Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 18, 2019, 19:42:35  »
Blev en runda i garaget idag :)

Förberädde spindlarna för att fixa coilovers på.










Sen körde ja dom i ett eletrolysbad

Najs

Rosten bara flagnar av :D

Liten runda med stålborste så såg dom "nya" ut :)

Nu är dom redo för coilovers :D

Rev även ner drivlinan på GLT och för skoj skull kollade ja lagerhållarna i momentröret.
Där satt den andra varianten av lagerhållare den tvådelade  ???


Har även beställt oljekylare till bilen :)
2
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 17, 2019, 21:20:57  »
De är väl PD dieselar i dom?
Är väl inte samma bultdelning till spängkåpan på växellådan på dom så min adapter passar inte. Till smt adapter som ja har nu passar dom tidiga TDI innan dom blev pumpe duse (PD) dieselar. Har för mig dom ändrade där iaf.

Sen blir de svårt och hitta sån motor till vettigt pris.
3
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av ERMR skrivet maj 17, 2019, 15:44:20  »
Får du tag i en Fabia RS maskin så är ju de på 130hk original och med chip så kan man få upp de i 160-170hk och runt 400-450nm. Den motorn finns även i Seat Ibiza runt 2006.

Annars så är det ju mer moderna tdi motorer som brukar ha skaplig effekt men de kostar ju där efter. Har på skoj letat efter en 2,0 tdi biturbo från Passat GTS på 240hk och de ligger runt 40-50k och då är de inte ens kompletta.
4
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 16, 2019, 19:00:11  »
Tror de blir tdi  med ombyggd pump eller land Rover pump (om man hittar en till vettigt pris :))
Bara de att man går och funderar lite nu innan man ska börja me bygget på vilka andra alternativ de finns  :P

Tdi med mekanisk pump slipper man hålla på med en massa el  ;D skaffar man sen sig en fin vnt turbo kan man skrämma upp de  rätt bra. tror k24 ja har på motor som sitter i bilen nu räcker till ca 140-150hk på en tdi maskin.
Men k24 är ju en gammal konstruktion så en vnt turbo hade vatt och föredra tidigare ladd och mer  ;) över 150hk / 300nm hade inte vatt fel  ::) :P
5
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet maj 16, 2019, 07:03:11  »
Dags för en liten uppdatering för alla er som undrar hur det gick på Gelleråsen...

Hur som helst; det började bra med att min hembyggda kopplingsvajer tappade en nippel när vi skulle rulla ut från parkeringen för att lasta bilen; bara in i garaget igen och tillverka en ny. Denna gång blev det hembyggda skruvade vajerlåsningar i båda ändarna istället, det har fungerat bra hittills. Sedan var det bara att lasta och gå och lägga sig (skönt att komma i säng vi 01:20 när väckerklockan är ställd 05:20...).

Väl framme på Gelleråsen lastades bilen av och gjordes i ordning för start; vi missade dock första körpasset då vi blev lite sena på morgonen... Vid 09:30 drog andra körpasset igång och jag rullade ut på banan, hela tiden med mantrat "Ta det lugnt, du har kalla slicks på" i huvudet... Det gick bra till första kurvan då det blev lite väl bakhalt när laddtrycket kom och jag hälsade på i gräset. ::) Sedan följde två körpass med en väl fungerande bil och fruktansvärt hala bakdäck - det blev ganska tydligt att mina begagnade 8,2" slicks som satt bak hade gjort sitt... Under lunchen hängde jag på en uppsättning smalare (170mm vill jag minnas) men betydligt färskare däck bak - redan på utvarvet hade de däcken bättre grepp än de breda slicksen hade efter två fulla körpass. Nu blev bilen helt plötsligt hanterbar och gick riktigt fint! Nytt personbästa med god marginal (1:27:04 mot tidigare ca. 1:34) och riktigt rolig körning! Dagens sista körpass blev nästan ett helt varv långt - under accelerationen ut på start/mål rakan slår motorn plötsligt upp i varvstoppet samtidigt som bilen låter konstigt och börjar tappa fart... Det krävdes ingen jätteansträngning för att inse att jag rasat något i drivlinan, en kvalificerad gissning var kardanen.

Därefter blev det bärgning tillbaka till lastbilen, lastning och hemresa via Peter. När bilen stod på lastbilen kunde man kolla undertill - bakre kardangummit var inte helt oväntat rensat. Planen nu är att se till att motor och växellåda linjerar ordentligt och sedan hänga på min reservkardan samtidigt som den rasade axeln får åka till lämplig kardanaxelverkstad för att agera mall till en ny axel. Förhoppningsvis håller drivlinan ihop sedan så att jag kan få lite mer körning!

Bilder kommer lite senare, under tiden kan säker Facebook-flinka människor (d.v.s. inte jag...) hitta några bilder från Gelleråsen där min bil fastnat...
6
Projekt / SV: Volvo 360 16v turbo sleeper? (Megaupdate med bilder på sista inlägget)
« Senaste inlägg av FREJ skrivet maj 15, 2019, 22:39:23  »
UPPDATERING!!  ;D
7
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av FREJ skrivet maj 15, 2019, 22:38:48  »
Jag röstar på 1,9TDI trots att jag gärna hade sett Volvomotor. Inskränkt som man är haha.

Annars hellre sugfemma från 850/V70 hellre än Opelmotor. Gött ljud då men kanske lite med 170hk eller svårt att trimma mera?

Själv kör jag på sugb230 och är långt ifrån taket men börjar bli riktigt rolig nu med uppåt 140-150hk!
8
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av ERMR skrivet maj 15, 2019, 22:28:47  »
Av de alternativen du listar så säger jag 1,9 tdi.

Ska du gå på vit Volvo så skit i T4 motorerna och bygg på en 2,0t. Har för mig att T4 har annat borr och/eller slag medan 2,0t har samma som femmorna.

Ett annat kul alternativ kan ju också vara Saab motor med Opel låda. (Om man får säga det på ett Volvo forum)
9
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av simlar skrivet maj 15, 2019, 22:10:44  »
Jo har sin charm med mekaniska dieselpumpar :P
10
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 15, 2019, 22:04:25  »
Kanske funkar. Men gillar de mekaniska och så lite el me äldre dieslar  :)
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10