Författare Ämne: Budget sugtrimma b200f  (läst 18099 gånger)

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Budget sugtrimma b200f
« skrivet: januari 25, 2015, 22:30:46 »
hej! Har en 360 med b200f som ska sugtrimmas till hyfsat rimlig kostnad. Anledningen är att jag tycker turbo är skit!

Bilen är i nuläget helt orginal.

Det ska in öppet luftfilter, elflält, katten ska bort. Sen till det roliga! Vi har ett ms sprut över som vi hade tänkt koppla in. Går det att få ut något mer med sprutet utan turbo eller ger det inget? Ger det nått ställa på tändningen nått mer?

Om man ska satsa på en billig topp vilken är bäst och vilken kam och ventiler ska man satsa på?
Kan man köra på en extraktor till en b230 eller måste det svetsas om?

Tacksam för svar, inget surr om turbo är ni snäll.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2015, 00:31:44 »
Om du ska ändra om på motorn är det ju bra med MS så du kan anpassa bränsle och tändkurva efter de nya förutsättningarna!

Kör på original 530-topp och ventiler. Porta och plana toppen så kan den hänga med upp till 180-200hk utan att bli en begränsning. Kamaxel efter plånbok och önskemål om var i registret effekten skall peaka.
Grenrör köper du lämpligen ett för 360 eller bygger eget/bygger om från B230.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2015, 08:56:22 »
Har fått tag i en 530 topp som är planad och portad samt har en professor kam i för 2500kr, verkar vara ganska rimligt. Vars får man tag i en kortare kamrem till en b200f?

Vad behöver man bygga om på ett grenrör från b230 för att det ska passa?

måste man byta fördelaren när man kopplar in ms:et?
« Senast ändrad: januari 26, 2015, 12:01:03 av caseih »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2015, 21:29:19 »
Kom även igår att sista ljuddämparen stryper en del på höga varv. Och lättast att trimma en sugis är ju att få ut effekt på höga varv. Kortare kamrem är ju samma till b230 och b200 och det brukar väl pratas om en fordrem som ska vara lämplig för planade toppar. Vilken vet jag dock inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2015, 00:41:32 »
Har fått tag i en 530 topp som är planad och portad samt har en professor kam i för 2500kr, verkar vara ganska rimligt. Vars får man tag i en kortare kamrem till en b200f?

Vad behöver man bygga om på ett grenrör från b230 för att det ska passa?

måste man byta fördelaren när man kopplar in ms:et?

Bra! Portat, planat och annan kam. Nu snackar vi inte budgettrim längre!  Även om det var billigt.

Måste ändra hela dragningen av röret för att få plats i 360:ns motorrum.

Nej du behöver inte byta fördelare med Ms. Om man inte gör som jag och bytte för att få hallgivare i den att trigga på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2015, 09:27:44 »
Angående kamrem så är det den så kallade Pinto-remmen man använder. Dvs kamremmen från Ford Sierra med 100hk motorn.

Men beror ju på hur mycket det är planat, är det planat mindre än 2mm ska det inte behövas utan då är det ställbart kamdrev som gäller för att få kammen rätt i förhållande till veven.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2015, 09:50:21 »
Tack för alla svar.

Det ända som är lite pissigt är att ägaren till toppen vet inte hur mycket den är planad så jag vet inte om jag behöver en kortare rem eller ej. Pratade med en lokala motorrenoveraren och han kunde inte heller mäta upp förbränningsrummen, hade ju velat haft den så planad det bara går när man liks ska dit led skiten.

Ifall remmen blir för lång (har redan köpt en orginal) , är det någon som har provat att svarva en hylsa utanpå remspännaren för att få den att spänna mer?

Lät drygt med extraktorn, skiter nog i den sålänge. Plockar bort katten och ljuddämparen först sen får vi ser hur den går.

ger det något att shimsa ut bränsletrycksreglatorn när man sugtrimmar?

är 140hk rimligt med planad/portad topp annan kam samt ms + elfläkt, öppet filter mm?

« Senast ändrad: januari 28, 2015, 16:52:28 av caseih »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2015, 01:59:42 »
Det är lätt att mäta upp förbränningsrummen på en lös topp.



Ta bara en plexiglasskiva och gör ett hål för sprutan, fetta in runt förbränningsrummet så att det blir lufttätt mellan plexiskivan och toppen och fyll sen i sprit/t-röd. Mät och addera hur mycket du fyller i. När det är fullt vet du volymen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2015, 09:25:32 »
Har hört nått om att 45cc är lämpligt på 530 toppen, stämmer det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2015, 23:44:57 »
Har hört nått om att 45cc är lämpligt på 530 toppen, stämmer det?


Detta kör jag med nu på en 531 med V-kam.. lite väl...  :P
Cylinder 1: 37,4ml. Cylinder 2: 38,2ml. Cylinder 3: 38,2ml. Cylinder 4: 36,4ml.


Du får googla lite för jag vet inte vad man ska sikta på.. är nog lättare att hitta hur många mm man ska plana bara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #10 skrivet: februari 03, 2015, 23:48:20 »
Hade visst planat en gång till, nu gällande värden:

Cylinder 1: 35,0ml. Cylinder 2: 36,0ml. Cylinder 3: 36,0ml. Cylinder 4: 36,0ml.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #11 skrivet: februari 07, 2015, 10:50:29 »
kanon! fick hem toppen igår så nu ska det mätas lite..

någon som vet vars proffessorn brukar märka sina kammar? på gaveln?
vore ju illa om man blivit lurad så att det sitter en orginal kam eller liknande i toppen..

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #12 skrivet: februari 08, 2015, 13:18:15 »
Kammen är märkt 96 och 107 på gaveln, vad säger det?

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #13 skrivet: december 04, 2015, 10:05:11 »
Håller på att byta topp nu och stötte på lite bekymmer, toppen har spridarhål samt egr så jag måste plugga dom. Tänkte gänga m14x2 i egr hålen, följde nämligen inte med några klammer så att man hade kunnat sätta 50 öringar där.

Till spridarhålen så hade kg trimning nån plugg som man slog dit för att där,  lät ju lite sådär. Helst hade jag velat få tag på org spridare att sätta dit som pluggar men dom verkar väldigt ovanliga.

Men nu till en fråga. Tänkte dremmla upp hålet för givaren på svänghjulet och undrar hur långt man ska dremmla upp och åt vilket håll? Och går givaren att skjuta fram och tillbaka på plåtblecket? Hur långt ska man flytta den för några grader förtändning?

Och hur kuggar man om lmm? Tänker sätta dit gula spridare..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Budget sugtrimma b200f
« Svar #14 skrivet: januari 08, 2016, 01:28:59 »
Men nu till en fråga. Tänkte dremmla upp hålet för givaren på svänghjulet och undrar hur långt man ska dremmla upp och åt vilket håll? Och går givaren att skjuta fram och tillbaka på plåtblecket? Hur långt ska man flytta den för några grader förtändning?
Du vill ju flytta givaren mot motorns rotationsriktning för att få tidigare tändning och ev. lite mer effekt. (För jag gissar att det är det du är ute efter med denna mod.)
Alltså ska du slipa ur ändan av hålet som är närmast avgassidan/passagerarsidan.
Hur mycket vet jag inte men det kan du ju räkna ut om du vet avståndet från centrum på svänghjulet och ut till givaren  ;D

Citera
Och hur kuggar man om lmm? Tänker sätta dit gula spridare..
Sök, borde stå på forumet redan. Jag har inte själv gjort det så kan inte hjälpa till med det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.