I helgen blev det inte pillat något med elen alls, bara pillat med det mekaniska.
Lördagen spenderades med att modifiera bränslesystemet.
Monterade tillbaka original mekanisk förpump på insprutningspumpen, visade sig att pumpen var full i avlagringar av att ha stått så tog isär förpumpen och rengjorde den så började den sen funka.
Köpte 2st M14-banjokopplingar på Swedol i veckan då jag tagit bort snabbkopplingarna på förpumpen och gängat hålen med M14x1,5.
Men vid montering visade det sig att jag behövde en rak slangnippel och en banjo.
Kände inte för att vänta på att kunna köpa en sådan så blev att borra hål i en oljeplugg och löda fast ett 8mm rör.
Ser inte snyggt ut men fungerar
Monterade även en tryckreglerventil på returslangen, denna är en M12x1,5 banjobult som egentligen ska sitta på insprutningspumpen.
Denna banjobult är tyvärr för kort då min pump är så pass ny att den är gjord för snabbkopplingar, men gängor finns färdigt i pumpen så krävs en onormalt lång banjobult.
Så kunde inte ersätta banjobulten jag har i pumpen utan fick bygga en adapter och montera den på returslangen.
Säger samma på denna lösning också, ser inte snyggt ut men fungerar
Sen blev det att starta motorn och se om det gjorde någon skillnad.
Internet säger att motorn blir fruktansvärt slö utan tryckreglerventilen vars uppgift är att hålla 1,5bar tryck i insprutningspumpen.
Gjorde dock endast marginell skillnad
Brorsan tyckte den pyttelilla rökpuffen som kommer när man gasar fullt ser lite vit/grå ut vilket tyder på felinställd tändning.
Kollade tändningen, 12° efter TDC precis som jag ställt den vid montering.
Efter lite googlande så hittade vi att tändningen ska stå 15-17° efter TDC beroende på årsmodell.
Justerade pumpen så veven nu står på 16° efter TDC när låsningen i pumpen går i.
Startade motorn. Motorn gick då lite tystare men inte något bättre gassvar eller minsta lilla tecken på svartrök.
Med borttagen ALDA (rökbegränsare) så ska pumpen ge absolut max med bränsle när man gasar fullt, vilket bör resultera i tjock svartrök med en turbopump i mitt tycke.
Efter lite mer googlande så blev det att slita bort täckkåpan längst bak på pumpen och ställa på den.
Slutade med att skruven för max-bränsle justerades utåt 3varv och för att motorn skulle varva ner till tomgång igen inom rimlig tid skruvades skruven för grov tomgångsjustering även den ut 3varv.
Detta resulterade i bra gassvar och ordentligt puff med svartrök när man gasar fullt
Sökt lite på nätet och kommit fram till att pumpen har 5,5mm element, dessa ska ge bränsle för ca 150hk på en 4-cylindrig motor vid max påställd.
Detta kommer dock inte räcka för mig, men får räcka tills dess att pumpen ska uppgraderas ytterligare
https://youtu.be/MHMIziHQqtA