Författare Ämne: Göra bilen lite piggare... ( ? )  (läst 28104 gånger)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Göra bilen lite piggare... ( ? )
« Svar #40 skrivet: april 19, 2006, 09:30:14 »
skaffa en bit rör  ex plast montera filter på och borra hål till slangarna peta in dom sen i div hål som behövs.
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #41 skrivet: april 19, 2006, 21:17:39 »
Funderar påatt montera öppet filter till min B19A... Vad ska jag göra med alla slangar o bråte som gå in i luftburken nu?

Vad är slangarna till?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: april 19, 2006, 21:18:28 »
skaffa en bit rör  ex plast montera filter på och borra hål till slangarna peta in dom sen i div hål som behövs.

aahhhh!

Smart! Du är inte så dum du Hasse!  :P
Han som har mest pryar när han dör vinner!

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: april 19, 2006, 21:21:15 »
Funderar påatt montera öppet filter till min B19A... Vad ska jag göra med alla slangar o bråte som gå in i luftburken nu?

Vad är slangarna till?

Minns inte exakt... men jag har svårt att tro att det ska gå annat än filtrerad luft åt det ena eller andra hållet? :P

Får gå ut o kolla senare om jag orka ta mig u fåtöljen innan jobbet imorrn :P

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: april 19, 2006, 22:01:48 »
Minns inte riktigt vilka slangar som gick vart men plugga inte nån slang från oljefällan/vevhusventilation, bättre då att stoppa ner dom i t.ex. en tom ölburk.
Förare TEAM EGON RACING

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: april 19, 2006, 22:12:27 »
Minns inte riktigt vilka slangar som gick vart men plugga inte nån slang från oljefällan/vevhusventilation, bättre då att stoppa ner dom i t.ex. en tom ölburk.

Det är väl bara slangar till förgasare som behöver kopplas tillbaka? De från vevhusnetilationen kommer det väl bara gegga från?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 19, 2006, 22:29:19 »

Det är väl bara slangar till förgasare som behöver kopplas tillbaka? De från vevhusnetilationen kommer det väl bara gegga från?

I teorin ska det komma oljedimma där, och det är tyvärr lag på att det ska vara sluten vevhusventilation på nyare bilar, dvs. att vevhusgaserna ska återledas till insug/luftburk och förbrännas i motorn. Men i praktiken så går det lika bra att använda en ölburk eller nåt annat lämpligt att samla upp oljan i. Pluggas ledningen så den blir helt tät (med en skruv eller en helt tät behållare) får du ett övertryck i vevhuset vilket kan göra att packboxar och sånt trycks ut.
Slangarna sitter där av en anledning, många går att plugga och gömma undan men det är inget man ska göra om man inte vet vad dom går till.
Hoppas jag inte förstört någons sportluftfilter drömmar nu med mitt negativa tänkande  :-\
Förare TEAM EGON RACING

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: april 19, 2006, 22:59:36 »

I teorin ska det komma oljedimma där, och det är tyvärr lag på att det ska vara sluten vevhusventilation på nyare bilar, dvs. att vevhusgaserna ska återledas till insug/luftburk och förbrännas i motorn. Men i praktiken så går det lika bra att använda en ölburk eller nåt annat lämpligt att samla upp oljan i. Pluggas ledningen så den blir helt tät (med en skruv eller en helt tät behållare) får du ett övertryck i vevhuset vilket kan göra att packboxar och sånt trycks ut.
Slangarna sitter där av en anledning, många går att plugga och gömma undan men det är inget man ska göra om man inte vet vad dom går till.
Hoppas jag inte förstört någons sportluftfilter drömmar nu med mitt negativa tänkande  :-\

Säkrast kanske då att montera som Hasse sa och bränna oljan på höga varv :P

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: april 19, 2006, 23:05:09 »

Säkrast kanske då att montera som Hasse sa och bränna oljan på höga varv :P

Borde funka, läste hans inlägg lite väl fort först och tolkade det som att röret bara var till för att plugga ledningarna, men nu är jag med  :)
Förare TEAM EGON RACING

Roffen

• Medlem
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: april 19, 2006, 23:24:44 »
Någon som råder mig att inte köpa följande?

http://www.stylingbutiken.se/?artnr=AF%2D6655

Lyxigt med värsta böj och sträckbara aluslangen :P

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: april 20, 2006, 06:36:29 »
hello boys igen  ja det e faktist viktigt  det ska gå ventilerad olje dimma som ska blandas med luften in i insuget igen för förbränning nog så viktigt då det är högt tryck i vevslängen  du bör ha filtret så nära frisk luft ut från motor rummet som det går jag kan bara av egen erfarenhet säga att du får ngt bättre acc/ekonomi när du sätter filtre utanför motor rummet  ..och det GÅR men är lite jobb med det helst framför kylaren  med em liten skydds plåt  just framför filtret inte hela bara så du kan styra luften litegrann det ger lite mer häst men bara lite ca 1-1½hk men dom kommer väl till användning när det ska gasas lite..kall go luft älskar motorn...hoppas du har lite att gå på nu.....
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #51 skrivet: april 20, 2006, 18:55:33 »
Någon som råder mig att inte köpa följande?

http://www.stylingbutiken.se/?artnr=AF%2D6655

Lyxigt med värsta böj och sträckbara aluslangen :P

Hyfsat pris faktiskt, jag köpte mitt vanliga öppna pappersfilter där för 199.. elller köpte det på micro men det är samma..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.