Författare Ämne: Byta motor  (läst 86178 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #120 skrivet: maj 11, 2014, 19:19:44 »
Värme och rörtång använde vi, drog av 2st.

Pappa hade som plan att svetsa, så får väl prova det då ;)

Funkar inte det så blir det väl att borra MITT!! i bulten med ett litet borr först och sen använda nån sorts skruvutdragare.. i värsta fall sätta i ny gänga sk. insatsgänga.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #121 skrivet: maj 11, 2014, 19:57:08 »
Nu är alla pinnbultar borta. Fick loss dom flesta men vart "helicoil" på 3st. Ni ser nog vilka  ::)

Ser ni märkningen på kammen? Det står bara VX, kan inte ens tyda något annat som skulle kunna vara en 3:a. Så är nog bara VX. Men vad jag förstår är dom lika? Förutom backningen? Gör den skillnad?

Hur slipar man till ventilerna? Varför? Och bör jag köpa nya ventiler? Dyrt?

Tänkte köpa en sotningssats (Inkl dämpgummin och tätningar vad jag kan se)

Sen har jag en liten fråga om toppen nu samtidigt som jag fixar i ordning.

Hur får man toppen skinande ren? Såg någon på forumet som hade så fin och ren topp :)

Avfettning högtryck? Bromsrengöring? Spelar det nån roll om jag fyller hela insug/avgas-portarna med vatten? Kan jag dra runt kammen bara så vattnet rinner ut?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #122 skrivet: maj 11, 2014, 20:07:02 »
Japp det där är en VX inte en VX3.
Backad kam = Uppflyttat register, enda skillnaden det gör.

Ventilerna slipar du in med ventilslippasta och ventilslippinne. Du måste ta ut ventilerna för det.
(http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Ventilslippasta-fingrov-191383/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Ventilslippinnar-191393/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Ventilfjaderbage-19228/)
Orsaken till att man slipar in ventilerna är för att dem ska täta ordentligt mot ventilsätet för att bränsleblandningen inte ska tryckas ut genom ventilerna när dem är stängda.
Köpa nya ventiler gör man om de du har är för skadade, förmodligen är dem användbara.
Köpa nya ventiler är inte så jättedyrt, nya ventiler kostar oftast runt 150-250kr/st.


Få toppen skinande ren gör man enklast genom att glasblästra eller tvätta den i en riktig maskintvätt. Inte det lättaste att få toppen skinande ren hemma i garaget med t.ex bromsrengöring.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #123 skrivet: maj 11, 2014, 20:50:07 »
Pappa säger att blästrarna inte vill ha in olja och skit i boxen.

Ventilslippasta och ventilslippinne har vi, ingen båge dock, bör jag köpa en imorrn? (Kan man inte ta en tving och göra något?)

Tänkte ta bilen till skolan som är i Sundsvall där det finns volvo, mekonomen, biltema, motorslipar mm. Så kan ju handla lite då på biltema isåfall. Tänkte köpa shimsbrickor också!

Har det någon betydelse när jag mäter ventilspelet? Om jag har dämpgummi eller inte t.ex? För jag har gjort en beräkning nu på vad jag behöver för brickor. Och den utan dämpgummin.


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #124 skrivet: maj 11, 2014, 20:57:23 »
Går ju att bygga eget verktyg för att komprimera ventilfjädrarna. Inte svåra grejjer, t.ex Frej här på forumet använde sig av ett rör och en pelarborrmaskin om jag inte minns fel, jag har även sett folk som byggt om tvingar så dem funkar.

Om dämpgummina sitter där eller inte ska inte spela någon roll för ventilspelet, enda skillnaden är att när man mäter ventilspelet med dämpgummina monterade måste man hålla nere ventiltryckaren så den ligger an mot ventilskaftet för att få korrekt mätvärde.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #125 skrivet: maj 11, 2014, 21:07:20 »
Jaha okej, låter bra :)

Då köper jag bara shimsbrickor, vad brukar dom kosta, vet ni de?

Om dämpgummin kostar 22.50kr/st så antar jag att shimsbrickorna lär gå på 100-200kr/st?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #126 skrivet: maj 11, 2014, 21:09:34 »
Kan tyvärr inte svara på vad shims-brickor kostar, har aldrig köpt och vet inte heller om dem ens går att köpa löst.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #127 skrivet: maj 13, 2014, 16:38:56 »
Har beställt shimsbrickor, kostade 63kr/st, beställde även pinnbultar till grenröret 20kr/st :) Beställningsvaror dock, så får vänta 1 vecka!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #128 skrivet: maj 13, 2014, 16:57:01 »
Fina grejjer :)
Tråkigt att behöva vänta på det.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #129 skrivet: maj 13, 2014, 19:18:53 »
Håller på ska slipa in lite ventiler nu, och den här toppen har legat ute hos en kompis.. Så vissa ventiler är rostiga, får bort mycket av det, men vissa är det litet lager på av typ sot och rost - avgasventilerna. Hur får man bort det grövsta? Lägga i balja med diesel eller ketchup? :)

Eller skrapa med kniv? Eller borst med stålborste?


+bild på egen tving för att få ut ventilerna :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #130 skrivet: maj 13, 2014, 20:10:03 »
Spänn upp ventilerna i en borrmaskin och "svarva" bort soten med en vass kniv, så gjorde jag på mina ventiler och det blev dugligt. Bara onödigt med arbete att få dem skinande rena.

Stabil tving där ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #131 skrivet: maj 13, 2014, 20:37:32 »
Kan nu ge grymma tips om någon tänker slipa ventiler!!

Min pinne hade riktigt dålig sugkraft på ventilerna eftersom ytan inte är så ren å fin. Då är de bara att slipa lite på dom med en slipborste å sen stryka över lite olja med fingret. Rejäl sugkraft och sugpropps-ventil-pinnen släpper inte :D

Slipa i mitten på insugsventilen och använd den lilla sugproppen på pinnen
Slipa på ytterringen på avgasventilen och använd stora sugproppen på pinnen

För att insugsventilen är större och ytan i mitten mer lämplig för lilla sugproppen

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #132 skrivet: maj 17, 2014, 13:42:49 »
Bra där Johan, men att bearbeta ytan på ventilerna ska man visst vara försiktig med. Läste att enligt Volvo så är ventilerna behandlade med nåt som gör att de tål värme. Skrapar man bort ytskiktet förstörs denna egenskap.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #133 skrivet: maj 17, 2014, 13:48:27 »
Jaha, det hade jag ingen aning om, får hoppas dom klara sig ändå.

Men nu ska jag precis fara till en kompis och köpa en garret-turbo på ett 940 turbogrenrör och jag får med en ställbar audi 1.8t wastegate.

Men är fundersam på oljeretur, eftersom att jag har kvar gamla oljesticksröret med oljesticka i, kan man inte leda returen ner i det röret? :)

Jag återkommer med mer funderingar så fort jag varit iväg å köpt turbon. Lät som han ville ha 1300 för turbon, grenröret, oljetrycksslang, downpipe och ev audi wastegaten. Känns som att det är bra pris.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #134 skrivet: maj 17, 2014, 16:05:12 »
Blir inte bra att leda ner returen i gamla oljestickröret eftersom turbon sitter på andra sidan motorn och längre ner än det hålet.

Gör som alla andra med B200/230 och borra ett hål och dra i en slangnippel i oljereturutgjutningen på blocket.
T.ex

https://www.google.se/search?q=oljeretur+b230&client=firefox-a&hs=EHM&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VWx3U_HJKIXZ4QTK5IGgCw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1103#channel=sb&q=oljeretur+b230&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&imgdii=_
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #135 skrivet: maj 17, 2014, 16:27:42 »
Okej, vi diskuterade lite hemma hos han, han sa att oljereturen ska vara i rätt mycket fallande lutning för det får inte bli nå motstånd alls i den slangen.

Men kolla här, exakt såhär har han använt turbon. Han hade borrat och svetsat in en 90 graders böj i tråget. Och returledningen från turbon såg ut såhär. Med en slang som skarv.

http://i122.photobucket.com/albums/o273/volvo_raggare/vovlo%20145DL%2079%20mod%20banebil/100_0442.jpg

Och nu det det knepiga, wastegaten hade ju inte ens i närheten av samma anslutning eller funktion.

Måste göra om fästet för wastegaten på "turbinhus?", och fästet på spjället i "avgashuset?". Så jag undrar lite om någon har eller vet av en ställbar wastegate?

Turbon är en Garret Airresearch står det på den. Och sitter på 940 grenrör. Turbon är i så gott som nyskick :D Inte ett dugg glapp.
« Senast ändrad: maj 17, 2014, 16:30:52 av Johan0691 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #136 skrivet: maj 17, 2014, 16:32:15 »
Ska vara så lite motstånd som möjligt och så grovt som möjligt för oljeretur ja.

Rinner inte oljan tillräckligt lätt tillbaka i tråget kommer turbo börja trycka ut olja och du får då samma symptom som rasad turbo, dvs blårök eller i värsta fall tjock vit rök.

Inga problem att ha returen så, men eftersom du har möjlighet att dra returen på ett väldigt lämpligt ställe i blocket så skulle jag rekommendera att dra den där istället för i tråget.

Jag har en ställbar wastegate från en TD04-13G, vet dock ej om den passar på din turbo.

Trevligt att turbon var i riktigt bra skick :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #137 skrivet: maj 17, 2014, 16:39:03 »
Okej, men får nog fan plocka ur motorn, annars kommer man ju inte åt att fixa oljereturen.

Hur gör ni? Borrar och gängar?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #138 skrivet: maj 17, 2014, 16:43:59 »
Vissa borrar och gängar medan vissa borrar och sedan svarvar eller köper en slangnippel så den sitter med presspassning.

Går att komma åt utan att plocka ut motorn, men är ju lättare med motorn ute. Då kan du ju även passa på att inspektera kopplingen lite noggrannare, se till så att lamellen glider lätt i splinesen och se till så att stödlagret (6202-2RS lager) i veven är i bra skick så kanske du får löst problemet med drivlinan samtidigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #139 skrivet: maj 17, 2014, 17:02:59 »
Ja låter bra ;)

Ska jag plocka lös tryckplattan och ta lamellerna och trä på axeln som kommer ut i sprängkåpan?

Eller trä på hela tryckplattan på axeln och dra fram å tillbaka å känna om det går bra?

Vart sitter lagret till veven? Innanför svänghjulet? Kommer inte ihåg hur det såg ut med svänghjulet borta..

Blir väl att ta ur motorn då, hoppas att det mesta löser sig och turboinstallation går bra.

Om inte drivlina/växellåds problemet löser sig så kör jag väl tills lådan rasar, och byter sen. Har ju låda på reservdelsbil som jag fick.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #140 skrivet: maj 17, 2014, 17:07:05 »
Ta lös tryckplattan och trä på endast lamellen på axeln i sprängkåpan. Lamellen ska gå lätt, går den trögt måste du rengöra splinesen.

Stödlagret sitter innanför svänghjulet, det sitter på vevaxelns ände som svänghjulet är fastskruvat på.

Låter bra det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #141 skrivet: maj 18, 2014, 16:17:51 »
Tillbaka på ruta 1, den här gången med turbo i kikaren :)

Lite bilder kommer. Har en ventil som jag slipat i 30min och fortfarande har helkass yta? Vad gör jag åt den? Bild nr. 4

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #142 skrivet: maj 18, 2014, 16:23:52 »
jag skulle nog kasserat den ventilen om du inte känner någon som kan slipa den åt dig. Du har ju säkert någon topp annars du kan ta en ventil ifrån och slipa in =)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #143 skrivet: maj 18, 2014, 16:45:05 »
Ja justja!!

Har ju B19E toppen som skar, och toppen på B200E som jag fick av gubben, och toppen på B230E som jag har i nu xD

Då kan jag ju kika på dom i toppen nu när jag lyfter ur motorn, eftersom jag ändå ska byta den toppen. Det spelar ingen roll vart ventilen suttit va?

Bara det är insug eller avgas så att storleken är rätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #144 skrivet: maj 18, 2014, 17:03:15 »
Spelar ingen roll från vilket 8V-topp du tar ventilen från, det ska vara samma storlek på alla och sen ska du ändå slipa in den så den blir tät :)
Se bara till att ta rätt ventil, passar dåligt med en insugsventil där det ska vara en avgasventil :P

Jag skulle också kasserat den där ventilen för den såg inte bra ut.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #145 skrivet: maj 19, 2014, 21:00:48 »
Nu har jag nog det värsta problem jag haft under hela resans gång i motorbyte och turbokonvertering.

I ren nyfikenhet efter att jag plockat ur motorn igen, så kände jag på urtrampningslagret såhär alldeles innan jag skulle gå in.

Självklart smådrog jag lite i det eftersom någon påpekade lite att det kanske satt fel?

Drog och slet lite försiktigt i det, och sen bara PLONG så spratt det en liten plåtvinkel åt nåt håll från urtrampningslagret/kopplingsgaffelns yta mot lagret, tror den kom från urtrampningslagret för det satt en likadan på andra sidan av lagret.

Och sen för att göra saken lite bättre så kände jag på kopplingsgaffeln lite grann, frustrerad över att urtrampningslagret flög åt alla håll och kanter, SÅ drog jag lite i kopplingsgaffeln och gissa vad som händer.........

PLONG också får jag någon liten rund plast hylsa i handen och det spratt en liten profilerad fjäder ner under sprängkåpan..

Nu behöver jag hjälp för jag har absolut ingen aning hur prylarna ska sitta och jag tror urtrampningslagret gick sönder, så vart köper man nytt?

Och vet någon om det finns sprängskissar över sprängkåpa/kopplingsanordning?

Kopplingsgaffeln vart alles slapp och hängig och lagret ligger på sidan om..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #146 skrivet: maj 19, 2014, 21:06:35 »
Urtrampningslager fick jag själv inte tag i till min bil förra året så jag köpte ett 740-urtrampningslager och slipade till plastklackarna så den passade i kopplingsgaffeln.

Fjädern ska sitta på baksidan av kopplingsgaffeln, det är den som håller fast kopplingsgaffeln på kulan i sprängkåpan.

Plasthylsan vet jag dock inte. Lägg upp en bild på den.

Edit:
Här har du sprängskiss:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=277.msg2497#msg2497
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #147 skrivet: maj 19, 2014, 21:17:20 »
Passar det urtrampningslagret bra då?

Skulle du rekommendera det?

KOM PÅ samtidigt som jag skriver att, reservdelsbilen jag fick av gubben står ju bara 2km bort, och den tog jag motorn ur. Så där hänger nog ett urtrampningslager och kopplingsgaffel, hur lossar man det då för att inte ha sönder det igen? :/

Får ta en bild på den där lilla plastprylen imorrn, den satt bakom själva gaffeln iaf, kan tänka mig att den kanske ska sitta med fjädern? kanske ca 8mm i diameter och 8mm lång.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #148 skrivet: maj 19, 2014, 21:23:49 »
Ja det passar bra. Är bara några millimeter man måste slipa på klackarna för att det ska passa i urtrampningslagret. Du kan dock bli tvungen att antingen förlänga kopplinskulan eller lägga på lite material på kopplingsgaffeln för att få urtrampningslagret närmare tryckplattan.
Jag gjorde inget av det och fick spänna kopplingsvajern till max för att få rätt spel på kopplingen, dock har min sinter-lamellen nött till sig nu så skulle behöva spänna kopplingen men kan inte göra det pga ovanstående orsak.

Ja det skulle du ju kunna göra. Ska inte vara några problem att ta loss, det ska inte gå sönder bara genom att lirka ut det genom kopplingsgaffeln.
Fjädern som lossnade från kopplingsgaffeln är ju bara ta ut kopplingsgaffeln trycka tillbaka den i rätt läge (kolla på kopplingsgaffeln och fjädern så ser du hur den ska sitta).

Kanske ska sitta på kopplingskulan?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #149 skrivet: maj 19, 2014, 21:27:23 »
Får kika på det här mer imorrn, kommer inte åt så mycket prylar just nu, ska snart sova.

Jag kollade på min tryckplatta och det står SACHS och på något annat ställe 228mm

Är det original? Och nu när jag ändå har motorn ur, ska jag köpa nå sinterlamell som ni har, vad hjälper den? Kanske behövs vid lite mer effekt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #150 skrivet: maj 19, 2014, 21:36:08 »
Eftersom du har pottsvänghjulet så har du 228mm tryckplatt och svänghjul original, samma tryckplatta som på B230. Sitter dock endast 215mm lamell i 300-serien, finns 228mm lamellen som har rätt splines för 300-serien.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #151 skrivet: maj 20, 2014, 19:44:07 »
Idag är en bättre dag, for till reservdelsbilen som jag pratat om, tog urtrampslagret, och den där plastkulan som sitter bakom gaffeln och håller mot fjädern!

Det var plastkulan jag syftade på igår, trodde de var en plasthylsa, för den hade gått sönder så det var hål rakt igenom på min x)

Glömde telefonen nere i källaren, är bara inne på kaffepaus nu, kommer bilder senare :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #152 skrivet: maj 21, 2014, 21:44:32 »
2008 köpte jag urtrampningslager från troligtvis skruvat eller nån annan sån där sida på nätet. Lite över 600kr + frakt tror jag det kostade då och där.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #153 skrivet: maj 22, 2014, 20:49:39 »
Här kommer lite bilder på toppen som är färdig så långt, bara ventilschimsbrickorna som ska sättas dit nu och sen mäta spelet.

Sprayade även på 940 grenröret lite av biltemas hot paint 600 graders värmetålig färg (svart)
Vet inte hur bra färgen är men får hoppas den sitter.

Pappa ska handla imorrn så köper nog en ventilfjäderbåge för att lättare få tillbaka ventilerna.

Fick även dit urtrampningslagret som jag tog från reservdelsbilen.

Nu är det bara lite tjoffs med vatten och olja till turbon och svetsa lite downpipe kvar. Justja intercoolern också. Men ska till Kreta nu på söndag i 1 vecka så lär dröja ett tag innan bilen är klar. Men får hoppas den är klar ungefär när jag tar studenten!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #154 skrivet: maj 22, 2014, 23:03:37 »
Gött att det går bra för dig, och gött med Kreta och student  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #155 skrivet: maj 22, 2014, 23:12:16 »
Trevligt att du börjar få ihop grejjerna :)

Vattenkylningen av turbon kan du skippa om du inte känner för att dra vattenledningarna, se bara till att köra lugnt sista minutrarna så turbon hinner kyla ner sig innan du parkerar.

Trevligt med utlandsvecka, sup inte allt för hårt bara så du orkar hålla igång under studentveckan också ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #156 skrivet: maj 23, 2014, 22:45:23 »
Tror tyvärr inte att grenröret kommer vara snyggt alltför länge. Redan på en sugmotor håller inte den där färgen särskilt länge tyvärr. Men ser ju bra ut när du monterar det iaf. Dock luktar det illa sen när det blir varmt första gången.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #157 skrivet: september 25, 2014, 20:19:41 »
Hej igen, nu går bilen bra, lite ojämt på 50% etanol och 50% BF98. Men bra.

Körde lite rally på grusväg här i helgen och fjäderbenet gick igenom ?tornet? skärmen?

Alltså uppochner vända skålen man ser under huven har spruckit upp och står lite på kant.

Ska bifoga både bilder och videoklipp på bilen nu. Behöver hjälp ganska snarast, hur lagar man fjäderbenet? skärmen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #158 skrivet: november 04, 2014, 20:49:37 »
Hej hur har det gått?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #159 skrivet: november 08, 2014, 19:23:20 »
Hej, har gått skapligt.

Bilen gick bra och höll bra efter riktplaningen av 531.

Den gjorde ringar på torrasfalt 1, 2an, utan problem.

0-100km/h gjorde den på strax under 8sek med 15g - 0.35bar ladd.

Men slutade diffa efter för mycket våldsamheter, så nu har jag sålt den. 9000kr inkl allt.