skoj om ni läser alla inlägg om hur det förhåller sej med kammar och diverse effekt för jag har jobbat mkt med volvos motorer och framhäver fortfarande att man ska ta
kammen från en volvo 740gle ex vis där det e originalmonterad V KAM
den ger bra register rakt i genom och ger bra drag bra omkörnings egenskaper
sen har jag skrivit mkt om hur ni får fram dennna effekten i tidigare trådar
men tar det igen
en vanlig b200f original...
v kam sen lätta på locket i mängdmätaren använd vasskniv lossa siliconet släpp fjädern exvis 3 hack så den blir lösare
sengå upp i dimention på avgasrör samt ta bort den främre burken ex vis 2,5 tum avgas system om ni vill ta loss katalysatorn sparas för besiktning!!!!
sätt ett rör i mellan nu samma dimention som ni vill ha avgas systemet i..
nu till det skojiga lossa kåpan till kam remmen
på övre drevet finns en punkt som nollar motorn rakt upp
sen lossa spännarens mutter ta en hammare skaftet tryck spännaren bakåt dra fast bulten NU!!!!! ta ett bunt band nere ovan drevet tillhöger ta buntbandet runt BÅDA remmarna på kamremmen så dom inte flyttar sej från drevet
sen lossar ni remmen på ovan drevet lossa muttern på kamaxeln ta loss drevet från kammen..
håll drevet rakt mot er nu som det satt slipa ur spåret TILL HÖGER!!!!! ca 2 millimeter så ni kan vrida drevet på sprintern på kam axeln montera tillbaka detaljerna VIKTIGT!!! kam drevet ska vara på original platsen i hålet nu spänn upp rullen men dra åt bulten på kammen lite nu
nu är motorn nollad NU!!!! lossar ni bulten till kammen VRID MOTORN BAKLÄNGES tills den nyaplaceringen kommer på kamaxeln ta enliten bult UTAN skalle placera den på hålet i drevet TILL VÄNSTER NU så inte drevet går tillbaka..
dra fast bulten hårt nu nu har ni högt komp mkt soppa vassare kam och en skojigare bil svårare är det inte jag fick
13,2 kilo utan ngt annat i min bil på detta viset drog skiten ur s80 på slingriga vägar med v8 som inte hadde en chans mot mej nästan gratis va det ochså
eni lite oroliga ring så hjälper jag er mvh hasse
Lossa LVM 3 hack tycker jag låter mycket, lossade min fjäder 2 hack med steg2 topp o K13-kam som är en kam som är betydligt vildare än en V-kam.
Samma lösning hade jag till B230n som jag lyfte i den förra 360n dvs 2 snäpp på kuggen i LVM.
Lossar man för mycket på fjädern i LVM så går den väldigt fett på fullgas vid låga varv.
Kompressionen ökar inte vid avancering av kammen däremot trycket i cylindrarna.
Sen glömmer du att man måste sätta dit någonting i "hålrummet" som blir i kamdrevet efter bearbetningen så att inte kammen går tillbaka till det ursprungliga läget.
Som kan inträffa, därför är ett justerbart kamdrev att föredra.
Sen den där S80n med V8a du körde ifrån.....VAKNA!!!!!
Har du vaknat nu och du drömmer inte?
Jag har kört tillräckligt mycket S80 med V8a att jag kan säga att 360n med en V-kam INTE har någon chans, varken i väghållning eller prestanda.