Författare Ämne: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina  (läst 79742 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17020
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« skrivet: juni 01, 2005, 21:25:38 »
Jag tycker att min drivlina känns som ett gummiband.. när man ska växla när man kör lugnt så är det svårt att göra det mjukt, eller om man ligger och fiser i tex ca 50-60 på femman och "balanserar" mellan liite motorbroms/liite pådrag så känner man ett "glapp"

Och om man ligger i jämn hastighet och bara trycker plattan i mattan så vill det gärna bli studs/gung innan jämn acceleration infinner sig..

nån som känner igen sig? Och vet vad som kan göras åt det

Misstänker mjuka fästen/bussningar nånstans men kan för lite för att lista ut var.. + att det är nåt glapp i drivlinan
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2005, 21:56:39 »
Jag känner väl igen symptomen, undrar också om man kan göra något åt det för det är rätt så irriterande.

Ett visst glapp är det ju alltid i drivlinor, det är ju ett spel i v-låda, kardanknut, bakaxel mm. Men 360 borde vara skaplig för att vara bakhjulsdriven, den har ju inte några kardanknutar och sånt iom transaxeln.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2005, 22:02:58 »
Ett visst glapp är det ju alltid i drivlinor, det är ju ett spel i v-låda, kardanknut, bakaxel mm. Men 360 borde vara skaplig för att vara bakhjulsdriven, den har ju inte några kardanknutar och sånt iom transaxeln.

Ja det går väl inte komma ifrån, men att det dessutom gungar/studsar/slår tillbaks gör att det som skulle vara ett ryck blir flera stycken som avtar ju fler dom blir, alltså ligger på jämn gas, trycker på och det blir ett ryck som studsar och dör ut
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2005, 22:15:35 »
Ja precis, det är just det där gunget som är störande.
De flesta andra bilar blir det ju bara ett ryck men det gungar inte tillbaka.

Kanske har att göra med upphängningen av bakaxeln skiljer sig från andra modeller, att det inte är axeln som rör sig utan hela bilen eller nåt, bara en gissning.

Men om man monterar motor och låda stumt och kör med nylonbussningar i bakre fjädrarna så borde ju hela paketet bli stabilare tycker man.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2005, 22:23:08 »
Men om man monterar motor och låda stumt och kör med nylonbussningar i bakre fjädrarna så borde ju hela paketet bli stabilare tycker man.

Den tanken har jag oxå tänkt  ::)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2005, 00:36:07 »
Jag tror inte att det är nåt generellt fel pga drivlinans uppbyggnad då jag aldrig känt av nåt liknande fel. Har ni testat bussningarna i bakvagnen med brytjärn eller kofot? Glappa drivknutar? Slitna motorfästen kanske kan göra att det blir nåt liknande?
Det där med motorbroms/litet gaspådrag kan kanske gå att mappa bort för dig Frej, Subaru har haft problem med i stort sett alla sina modeller i modern tid att det är för stort "glapp" i mjukvaran mellan helt stängda spridare och kort öppningstid. Förmodligen beroende på att dom prioriterat låg bränsleförbrukning istället för komfort. Har du nån fuel-cut-off parameter du kan ställa i MS:et?
Är ni säkra på att motorn går rent när det är fullgasacc som provas? Tänkte att ifall motorn tvekar/hackar kanske det kan ge illusionen av ett glapp i kraftöverföringen.
I vilket fall, lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2005, 21:57:39 »
Har inte testat bussningar eller knutar eller fästen eller nåt.. borde nog göra en allmän koll.. när vi skruvade ned bakaxeln i Gustavs förra bil så var båda fästena knäckta rakt av.. visserligen satt det fast/kvar men släppte man lite på bultarna så trillade skiten ner sen.

Mappa går ju men jag tror inte det går att skylla nåt/allt på mjukvaran.. Gustavs nya bil har precis samma glapp som min har.. det kluckar till i bakvagnen nånstans när man testar så jag tror felet finns där.. borde inte vara motorfästena då även om det kan hjälpa till att förstärka glappet/rycken

(Det finns en Overrun funktion i MS med EXTRA-koden där man kan ställa in bränsleavstängning vid motorbroms vid givet varvtal & vacuum på motorn och hur många/inga sekunder det skall ta tills bränslet stängs av)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2005, 22:48:34 »
Ok, då är det nog som du säger att det är ett fäste, bussning, eller nånting i själva kraftöverföring som glappar. Tråkigt med fel som inte går att lösa med laptop  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Spritis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2005, 18:42:24 »
Jag flikar bara in snappt och säger att min motor och vxl-åda är stumt monterad och det finns inte till stymmelse av svaj någonstans.
Det beror nog på upphängningen som är gjord för att Agda 90 år ska kunna köra 360 utan att få nackspärr eller nått    8)
Men Agda ligger 3 meter under jord nu ,,,, så svetsa fast skiten  ;D

Förutom bladfjädrarna men dom ska väl svajja  he he he  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2005, 15:55:53 »
Jag flikar bara in snappt och säger att min motor och vxl-åda är stumt monterad och det finns inte till stymmelse av svaj någonstans.
Det beror nog på upphängningen som är gjord för att Agda 90 år ska kunna köra 360 utan att få nackspärr eller nått    8)
Men Agda ligger 3 meter under jord nu ,,,, så svetsa fast skiten  ;D

Förutom bladfjädrarna men dom ska väl svajja  he he he  :P

Får göra bättre fästen när motor/låda nån gång lyfts ur.. AGDA-GUNG går bara inte åka med i längden!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 19, 2006, 10:25:23 »
Har fått en dålig yttre drivknut höger bak på halsen, men vilket glapp det var i den! Jämfört med en begagnad jag har liggandes som skall dit i dess ställe.

Det är mer glapp i den slitna knuten än i resten av transmissionen! Hoppas på minde ryckig gång efter att jag bytt!

Edit: Det var inte alls sant det jag skrev en gång i tiden. Drivlinan är jätteglapp och det tillsammans slår en ynka drivknuts glapp med hästlängder.  ::)
« Senast ändrad: november 03, 2009, 23:02:25 av FREJ »

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2006, 22:07:30 »
 :D :D ha ha ha det var kul att höra ett namn på problemet!!!!(skrattar så att jag lipar men jag är ju trött oxå)

agda gung... mycket ska man höra men det problemet har jag haft på båda mina 360s och hatar det. glider in på tomgång. 1000 varv på 5:an och bilen börjar skaka så man tror att växelådan och hela skiten ska åka i backen!! fram och tillbaka!
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2006, 12:17:51 »
Har fått en dålig yttre drivknut höger bak på halsen, men vilket glapp det var i den! Jämfört med en begagnad jag har liggandes som skall dit i dess ställe.

Det är mer glapp i den slitna knuten än i resten av transmissionen! Hoppas på minde ryckig gång efter att jag bytt!

Har åkt ett tag nu med den "nya" drivaxeln, visst blev glappet mindre men 90% är nog kvar..

Tittade i min reservdelsdiff igår och fann då ut att det är ett jättestort glapp i själva differentialen mellan dom små dreven (dom man svetsar ihop vid AGA-diff.. Är det någon som märkt att det blivit mindre glapp i drivlinan vid AGA-diffning? Eller är det bara min diff som är slut? (alltså ska det vara så här glappt mellan dreven, dom ser inte så slitna ut)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 06, 2006, 00:13:23 »
Alla 3xx som jag har ägt o kört har jag alltid upplevt som väldigt "mjuka" i transmissionen. Lite av en gummibands effekt när man skall iväg.

Sen glapp i drivlinan tror jag man får leva med, en hel del rörliga delar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 06, 2006, 19:17:05 »
Gummibandseffekt ja.. det finns  :)

Men så stort glapp som jag har ska inte behöva finnas.

Men har ännu värre i min Volvo V70, och min pappas 850 har INGENTING faktiskt, och det är ju nästan samma bil..

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 06, 2006, 20:34:24 »
Gummibandseffekt ja.. det finns  :)

Men så stort glapp som jag har ska inte behöva finnas.

Men har ännu värre i min Volvo V70, och min pappas 850 har INGENTING faktiskt, och det är ju nästan samma bil..

hehe den är ju gubbkörd

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 06, 2006, 23:01:07 »
Hej, min gammla 360 GL -86 hadde glapp i drivlinan enda till den pajada, det var klämman till kardanen, i kardanröret, där bak mot växellådan. Det finns 2 gummiploppar på undersidan av röret, titta så inte det glappar där, det får inte göra det.
Min gick sönder där.  Mvh Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 09, 2006, 01:27:17 »
Hej, min gammla 360 GL -86 hadde glapp i drivlinan enda till den pajada, det var klämman till kardanen, i kardanröret, där bak mot växellådan. Det finns 2 gummiploppar på undersidan av röret, titta så inte det glappar där, det får inte göra det.
Min gick sönder där.  Mvh Johan

Jag är inte säker men tror inte min glappar där, det ska väl inte kunna glappa i splines? Dock går dom sönder ibland dom där klämmorna..

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 09, 2006, 08:00:44 »
jahaaa då va vi där med den dära dumma klämman igen

har ni inte läst på boys????

det finns en lösning på det problemet med sprickorna i mellan kopplingen till lådan  hylsan som jag tala om i ett tidigare forums kapittel..inte dyrt att göra heller funkar bra vid mkt vrid..  det ska inte gå ngt glapp där ska sitta som berget  men!!!!om man bankar i vxl så ryker den all väders väg..MKT  TRÅKIGT DÅ!!!
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: mars 09, 2006, 20:49:20 »
jo jag vet hasse, nu var det dock glappet vi pratade om, och tydligen ska det inte finnas möjlighet till glapp i hylsan i allafall..

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: mars 09, 2006, 21:16:04 »
jo jag vet hasse, nu var det dock glappet vi pratade om, och tydligen ska det inte finnas möjlighet till glapp i hylsan i allafall..

Varför skulle det inte kunna glappa i hylsan? Splines kan ju precis som allting annat bli slitet och då blir ju spelet för stort = det börjar glappa.
Men visst, är det såpass glappt så det känns när man kör bilen så borde det blivit rent hus ganska omgående, och du har väl trots allt kört ett antal 100 mil sen du började fundera på glappet i drivlinan?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: mars 09, 2006, 22:17:48 »
du har väl trots allt kört ett antal 100 mil sen du började fundera på glappet i drivlinan?

Jo det kanske kan finnas glapp i splines, men inte som i mellan två drev..

Och ja, har kört tusen mil med glapp! Tror inte det blivit mycket värre, har varit så sålänge bilen varit i min hårda ägo  8)

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: mars 09, 2006, 22:39:26 »
Hej, på min gick splainsen sönder, den har kluckat i drivlinan när man gasar och släpper gasen. Hade obromsat släp med många bräder, reglar (överlass) vid en inbromsning lät det konstigt, gick ut och kollade lasten, körde en bit, skulle öka farten då det small till och det slutade driva. Det kom ett rassel från kardanen.
I love VOLVO offroad

GustavE

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 23, 2006, 21:37:03 »
Inte bara volvos 300 serie som glappar! är olycklig ägare av Bmw E30 318i och här snackar vi glapp!!!! rent av smäller när man släpper kopplingen
« Senast ändrad: april 23, 2006, 22:21:30 av FREJ »

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #24 skrivet: april 24, 2006, 00:29:57 »
Ja, hos meg også.. spesielt når jeg skal rygge! Høres helt jævelig ut. Tror det er gåene foringer i girkasse/diff.. og jeg kan også gire LETT uten å clutche!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 24, 2006, 19:31:41 »
Jag tog isär växellåda och slutväxel från en 360 GL -88 som hade gått ca 16'000 mil

Det var glapp i växellådan. Glapp i diffen, mest mellan de små dreven i diffen och det var glapp i drivknutarna.. allt läggs ju ihop till ett enda stort glapp  :(

ingen som kört en ny 360 eller nån som gått under 10'000 mil och känt hur den känns när den är bra?

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 24, 2006, 19:56:29 »
Fråga snusarn, hans bil har väl gått väldigt lite?

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #27 skrivet: april 24, 2006, 22:29:11 »
min har jo bare gått 110 000, og min er ille den og..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

fille

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: oktober 25, 2007, 19:49:32 »
dax att återuppliva denna tråd. min bil har glappat lite men nu börjar de bli rikgt mycket.  hoppar liksom iväg i starnet känns som nån står å juckar bakom bilen.. :P  den har gott 8000 mil.   vet inte vad som kan vara felet? har bytt olja i diffen men utan resultat. funderar på om de kan vara nån drivknut? hur kollar mna de?   vad är de för hyls ni pratar om i kardanröret?

mvh// fille
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: oktober 25, 2007, 20:27:16 »
dax att återuppliva denna tråd. min bil har glappat lite men nu börjar de bli rikgt mycket.  hoppar liksom iväg i starnet känns som nån står å juckar bakom bilen.. :P  den har gott 8000 mil.   vet inte vad som kan vara felet? har bytt olja i diffen men utan resultat. funderar på om de kan vara nån drivknut? hur kollar mna de?   vad är de för hyls ni pratar om i kardanröret?

mvh// fille

Jag tror inte du har enbart glapp om du ens har nåt med dina låga mil men här sitter i allafall hylsan, eller ska sitta. Den skarvar ihop transaxeln med ingående axel i växellådan. En bit "uppkapat rör" med två insexskruv på som man klämmer runt splinesen i änden på vardera axel.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: oktober 27, 2007, 19:29:29 »
Har också nått liknande problem. Vill inte kalla det för glapp. Det kommer oregelbundet, vid låg hastighet (50 km/h) med hög växel (4 an). Jag upplever det som en självsvängning som förstärks. Växlar jag ner så att varvet ökar blir det bättre. Billen liksom hakar eller hoppar, hur som helst det är nog inte vad ni talar om i denna tråd. Får återkomma i en egen tråd...

Mvh /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: oktober 27, 2007, 21:28:57 »
Har också nått liknande problem. Vill inte kalla det för glapp. Det kommer oregelbundet, vid låg hastighet (50 km/h) med hög växel (4 an). Jag upplever det som en självsvängning som förstärks. Växlar jag ner så att varvet ökar blir det bättre. Billen liksom hakar eller hoppar, hur som helst det är nog inte vad ni talar om i denna tråd. Får återkomma i en egen tråd...

Mvh /Max

Jag tror att du har samma problem som mig Max, dock kanske det är av en lindrigare art, alltså mindre glapp.

Självsvängning kan nog alla få tack vare brister i regleringen i insprutningsboxen, dock så känns det/fortplantas mycket mer när man har glapp/stort glapp i drivlinan.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: november 14, 2007, 20:05:02 »
men vad i drivlinan kan var så glappt? diffen såg ju fräch ut drivknutarna var inte nå glapp en yters lite men inte alls mkt..  hylsan mellan låda å "kardan"??

Det står något, om hur man kollar glappet i drivlina och vad som är ok, i pdf-handboken jag placerade under Fakta: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3463.0

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: november 14, 2007, 20:28:14 »
För er som inte har bredband, lägger jag ut ett litet utdrag från pdf-en /Max :)

OBS. Glappet på 4mm, gäller för ena sidans drivknutar... ;)

« Senast ändrad: november 30, 2007, 18:45:40 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: november 14, 2007, 20:34:38 »
För er som inte har bredband, lägger jag ut ett litet utdrag från pdf-en /Max :)

Bra Max, min har mycket mer än 4mm.. ska ner och kolla exakt..

Men vad menas med excessive force? Hur mycket är det?

Kollade upp det i översättning:

något som är mer än vad som är nödvändigt. Vad som är nödvändigt bestäms som excessive och excess används inte av ett personligt beslut utan också vad som anses lämpligt utifrån kunskap eller ett värdesystem.

Tolkningen ligger med andra ord hos den som använder ordet. Ges ingen uttolkad tolkning är den exakta betydelsen ofta svår att bestämma. Underförstått är dock ofta något som är onormalt överdrivet jämfört.

källa: http://marknad.wordpress.com/2007/08/18/engelskans-excessive-och-excess/

fille

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: november 14, 2007, 21:45:07 »

ska man hissa upp båda hjulen? ska man ha växel i eller el?
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: november 14, 2007, 21:53:47 »

ska man hissa upp båda hjulen? ska man ha växel i eller el?

Ett hjul ska vara upphissat, det man ska mäta på. Det andra måste stå i backen och växeln måste vara i. Helst ettan eller backen så det blir stumt och bra  :)

Gissa hur glapp min min var!? SEXTIOFEM millimeter!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: november 14, 2007, 22:00:38 »
Gissa hur glapp min min var!? SEXTIOFEM millimeter!
Den drivlinan har fått ta mycket stryk!!! ;) /Max

fille

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: november 14, 2007, 22:02:40 »
perekt ska kolla upp de imorn skulle tippa på att min inte klarar 4mm gränsen :P haha
Bygger ny tävlingsbil

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: november 14, 2007, 22:27:19 »
Åhå, det glappen ska också kollas på min gamla 360, den glappar rättså rejält  :)