Författare Ämne: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)  (läst 24120 gånger)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Tjennare.

Ganska drastiskt ändrade planer: kort och gott. 16v B234 med smått och gott.  ;D

Har endast hunnit med och beställa lite grejer så allt är hemma sen måste jag fixa någon plats att vara på. söker med ljus o lykta om man inte kan hyra ett garage i närheten ett par månader.

Det som är beställt med hjälp från vår goda vän på classic swede är en full sats med polyretanbussningar till hela bilen inklusive hans justerbara coilovers både fram och bak samt en ny Orignal lamell
eftersom inte coilovern fram passade med dom sena kränghämmarna så hjälpte dai mig att få tag i en kränghämmare av den äldre typen så jag kommer att konvertera till det.


Och sen har jag beställt ett MS2 V2.2 Från Protoparts.fi
Självklart har jag valt alla tillval så som launchcontroll och bosch kontaktdon
Det var ett färdigt paket för en 4 cyl motor och innehöll:
4 Cylinder kit:

- MS ECU i alulåda
- 029y4 firmware
- Tändstyrning
- VR sensor ingång
- Universal kablage
- Wasted spark tändspole
- Lufttemperaturgivare
- Kylvätsketemperaturgivare
- TPS
- VR sensor
- 36-1 universal triggerhjul
- Installationsanvisning + kopplingsschema

Obs! Valmöjligheter:

- ECU processor och version
- Eloxeringsfärg
- Map sensor
- Bosch kontaktdon till kablage

Då kittet inte innehöll bredbandslambda så har jag köpt ett set som är inkopplingsbart till Styrsystemet.


Update på motorplaner:
Hel 16v motor med borttagna balansaxlar ev lite slipning och ta bort gjutskägg och hinder i insug och avgas kanaler
kombineras med plana svänghjulet från en volvo 340 1.9, orginal lamell och 240 tryckplatta
Motorn kommer plockas ner och honas om med nya kolvringar och lager.
Toppen kommer jag att gå igenom beroende på hur bra ventilerna är så kommer dom slipas om ev bytas ut om det behövs.

Update V2.0

Skall monteras på ett 19T mitsubishiaggregat från saab och turboladdas
även intercooler modell billig kommer införskaffas.


Update V3.0 motor/drivline setup för tillfället

B234F motor som är renoverad med igenpluggade balansaxlar och ombyggd oljepickup med oljetråg från 360
Orginal 16V topp från B234F som är Matchportad mot insug och avgas och finpolerad från gjutskägg
Simens Deka 630cc spridare som körs i 4 bar och på E85
Linjär BTR från KL racing
PLX SM-AFR Bredbandslambda
Mitsubishi 19T Kopia från kina från MRtuning
3'' Intercooler från Kl racing
Lättare/plana svänghjulet från 340 med B19 motor
Kl racings förstärkta tryckplatta till volvos plana svänghjul skall klara 400Nm
Fräsh ny Orginal 360 lamell
Förstärkt Klämkoppling mellan kardan och växellåda samt med en svetsad diff

Kör för tillfället på 0.5 bar i laddtryck och en shysst spool på turbon så går det som hejsan

Kör detta med mitt Megasquirt V2.2 och wastedsparkspole och är i det hela väldigt nöjd.
Ms köpet är mycket väl värt pengarna


Och till det roliga här kommer lite videos så slipper ni bläddra till sista inlägget ;)

film på acceleration och motorljud
https://www.youtube.com/watch?v=SG5WQnTnUhM

Fullgas till varvstopp på 4:de växlen
https://www.youtube.com/watch?v=72oh1NeCnNw

Fullgas tills jag inte våga mer på 5:te Växlen
https://www.youtube.com/watch?v=nZhgxJBPXbk






« Senast ändrad: april 18, 2017, 09:50:43 av Soulfly »

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #1 skrivet: september 14, 2015, 09:58:35 »






simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #2 skrivet: september 14, 2015, 16:34:17 »
Intressant projekttråd, verkar som att bilen varit lite smått tyskstukad innan du höjde den.

För att få bilen mindre svampig kan du boxa framvagnsbalk och bärarmar och uppgradera med polyuretanbussningar. Du skulle även byta bussningen i toppen på fjäderbenet till polyuretan.
Bak finns det stötdämpare med hjälpfjädrar att köpa.

Surfa in på http://www.classicswede.co.uk/ så lär du hittar lite godsaker :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #3 skrivet: september 14, 2015, 19:35:55 »
Intressant projekttråd, verkar som att bilen varit lite smått tyskstukad innan du höjde den.

För att få bilen mindre svampig kan du boxa framvagnsbalk och bärarmar och uppgradera med polyuretanbussningar. Du skulle även byta bussningen i toppen på fjäderbenet till polyuretan.
Bak finns det stötdämpare med hjälpfjädrar att köpa.

Surfa in på http://www.classicswede.co.uk/ så lär du hittar lite godsaker :)

Jo bilen var extremt tyskskukad när jag köpte den. killen innan mig hade kapat fjädrarna o grejer så det gick knappt att köra den.
Fick höja den lite så att bilen går att bruka om det blir en fin vinter ;)


Vixhall

  • Gäst
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #4 skrivet: september 14, 2015, 22:07:27 »
Riktigt stilig 360 du har där! Väldigt avis på dina dimljus, önskar att jag hade det på min.

Detta kommer följas :)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #5 skrivet: september 14, 2015, 22:31:05 »
Tack så mycket. =)
Tyvärr så är det inte jag som kan ta på mig äran för det men förhoppningsvis så kommer jag att kunna förbättra den =)

Och här kommer en update på ljudet också! (fick även monterat in fjärrlås och centrallås(typ central) som funkar bara på framdörrarna var lite krångligt med bakdörrarna så får se om det blir av har inga bilder på det dock)

Här har vi början (ursäkta röran jag bygger om  ;D )



Monterat diskant och mid



Monterat baffel och bas samt kopplat kablar för test (fick kapa och banka en del för att det skulle få plats och få lite mer låda att spela ur. Blir en liten provperiod nu skall prova med lite olika fyllningar så får vi se vad som låter bäst innan jag ska klä bafflarna. hoppas jag hittar filttyg i samma färg som inredningen. (har för mig att jag köpt sån blå tyg innan men minns inte riktigt)



Satt dit slutsteg och monterat ledlampa i handskfacket (hade inga krympslangar så jag lödade och satte eltejp. ska montera isär och lägga krympslang på alltihop senare.)



Bonusbild på när jag var och köpte ljudet på ullaredsdigital jämte gekås (ojsan vad stod där så vackert)

« Senast ändrad: september 14, 2015, 22:33:48 av Soulfly »

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #6 skrivet: september 15, 2015, 13:09:28 »
Oj oj så fräsch den såg ut. Har också en sedan i samma färg. Måste vara en sen årsmodell om du har lambda-skylt i grillen, har du servo då också? :)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #7 skrivet: september 15, 2015, 16:02:30 »
Oj oj så fräsch den såg ut. Har också en sedan i samma färg. Måste vara en sen årsmodell om du har lambda-skylt i grillen, har du servo då också? :)

hehe det är en 88 så jag måste dras med den hemska katten. samt det är ingen servo =(

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #8 skrivet: oktober 04, 2015, 21:17:02 »
Så en liten update. Håller på med stereon när tiden hinns med. Har letat vinterdäck till vrålåket och ett par sommardäck som inte är helt obalanserade då tydligen ville inte däckfirmorna i närheten röra mina breddade plåtfälgar med tång när dom inte centrerade riktigt på navet. Så ett par aluminium fälgar av märket enzo med passande centrum ring inhandlades från en 440 som en kusin hade liggandes men precis godkända gummi på.

Och i denna vevan så upptäckte jag att fjäderbenstallriken ligger imot däcket.. men bara på ena sidan tydligen..
Det skilljer 3 cm mellan tallrikarna på dom olika stötdämparna och den tallriken som är dålig är svetsad en gång i tiden verkade inte som dom klarade av de nya hårdare fjädrarna har provat att massera med en slägghammare för o böja upp den lite men funkar inte den bara viker ner sig så fort tyngd kommer på.
Jag har även hunnit med att byta växellåds olja samt fylla på diff olja som verkat läcka rätt bra då jag fick fylla på lite mer än en liter så det var nästintill tomt


Usch.. jävla stolpskott som hade bilen innan. blir lite irreterad när folk ska hålla på o klabba och gör man sina egna osäkra lösningar så skall man defenitivt inte sälja vidare det tänk om det skapat en olycka.
så hittils har jag hittat och fixat dessa fel på bilen..


Hål stort som en femkrona i insugsslangen
  • Fixat

Satt dit slutdämpare och lagat dom andra 7 hålen i avgasystemet (avgasystemet var också väldigt dåligt inte tätt någonstans)
  • Fixat

Bytat från kapade fjädrar (3 varv kvar) till riktiga hårdare sierra fjädrar
  • Fixat

Tagit bort sänkklossen på 6 cm
  • Fixat

Fixat en dålig jordning som lossnade
  • Fixat

Byta dålig hemmalagad stötdämpare [X] Fixat

Orkar inte krångla mer nu utan lämnar nog in bilen för stötdämparbyte på en mekonomen verkstad (mekonomen hade bra pris på helt nya stötdämpare)
Skall förmodligen byta alla dämpare runtom samt kanske byta fjäderbenslagringarna när dom ändå är nere o inne på verkstad.
Har kännt mig ganska sleten nu det sista är rätt mycke annat än bilen man ska greja med och hinns inte helt enkelt med... (Annars skulle jag aldrig lämna till verkstad blir förjävla dyrt..)
« Senast ändrad: november 19, 2015, 22:32:18 av Soulfly »

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #9 skrivet: november 01, 2015, 10:29:53 »
En liten update.

Har fått fixat lite diverse grejer fjäderbenet fick inhandlas ett begagnat från bildelsbasen och lämnades inte iväg till någon verkstad för byte.
Båda hjullagren fram har jag fått bytt samt krängt om både sommar och vinterdäck så nu när det är balanserat så är bilen som en dröm att köra.
men nu när bilen är tystare och inte skakar så mycket så hör jag väldigt mycket från bakaxeln så gissar att jag får byta växellåda och diff snart men kör väl så länge det håller i vinter.
samt även att diffen läcker olja tog o bytte växelådsolja och toppade upp diffoljan så var det kanske bara 3 dl kvar i diffen och växellådan har läckt nu sen jag bytte.
är rätt tydligt att det har ''sprutat'' ut ur nivåhålet på lådan när man kört för det syntes att det varit olja som runnit mitt imot påfyllningshålet.

får väll fylla på en gång till i diffen o se hur länge den håller sen.

Hoppas att det håller ett tag till så tänkte jag inhandla en B230 med 531 topp och vx3 kam samt växelåda och diff och montera det efter man varit på besiktningen för nästa år
sen blir det väl förhoppningsvis att bygga ett helt nytt avgasystem och Elfläkt samtidigt som man gör motorbytet.

Hade en gammal s40 som havererade nu. skall se om det är något värt att laga eller om jag bara tar så mycket delar från den som jag kan tex intercooler och kylare + fläkt
samt även spridare och downpipe. har ju ett 14T-04L aggregat just från en s40 sen innan som jag tänkte montera på bilen.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #10 skrivet: december 06, 2015, 09:55:23 »
SÅ liten update. har inte blivit gjort så mycket men håller på och bygger en liten nätt baslåda till bilen.
32liter portad låda som kommer sitta i en förstärkt hatthylla både lådan och hatthyllan byggs i 22mm Golvspån
och kommer ha 2 st 70mm (3tums) portar för så lite blåsljud som möjligt
Lådan är uträknad på Probox 2000 och ''framsidan som är på bilden kommer inte vara den äkta framsidan''
allt kommer skruvas fast i hatthyllan och använda den som front men gjorde på detta viset för att behålla volymen och ha något rejält att skruva fast den med eftersom den kommer hänga i hatthyllan.

bas elementen är 2 stycken DLS OA8 Performance och levererar 150 Rms watt per styck inga monster men borde leverera tillräckligt med umpf på lägre frekvenser

basarna kommer drivas av ett SPL dynamics Ice1500D mono slutsteg som borde kunna leverera 580 rmsw vid 4 ohm (högtalarna är 8ohm så dom kommer att bryggas till 4 ohm)


tror detta kommer spela bra ihop med mitt 3-vägs framsystem till den mesta musiken


Kanske skall tillägga att jag grejat en del med bilen men mest saker som får det till att fortsätta rulla.
har bytt alla hjullager utom vänster bak samt pillat fram o tillbaka med div smågrejer.





« Senast ändrad: december 06, 2015, 10:00:23 av Soulfly »

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #11 skrivet: december 07, 2015, 23:41:52 »
Så blev det. Är inte färdigt än men får väl prova det ett litet tag innan. Blev riktigt fylligt och gött ljud. Lådan är helt hängande i hatthyllan både limmad och skruvad så den som vill stjäla den kommer att ha en del bekymmer att få ut den.. Allt som allt så väger det säkert en 40 kg eftersom allt är gjort i 22mm spån så prestanda kommer troligtvis bli lidande. Men inte något jag bekymrar mig över just nu.
Drog också 50mm2 kablar under bilen både plus och minus till fördelningsdosor bak på en skiva jag bara kapade till. Hade igentligen inga planer på att greja med det men hade en hel del liggande. Som ni ser så är den gamla jord fördelaren använd ett par gånger innan då all plast o grejer är borta. (mesta är väl använt både en och två gånger)
Mätte även upp basarna så dom levererade strax under 8 ohm styck så det blev tillslut mellan 3.7 - 3.8 ohm med dom paralell kopplade.
Och lådan spelar förvånansvärt bra på så lågt som 34hz ingen megabas men det känns och hörs tillräckligt och för rock/metal så blev det en gudomlig skillnad.

Anledningen också till varför jag inte klätt något är för att hatthyllan är 135 cm bred och det enda tyget jag hittade var 130 brett -.-'

Skulle behövt att göra the big three upgrade men har inte riktigt haft tid o greja med det. har en rejäl bit med 35mm2 kabel liggande som jag tänkte använt och jordat motorn med samt bytat kablar till generator och startmotor.





Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #12 skrivet: december 13, 2015, 17:30:00 »
Här kommer någon bild på lådan och isidan av diffen.

samt en plusbild på ekipaget när jag hämtade bilen.







Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #13 skrivet: januari 06, 2016, 22:46:38 »
Har ju inte skrivit här sen jag körde dom första ljungfru milen med nya lådan!
Kan säga att det höll även om det gick både hårt och brett i blöta rondeller runtom vimmerby trakterna. även om jag blev lite övermodig på första försöket och plöjde upp på rondellen med innerhjulet.
Tur att jag höjde bilen för ingeting blev skadat verkar det som och den har gått rätt många mil efter det.
Men skyller på att jag inte kört ett sådant här effektmonster på säkert 7 år och att dieten har bestått av FWD bilar under dom åren.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #14 skrivet: januari 07, 2016, 00:37:08 »
Har ju inte skrivit här sen jag körde dom första ljungfru milen med nya lådan!
Kan säga att det höll även om det gick både hårt och brett i blöta rondeller runtom vimmerby trakterna. även om jag blev lite övermodig på första försöket och plöjde upp på rondellen med innerhjulet.
Tur att jag höjde bilen för ingeting blev skadat verkar det som och den har gått rätt många mil efter det.
Men skyller på att jag inte kört ett sådant här effektmonster på säkert 7 år och att dieten har bestått av FWD bilar under dom åren.

Haha ja då har du lite RWD-övningar framför dig så du blir van  ;D
Skönt att lådan och bilen höll för rondellkörningen  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« Svar #15 skrivet: januari 07, 2016, 17:40:50 »
Haha ja då har du lite RWD-övningar framför dig så du blir van  ;D
Skönt att lådan och bilen höll för rondellkörningen  :D

Haha ja precis blir prefekt att snön kom idag till västkusten så det blir en del övning nu ;)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #16 skrivet: januari 31, 2016, 17:02:03 »
Nu har man fixat ett garage och kan knappt vänta på att delar skall börja trilla in.
väntar också på väder så man kan åka och inspektera motorn får hoppas att det inte vart ventilras på denna då den såg ut att vara i ganska hyfsat skick.
såg inte heller om remmen var av men läste att kamremmen vart bytt senast 2004 vid 28.000 mil om inte ägaren bytat själv sen och inte uppdaterat klistermärket på kamremskåpan xD
han igentligen inte spana så mycket då det pissregnade just då men skrotsnubben skulle lyfta fram den så jag kunde börja skruva och inspektera skicket när vädret var bättre.

Jag har sånt jäkla kli i fingrarna just nu men kan inget göra innan det är klart att börja flytta in i garaget.   :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #17 skrivet: februari 01, 2016, 20:56:06 »
Gött mos!

Har en fråga efter att ha läst igenom din tråd en gång till.
Hur ska man tänka när man bygger ljud i bilen som kommer spela mycket metal?
Hur blev ljudet fram med kickpanelerna?

Ska bliriktigt kul att följa denna tråden när motorbygge mm sätter igång!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #18 skrivet: februari 01, 2016, 21:43:59 »
Jo ljudet för metal blev riktigt fint. hade nog fungerat bra med en 10 tummare också för lite extra djupbas.

när det kommer till att bygga en stereo för metal och rock så tycker jag framsystemet är allt.
men nu har jag inte räknat eller grejat något speciellt bara skurit till 2 bitar som jag skruvat i plåten bakom med plåtskruv.
jag tog även och sågade och bankade lite för att öppna upp plats bakom högtalaren och dämpat där i med dämpskum.
kom inte längre än teststadiet igentligen innan jag ville satsa på 16v så allt ska kanske ut... xD

Jag upplevde att diskanterna blev lite skrikiga när dom satt riktade mot mig och resten av högtalarna satt i dörr/kickpanel bästa är nog att montera diskanterna så nära dom andra högtalarna som möjligt för att dom inte skall bli för påtagliga.


Men rekomenderar verkligen att skaffa ett 3-vägs system och slutsteg till framsystemet först och sen åka och provlyssna någon Snärtig 10-tummare i en bilstereobutik.
Vill du vara lite mer avancerad så tar du bara och kollar tillverkarens rekomendationer för låda på 6.5tumarna och bygger riktiga lådor för det gör verkligen mycket på ljudet.
4 tummarna satt rätt bra i dörrarna men jag skruvade mina i orginal fästena och dom började skorra lite lätt vid vissa toner på röster efter ett tag så montera dom så stumt som möjligt helst i en träbit och inte plåt eller plast.
och även kombinera framsystemet med ett hyfsat slutsteg av bättre kvalite typ DLS/JBL eller liknande med prestanda som stämmer överens med högtalarna.
8 tummarna spelar bra men har ju själv kört med en 12tums spl bas i matchande låda och brukade spela riktigt högt så dessa känns ju självklart ganska klena.
men dom fyller ut riktigt bra och ska man inte köra massa dunka dunka som dubstep eller liknande så funkar ett gäng 8 tummare riktigt bra med en portad låda.

Jag rekomenderar också att köpa högtalare och bygga själv. hör hört många färdigbyggda lådor som får högtalarna att låta fullständigt crap.
titta dig inte heller blind på märken på högtalare utan focusera på att lägga extra på slutstegen istället och köp något av ett bra märke. (min uppfattning är att man kan få en crap högtalare att låta bra med rätt steg men inte tvärt om)
sen är ju det allt det där med watt... RMSwatt är A och O för ljudkvalite inte Peakwatt =P

Någonting som jag också upptäckt sen jag började driva framsystem med slutsteg är att det är mycket jobbigare för en högtalare att spela musik och inte bara dunk dunk
Slutstegen överhettar väldigt lätt om du spelar högt och länge har aldrig varit med om det på subben utan endast framsystem (får montera en fläkt på mitt om jag ska ha kvar ljudet)


Nu vet jag inte hur insatt du är i stereo men skriver allt ändå =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #19 skrivet: februari 01, 2016, 22:18:35 »
Tack för ett väldigt utförligt svar! Hänger med precis! Byggde ett system i min förstabil (242DL).

Har en färdig Kickerlåda med dubbla 10:or med tillhörande steg så börjar i fel ände egentligen  ;D
Har bara MDS Fanatic 2/vägs framsystem och en kass stereo så där får det väl bli lite upgrade framöver. Men även om jag gillar Metal och spelar det mest så vill bastarmen ha sitt ibland och poppa lite go trance med rejäl bas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #20 skrivet: februari 02, 2016, 21:56:40 »
Tack för ett väldigt utförligt svar! Hänger med precis! Byggde ett system i min förstabil (242DL).

Har en färdig Kickerlåda med dubbla 10:or med tillhörande steg så börjar i fel ände egentligen  ;D
Har bara MDS Fanatic 2/vägs framsystem och en kass stereo så där får det väl bli lite upgrade framöver. Men även om jag gillar Metal och spelar det mest så vill bastarmen ha sitt ibland och poppa lite go trance med rejäl bas!

Hehe jag vet precis vad du menar! Är också allätare vad det gäller musik men hade aldrig byggt en stereo för den typen musik så det var kul =)
har ju haft lite planer på att lägga i min 12 tummare också för att kunna poppa på lite extra på låga register men inte orkat med o krångla med det =)
och sen alla börjar med en baslåda det är ett bra tillägg på en orginalstereo.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #21 skrivet: februari 06, 2016, 09:05:30 »
Fanns det möjlighet att ladda upp bilder på forumet? har använt random sidor på nätet och laddat upp och det känns lite krångligt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #22 skrivet: februari 07, 2016, 01:20:40 »
Du har PM!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #23 skrivet: februari 07, 2016, 08:34:31 »
Tack frej!


Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 (Uppdaterade planer 16v)
« Svar #24 skrivet: mars 27, 2016, 22:08:17 »
Eftersom jag varit lat som satan och inte fått laddat upp något på jäkligt länge utan bara snabbladdat upp det på 300power sidan på facebook så skall jag se till och lägga upp en vägg med bilder på vad som hänt. är det något så bara fråga annars låter jag bilderna tala för sig själva.





















































FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Det är NICE! Fått till balansaxelpluggningen så du kan hänga i rovan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Det är NICE! Fått till balansaxelpluggningen så du kan hänga i rovan?

Nej inte än tyvärr! håller på med lite annat upp till nu med så tiden bara försvinner.
men hoppas på det snart

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
Kult prosjekt!
Den kler godt de breddede stålfelgene :)
Handlet du polyforinger hos classicswede? Trenger å stive av min 360 også..!
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #28 skrivet: januari 31, 2017, 20:39:15 »
Kult prosjekt!
Den kler godt de breddede stålfelgene :)
Handlet du polyforinger hos classicswede? Trenger å stive av min 360 også..!

Hesjan! Tack!
Ber om ursäkt om jag inte har svarat på väldigt länge har mest varit och byggt i garaget och varit inne på Facebook gruppen.
Jo polyretanbussningarna kommer från classic swede. har inte hunnit testa någon väghållning eftersom vintern anlände innan jag fick någon ordning på mappningen.
men snart så for jag min riktiga torsen diff också så jag kan köra och känna på bilen riktigt med riktiga sommardäck på. tyckte svetsdiffen jag kör med nu förstörde allt förmycket men stelare blev den.
Skall prova att skruva upp hjälpfjädrarna bak för tyckte inte dom hjälpte så jättemycket annars får det bli dubbla fjädrar också =)

Mvh Nicolai

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #29 skrivet: februari 01, 2017, 06:38:26 »
Ah, besök av 16V-kingen  8)

Tänk vad mycket du gjort med bilen under året som gått!

Och nu ska det bli Torsen hör jag. Smaskigt!!  :P
Hoppas verkligen att jag hinner få i min före dig.. blir helt bedrövad när jag tänker på hur länge min samlat damm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #30 skrivet: februari 22, 2017, 23:44:50 »
Ah, besök av 16V-kingen  8)

Tänk vad mycket du gjort med bilen under året som gått!

Och nu ska det bli Torsen hör jag. Smaskigt!!  :P
Hoppas verkligen att jag hinner få i min före dig.. blir helt bedrövad när jag tänker på hur länge min samlat damm..

Hehe då får du skynda på. ska ha i min diff innan elmia om 47 dagar ;) jo så mycket att jag knappt har koll på vad jag gjort och hur jag gjort det xD
hoppas bara jag får diffen snart nu när den är betald.
bifogar en video från testkörning nu när den funkar =)

https://www.youtube.com/watch?v=mmEch8NYSVc

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #31 skrivet: april 18, 2017, 13:36:34 »
Update V3.0 finns på första inlägget med lite videos =)

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #32 skrivet: april 18, 2017, 18:37:39 »
Ser ut att gå som F-N!
Du körde fortare på 4e växeln än på 5e, fast kanske kändes fortare på 5an eller så var det vägen som inte var lämplig att åka fortare på.
Har du varvstoppet på 5800? Du såg ut att ligga runt där när du slog av på 4e växeln. Det kan du nog öka en del om du känner att du vill kunna dra längre på växlarna. Samtidigt är det skönt att ha marginal för det blir så mycket kostnader och skruvande om man kör av en stake eller en ventil.

Riktigt bra jobbat!

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Svar #33 skrivet: april 18, 2017, 19:08:21 »
Ser ut att gå som F-N!
Du körde fortare på 4e växeln än på 5e, fast kanske kändes fortare på 5an eller så var det vägen som inte var lämplig att åka fortare på.
Har du varvstoppet på 5800? Du såg ut att ligga runt där när du slog av på 4e växeln. Det kan du nog öka en del om du känner att du vill kunna dra längre på växlarna. Samtidigt är det skönt att ha marginal för det blir så mycket kostnader och skruvande om man kör av en stake eller en ventil.

Riktigt bra jobbat!

Tack!

Haha ja det var marginellt fortare på 4:de växlen men gick mycket fortare upp till den farten på 4:de så det kändes inte lika mycket. låg o pressade en liten stund på 5:an ändå.
varvstoppet skall ligga på 6000 men tror den börjar aktivera stoppet vid 5800 så bilen inte skall varva över 6000. men stoppet skall ökas så gott det går sen när jag får upp den på dyno.
Har ju igentligen bara en grundmapp och det lilla jag kunnat mappa själv med hjälp av autotune blir nog runt 6500 - 7000 beroende på vad dom hydraliska ventiltryckarna känner sig bekväma vid.

Åter igen så har jag varit lat och inte laddat upp bilder så här kommer en handfull till!


























Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Gjorde en liten video om bygget.
Står väl för det mesta still just nu. blir 30års besiktnigen nu snart så satsar väl på att få ihop det tills dess med torsendiffen monterad.


https://www.youtube.com/watch?v=xDc9wrdS98Q



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
UPPDATERING!!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.