Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet Idag kl. 10:26:30 »
Nu när de totalt tvär trasiga fjäderbenslagringarna är bytta så blev bilen väldigt mycket lättare att styra så det var läge att montera sport ratt. Fick göra en 30 mm förlängning av rattnavet jag köpt för att inte fastna med fingrarna i blinkersspaken eller mellan ben och ratt. Navet hade säkert fungerat bra med en konkav ratt men den jag hade liggandes var platt och det kändes onödigt att köpa en ratt till.

Glömde fota, bild kommer.

Gjorde även ett nytt fäste till luftmassemätaren och monterade ett öppet filter från hovleverantören Biltema. Funkar bättre än det super smutsiga filtret som satt i iallafall.

Nästa grej är antingen nya däck till fälgarna jag monterade för någon månad sedan, kör inte med dessa nu då däcken var fulla med torrsprickor och nu när det är semester så blir det lite längre turer, man vill ju inte bli stående på e4:an med punka.

Med den nyfunna väghållningen ökar kurvhastigheten, Det är sen gammalt. I och med det upptäcker man ganska snart att bromsarna kunde vara bättre, så forskar för närvarande i konvertering till större ventilerade skivor fram. Tacksam för tips.
Bak duger trummorna tills vidare.

Vad gör man sen? Turbo konvertering? Har en massa prylar liggandes så kanske.
2
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet Idag kl. 10:11:20 »
Bild Special!

Stötdämpare Sportdämpare till Vecktra A. Mina fjäderben hade orginal kolv och stång, ingen insats, så alldrig bytta? Fjäderskålarna var dock  bytta.

Sänkfjädrar till 360, Tror inte att mina fjädrar är orginal med tanke på längd och tråd diameter.

In handlat hos Mr.Tuning.
3
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet Idag kl. 10:02:29 »
Bild Special!

Topplagring.

Lagersätet i fjäderskålen ursvarvat för att rymma det större lagret

ursvarvad mutter till fjäderbenet för att passa Opel dämparna.

Modefierat Fjäderbenstorn,
4
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet Idag kl. 09:58:40 »
Bild special!

Stötdämpare Land Rover Defender och bussningar från Classic Swede.
5
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet juli 01, 2022, 00:09:10  »
Nu har jag monterat Land rover dämpare bak och nya bussningar till bladfjädrarna, blev tok bra.

Har börjat att byta stötdämpare och fjädrar fram också men har stött på patrull. Åt vilket håll ska lagret monteras? Jag har provat bägge hållen men tycker inte att det får rätt funktion hur jag än monterar det.

Fram köpte jag sportdämpare till Opel Vectra A, blev tvungen att svarva ur Muttern till fjäderbenet då denna inte gick över dämparen och den som följde med dämparen hade fel gänga, Sen passade det god enough. Köpte fjäderbens bussning och lager till Vectra också, Lagret passade på dämparen men bussningen fick jag ta upp hålet i då dämparens gängade del inte gick igenom, Strange. På 360n fick jag modifiera hålet i fjäderbenstornen för att bussningen skulle rymmas. Inte värre än att bocka upp kanterna med en stor pollygrip och sen borra nya hål för skruvarna. Och här fick jag ge mig för dagen då jag inte lyckas med lagret.

I min hjärna är det så att bussningen står still, därför ska allt under kunna rotera fritt med hjälp av lagret, men hur jag än monterar det så blir lagret stumt. Lagret ser för övrigt ut på samma vis som orginal 360 fast något större då vectran har grövre kolvstång, tankar om detta någon?

Bilder kommer senare när jag har fått ihop det :)
6
Gästbok / SV: Vakuumanslutning?
« Senaste inlägg av simlar skrivet juni 20, 2022, 17:36:56  »
Anslutningen du ringat in ska anslutas till magnetventilen du hittat.

Det är en ånglåsventil.


Slanganslutningen på luftburken är till pulsair-systemet.
Har du inget pulsair så pluggar du bara anslutningen, köp gärna en svart gummihatt eller silikonhatt så det ser snyggt ut :)
7
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Frasse78 skrivet juni 20, 2022, 15:30:45  »
Spännande :)

Såg du att classic swede har tagit fram bromsskiva adaptrar bak?

Jo jag läste något om det :)
8
Gästbok / SV: Vakuumanslutning?
« Senaste inlägg av kullke skrivet juni 20, 2022, 14:58:11  »
Minns inte exakt när jag inte haft någon original B19 på över 20år men vill minnas ventilen (solenoiden) är till flåtörhusventilation och ska antagligen vara stängd när bilen står så bensinen i förgasaren inte avdunstar om bilen står länge. Rätten mej någon om ja har fel.
9
Gästbok / Vakuumanslutning?
« Senaste inlägg av Torkel skrivet juni 18, 2022, 21:00:30  »
Hej,

Jag har blivit ägare till en 360 med b19 från 84. Någon tidigare ägare har varit i farten och kopplat bort vakuumslangar verkar det som och det jag undrar över är vad skall anslutningen på förgasaren, då den inte verkar vara någon vanlig vakuumanslutning i alla fall.

Sedan sitter det även en solenoid av något slag nedanför luftburken som jag inte heller kan hitta någon info på. Det ser ju ut som att den tejpade anslutningen från luftburken sitter nära till, men vars skall den kopplas in sen?

Det hade varit kul att veta vad dessa anslutningar är till för eller om man bara skall plugga igen de. Annars märks det ingenting på bilens gång, den går att köra hur fint som helst.

Mvh Torkel
10
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Senaste inlägg av Mefistofeles skrivet juni 18, 2022, 12:12:59  »
Spännande :)

Såg du att classic swede har tagit fram bromsskiva adaptrar bak?
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10