Författare Ämne: Konvertera till etanol  (läst 19837 gånger)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Konvertera till etanol
« skrivet: april 28, 2005, 23:55:21 »
Hur gör man???

någon sida där man kan läsa?
volvo tar 1500 kr för att göra det så...
360 Hybrid MKII

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #1 skrivet: april 29, 2005, 00:35:09 »
Vet du vad Volvo gör för 1500? Alltså vilket jobb dom lägger ner.
När jag jobbade på Bilia så debiterade vi mellan 1200 och 1800kr/timme, så jobbar dom med bilen i en timme så är det bara 300kr kvar till reservdelar.

Tar mer tid att konvertera till E85 än en timme (min egen slutsats). Man bör byta bränsletrycksregulator och spridare iaf. Sen så skadar det inte att programera om styrenheten så man kan få andra öppningstider på spridarna och annan tändkurva.

Sen om man kör på E85 så kommer bilen dra ca 40% mer bränsle. Då får man en kostnad av 10,50kr för 1,4liter E85 som motsvarar 1liter bensin. Så att så länge bensinpriset ligger över 10,50kr/liter så kommer man spara in några ören/mil. Men frågan är ju hur länge E85 kommer ligga på samma pris som nu då 15% av innehållet är bensin som blir dyrare hela tiden som någon ska betala. Man ska köra långt varje år om man ska spara pengar på att bygga om. Sen så får man ju räkna med att bygga tillbaks till besiktningen varje år också då det idag inte är lagligt att ändra en avgascetifierad motor även om det blir till det bättre, det gäller alltså alla motorer från -76 och framåt.

Har räknat på att E85 kostar 7,50kr/liter i beräkningarna här över.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Konvertera till etanol
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2005, 11:53:46 »
Var kan få Volvo att konvertera sin bil till E85? ???
Vilka bilar gäller det i så fall?

Volvo har förut sagt att dom inte tar något ansvar och att man kan skada bilen om man tankar E85...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2005, 12:03:31 »
http://www.etanol.nu/ står en hel del matnyttigt där.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2005, 17:01:14 »
Enklaste sättet att konvertera en äldre insprutarbil är att montera en ställbar bränsletrycksregulator, kostnad ca 800kr och är inte svårt, läs mer på www.etanol.nu
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2006, 02:46:22 »
40% mer med Etanol....

Snarare 25-30%

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2006, 14:18:10 »
40% mer med Etanol....

Snarare 25-30%

Mjo runt 30% brukar det landa på (ignonera första inlägget ;))http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=756

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2006, 20:51:28 »
Hej, min bil drar 1,2-1,3 l/mil  Växjö till Malmö, ca 2 plus ute, farter upp till 140 hm/h
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2006, 09:46:22 »
Hej, min bil drar 1,2-1,3 l/mil  Växjö till Malmö, ca 2 plus ute, farter upp till 140 hm/h

På 100% E85?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2006, 17:57:04 »
Hej, JAAAA  Etanol hela vintern.
I love VOLVO offroad

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2006, 19:54:43 »
Hej, JAAAA  Etanol hela vintern.

ja just det, du hade ju element mm..

har du behövt använda elementet nåt i vinter?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #11 skrivet: februari 14, 2006, 23:34:47 »
Hej, inte så många gånger jag har ju motorvärmare.
I love VOLVO offroad

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2006, 16:49:05 »
jag körde 50% e85 och resten 95 oktan på 1 liter milen och mindre!!!! landsväg så klart men ändå!

har gjort en mätning på ren etanol bara statskörning och kallstarter och hamnade på 1,3 så jag är jävligt nöjd med spriten!! bryr mig inte om priset längre då det spikar utan e85 men iaf
Lycklig igen i min 360gl sedan

volvot l12

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #13 skrivet: februari 24, 2006, 23:20:05 »
Hej, igår besiktigade jag min 360GL -88 med ETANOL 100% utan problem, jag sa inget, han märkte inget.  CO  0.0
I love VOLVO offroad

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2006, 10:29:33 »
jag lurar på en sak!!   om nu det blir ca 25-40% högre förbrukning med etanolen per mil så borde ju ni kunna gå ner i spridar storlek och ändå vinna lite ekonomi i det hela el har jag fattat det fel för det är väl mer syre i etanolen än bensinen?????mkt nyfiken nu...
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #15 skrivet: mars 17, 2006, 13:36:05 »
jag lurar på en sak!!   om nu det blir ca 25-40% högre förbrukning med etanolen per mil så borde ju ni kunna gå ner i spridar storlek och ändå vinna lite ekonomi i det hela el har jag fattat det fel för det är väl mer syre i etanolen än bensinen?????mkt nyfiken nu...

Det går inte att gå ned i spridarstorlek. Då får ju motorn inget bränsle och skär!

Min orginal B200F får för lite bränsle även med  turkosa 740 Turbo spridare! Och då pressar jag spridarna till 100% alltså dom står helt öppna! Ska höja bränsletrycket nu, annars går det inte varva över 5950rpm under jämn acc eller så nyper det ännu tidigare om man pumpar på gasen och behöver tillskott för det!

Så rejält större spridare går åt med Etanol! I allafall enligt mina erfarenheter, teorin säger ju lika mycket större som förbrukningen ökar, dvs. 3-40% om man inte kör turbo.

Edit: Nu har jag ökat bränsletrycket från 2.5bar till ca 2.9-3.0bar och då är det inga problem med spriten med ovan spec.
« Senast ändrad: januari 30, 2007, 22:44:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #16 skrivet: mars 17, 2006, 17:26:31 »
Citera
Det går inte att gå ned i spridarstorlek. Då får ju motorn inget bränsle och skär!

Skär? Är det inte bara så att han går dåligt/dör??
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Konvertera till etanol
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2006, 17:39:45 »
hoppsan kerstin det va inte bra spridarna går bara på 85%cycle enligt bosch sedan leenar dom ut så hur får du dom att ge hundra% det vore kul å veta...vad gör du åt värmen då i spridarna du vet väl att dom blir varma om du krämar på för mkt???
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2006, 19:07:42 »
Citera
Det går inte att gå ned i spridarstorlek. Då får ju motorn inget bränsle och skär!

Skär? Är det inte bara så att han går dåligt/dör??

Jo, det var överdrivet. På min blir det som ett lägre varstopp, trodde först att det var varvstoppet som hade flyttat på sig faktiskt.. Sen kom jag på att jag hade ju tagit bort varvstoppet (tagit bort Jetronic)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Konvertera till etanol
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2006, 20:21:50 »
hoppsan kerstin det va inte bra spridarna går bara på 85%cycle enligt bosch sedan leenar dom ut så hur får du dom att ge hundra% det vore kul å veta...vad gör du åt värmen då i spridarna du vet väl att dom blir varma om du krämar på för mkt???

Jo orginal går ju spridarna runt 85%, det är det man räknar på när man bestyckar en motor. Så man har lite marginal för kallstart, accpump osv..

Men med Megasquirt kan jag köra till 100% dutycycle.. Megasquirt visade över 130% i loggen, alltså spridaren kan ju inte öppna mer än 100% men för att ge motorn den sprit den ville ha just då hade det krävts 130% !!

Värmen i spridaren har jag inte tänkt på.. körde ju orginal högohmiga först och dom blir nog inte så varma även om man maxar dem..
Dock kan nog de högohmiga jag kör med nu (dom från 740 Turbo) bli varma.. ska inte använda dom förrens jag höjt bränsletrycket till minst 3 bar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.