Författare Ämne: Byta motor i 340.  (läst 7400 gånger)

kiorf

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Byta motor i 340.
« skrivet: augusti 14, 2014, 21:12:02 »
Tjena !

Köpte mig en 340 här om dagen, och är väldigt nöjd med den förutom en grej..   har b14 motorn i den..

Så min fråga är:  Vad behövs göras för att stoppa ner en b21 i den? har sökt som en idiot men alla svar är så luddiga överallt.

Eller ska jag satsa på att göra något med b14 istället? kopplingen tar väldigt högt upp, men fick med ny kopplingssats. och den går lite oroligt, tror förgasaren spökar då man måste choka den även när den är varm.. Vad för förgasare ska jag satsa på?

ha det !

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor i 340.
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2014, 22:03:48 »
För att byta från B14 till rödblockare behöver du:
Transaxel från 300 med rödblock.
Srängkåpa och växellänkage från 300 med rödblock
Bakaxel från 300 med rödblock (om du tänkt regga, större trummor på de med rödblock)
Bygga egna motorfästen eller sätta dit original från 300 med rödblock.
Främre rör från 300 med rödblock.

Motor tar du enklast en med brytartändning original för enkelhetens skull.

Vill du ha just en rödblockare i bilen så är det enklast att leta reda på en 300 som redan har rödblock då du ändå behöver i princip hela drivlinan från en sådan.

Inte insatt i B14 så har inte så stor koll där. Men har du sett över alla tänddelar? Rengjort förgasaren? Kan ju vara att det blivit avlagringar från bensinen så munstycket/ena är lite smått igensatta.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kiorf

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2014, 07:53:41 »
Okej, skulle vara skit kul att sätta i en rödblockare i den, eller en m50b25 eller liknande..

men får bli att fixa till b14 istället, lär endå byta koppling, har läst att det är enklare att lyfta ur motorn än att riva ner tunneln som kardan går i.. sant ?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2014, 12:20:48 »
Eftersom 340 med B14 inte har något rör kardanen går i så bör det vara lättare att bara ta ner kardanen och sprängkåpan :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2014, 12:24:27 »
Håller med simlar men har inte testat att byta koppling på en med B14.

Har också funderat på att byta till rödblock i min 340 men det verkar inte värt besväret. Bättre att byta bil tyvärr..

Jag borde också rengöra min förgasare då den svarar lite oroligt på gas men sen när man är iväg går den fint.
Dock har jag variomatic i min och inte manuell.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2014, 13:30:23 »
Om man nu är lite händig så kan man när man är sugen på att byta från b14 till rödblock välja att plocka drivlina från exempelvis 240 med relativt bra bredd på bakaxeln. Då får man snickra om tunneln något för att rymma växellådan fram. Så ingenting är ju omöjligt om man nu vill greja på lite och är beredd på att det tar tid och lagomt mycket motgångar =)

kiorf

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2014, 16:12:15 »
Eftersom 340 med B14 inte har något rör kardanen går i så bör det vara lättare att bara ta ner kardanen och sprängkåpan :)

insåg det igår när jag började riva igår :) böt kopplingen igår och allt funkar kanonfint,  :) bara det främre avgasröret som var genomruttet så jag åker med världens bröööl nu !