Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 253665 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #600 skrivet: januari 11, 2021, 20:35:55 »
Härligt mätarhus du gjort, påminner mycket om R-sport huset.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #601 skrivet: januari 11, 2021, 20:38:27 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #602 skrivet: januari 12, 2021, 22:34:35 »
Kul med nån som ger sig på elsystemet så där! Och såg inte alls farligt ut när allt låg oinkopplat i kupén.
Kablar har en förmåga att bygga ormbo direkt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #603 skrivet: januari 13, 2021, 05:46:57 »
Tackar!

Jo kabeldragning kan snabbt se ut som ett fruktansvärt stort projekt men jobbar man lugnt och metodiskt så löser det sig :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/1-21
« Svar #604 skrivet: januari 25, 2021, 16:36:42 »
Uppdatering!

Blev inte riktigt nöjd med mätarhusets kablage så brorsan fick skänka en till 20-polig kontakt åt mig.
Tyvärr ingen bild på kontakten monterad i mätarhuset.
Men jag kom ihåg att fota kontakten monterad i bil, bara en kabel kvar till hastighetsgivaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #605 skrivet: februari 01, 2021, 09:09:09 »
Kommer bli så sjukt bra!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #606 skrivet: februari 01, 2021, 09:09:36 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/3-21
« Svar #607 skrivet: mars 08, 2021, 16:43:51 »
Update!

Ett bra tag sen senast och inte mycket har gjorts på bilen :-[
Har blivit lite sidospår då min yngre bror fick för sig att byta bil igen.
Motivation att fixa med kablaget i 360in är en bristvara och har även det bidragit till att det drar ut på tiden.
Denna jävla pandemi gör ju inte heller saken bättre...

Men det går långsamt framåt.


Mätarhuset är färdigt och monterat.
Kablaget är färdigt fram till elcentralen på passagerarsidan.
Arduino-styrningen av glödrelä m.m är monterad och inkopplad.

Har även hunnit bygga om mina motorfästen så dom numera består av ett Volvo 240 övre bakaxelstag, dessa bussningar är perfekt hårdhet för motorfästen och man slipper nu att bilen vibrerar sönder när motorn är igång ;)


Det var allt för denna gång :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/3-21
« Svar #608 skrivet: mars 09, 2021, 07:37:25 »

Motivation att fixa med kablaget i 360in är en bristvara och har även det bidragit till att det drar ut på tiden.

..........

Arduino-styrningen av glödrelä m.m är monterad och inkopplad.


Fixa med el kan vara en mardröm. Speciellt om man ska fixa med ett redan befintligt kablage. Lättare blir det om man får bygga det från början, men det kan också ställa till det rejält om man har gjort en tankevurpa.

Ang. Arduino styrningen av glödrelä. Har du byggt till den funktionen själv eller fanns det redan som option?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #609 skrivet: mars 09, 2021, 08:58:24 »
Ja all original-el är utkastad så börjat allt från början :)
Några delar av originalkablaget är dock använt för diverse funktioner.

Arduinot har min yngre bror byggt ihop och kod från http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Kommer även användas för laddtrycksreglering :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #610 skrivet: mars 09, 2021, 09:42:10 »
Shit, vad cool.  ;D Visste inte att det fanns kod till diesel.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/3-21
« Svar #611 skrivet: mars 14, 2021, 21:44:40 »
I helgen blev det inte pillat något med elen alls, bara pillat med det mekaniska.

Lördagen spenderades med att modifiera bränslesystemet.
Monterade tillbaka original mekanisk förpump på insprutningspumpen, visade sig att pumpen var full i avlagringar av att ha stått så tog isär förpumpen och rengjorde den så började den sen funka.
Köpte 2st M14-banjokopplingar på Swedol i veckan då jag tagit bort snabbkopplingarna på förpumpen och gängat hålen med M14x1,5.
Men vid montering visade det sig att jag behövde en rak slangnippel och en banjo.
Kände inte för att vänta på att kunna köpa en sådan så blev att borra hål i en oljeplugg och löda fast ett 8mm rör.
Ser inte snyggt ut men fungerar :P

Monterade även en tryckreglerventil på returslangen, denna är en M12x1,5 banjobult som egentligen ska sitta på insprutningspumpen.
Denna banjobult är tyvärr för kort då min pump är så pass ny att den är gjord för snabbkopplingar, men gängor finns färdigt i pumpen så krävs en onormalt lång banjobult.
Så kunde inte ersätta banjobulten jag har i pumpen utan fick bygga en adapter och montera den på returslangen.
Säger samma på denna lösning också, ser inte snyggt ut men fungerar :P

Sen blev det att starta motorn och se om det gjorde någon skillnad.
Internet säger att motorn blir fruktansvärt slö utan tryckreglerventilen vars uppgift är att hålla 1,5bar tryck i insprutningspumpen.
Gjorde dock endast marginell skillnad :(

Brorsan tyckte den pyttelilla rökpuffen som kommer när man gasar fullt ser lite vit/grå ut vilket tyder på felinställd tändning.
Kollade tändningen, 12° efter TDC precis som jag ställt den vid montering.
Efter lite googlande så hittade vi att tändningen ska stå 15-17° efter TDC beroende på årsmodell.
Justerade pumpen så veven nu står på 16° efter TDC när låsningen i pumpen går i.

Startade motorn. Motorn gick då lite tystare men inte något bättre gassvar eller minsta lilla tecken på svartrök.
Med borttagen ALDA (rökbegränsare) så ska pumpen ge absolut max med bränsle när man gasar fullt, vilket bör resultera i tjock svartrök med en turbopump i mitt tycke.
Efter lite mer googlande så blev det att slita bort täckkåpan längst bak på pumpen och ställa på den.
Slutade med att skruven för max-bränsle justerades utåt 3varv och för att motorn skulle varva ner till tomgång igen inom rimlig tid skruvades skruven för grov tomgångsjustering även den ut 3varv.
Detta resulterade i bra gassvar och ordentligt puff med svartrök när man gasar fullt ;D

Sökt lite på nätet och kommit fram till att pumpen har 5,5mm element, dessa ska ge bränsle för ca 150hk på en 4-cylindrig motor vid max påställd.
Detta kommer dock inte räcka för mig, men får räcka tills dess att pumpen ska uppgraderas ytterligare 8)

https://youtu.be/MHMIziHQqtA
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/3-21
« Svar #612 skrivet: mars 14, 2021, 21:54:30 »
Idag Söndag så blev det att pilla lite med mina kina-turbos.

Portade upp wastegate-hålet på både min GT25 och GT28.
Wastegate hålet är pyttelitet original och inte det minsta riktat mot wastegatehålet, dvs avgaserna kommer vilja blåsa rakt förbi även om wastegate är fullt öppen.

Blev då att ta loss wastegate-armen och porta upp hålen samt slipa inuti avgashuset för att rikta flödet mot hålet så gott det går. Inte mycket som går att göra utan att gjuta om hela avgashuset :-\

Men blev dugligt, man känner med fingret inuti avgashuset att dom gaser som följer väggen på avgashuset kommer åtminstone vilja dra sig ut genom wastegate.
Hålet blev förstorat från ca 12mm till ca 25mm.
Går att porta upp lite till, men inte det lättaste att slipa upp hålet runt så tog det lite försiktigt. Wastegateklaffen är 30mm i diameter.

Sen blev det att "provmontera" turbon i bilen för att ge lite motivation :D
Blir nog fint, beställde delar ikväll för att kunna knåpa ihop en simpel grenrörslimpa, förhoppningsvis hinner jag få delarna innan påsk :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #613 skrivet: mars 15, 2021, 16:31:27 »
Usch vad den kommer låta vackert med en turbo som visslar 8)

Vad ligger wastegatearna på de aggregaten på för laddtryck? Tror den som kom med min T3/T4a började öppna vid 1 bar, vilket var lite väl häftigt för min maskin ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #614 skrivet: mars 15, 2021, 16:45:54 »
Jo finns inte mycket som slår turboljud :D

Justerade wastegate så mjuk som möjligt, dom öppnar då vid 0,8-0,9bar.
Lagom för en diesel, räknar med att köra 1,5-2,0bar laddtryck 8)
Hade dock gärna haft 0,5bar öppningstryck då planen är att ha arduino-styrd laddtrycksreglering så blir nog att leta reda på 0,5bar klocka och beställa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #615 skrivet: mars 22, 2021, 08:46:29 »
GRYMT

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #616 skrivet: mars 22, 2021, 08:48:57 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #617 skrivet: mars 27, 2021, 10:32:54 »
Jo finns inte mycket som slår turboljud :D

Justerade wastegate så mjuk som möjligt, dom öppnar då vid 0,8-0,9bar.
Lagom för en diesel, räknar med att köra 1,5-2,0bar laddtryck 8)
Hade dock gärna haft 0,5bar öppningstryck då planen är att ha arduino-styrd laddtrycksreglering så blir nog att leta reda på 0,5bar klocka och beställa.

Underbart! Håller verkligen med!!  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #618 skrivet: april 10, 2021, 22:58:39 »
Nu har det hänt lite grann igen  :)

Fredag den 2/4-21 blev brorsan tillräckligt färdig med elen så vi kunde ta en kort provkörning med bilen nu när asfalten äntligen hade tinat fram.
Bilen känns inte så värst mycket piggare trots kraftigt påställd pump men lär bli bra när turbon väl blir monterad ;)

https://youtu.be/m4fSskeISjI

Sen blev det att ta tag i att flytta spolarvätskebehållaren och blev även byte till 740-exansionskärl då jag tycker det kärlet är bättre.
Under veckan hade även brorsan hunnit få hem en beställning från L-M-R som bland annat innehöll delar till att bygga turbogrenrör :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #619 skrivet: april 10, 2021, 23:05:06 »
Började med grenröret nästan direkt.
Måttade ut hur långt rör jag behövde och svetsade på 90° kortradieböj på vardera ände.

Sen gjordes inget mer på bilen förrän igår den 9/4-21 då 244an togs fram Söndag den 4/4-21 för uppgraderingar inför säsongen.
Vad som gjorts på 244an får ni läsa om i min projekttråd på https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330678 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #620 skrivet: april 10, 2021, 23:07:21 »
Den 9/4-21 så kapade jag av "grenröret" på mitten och svetsade på 2mm plåt på vardera sida för att bygga en storts plenumkammare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #621 skrivet: april 10, 2021, 23:12:50 »
Sen gick jag ut i snöyran och skruvade loss grenröret från 360in.
Jämförde min OM605-fläns med OM604-grenröret och skruvade sen ihop dom mot varandra.
Svetsade på en 12mm mutter på flänsen där ett skruvhål saknas för cylinder 4.

Finns tyvärr inga OM604-grenrörsflänsar att köpa så är att kapa av en OM605/606-fläns som gäller, som tur är så är det endast ett skruvhål som saknas då detta sitter på bakersta cylindern på samtliga 4-ventils OM60x.

Sen tog jag och borrade flera hål i en stor fyrkantsprofil/balk och skruvade fast grenröret i denna och svetsade sedan på min plenumkammare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #622 skrivet: april 10, 2021, 23:14:52 »
Missade sen att fota när jag notchade ett rör med hjälp av pelarborren och svetsade sedan fast detta rör på T25-flänsen för att sedan måtta in och svetsa fast röret på grenröret.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #623 skrivet: april 10, 2021, 23:17:45 »
Så här kommer turbon sen sitta i motorrummet :D

Kompressorhuset lär dock bli att vridas för att kunna bygga ett tryckrör med så få böjar som möjligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #624 skrivet: april 10, 2021, 23:23:14 »
Och till sist idag så blev det att skruva loss turbon från grenröret för att borra hål och porta upp hålet upp mot turbon.

Jag hoppas att min plenumkammar-design på grenröret kommer resultera i snabb spool på turbon och gott med flöde för att inte strypa vid högre effektuttag.
Målet inför registrering är runt 200hk/400Nm om SFRO kommer godkänna detta ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #625 skrivet: april 11, 2021, 07:30:04 »
Bra jobbat med grenröret, mycket intressant design. :) Är det möjligen BOMs project binky som inspirerat?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #626 skrivet: april 11, 2021, 08:04:33 »
Tackar!

Jo både Binky och DPUK om606 cnc-frästa grenrör som gett inspiration  :)
Sen att det var löjligt enkelt och billigt att bygga jämfört med andra designer gjorde att designvalet spikades :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #627 skrivet: maj 17, 2021, 19:50:41 »
Uppdatering!

Tog ledigt klämdagen i fredags så har haft långhelg :)

Började helgen med att skruva i 244an.
Men på Fredag eftermiddag så tog jag in 360in för vidare byggnation.
Började med att montera EGT-sensorn i grenröret samt montera grenrör och turbo på motor för att måtta laddtrycksrör, luftfilter och placering av oljeretur.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #628 skrivet: maj 17, 2021, 19:55:11 »
Luftfiltret passar klockrent i alla fall, precis så det ryms ;D


Sen hissade jag upp bilen i fram och skruvade lös framvagnsbalken från karossen.
Måttade lite grann och kom fram  till att framvagnsbalken behövde sänkas 5cm och framåt 1cm för att fixa mitt problem med bumpsteer.
Tog då ut balken helt, kapade av ändarna och monterade tillbaka i bilen.
Tog ut bärarmarna och pressade bakre bussningarna 1cm längre bak på bärarmen, precis så det gick.

Måttade sen framvagnens position igen och punktade ihop så gott det gick för att sedan svetsa ihop den på riktigt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #629 skrivet: maj 17, 2021, 19:59:24 »
Sen när framvagnsbalken ändå var nere så gick det ju enkelt att ta ner oljetråget för att fixa oljeretur :)

Hade köpt alutite i höstas och experimenterat lite med under vintern i förberedelse för detta jobb då jag tyvärr ännu inte haft plats i budgeten för inköp av en AC/DC TIG-svets.
Men gick bra att löda dit en liten aluminiumbit på tråget.

Borrade och gängade M8 och monterade pinnbultar för montering av oljereturfläns. Borrade sedan hål för oljereturen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #630 skrivet: maj 17, 2021, 20:03:41 »
Sen kikade jag lite i motorns bottendel innan återmontering av oljetråget.
Såg då att motorn har oljekylning av kolvarna :D

Monterade tillbaka tråget med ny packning och knåpade ihop ett oljereturrör som går tight mot motorblocket.
Satte silikonpackning på gängorna till pinnbultarna samt på oljereturflänsen så bör det hålla tätt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #631 skrivet: maj 17, 2021, 20:08:18 »
Hittade en lagom stor slang bland mina gömmor, en gammal styrservoslang mellan behållare och pump på Volvo 740 :P
Kapade av slangen i lämplig längd och monterade för att koppla ihop dom två oljereturrören.

Monterade även oljematningen.
M12x1,5 banjo till AN4 mot oljefilerhuset, M12x1,25 banjo till AN4 på turbon och sedan en 100cm lång AN4-slang emellan.
Slangen är lite i det långa laget, men har haft den liggandes sen 345an så får duga tills vidare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #632 skrivet: maj 17, 2021, 20:11:48 »
Framvagnsbalken målades svart och återmonterades.

Måttade bumpsteer.
Toe ändrar sig nu totalt 5mm från upphissad till ståendes på hjulen när jag mäter mellan höger hjul och vänster hjul.
Förhoppningsvis godkänt av SFRO, enligt SFRO bygghandbok vill dom helst se 0mm till max 2mm bumpsteer men tror det räknas per hjul, jag har då 2,5mm toe-ändring per hjul vilket jag anser bör vara tillräckligt nära för att det ska släppas igenom.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 17/5-21
« Svar #633 skrivet: maj 17, 2021, 20:15:34 »
Sen byggdes början av min 3" downpipe innan motorn startades för första gången med turbo 8)

Motorn låter betydligt mindre nu bara med turbo och den minimala downpipe jämfört med innan så lär gå tyst och fint med komplett 3" avgassystem :)

https://youtu.be/lkUqJsHWIcQ
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 7/6-21
« Svar #634 skrivet: juni 07, 2021, 20:01:16 »
Update!
Egentligen från 29/5 men glömde kameran i garaget innan jag åkte hem.

Hände inte mycket på bilen den helgen, knåpade ihop ett tryckrör och punktade ihop ett främre avgasrör så avgaserna mynnar ut mitt under bilen ungefär vid B-stolpen.

Sen har jag inte gjort någonting alls med bilen sen dess.

Måste justera pumpen så den inte tar så fruktansvärt lång tid på sig att varva ner efter man varvat upp den.

https://youtu.be/xor0J3NysTs




Ni har förmodligen märkt att motivationen är väldigt låg att bygga på bilen just nu, främst då det inte känns som att denna bil kommer bli i närheten lika bra som min 75as 244a vilket gör att jag ledsnat på att spendera både tid och pengar på 360in.
Bilen är ju dock inte värd några vettiga pengar om man inte reggar den först och vill inte skrota bilen så känns som bästa lösningen är att parkera bilen i väntan på motivation, om nu inte någon vill köpa bilen för 30k då det är ungefär vad den kostat mig i pengar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/7-21
« Svar #635 skrivet: juli 11, 2021, 22:12:08 »
Update!

Justerat OM601-pumpen på min OM604 igen.
Hittade en video som förklarade hur man skulle justera för "full rack travel" så justerade om den enligt den videon. (https://www.youtube.com/watch?v=5UBBWOzsyho&list=WL&index=1)

Tog bort kåpan på sidan av pumpen och höll fullgas, med motorn avstängd.
Man kan då se hur bränsleelementens stag rör sig.
Med full gas fick jag då skruva in max bränsleskruven (nr25 på bilden) en bra bit, tillbaka till original/nära original innan den var så att bränsleelementens stag precis når max bränsle.
Skruvade då även in grov tomgångsjustering (nr 28 på bilden) lika långt.
Skruvade sedan inåt på vridmomentbegränsaren (nr17 på bilden) för att öka bränslemängden vid varvtal, väldigt känslig då den skenar i varvtal om man skruvar in den för mycket. Osäker hur långt in jag justerade den.
Sedan ökade jag maxrpm (nr 23 på bilden) så varvstoppet nu är på 5200rpm.
Skruvade även in tomgångsutjämnaren (nr50 på bilden) till den började gå ojämnt på tomgång och skruvade sedan ut den tills den gick jämnt igen, detta gjorde stor skillnad på gassvaret.

https://youtu.be/Q7T-Kz8_jmg

Provkörde en kort sväng, bilen är ändå löjligt slö trots att pumpen är helt maxad :(
5,5mm element som sitter i ska ändå räcka till ca 150hk men känns som det är max 100hk i bilen...
Jävligt kladdigt justera pumpen också då allt förutom finjustering av tomgång är innanför plåtlocket bak på pumpen. Samt betydligt krångligare pump att skruva i än Bosch VE-pump och även mycket svårare hitta information och delar så man kan trimma pumpen själv.

Har även kvar fenomenet att den helt plötsligt får in luft i någon av spridarna när man varvar mycket. Knackar då om motorn precis som att man rasat ett vevlager men efter man luftat spridarna eller låtit den stå på tomgång nån minut så går det till sig till nästa gång man varvar mycket.
Samma när man kör bilen, över ca 3000rpm börjar motorn misstända.
Misstänker att insprutningspumpen hinner suga mer bränsle än förpumpen matar in i bränslefiltret då jag inte kör en del av bränslereturen in i bränslefiltret så som det annars är original.


Börjar bli less på den här motorn och radpumpen, funderar starkt på att sälja OM604an och antingen skaffa en 220CDI-motor eller kasta i B230in igen.
Bilen lär ändå inte gå att köra allt för hårt med den här motorn då tråget hänger ca 2-3cm under framläppen, dvs kör man mot en trottoarkant är risken stor att tråget går sönder :-X

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #636 skrivet: juli 16, 2021, 10:29:55 »
Alltid kul att komma in på forumet och läsa ikapp sig. Särskilt i dina trådar där det hänt mycket och bra skrivet.
Tråkigt med motivationen och problemen med denna motor. Hoppas det löser sig för jag tycker den blir cool!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #637 skrivet: juli 16, 2021, 11:11:09 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #638 skrivet: juli 28, 2021, 11:57:26 »
Du gör det bra som skruvar i diesel. Själv är jag helt novis och skulle behöva lägga timmar på att bara läsa in mig på grunderna. Kämpa på!  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/11-21
« Svar #639 skrivet: november 14, 2021, 18:45:57 »
Varit väldigt tyst här i tråden ett tag så kände det var dags för uppdatering :)

Har inte gjort mycket på bilen
Kollat bränsletryck och märkt att bränsletrycket in till pumpen endast är 0,3bar med helt ihopnypt returslang.
Ska vara minst 1bar utan att plugga returen.
Testade montera en förgasarpump vid bränsletanken som matar fram till mekaniska förpumpen på motorn.
Fick då upp till 0,5bar med ihopnypt retur, motorn gick då betydligt bättre och orkade varva ur utan att den beter sig som att den får luft i bränslet.

Men märkte då en annan sak och det är att den suger luft vid kraftig sväng då bränsletanken bara är en 38L stor kub.

Så tog ut bränsletanken och beställde en "surge-tank" med inbyggd 044-pump.


Har sen dess lagt undan pengar till att investera i en AC/DC Tig-svets och tillbehör.
Detta för att kunna bygga in surge-tanken i aluminium bränsletanken.

Så nu gäller det att lära sig svetsa aluminium innan man vågar ge sig på att bygga om bränsletanken ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75