Författare Ämne: Byta motor  (läst 86259 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #80 skrivet: maj 06, 2014, 18:38:09 »
Det verkar då helt klart som att soppan inte räcker till vid full gas så byt till B230F fuelrail och BTR så får jag hoppas det löser sig för dig :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #81 skrivet: maj 06, 2014, 22:42:07 »
Mycket konstigt fenomen. Jag skulle inte tror på soppan när det är så långa mellanrum mellan att den varvar upp och inte. Men jag kan inte säga säkert att det inte är det så har du möjlighet att prova högre bränsletryck så gör det.

Ett annat belägg för att det inte skulle vara soppan är att motorn är typ obelastad eftersom du inte ens har växel i. Skulle ju knappt gå att köra bilen framåt om soppan inte ens räcker till på friläge..

En annan notering: Din "ekonomimätare" fungerar inte, är den inkopplad? (Mätaren längst upp till vänster, som med hjälp av en vakumslang mellan mätaren och insuget visar undertrycket i insuget. Mera gas=mindre vakuum = mera utslag på mätaren mot/i det röda området)

Och jag undrar också hur det går med tempgivaren, passar den inte i toppen eller vad? Är det givaren till insprutningen kan det ju vara den som påverkar din bränslematning/motorgång..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #82 skrivet: maj 07, 2014, 18:40:03 »
Ja på B19E Så satt tempgivaren liksom inborrad i toppen.

På B230E så var det en sån här svart kontakt som satt på toppen som var fastskruvad.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara :/

Den gick iaf inte in där den skulle ha suttit.

Som lösning kanske jag kan gänga in den i en frysplugg? För just nu har jag bara klämt fast den på blockets utsida.

EDIT: Ekonomimätarn hittar jag ingen slang till, vart går den? Och hur fästs den på insuget?
« Senast ändrad: maj 07, 2014, 19:11:40 av Johan0691 »

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #83 skrivet: maj 07, 2014, 19:45:58 »
http://www.blocket.se/ostergotland/Turbo_t3_t3_t4_wastegate_53768087.htm?ca=4&w=3 Något att ha för framtida turbobygge?

Skadar ju inte att bjuda 1000kr och kanske få det, om det är värt? Har ju garanterat inte gått så lite som han skriver, men kanske inte heller jättelångt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #84 skrivet: maj 07, 2014, 19:54:17 »
Misstänker starkt att tempgivaren är problemorsaken.

Vad för gänga har du på tempgivaren?
B230E-toppen har förmodligen en eller två anslutningar med m12x1,5 gänga och en anslutning med 5/8x18 UNF gänga (den gängan är för vattentempgivaren som ger signal till mätarhuset).

Ekonomimätaren ska ha en vakuumslang till sig.

Du vill inte ha en T3/T4, många som blir missnöjda för att dem spoolar segt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #85 skrivet: maj 07, 2014, 20:14:23 »
Fattar nada av gängsorterna :D Eller ja M12 med 1.5 stigning fattar jag.

Och min tempgivare hade kanske, t.ex M13? Eller M15? Den var iaf för stor så den gick inte in. Kan ju ha kopplat något fel? Men tycker inte bilen ens borde gå om man kopplar dom där fel?


Vad för gänga har du på tempgivaren?
B230E-toppen har förmodligen en eller två anslutningar med m12x1,5 gänga och en anslutning med 5/8x18 UNF gänga (den gängan är för vattentempgivaren som ger signal till mätarhuset).


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #86 skrivet: maj 07, 2014, 20:21:02 »
Då är det nog 5/8-18 unf. 5/8" i diameter och 18 gängor per tum.
5/8" = 15,875mm

Har givaren en tätningsbricka eller tätas den av en kona?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #87 skrivet: maj 07, 2014, 20:58:27 »
Här kommer lite bilder med beskrivningar.


Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #88 skrivet: maj 07, 2014, 21:00:37 »
Och jag har ett ensamt stift, under 4ans insug som det inte går någon kabelsko till. Kan sätta dit en förlängning som jag har till övers och som satt såhär på B230E. Men vet inte vart den ska?


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #89 skrivet: maj 07, 2014, 21:06:03 »
Den där svarta plastgrejjen på bild2 är en knacksensor.

Givaren du har klämt mot motorblocket på bild3 ser ut att vara en vanlig ljusblå vattentempgivare, gängan ska då vara M12x1,5 och du ska ha en tätningsbricka på den.
Den ska skruvas i hålet på bild1, låter väldigt konstigt att den inte passar där ???

Bild4 och bild5 vet jag ej.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #90 skrivet: maj 07, 2014, 21:12:08 »
Vad gör knacksensor? Är det något jag borde använda?

På bild ett är det ju B19E, och där går den in.

På B230E finns det inget likadant hål. Hålet motsvarar stället på B230E där knacksensorn satt. Kan vara att jag skulle flyttat vattentempgivaren till där det sitter ett ensamt stift? Och att jag har kopplat fel och satt vattentempgivaren i insprutgivarens hål?

ALLTSÅ. Den tomma gängen där jag dragit fast klämman kanske ska vara vattentempgivaren, och flytta insprutgivaren dit där vattentempgivaren sitter nu?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #91 skrivet: maj 07, 2014, 21:17:18 »
Knacksensor känner av om det knackar/spikar och sprutet sänker tändningen. Vet dock inte om ditt sprut har den funktionen, satt det inte på din B19 så behöver/kan du inte använda den.

Ok.
Det bör finnas ett likadant hål men det är förmodligen redan använt av termotidkontakten för kallstarten. Ungefär likadan givare som vattentempen du har mot blocket förutom att plastanslutningen är svart. Exakt likadan anslutning förutom färgen alltså.


Där har du en bild som förhoppningsvis förklarar hur sakerna ska sitta bättre.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #92 skrivet: maj 07, 2014, 21:56:21 »
Hur gör andra som byter till b230 då?

Om hålet redan är upptaget av termotidkontakten?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #93 skrivet: maj 07, 2014, 21:59:11 »
Skruvar bort termotidkontakten ifall du inte har en kallstartsspridare.


Där ser du 4st kallstartsspridare, har du en sådan? Om inte så är det bara skruva bort termotidkontakten och skruva ditt vattenttempgivaren istället.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #94 skrivet: maj 07, 2014, 22:04:24 »
Vart sitter kallstartsspridaren då? Uppochner i insuget underifrån?

Känner igen den, så tror att jag har en

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #95 skrivet: maj 07, 2014, 22:08:23 »
Japp upp och ner under insuget.

Då har du nog en sådan, men då är frågan om den styrs av sprutet eller av en termotidkontakt.
Antar att vattentempgivaren var den enda du hade på din B19? Isf styrs kallstartspridaren av sprutet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #96 skrivet: maj 07, 2014, 23:08:21 »
ALLA GIVARE FRÅN B19-toppen måste flyttas över och fortsätta användas i B230-toppen! Annars blir det garanterat galet!
Knacksensorn kan du inte använda då det inte finns stöd för den i 360:ns elsystem.

Har inte B19 också termotidkontakt som styr kallstartsinsprutaren, det har ju min 360 där det satt B200F?
JOO jag ser termotidkontakten och dess kontaktstycke på bilden "Ensamt stift under 4ans insug.JPG "
Sitter längst ut till höger på toppen, alltså närmast torpedväggen på toppens insugssida.

Överblivna givaren med enkelt stift kanske är tempgivaren till tempmätaren i instrumentpanelen på 740?
Ser att du i allafall fått dit den gula sladden på bilden "Hur jag har satt min givare.JPG" rätt, den är sladden till tempmätaren i din 360 och den tempgivaren ser du ju ut att ha fått i rätt hål i nya toppen.

Men den viktigaste givaren, den du inte fått dit, det är den som styr insprutningen efter motortemp så den bör du gänga i på nåt sätt!

KOLLA HÄR! http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #97 skrivet: maj 08, 2014, 18:29:34 »
Har någon av er bytt till B230? Vart har ni satt tempgivaren till insprut isåfall?

Här är bilder från 15 min sedan, skruvade bort insuget för att komma åt bra och kunna knäppa kort.

Tog lös alla förutom en pryl. Och inget hål har samma gängstorlek som min insprut.tempgivare?!?!? Alltså finns det inget hål i min topp för den. Antagligen för att toppen är för mekaniskt insprut?

Kommer lite bilder så ni kan se också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #98 skrivet: maj 08, 2014, 18:44:56 »
Kan den där prylen vara EGR-termostatventilen?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #99 skrivet: maj 08, 2014, 18:49:02 »
Ja de kan de vara för resten känner jag igen :)

Då kanske jag ska ta bort prylen och kolla den gängstorleken också och se ifall insprutgivaren går in där?
« Senast ändrad: maj 08, 2014, 18:58:48 av Johan0691 »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #100 skrivet: maj 09, 2014, 13:26:50 »
Gör så. Passar den inte där så skulle jag monterat givaren för insprut i hålet där givaren för mätaren sitter om den nu passar. Iaf till att börja med. Givaren för motorn är viktigare för att få den att gå bra. Sen får du hoppas att den inte kokar men det märks ju ändå förr eller senare ;)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #101 skrivet: maj 09, 2014, 20:06:39 »
Daglig rapport, har nu skruvat bort alla givare från toppen, inget hål på hela toppen eller blocket passar min insprutsgivare.

Råkade även ha sönder EGR termostaten, gör det något? Vad är EGR? (Jag trodde EGR var återledning av avgaserna, men det är ju pulsair)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #102 skrivet: maj 09, 2014, 20:11:48 »
EGR är återledning av avgaser ja. Pulsair skickar in luft i avgaserna.

Det som händer nu är att du kommer ha ett vakuumläckage där, koppla bort vakuumslangarna på den avbrytna delen och plugga anslutningen på insuget. Då öppnar inte EGR-ventilen längre.
Kopplar du på vakuum till EGR-ventilen så är den öppen så länge motorn är igång, det ska den ej vara. Därför det är en termostat för EGR-vakuumledningen.

Jag ser även vad som är felet, hålet där din vattentempgivare är varken borrad eller gängad :-\
Du måste då antingen borra och gänga för givaren eller byta topp för att få dit givaren.

Edit:
Så där ska det se ut under 3ans insugskanal:
« Senast ändrad: maj 09, 2014, 20:15:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #103 skrivet: maj 09, 2014, 20:20:20 »
Har en 531 topp liggandes i källarn, kanske dags att göra i ordning den och sätta dit istället för då? :) Antar att det är ett sånt hål där? För 531 satt väl i nån tidig modell av 940 och med vx-kam? Och vad jag vet har alla 940 el.insprut?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #104 skrivet: maj 09, 2014, 20:26:20 »
Det bör det vara, det är en 531a på bilden jag visade ;)
VX3-kam sitter det i dem, sitter i alla 940GL upp till och med -93 om jag inte minns fel. Sitter även i vissa 740.
Alla 940 har elektronisk insprutning.

Bara göra i ordning och smacka i :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #105 skrivet: maj 09, 2014, 20:29:33 »
Jaha, kammen som satt i den här 531 toppen står det bara VX på, men kanske är VX3?

Om det är VX3, är den backad 3 grader har jag läst, blir det konstigt när man nollar allt då? Ställbart kamdrev? Eller går allt likabra ändå?

Isåfall ska jag kolla ventilspelet bara, och lyckas lossa grenröret  :'( :-X

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #106 skrivet: maj 09, 2014, 20:40:52 »
Ser det ut som alla gänghål finns?

Får kanske ta lös från motorn å provfästa i 531 för att vara säker, men du kanske ser?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #107 skrivet: maj 09, 2014, 20:43:12 »
Står det bara VX så är det en VX om nu inte 3an syns dåligt eller något. Har för mig att till 740 så fanns det 531 och VX-kam som som tillval.

VX3 är backad 3°. Inget blir konstigt när man nollar eftersom den är backad genom att styrstiftet till kamdrevet är flyttat 3°, sätter du ställbart kamdrev på en VX3-kam går den att flytta fram 3° så är den helt plötsligt en VX :P

Kolla ventilspelet är alltid bra att göra.

Fast rostade muttrar? Väldigt vanligt, stor risk att pinnbultarna går av också så du får avvara några timmar på att få ut pinnbultarna och jävlas.


Japp toppen på bilden har för vattentempen. Du ser givaren med svart anslutning under 3ans insug, där har du m12x1,5 gänga för att stoppa i din blåa vattentempgivare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #108 skrivet: maj 09, 2014, 20:47:21 »
Hoppas du har kamaxelöverfallen till 531an liggandes någonstans och i rätt ordning för dem går inte att flytta mellan toppar eller sätta huller om buller då dem original är monterade och sedan borrade.

Däremot sägs det funka att använda överfall från en annan topp genom att lägga i kammen och smeta på ventilslippasta i överfallet och snurra kammen ett antal gånger tills den går så pass lätt som den ska göra.
Vet dock inte hur bra livslängden blir på topp eller kam efter en sådan procedur.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #109 skrivet: maj 09, 2014, 21:10:03 »
Jodå har överfallen här bredvid. Det står siffror på dom så jag kan inte sätta dom fel heller antar jag :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #110 skrivet: maj 09, 2014, 21:11:44 »
Bra bra :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #111 skrivet: maj 10, 2014, 09:52:06 »
Kollade ventilspelet igår, hade mellan 35-55.

Dom flesta var 35-45, men 2 st var 50-55.

Det är väl värt att fixa? Hur shimsar man? Vart lägger man dom där brickorna?

Köpte mig 8 dämpgummin, för jag trodde dom satt i liksom ventilhatten som kammen trycker på? För under dom låg det gummi. Men såg att det fanns nå tätningsgummin som såg lika ut.

Hur många olika gummin ska det vara runt/på ventilerna?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #112 skrivet: maj 10, 2014, 13:38:13 »
Helt klart värt att fixa, du tappar ju lite ventillyft ;)
Ventilspelet shimsar man genom att byta ut brickorna på toppen av ventiltryckarna.

Dämpgummina sitter på stoppen av ventilerna, under ventiltryckarna alltså. Skitenkelt att byta då det räcker att plocka ut kamaxeln och lyfta upp tryckarna så är dem sedan direkt där.

Enda gummit som finns i toppen är dämpgummina och ventiltätningarna. Dämpgummina är det 1st per ventil och ventiltätningarna är det 1st per insugsventil (sitter ingen ventiltätning på avgasstyrningen).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #113 skrivet: maj 10, 2014, 14:50:13 »
Okej, tack för bra svar!

Pratade med pappa nyss och som vanligt hade han redan stenkoll på det, så går nog bra :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #114 skrivet: maj 10, 2014, 14:58:43 »
Låter ju bra det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #115 skrivet: maj 10, 2014, 16:00:23 »
Vad heter dämpgummina i affärer?

http://www.softbildelar.se/ har dom Ventiltätningar till så gott som alla bilar, men inte dämpgummin till världens vanligaste motor?

Ville ju beställa allt från samma sida, så jag slipper så mycket fraktkostnad. På volvo kostade ventilgummin 22.50kr/st och det är för dyrt tycker jag.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #116 skrivet: maj 10, 2014, 16:20:39 »
Eftersom du ändå behöver byta ventilkåpspackning och topplockspackning kan du lika gärna köpa en sotningssats, då får du med alla packningar du behöver och även dämpgummina och ventiltätningarna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #117 skrivet: maj 10, 2014, 19:54:57 »
Fick loss grenröret till slut. Kapade alla muttrar och pinnbult.

Så måste nu ur med alla pinnbultar, har fått lös en efter att jag värmde med gasolbrännarn.

Såhär ser det ut nu. Tips på hur jag kan få ut dom? Lättast möjligt sätt?


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #118 skrivet: maj 10, 2014, 19:59:00 »
Absolut lättast om du har tillgång till svets är att svetsa på en mutter på varje pinnbult som sticker ut, då brukar dem komma loss fint och man har även något att greppa med t.ex ringnyckel eller spärrskaft :)

Annars är det värme och rörtång så man får ordentligt grepp som brukar få loss det mesta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #119 skrivet: maj 10, 2014, 20:16:35 »
Värme och rörtång använde vi, drog av 2st.

Pappa hade som plan att svetsa, så får väl prova det då ;)