Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 73715 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #280 skrivet: november 04, 2020, 19:37:42 »
Roligt med arduino projekt, fanns det färdigt bibliotek för tryckmätaren eller får man signalvärden från tillverkare så man själv kan kovertera till rätt enhet? Har själv bara alltid pysslat med komponenter där det funnits färdiga bibliotek att använda sig av.

Jo, det är verkligen häftigt med Arduino. Användarvänligheten gör den tillgänglig för många. Jag gjorde helt enkelt så att jag tog signalvärdet (se bild) från tillverkaren och konverterande det till rätt enhet. Eller rättare sagt Arduino konverterar signalvärdet till ett värde mellan 0 och 1023. Däremot att få till utskrift på skärmen så använde jag mig av färdiga bibliotek. Men allt det här finns på nätet och jag har bara läst, kopierat och ändrat lite i koden för att passa mitt syfte. Som jag brukar säga till mina elev i slöjden: -Det är INTE fult att kopiera eller härma. Det är ett sätt att lära sig något nytt!




streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #281 skrivet: december 29, 2020, 14:08:46 »
Äntligen så blev det tid i garaget idag. Har blivit klar med grenröret och har även monterat turbon och provstartat tidigare. Så idag var det att beta av några punkter på arbetsschemat.

-Kolla oljereturen från turbon. Den läckte lite i en svetsskarv sen jag hade byggt om den för att passa nya grenröret.
-Kolla kompet. Har en sån där känsla som gnager i det undermedvetna sedan jag var på Hedenbasen och laddtrycket skenade riktigt illa vid ett tillfälle innan jag sänkte tändningen.
-Kolla trycket i lådan vid låg, hög och neutral. Ger en fingervisning om hur det står till med den.


Resultat:
- Oljeretur utan läckage!
- Komp var bra på cyl 1-3 och lågt på 4-6. cylinder 6 skilde sig mer än 2 kg/cm2 än övriga. Inte bra!! Troligen en ring som gått, för när jag satte i lite olja i förbränningsrummet så ökade kompet lite. Så det blir helt enkelt att byta ringar. Har redan beställ nya ringar och topplockspackning.
- Trycket i lådan var bra och visade inga tecken på att vara för lågt. Vid 60 grader (oljan) och 2000 rpm så låg trycket runt 220 - 240 psi.  ;D


https://youtu.be/oASYtm1-QGw


God fortsättning!

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #282 skrivet: januari 03, 2021, 11:31:47 »
Har funderat vidare kring det dåliga resultatet av kompressionstestet och för att bättre veta hur illa ställt det var med respektive cylinder och för att få klart för mig vart det läcker igenom så bygge jag mig en verktyg för att kunna utföra ett Leak Down test. Insåg snabbt att något inte stod rätt till då jag inte kunde bygga någon som helts tryck i en av cylindrarna (Nr. 6) oavsett hur jag ställe TDC för den cylindern. Så jag lyfte på ventilkåporna och när jag mätte spelet mellan lyftare och lob så fanns det inget på två ventiler!!!  ???  De stängde aldrig riktigt!!!  :o

Här har jag verkligen klantat till det!  ::) Jag måste ha helt enkelt blandat ihop några av lyftarna när jag byggde ihop motorn. Detta är ju faktiskt inte ett nederlag, det är nästan bara positivt (om inte någon ventil har slagit kolven vill säga). Det innebär att motorn kan bara gå bättre!  ;D

Och kanske detta är förklaringen till den misständning som har spökat hela tiden. Det kan nog också förklara den sämre prestanda motorn levererat än jag hade förväntat mig.

Om nu motorn inte har tagit skada så är detta en tidig julklapp!!! ;D Återkommer i frågan. 











Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2401
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #283 skrivet: januari 03, 2021, 17:46:16 »
Vi håller tummarna för att inget tagit skada!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2700
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #284 skrivet: januari 25, 2021, 11:53:37 »
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #285 skrivet: januari 25, 2021, 19:41:46 »
Jo, men det blev ett bra reportage. Han är duktig Lars Holmström på fota och skriva. Och så får ju vår kära 300 lite tid i strålkastarljuset.  ;D

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2700
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #286 skrivet: januari 30, 2021, 10:20:37 »
Solstråle i vintermörkret!

Har du fått ordning på ventilerna?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #287 skrivet: februari 01, 2021, 20:25:07 »
Jo, sånt förhöjer. Några i omgivningen som har uppmärksammat reportaget. så lite snack har det blivit om både dragracing och Volvo 300  ;D

Nä, inte än. Tänkte jag skulle slippa plocka bort kamaxlarna och har skickat efter ett verktyg så jag kan helt enkelt bara kan skifta de shims som hamnat fel. Men det är en lång leveranstid, s¨det drar ut på tiden. Beställde i början av jan och beräknad leverans 8/2 till 15/3. ???




Men under tiden så har jag lyftat ur växellådan och ger den en genomgång, samt uppgradera några delar. Har även beställt nya slicks till bakvagnen. Ska prova M/T slicks denna gång.


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #288 skrivet: februari 14, 2021, 20:02:55 »
Delarna till powergliden kom under veckan. Det blev nya lameller till hög- och backväxeln som har högre friktion och anpassat för dragracing. Till lågväxeln blev det ett band med kevlarbeläggning som greppar bättre och klarar högre temperaturer. Vidare uppdaterade jag servot med en billet kolv med två tätningar, istället för en, för att bättre klara av det högre trycket i lådan. Och passade även på att byta ut glidlagret som sitter mellan pumpen och högväxeltrumman mot ett rullager för att minska friktionen i lådan. Finns tankar på byta ut andra glidlager för att ytterligare minska friktionen i lådan, men det får bli en senare fråga då det innefattar maskinbearbetning.









streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #289 skrivet: februari 17, 2021, 19:38:22 »
Blev inspirerad av andras energi här på forumet så jag tog och gjorde klart mätaren till automatlådan. Lite struligt att få till programmeringen för tempgivaren men efter lite sökande på internet så hittade jag informationen som behövdes för att tempgivare skulle funka. Arduino kan bara mäta volt på sina analoga ingångar och tempgivaren ger inge volt utan ändrar motstånd beroendet på temperatur, plus att den gör det inte linjärt så det behövdes en formel för att få till det plus en voltdivider. Man lär sig något varje dag.. ;D

När energin ändå var på topp så passade jag på att byta MAP givaren som mäter laddtrycket till en som klarar upp till 3 bars laddtryck. Det var ingen direkt passning så den fick en egen liten låda.









streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #290 skrivet: mars 07, 2021, 21:00:20 »
Det efterlängtade verktyget har äntligen kommit, men det var så passa bökigt att använda så jag la ner det, plus att jag kom inte åt den inre cylindern då motorn sitter djupt in mot kupen. Så istället blev till att riva och plocka bort kamaxlarna. Sen tog det tidskrävade arbetet vid att mäta upp alla shims och montera till bara lyftare och kamaxlar och mäta spel. För att sen ta av allt igen och försöka att para ihop rätt spel med rätt shims. La många timmar på detta och hur jag än bytte emellan så till slut så stod det klart att 10 shims som var helt enkelt för tjocka. Det handlade i runda slängar värden mellan 0,10 - 0,20 mm fel. Så nu är nya shims beställda till en kostnad av 650:-.

Enda förklaring på att jag inte kunde matcha shims med rätt tjocklek mot rätt spel, måste vara att sätena har satt sig lite genom åren. Motorn hade ju ändå gått + 35 000 mil och jag slipade bara in ventilsätena med pasta efter planingen av toppen.

När kamaxlanra ändå var av så passade jag på att göra om Leak down testet och denna gång blev de andra värden.  ;D I snitt så blev det 10% på alla cylindrar och det enda stället jag kunde lokalisera där det läckte igenom var vid kolvringarna då jag bara hörde ljud från vevhuset. De värdet är helt ok med tanke på att motorns ålder, att jag bara har hornat om cylindrarna och att jag har filat kolvringarna för större spel så att det ska klara av mer värme utan att gå ihop.







streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #291 skrivet: mars 18, 2021, 20:06:53 »
Blev en till beställning från staterna. Upptäckte att jag behövde tunnare "steel" som sitter mellan lamellerna i lådan för att få till rätt spel med de nya lamellerna. Så nu ska allt vara ok. Och i helgen blir det till att ta tag i spelet mellan lob och lyftare.

https://youtu.be/AMJAyNWGc6M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #292 skrivet: mars 20, 2021, 15:45:57 »
Då var ventilspelen justerade och klara. Det går lätt när man har rätt grejer... ;D

https://youtu.be/SLi6f1ZtMhQ




Annars går arbetet med lådan vidare och har tagit kontakt med en firma i staterna som ska hjälp mig att hitta en momentomvandlare (tourqe converter) som passar min bil. Blir spännande och se vad de rekommenderar. Det är ju en turbo bil och som jag har förstått så är turbo bilar lite känsliga när det kommer till val av momentomvandlare. Fortsättning följer..


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #293 skrivet: mars 27, 2021, 10:27:50 »
Efter en del korrespondens över nätet med en firma som heter Protorque. Har nu valet av momentomvandlare fallit på en modell som heter GEN X. En modell som det har haft stor framgång med just turbobilar. Det är en "Bolt-Together" converter som gör så att man kan på egen hand renovera och bygga om för om man väljer att ändra i drivlinan. Väldigt dyr :o, men förmodligen en av de viktigaste delarna på hela bilen.

Lite svettigt är det ju att göra en sån här investering utan att ha 100% garantier att det funkar som utlovat. Men Protorque har bra rykte och är en seriös aktör på marknaden så med det kan jag nog vara lugn.  Så nu väntar jag bara på att Hedenbasen ska tina fram så man få åka och testa. Och det är nog Hedenbasen som får bli min fristad denna sommar också. Det verkar inte bättre... >:(





streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #294 skrivet: maj 21, 2021, 16:49:27 »
Äntligen efter ett långt stopp i tullen så har momentomvandlaren nu kommit. Nu återstår bara att installera den och fara till Hedenbasen för en testkörning. Förväntningarna är skyhöga med tanke på vad denna modell av momentomvandlare har presterat i liknande motorkombinationer på andra sidan Atlanten och alla diskussioner om att detta är en "top of the line" converter. Ja, tiden får utvisa om den levererar..... ;) men det blir efter 30 maj då basen "öppnar" igen enligt anvisningarna.









streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 308
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #295 skrivet: juli 16, 2021, 21:58:54 »
Så blev det äntligen dags att testa nya konvertern på Hedenbasen. Asså, så himla kul. Kom just ihåg varför jag gillar dragracing så mycket!  ;D  Den nya konvertern kräver helt andra inställningar än den gamla. Nu handlar det om att förstå hur man nyttjar den på bästa sätt. Blir till att fortsätta med test n`tune, men det känns som att vi (jag och bilen) är på rätt spår i alla fall.... ;D

https://youtu.be/gBOpb6d-Gzw