sin lilla tid men nu är det iallafall ute, så nu ska jag bara komma på hur jag ska trycka in det i 360n.

Nya högtalare till V70n till höger, monsterna som ska in i 360n till vänster. Lite skillnad  ;D

Både 6.5" orna

Slutsteg och tweeters

Basen

Får se men antagligen kommer sladdar, slutsteg och bas åka in i 360n imorgon kväll. Sen får jag se när jag lyckas få dit 6.5"orna. Fram tills dess får jag stå ut med 4x6orna som tidigare ägare satt in.  ;)
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #6 skrivet: september 05, 2013, 11:04:13 »
Har monterat in baslådan samt dragit alla sladdar från slutsteg till stereo samt högtalarsladdar fram till jag ska få i framhögtalarna.

Var även förbi Ljudbyggaren här i Hyllinge för att prata med honom hur jag ska lösa det med framhögtalarna, på hans inrådan blir det att bygga lådor i 12mm mdf. Men detta får vänta tills efter jag varit iväg på semester. Så här kommer vara 2-3v uppehåll från min sida nu.

10" basen passade verkligen perfekt i bilen och kan leverera riktigt bra tryck, så när jag får i riktiga framhögtalare bör det bli riktigt jävla bra ljud. Eftersom det är ljudgrejjer som är tävlingsklassade så ska jag nog ge mig på att försöka vara med i någon ljudtävling till våren när jag fått ordning på allt :)
« Senast ändrad: september 05, 2013, 11:45:11 av webbson »
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: september 10, 2013, 20:03:45 »
Din bil har inte blivit fulare sen sist.. verkligt clean bakdel utan stripes och märken samt tonade bakljus  :o

Keep it up denna bil blir grym!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #8 skrivet: september 25, 2013, 10:26:23 »
Har nu kommit tillbaka från semestern och försöker få in lite tid i bilen mellan att få rätt på det nyköpta huset å allt som kommer med det.
Har iallafall ritat lite på högtalarlådorna till dörrarna och skickat iväg ritningar till farsan så han kan skära ut det på sitt jobb. Tanken är att jag inte kommer kunna få ut de 11L som dörrhögtalarna helst ska ha utan kommer få öppna ett hål ut i dörren och använda dörren som låda (och givetvis ha dit asfaltsmatta el. dyl.). Men detta kommer det mer om när jag fått ihopträbitarna och klätt dem.

• Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 29, 2013, 00:16:52 »
Nice!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #10 skrivet: november 09, 2013, 14:52:00 »
Det har gått ett bra tag nu sen sist men har inte haft nå tid att varken sitta vid datorn eller skruva allt för mycket på bilen.

Det som har hänt är iallafall byte av oljefilter, olja, soppafilter, tändkablar, tändstift, fördelare och fördelarlock så nu går den mycket jämnare och är mer lättstartad.

Listerna har lackats svarta, har dock ingen bild på detta.

Hjulhusen har lagats, har dock bara en före bild då jag totalt glömde att fota vidare sen. Men de är iallafall hela med ny plåt som antagligen är tjockare än original, samt mer underedsmassa i hjulhusen än vad där kan ha varit original med. Här är iallafall en före bild på hur det såg ut inne i bilen, fick ut säkert ett kilo grus och skit ur bilen.

Just nu står hon upphissad för att fixa bromsarna fram så den ska sluta dra. Klossar är beställda då de som satt i var minst sagt slut ;)  När jag fått på dem nya är det dags för besiktningen.
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #11 skrivet: november 09, 2013, 15:26:33 »
Kul med en ordentlig service och rostlagad innerskärm :)

Äh, nog går beläggen att köra ett tag till. Lätt begagnade :P Skämt åsido, alltid trevligt med nya delar.

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 09, 2013, 18:29:21 »
Såg fin ut den där du!
Roligt med lite ljudbygge också. Monterade i en urgammal kenwood cd-spelare och endast ett par 1" diskanter på brädan. "Midden" för dom söta 4x6orna som sitter i c-stolpen stå för. Kan inte påstå att jag är speciellt nöjd med det, men det duger att lyssna på radio dom gånger om året man använder den.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 12, 2013, 18:34:21 »
Det var en ful innerskärgården du hade där webbson! Skönt att du fixade det!

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #14 skrivet: november 21, 2013, 10:15:09 »
Kan nu meddela att den flög igenom besiktningen med blanka papper i helgen.  ;D Så ni slipper jag tänka mer på det i ett år.

I övrigt så ligger bränsleförbrukningen vid senaste tankningen fortfarande lite högt, 1.05 med mestadels pendling i 90 och ytterst lite stadskörning.

Den har också en benägenhet att börja rycka när man kör sakta (<50) på jämn gas, så man måste släppa gasen helt för att bilen ska stabilisera sig igen. Någon som har en aning om vad som kan göra detta?
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #15 skrivet: november 21, 2013, 15:43:41 »
Grattis till lyckad besiktning :D

1,05 mestadels 90 lät förvånansvärt högt då du kör på bensin. Dags för en service i form av luftfilter, olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock kanske? (om det inte är bytt någorlunda nyligt).

I vilken växel ligger du på? Det är inte ovanligt att bilarna rycker i låga hastigheter på höga växlar när man håller jämn gas, alla bilar gör det mer eller mindre beror på hur stort glapp det är i drivlinan.

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #16 skrivet: november 21, 2013, 15:48:27 »
Grattis till lyckad besiktning :D

1,05 mestadels 90 lät förvånansvärt högt då du kör på bensin. Dags för en service i form av luftfilter, olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock kanske? (om det inte är bytt någorlunda nyligt).

I vilken växel ligger du på? Det är inte ovanligt att bilarna rycker i låga hastigheter på höga växlar när man håller jämn gas, alla bilar gör det mer eller mindre beror på hur stort glapp det är i drivlinan.

Gjorde en service på allt det för 2 veckor sen och denna förbrukningen är efter allt det var gjort så jag vet inte vad det kan vara. Tycker även att tomgången är lite hög på runt 1000.

Det håller på som mest när jag ligger på ungefär 1400rpm i 3an och 4an.
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #17 skrivet: november 21, 2013, 16:05:31 »
Hmm, ja då bör det vara någon givare som felar eller om det räcker att bara rengöra tomgångsmotorn, gasspsjäll och eventuellt spridare (verkar som att tomgångsmotorn är vanlig felorsak vid för hög tomgång).
Fast runt 1000rpm är ju inte jättehögt då tomgången egentligen ska ligga runt 800rpm.
Har tomgången legat bra tidigare?

Låter ganska normalt har för mig min "rycker" lite vid dem varvtalen på de växlarna (känns som att bilen vill åka fortare än varvtalet tillåter så man skulle säga att det nästan känns som att bilen gungar framåt).

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #18 skrivet: november 22, 2013, 13:32:19 »
Hmm, ja då bör det vara någon givare som felar eller om det räcker att bara rengöra tomgångsmotorn, gasspsjäll och eventuellt spridare (verkar som att tomgångsmotorn är vanlig felorsak vid för hög tomgång).
Fast runt 1000rpm är ju inte jättehögt då tomgången egentligen ska ligga runt 800rpm.
Har tomgången legat bra tidigare?

Tack för detta får ge mig ut i garaget ikväll med en whiskey och skruva lite på motorn då :)
Tomgången har varit såhär hela tiden, runt 1200 kall, sen ner till 1000 när den är varm. På någon enstaka dag har den tagit sig ner till 800 varm.
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #19 skrivet: november 29, 2013, 14:50:26 »
Hade av och rengjorde gasspjället förra helgen och har nu kört ca en vecka med det och kan utvärdera.
Gissar att den lilla grunkan på undersidan av gasspjället styr tomgången då jag kunde sänka tomgången efteråt genom att vrida på plastvredet på den.

Nåval efter rengörning och inställning av tomgången på den kan jag komma med slutsatsen att tomgångengen är lägre och gången i låga hastigheter är mycket jämnare. Har nästan helt eliminerat ryckandet som jag beskriver några inlägg tidigare.

Sen om det gjort något med bränsleförbrukningen är svårt att säga. Har än så länge bara kommit halvägs på tankmätaren och kört 28mil.
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #20 skrivet: november 29, 2013, 14:55:49 »
Trevligt att du verkar ha fått till motorgången :)

Plastvredet under gasspjället justerar man tomgången på precis som du upptäckt. Sen bör du även ha en tomgångsmotor också som är en större grunka med en kontakt på (ser ut som en spridarkontakt) som inpsrutningen styr tomgången med.

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #21 skrivet: november 29, 2013, 15:10:08 »

Plastvredet under gasspjället justerar man tomgången på precis som du upptäckt. Sen bör du även ha en tomgångsmotor också som är en större grunka med en kontakt på (ser ut som en spridarkontakt) som inpsrutningen styr tomgången med.

Okej :) Är det den som sitter mellan de mellersta spridarna? Med en kontakt och slang in uppe på och en slang ut ur botten? Kanske ska öppna den och rensa däri med isåfall :)
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #22 skrivet: november 29, 2013, 15:13:59 »

Okej :) Är det den som sitter mellan de mellersta spridarna? Med en kontakt och slang in uppe på och en slang ut ur botten? Kanske ska öppna den och rensa däri med isåfall :)
Förmodligen är det den du menar.
Det är som en rund avlång cylinder, går en relativt grov slang in i den från insugsslangen och en lika grov slang ut från den in i insuget.

Så här ser den ut på 940 (första bilden jag hittade efter en snabb google-bildsökning):

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #23 skrivet: november 29, 2013, 15:28:25 »
Förmodligen är det den du menar.
Det är som en rund avlång cylinder, går en relativt grov slang in i den från insugsslangen och en lika grov slang ut från den in i insuget.

Så här ser den ut på 940 (första bilden jag hittade efter en snabb google-bildsökning):

Hmm. Nä den jag tänkte på ser ut såhär:
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #24 skrivet: november 29, 2013, 15:30:27 »
Ja men det är den, den såg visst lite annorlunda ut men slangarna är kopplade på rätt ställen och rätt storlek på slangarna så det kan inte vara annat än tomgångsmotorn det där :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: november 29, 2013, 19:37:48 »
Ja men det är den, den såg visst lite annorlunda ut men slangarna är kopplade på rätt ställen och rätt storlek på slangarna så det kan inte vara annat än tomgångsmotorn det där :)

Det är ingen motor där inne, bara en solenoid som gradvis stänger när motorn blir varm. (När motorn är kall öppnar solenoiden för att skicka luft förbi gasspjället och på så sätt höja tomgången.)

webbson

• Nykomling
  • *
  • IT Konsult
    • Visa profil
    • Min tech blog
« Svar #26 skrivet: december 03, 2013, 08:47:25 »

Det är ingen motor där inne, bara en solenoid som gradvis stänger när motorn blir varm. (När motorn är kall öppnar solenoiden för att skicka luft förbi gasspjället och på så sätt höja tomgången.)

Nu har jag iallafall haft av den och kört rent den och sprutat den med lite 5-56.

Har även monterat av kylfläkten och monterat dit en elektrisk dito. Initialt så kändes bilen lite rappare och starkare på låga varv.
  • Volvo V70 T5 -04:
  • Volvo 363 GL -88:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 03, 2013, 16:43:14 »
Har även monterat av kylfläkten och monterat dit en elektrisk dito. Initialt så kändes bilen lite rappare och starkare på låga varv.

Samma erfarenhet som jag har. :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #28 skrivet: december 03, 2013, 16:47:22 »

Samma här.

Sägs ju låsa upp 4-7hk beroende på om man har visko- eller fast-fläkt och jag är då inte förvånad om det skulle stämma :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: december 03, 2013, 17:47:40 »

Samma här.

Sägs ju låsa upp 4-7hk beroende på om man har visko- eller fast-fläkt och jag är då inte förvånad om det skulle stämma :)

Mindre ökning än så är svårt att känna av!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #30 skrivet: december 03, 2013, 17:51:41 »

Samma här.

Mindre ökning än så är svårt att känna av!
Ja mindre minskning än så känns typ som att köra med tom tank jämfört med full tank, dvs så gott som ingen skillnad.

Volvo har ju specat i papprena till AT-satsen att motorer med viskofläkt har 3hk mer än motorer med fast fläkt. Så där är ju en effektökning svart på vitt så att säga, och elfläkt borde låsa upp minst lika mycket effekt till.