Författare Ämne: Val av billyft - vilken är bäst?!  (läst 20494 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Val av billyft - vilken är bäst?!
« skrivet: december 29, 2015, 00:30:29 »
För att inte spamma sönder Kurres tråd fortsätter en färsk diskussion om billyftar här:

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Val av billyft - vilken är bäst?!
« Svar #1 skrivet: december 29, 2015, 00:31:09 »

Jag funderar/planerar ett nytt garage, mest för att få full takhöjd till en lyft.
Men vet inte vilken typ av lyft jag ska satsa på... känns som om man vill ha en av varje sort  :-\

Jag har skruvat på saxlyftar, enpelar-, tvåpelar- och fyrpelar-lyftar. (även lastbilslyftar, men då med lastbilar).
Varav tvåpelarn är min favorit.

Saxlyft köper man endast om takhöjden inte räcker till anser jag i alla fall. Körbanorna blir ofta ivägen när man ska skruva. Och dom modellerna med singelhydraulcylinder mellan körbanorna är väldigt ivägen.

Enpelarlyft känns väldigt ostadiga så jag trivs inte att stå under bilen på en sådan. Även där så är körbanorna ivägen (på de med körbana).

Tvåpelarlyft tar lite extra tid att justera in armarna innan lyft men ger absolut bäst utrymme för att meka. Dock krångligt om man måste in i bilen under arbetets gång.

Fyrpelarlyft är körbanorna oftast ivägen när man skruvar, går fort att få upp bilen på lyften så man kan lyfta men allt annat förutom avgassystemsarbeten tar extra tid.

Det är mina erfarenheter i alla fall.

Längtar tills jag själv har råd med ett lika fint garage och en tvåpelarlyft :)

jag går i tankarna att köpa höglyftande saxlyft tror de är mest ur vägen när de inte används, en tvåpelarlyft är så mycket ivägen om man ska ha in en traktor, båt eller annat stort.
Ska man t.ex jobba med trösklarna går det ju t.ex att lägga fyra höga pallbockar under bilen och släppa ner lyften.
Saxlyften går att använda som svets/arbetsbord när man jobbar med annat än bilar också.

« Senast ändrad: december 29, 2015, 00:38:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 29, 2015, 00:33:36 »
Tänkte tanken idag att om man kunde nöja sig med saxlyft och "sittliggbräda" under bilen så slipper man höja taket eller bygga nytt garage för att få full takhöjd till en en eller tvåpelare.

Soulfly

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 29, 2015, 00:34:38 »
Jag tänkte införskaffa en sådan här när garaget blir färdigt till sommaren.

Kanske inte går o dra o slita i bilen hur som helst fullt upplyft men man får väl tänka sig för. huvudsaken är att bilen inte landar på dig ;)

http://verktygsboden.se/enpelarlyftar/enpelarlyft-flyttbar-och-med-elspaerrar

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 29, 2015, 01:12:00 »
Som snabb och billig lösning i mitt befintliga hyfsat låga garage skulle den här mekaniska och billiga lyften fungera bra ihop med höga pallbockar..

http://verktygsboden.se/mekaniska-billyftar/mekanisk-billyft-1500-kg

http://verktygsboden.se/pallbockar/pallbock-6000-kg

Bysen

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 29, 2015, 09:03:15 »
Min favorit är körbanelyft med frihjulslyft.

Visst, som någon nämde tidigare så kan det vara knepigt att komma åt ibland, men det problemet upplever jag även på på
Tvåpelarlyftar. Och många moderna bilar tycker jag att det kan vara ett rent H-E att få upp på tvåpelarlyft.

Men förmodligen får man lika många svar som man frågar olika personer.

Bästa är nog att åka runt och klämma, känna. Skulle tro att de flesta som säljer den typen av utrustning gärna lämnar referenser.

Jag köpte en mclyft för något år sedan, en Nussbaum. Den köpte jag av Gesab i Vallentuna. De var bra att ha och göra med.

Continova har mycket också, bra service även där.
Vänligen Danne

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: december 29, 2015, 19:19:18 »
För min del föll valet på saxlyft av flera skäl. Drömmen var en saxlyft med frihjulslyft och långa körbanor, men det var inte riktigt inom budget. Annars hade en fyrpelarlyft med frihjulslyft varit bra, men det tar lite mycket plats med stolparna och de begagnade lyftarna innehåller lite väl många dyra slitdelar. Lyftar som behöver skruvas fast i golvet känns inte så lockande heller efter att ha betalat över 100 000kr för att få ett slätt betonggolv. Tvåpelarlyft känns dessutom lite jobbigt då t.ex. gamla 340or inte sällan är lite mjuka i golv och trösklar, en lyft med körbanor som kan sprida ut lasten lite mer är bättre då.

Min saxlyft lyfter 180cm (om man har en bil som är max ca. 70cm hög, annars tar garagetaket emot) och känns väldigt stabil. Rent strukturellt finns inte så mycket som kan strula; hydraulcylindrar går att packa om till rimliga pengar och resten är bara stålprofiler i stort sett. Instruktionsboken till lyften är från 1988 och den har troligen stått på en verkstad på Lidingö sedan dess; förutom att den behövde lite uppsmörjning så fungerar den bra!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: december 30, 2015, 01:48:22 »
Eftersom garaget jag håller till i inte har takhöjd för någon vettig lyft och jag får inte permanent montera in någon så är jag sugen på något liknande en Quickjack, går på lite över 1000$ borta i jänkeland så ungefär samma pris som en saxlyft bara att lyften går att ställa undan när man inte använder den.

Någon som har några synpunkter på en sådan?
Någon som sett något liknande här i Sverige?

http://www.quickjack.com/

Videorecension:
https://www.youtube.com/watch?v=3Qye_-Lyb58
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 30, 2015, 01:57:59 »
Går dom här få tag på billigt i Sverige?
http://m.youtube.com/watch?v=3Qye_-Lyb58

Edit: oj, satt på mobilen så jag orkade inte läsa posten som skrivits medan jag hade ett påbörjat meddelande. Jag har inget garage men quickjak intresserar mig. En dag är ju tanken att man ska köpa hus med nåt garage.
« Senast ändrad: december 30, 2015, 02:00:47 av perkabrod »

ERMR

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 30, 2015, 04:17:41 »
Jag har kikat på en lågt lyftande saxlyft. De lyfter ca 95cm och man brukar kunna hitta bättre begagnade för 5-10 tusen beroende på skick och fabrikat.

Hade jag haft garage med 3,5m eller mer I takhöjd så hade jag satsat några kronor mer på en 2-pelare. På andra plats kommer högt lyftande saxlyft.

Körbanelyft (4-pelare eller sax) går helt bort. Körbanorna är fan ivägen jämt. Vi har en på jobbet för hjulinställning och till det fungerar de ok och är ett nödvändigt ont men till allt annat så föredrar jag 2-pelare eller saxlyft.