Författare Ämne: FREJS Vinterbil "MåRRan"  (läst 34929 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
FREJS Vinterbil "MåRRan"
« skrivet: januari 18, 2016, 22:55:43 »
Nu startar en ny era för mig! Nu slipper jag köra och meka samtidigt för nu har jag utökat stallet med en vinterbil 8)

I helgen som var hämtade jag en 360 GLT -87 i Nybro och gasade glatt hem.
Väldigt skönt då jag letat vinter60 sedan i Augusti!  :o

Sedan tidigare äger jag en Volvo 360 GL -87 samt en 343 DL -81
så att nu få smaka på GLT-modellen känns buskul!

Just detta exemplar är utrustat med:
+ Centrallås.
+ Vinge.
+ Taklucka (mössan tar i).
+ Dimljus (Ett är spräckt glas på, sälj mig ett helt).
+ Öppet luftfilter direkt på LMM.
+ Välljudande avgassystem av okänd mix.

Saknar:
- Varvstopp (Sitter det ett Renix från B200F kanske?).
- GLT-läpp.
- Snowcap.

Planer:
* Först och främst att bara köra och köra. (Bruksbil).  Check på den  8)
* Lägga på två bättre bakdäck. KLART!
* Fixa ryckningar med kall motor. Går nästan som på tre
som värst. KLART! Var dåliga tändkablar/fördelarlock. Gick även fett. Ställde 2018 ner LMM
* Laga läcka på avgaset vid bakhjulet (Brummar järnet). KLART!
* Limma innerbackspegeln. KLART!
* Byta krängningshämmarstag H.F. (Det är av. Tyckte han var lite väl mjuk i kurvorna) KLART!
* Se över broms + handbroms V.B. KLART!
* Dra åt hjullager H.B. (glappt). KLART
* Lacka fronten (fullackad efter rostlagning av någon tidigare ägare). KLART!
* Laga fästet till kofångaren V.B. Nu även H.B. trasigt :(   KLART!
* Montera motorvärmare+kupévärmare.
* Få igång centrallåset V.B.
* Byta dörrsprintar förardörr. (Någon som testat verktyget som Classic Swede säljer?).
* Svetsa fäste till gasdämpare baklucka som lossnat. KLART!
* Fixa den otroligt sega och motsträviga känslan när man ska peta in en växel. Shortshift?
* Byta framruta (sprucken). KLART!
* Svetsa diverse rosthål (en ytterst oansenlig liten punkt denna  ;D ;D ;D ).
* Rostskydda länkarmar, kränghämmarbalk, motorbalk, växellådsbalk mm. som jag är rädd om.
* Bättra på invändigt rostskydd i balkar, dörrar & baklucka mm.

Ooops vilken lista det blev. Jag som bara skulle ha en vinterbil att tuta och köra lite med  :o  ;D
« Senast ändrad: juli 24, 2019, 23:21:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2016, 22:58:28 »
Vinterbilen hälsar på Remjohan och blivande sommarbilen som står utan kalsonger i ett kallt garage
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2016, 22:59:37 »
GLT-låg
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2016, 23:00:52 »
Wing of destiny
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2016, 23:02:05 »
From a garage point of view
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2016, 23:03:12 »
Om den här projekttråden ska bli lika lång som min första så är det bäst att slänga in ett par tomma svar att bygga index på senare.  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2016, 23:03:26 »
Om den här projekttråden ska bli lika lång som min första så är det bäst att slänga in ett par tomma svar att bygga index på senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2016, 16:36:56 »
Nice!  :)

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2016, 17:52:19 »
Fint som snus det där. =)
Det som inte går att laga är trasigt

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2016, 20:41:23 »
Ser ut att vara perfekt utgångsläge för vinterbil och dina planer försämrar nog inte bilen.  :)

Här är listan på renix enheterna:
B13.4E (1989 onwards) = 402 (was this ever available?)
B14.3E = 401 (not in UK)
B14.4E = 402 (from 1985 has change up indicator)
B14.4E = 412 (1987ish on) Retarded by 4 deg. to run on unleaded.
B14.4S (not UK) = 402
B172K (1985-1986)= 410
B172K (post 87) = 415
B19A = 404
B200E (1985-1986)= 405 or 408 (408 has engine speed limiter)
B200E (post 87) = 411
B200EA (Nordic market) = 441
B200F = 411
B200K (1985-1986) = 406 or 407 (from 1985 has change up indicator) (407 has speed limiter.)
B200K (post 87 ) = 414

Tog det från: http://www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?t=3506

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2016, 23:40:56 »
Här är listan på renix enheterna:
B200E (1985-1986)= 405 or 408 (408 has engine speed limiter)
B200E (post 87) = 411
B200EA (Nordic market) = 441
B200F = 411

TAACK Bergvik!  :D

Står Bendix på min Renix  ???
Men står också 411 så det förklarar ju varför jag inte har varvstopp! Men har inte något LE Jetronic varvstopp i sprutet  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #11 skrivet: januari 20, 2016, 13:35:52 »

- Varvstopp (Sitter det ett Renix från B200F kanske?).

* Dra åt hjullager H.B. (glappt).


Grattis till nya bilen.

Aldrig hört att någon B200E skulle ha varvstopp, möjligen kan det ha suttit rotor med varvstopp från början.

Sitter nog tyvärr inte spännbara hjullager bak.

Bysen

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #12 skrivet: januari 20, 2016, 19:43:07 »
Kul! GLT, fint ska det vara. ;)

Vänligen Danne

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #13 skrivet: januari 20, 2016, 22:30:03 »

- Varvstopp (Sitter det ett Renix från B200F kanske?).

* Dra åt hjullager H.B. (glappt).


Grattis till nya bilen.

Aldrig hört att någon B200E skulle ha varvstopp, möjligen kan det ha suttit rotor med varvstopp från början.

Sitter nog tyvärr inte spännbara hjullager bak.

Tackar!

Jag vet att det pratats om på detta forum att insprutningsbox från GLT och tändbox  från GL skulle ge varvstoppsfrihet.
Eller så är det min tolkning men något sådant har det skrivits om i allafall.
Och enligt listan ska det ju finnas en B200E med varvstopp.

Spelar ingen roll, även om den är varvvillig så är det nog ingen risk att jag spränger motorn  ;D

Kul! GLT, fint ska det vara. ;)

Det blev så  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #14 skrivet: januari 22, 2016, 14:09:07 »
B200E med sportluftfilter = pigg 8)
« Senast ändrad: januari 22, 2016, 16:13:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #15 skrivet: januari 22, 2016, 15:14:51 »
På min svarta Glt sitter pulsair och egr,  men fanns inte på min vita och inte på din,alla är ju Glt-87 så konstigt att det finns på min svarta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #16 skrivet: januari 22, 2016, 16:27:30 »
På min svarta Glt sitter pulsair och egr,  men fanns inte på min vita och inte på din,alla är ju Glt-87 så konstigt att det finns på min svarta.

Pulse air-grejor fick jag med löst i i en kasse. Var sitter EGR grejorna på en 360 GLT? (Har en svetspluggad anslutning på insuget)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Muggen

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #17 skrivet: januari 22, 2016, 20:14:48 »
På min svarta Glt sitter pulsair och egr,  men fanns inte på min vita och inte på din,alla är ju Glt-87 så konstigt att det finns på min svarta.

Pulse air-grejor fick jag med löst i i en kasse. Var sitter EGR grejorna på en 360 GLT? (Har en svetspluggad anslutning på insuget)

egr går från "lambda"-uttaget, via egrventilen under insuget upp till insuget mellan cylinder 2 och 3...
Det som inte går att laga är trasigt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #18 skrivet: oktober 20, 2016, 00:18:31 »
I september skulle jag byta en läckande hjulcylinder men stötte på patrull med sliten bromstrumma med kant på. Mer bilder och text med tips kommer en kväll som är lite yngre än denna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #19 skrivet: december 29, 2016, 23:28:33 »
I början på december var det dags att hälsa på lite bekanta 300-power-nunor.
Dvs. 300 Powers julträff! Detta år hos Kurre  :-*

Dryga 30 mils enkel resa i "vitt" före gjorde att jag även denna vinterträff hade förberett mig med både det ena och det andra i bagagen. Även tankat upp med spolarvätska vilket gick åt i mängder på E4:ans saltslask.

Bilen skötte sig bra även om den skakade ratt kring 100-110 blås. Gick på 0,92l/mil vilket jag blev nöjd med. Körde inte direkt eco..
Första gången jag upplever att fläkten inte behöver vara på alls. Blåste igenom kupén ändå och det utan snow-cap på luftintaget  :D

Stort tack till Kurre86 m. familj för gästfriheten kring träffen.
Och nu blev man lite sugen på att fixa sommarbilen för att kanske träffas mer i fint och varmt väder!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #20 skrivet: december 29, 2016, 23:31:03 »
Bilen på väg hem från träffen  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #21 skrivet: december 29, 2016, 23:40:04 »
Ny ruta pga. spricka ska han få vinterbilen.
Visste att det börjat nagga lite rost med under listen på ett ställe.
Hittade två till angrepp och var värre än vad som syntes utifrån men ändå lättad.
Ni som minns mitt byte av hela undre rutramen på min blå bil vet vad jag menar. Ni övriga kan kolla här om ni vågar: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg83215#msg83215
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #22 skrivet: december 29, 2016, 23:50:51 »
Lite slip, kap, svets och färg på det här så är vi snart på rull igen. Ny ruta har legat och väntat några veckor.
« Senast ändrad: december 29, 2016, 23:52:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #23 skrivet: januari 01, 2017, 22:56:18 »
Lite svets, slip och Hagmans CA gul grund på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #24 skrivet: januari 02, 2017, 15:58:27 »
fint att du rostlagar o bevarar även om det är vinterbilen, själv rostskyddar jag min med kallpressad linolja  ;)
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #25 skrivet: januari 02, 2017, 23:28:45 »
fint att du rostlagar o bevarar även om det är vinterbilen, själv rostskyddar jag min med kallpressad linolja  ;)

Tack, svårt att låta bli att ge vinterbilen en schysst behandling faktiskt! Gillar den rackarn  ;)

Ja jag får pumpa i olja sen när rutan är i.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #26 skrivet: januari 05, 2017, 00:30:17 »
Ny ruta och nästan all inredning återmonterad!
På lördag blir det besiktning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #27 skrivet: januari 12, 2017, 00:34:50 »
Limmat högtalare idag. Too much heavy metal  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #28 skrivet: januari 22, 2017, 00:00:53 »
Skulle också behöva byta ruta påmin svartaa. Syns ingen rost men troligen minst ytrost att fixa till.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #29 skrivet: december 13, 2017, 23:33:58 »
Tänkte titta in och säga att jag och bilarna lever.
Samt önska glad Lucia!
Byggde ett gäng 360 till idag i köket eftersom Volvo slutat tillverka dem..  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #30 skrivet: december 14, 2017, 07:33:09 »
Skönt att höra :)

Bra att du tillverkar lite 300or, har själv inte använt min form på flera år.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #31 skrivet: december 14, 2017, 07:46:50 »
Ha, ha .....kanon!  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #32 skrivet: augusti 04, 2018, 15:39:23 »
Verkligen dags att krypa till korset med lite uppdateringar av läget på bilen.

Innan förra 300-Power vinterträffen hos Kurre (jag vet, jäättelänge sedan) byttes hjullager höger bak.
Samtidigt blev det uppfräschat bromssköld och bromsar. (Bromsskölden, hubben med friskt lager snodde jag från min GL som står uppallad utan bakaxel.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #33 skrivet: augusti 04, 2018, 15:43:05 »
Till sommaren (2017) tröttnade jag på den rostiga och grundfärgslackade fula fronten.
Lite slip och lack så blev det mycket trevligare att titta på även om det inte är originalskick.
Någon har gjort ett ganska bra svetsjobb med att laga fronten som förmodligen sett mycket värre ut i ett tidigare liv.

Passade också på att lacka tanklocket som hade 50% lacksläpp.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #34 skrivet: augusti 04, 2018, 15:59:56 »
Även taket behövde kärlek.

Denna bilen har någon jobbat hårt med för ungefär halva bilen (minst) är omlackad någon gång. Och det syns knappt.

Men på taket har något hänt för lacken är full av små blåsor och mitt på taket var ett stort lack (och spackel)-släpp med rost i.
Även takluckan hade två liknande stora ytrostfläckar.

Har bara tagit bort rost, grundlackat och topplackat för att hindra vidare skador. Finish is for later if ever.. det är ju en vinterbil..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #35 skrivet: augusti 04, 2018, 16:14:30 »
Sen var det dags för lite sedvanligt haveri av växelspakshållaren.. https://youtu.be/KM6hsueNULQ

Fixades tills vidare av Mac Gyver med en svets i sprickan framför spaken och buntband och en bit bockad stålplåt bakom spaken.
Har funkat fint bortsett från att jag fått byta bundband ett par gånger och känslan i spaken är sådär.  ;D
Men har inte tid och rum för att plocka ner drivlinan och fixa det ordentligt än.

Även slangklämmorna på tankpåfyllningen behövde lite kärlek efter att de som vanligt rostat av med bränsleläckage som följd.
« Senast ändrad: augusti 04, 2018, 16:16:57 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #36 skrivet: augusti 04, 2018, 16:26:34 »
Vad som var värre i bränslesystemet än ett par brustna slangklämmor var att tidigare ägare svetsat i vänster rambalk där bränsleledningarna går.
De hade lyckats elda upp ena slangen och sen dra i en gummislang samma väg.
Fungerade bra tills jag ägt bilen ett tag och slangen blivit helmurken som alla moderna gummislangar jag testat.

Aldrig kul när man står med full tank och en bil som blöder bensin så det stinker lång väg och det känns som om världen skall explodera.

Tack vare att Soulfly här på forumet byggde om sitt bränslesystem kunde jag köpa hans gamla slangar och dra i min balk.
En mycket skön känsla att få dem monterade!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #37 skrivet: augusti 04, 2018, 22:45:37 »
Till senaste vintern hände något märkvärdigt. Jag köpte nya vinterdäck  :D
Det har aldrig förr hänt mig till en Volvo 3-serie. Har alltid kommit över billigt bra begagnat men nu var jag sugen på nytt!

Det blev dubbat Michelin av okänd modell.
Och fälgarna har en rolig historia. De har varit med sen Freedos tid. Sedan gått i arv till min bror GustavE och sen till mig. (eller jag lånar dom bara ett tag  ;))

Sen under vintern hände det sig att snön i hjulhuset och de fina vinterdäcken fick närkontakt när jag backade ur carporten en morgon vilket resulterade i trasig framskärm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #38 skrivet: augusti 07, 2018, 20:00:53 »
Det var inte igår! Kul att se att bilen lever och gör nytta (min står mest och väntar på bättre tider nu...)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: FREJS Vinterbil
« Svar #39 skrivet: augusti 08, 2018, 06:27:34 »
Det var inte igår! Kul att se att bilen lever och gör nytta (min står mest och väntar på bättre tider nu...)

Nej precis! Och ännu värre med min andra 360. Som också ska få en projekttrådsuppdatering vad det lider..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.