Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Säljes / Ny bensinvärmare Volvo Flygmotor till 343
« Senaste inlägg av Lundin B skrivet mars 24, 2017, 04:32:32  »
Helt ny oanvänd bensinvärmare på 3 Kw till Volvo 343 med monteringssats samt monterings och driftsinstruktioner, även garantisedel finns kvar, står att garantin gäller ett år efter montering, osäker på om det gäller fortfarande dock,, :)

Blåser varm luft och har även en tillsats för att värma vattnet.

Den går naturligtvis att montera i andra fordon också, båtar mm

Jobbar konstiga tider så maila gärna.

www.blocket.se/klippan/Ny_bensinvarmare___Volvo_Flygmotor__71894456.htm?ma=1
2
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet mars 23, 2017, 12:58:02  »
Nu har det mekats lite igen!
Först lagade jag rattlåset som varit trasigt sedan jag köpte bilen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9582.0

Nästa steg var att fixa läckaget i diffklumpen som jag haft sedan jag monterade den sist (jag råkade stöta till bakkanten på diffkåpan och sabba packningen när jag lyfte upp växllådan i bilen...). Dessutom ville jag demontera min Torséndiff för att inspektera den då det var lite metallspån i oljan när jag dränerade diffen.


Efter att ha plockat isär allt låg diffen till slut isärplockad på arbetsbänken. Brunnarna som diffdreven ligger i såg lite fula ut; de putsades till med smärgelduk innan återmontering. I övrigt såg jag inga konstigheter, så förhoppningsvis var det bara lite inkörningsspån. Framtiden får utvisa!

Nu är allt ihopmonterat igen med ny packning och olja påfyllt, än så länge är det tätt. Nya drivknutsdamasker blev det också när jag var där och skruvade, en av de gamla läckte och de övriga hade torrsprickor.
I tisdags tog jag dessutom en tur till gamla garaget och hämtade mina tre trasiga startmotorer. För er som inte kommer ihåg har jag haft en startmotor där kolen tagit slut, en startmotor som gått i slagsmål med mitt Renault-svänghjul och förlorat samt en startmotor som smält på Mantorp. Dessutom en startmotor från en 76-79 års 340 som sitter på bilen och inte riktigt orkar dra runt motorn om man inte ställer den i rätt läge innan... Sagt och gjort, tre dåliga startmotorer plockades ner i molekyler på arbetsbänken och de bästa delarna valdes ut. Numera har jag en jättetrasig startmotor och två som åtminstone fungerar utmärkt när man prövar dem på arbetsbänken... Återstårt att se hur de fungerar i bilen!
Efter startmotorbyte på dagordningen står nog längre pinnbultar till framhjulen samt montera mina nya motorfästesgummin, sedan börjar bilen bli redo att användas igen...
3
Teknik / SV: Rattlås?
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet mars 22, 2017, 21:15:09  »
4
Fakta/Guider / Reparera rattlås
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet mars 22, 2017, 21:13:45  »
Min 340 har haft trasigt rattlås sedan jag köpte den; för ett par veckor sedan gjorde jag ett ryck för att laga det.


Två varianter på demontering av skruvarna som håller rattlåset - borrat bort skallen på den ena och sågat ett spår i ändan på den andra och tagit en vanlig flatmejsel.


Den elektriska biten ser ut som på många VW och andra bilar och hålls fast av en liten stoppskruv, bara att skruva loss...


Sprinten som ska fjädra ut och låsa rattstången


Själva låskistan hålls fast av en liten sprint, jag filade ner lite försiktig på sidorna om den till dess jag kunde pilla ut sprinten med tång. Sedan är det bara att dra ut hela låskistan


Plasthatten på låskistan sitter med snäppfästen, pilla loss försiktigt!


Ingående delar i rattlåsmekanismen...


Själva låscylindern - dra ut den försiktigt ur kistan så att inte alla små bleck ramlar ur. Sätts de tillbaka fel passar inte nyckeln längre...


På min bil låg problemet här. Det övre vita plastblecket är fjäderbelastatat, det nedre sticker in i nyckelhålet och ska flyttas när man sticker in nyckeln och fjädra tillbaka när man dra ut den igen. Om den inte djädrar tillbaka kommer rattlåset inte kunna gå i vilket var problemet i mitt fall.


Rotorsaken i mitt fall var att anläggningsytorna mellan plastblecken blivit sliten (högra kanten på bilden) så att det blev en läpp istället för en rak kant. Det gjorde att det fjädrande blecket inte orkade trycka tillbaka det här blecket in i nyckelhålet utan allt fastnade.


Min lösning blev att tillverka ett nytt bleck (av aluminium då det var vad jag hade hemma); en stunds filande senare hade jag ett bleck med bra passform och betydligt slätare kanter som gled lätt...
Efter ihopmontering (samt naturligtvis smörjning) så fungerar det nu igen även om man ibland kan få vicka en liten smula för att den ska fjädra ut.
5
Säljes / SV: Blocket
« Senaste inlägg av ERMR skrivet mars 22, 2017, 18:00:53  »
Inte blocket men trevlig motor.

Vill vara tydlig med att jag inte känner säljaren eller känner till något om motorn mer än det som står i annonsen.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=94165&sid=fe5a8eb6b9127b05c95dc809dd0595b6

Användernamnet 300Destroyer kanske syftar på att han hade tanken på en Volvo 300 till motorn? Eller så tänkte han köra ifrån BMWs? Hur som så låter det som en trevlig motor att ha i en 300.
6
Säljes / SV: Skänkes reaktionsstag till bakaxel + krängningshämmare till golf
« Senaste inlägg av ERMR skrivet mars 22, 2017, 17:56:09  »
Och krängningshämmaren har också hittat ett nytt hem.

Så inget av detta finns kvar.
7
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« Senaste inlägg av kullke skrivet mars 21, 2017, 22:30:54  »
Hade tur fanns ett söndagsöppet varuhus nära mej som hade ett styrstag på lager, passande 300 med utvändig gänga så det var nog egentligen till 343 76->79, men gick att modifiera för att passa servostyrväxel 8) passar nog omodifierat också men då hade jag förlorat lite styrvinkel och så hade det inte gått att låsa med körnarslag.
Första bilden visar hur de är olika och andra bilden modifierat och monterat.
8
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« Senaste inlägg av kullke skrivet mars 21, 2017, 22:16:35  »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.

Tror inte det är så många här som minns vad du stoppar i för diff  ;D
Hoppas du får i den till slut!

Finns bilder på sid 7 o 8, det är en 1031diffklump, jag svarvade bort flänsen med fästhålen där kronhjulet varit fastbultat på den och svarvade bort centrum från den delen av 360 diffen som är kronhjul och borrade och gängade nya hål på det som finns kvar av 1031 diffen så det går att bulta fast.
Kommer antagligen bli en aussilocker i den.
9
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 21, 2017, 21:18:27  »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.

Tror inte det är så många här som minns vad du stoppar i för diff  ;D
Hoppas du får i den till slut!
10
Projekt / SV: 360 sedan -88
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 21, 2017, 21:10:48  »
Tänkte göra klart snowcapen i helgen men det blev inte som tänkt. Jag slipade den, på med plastprimer och sen på med mattsvart färg. Men då jag slarvade med underarbetet så syntes en gammal repa samt att det kom damm i färgen. Så ska inhandla filler och göra om jobbet i veckan. Bilder kommer självklart när den är klar.

Nördigt så det förslår med symetriskt monterade spolarmunstycken! Me like!
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10