Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Säljes / M-Stakar
« Senaste inlägg av Jyllskar skrivet Idag kl. 12:11:19 »
Är det någon fanatiker som behöver lite bättre stakar men som fortfarande inte vill kosta på h-profil så har jag en uppsättning M-stakar/turbostakar ligger.
Pris ingen aning, säg du vad dom är värd så kommer vi nog överens  ;)

Smsa eller svara här 👍 0704759734
2
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet november 19, 2019, 18:21:38  »
Insikten om att inställningen på chassit inte är optimalt har lett till att jag har funderat vidare på alternativa lösningar och att försöka att belysa problemet i ett annat ljus. Valde att beräkna om chassi inställningarna utifrån en annan modell som pratar om "percentage of rise" (PR) där man utgår från en linje genom tyngdpunkten som man benämner som 100% (punkten som man förhåller sig till). Halva avståndet vertikalt från marken till tyngdpunkten blir då 50%. Och i dragracing sammanhang pratar man om att om man kör med transbreak eller manuell låda så bör man klara sig med mindre än 50% PR och har man automatlåda utan transbreak så bör man ha över 50%.

Och då helt plötsligt så borde chassiinställningarna funkar: Men det gör ju inte de enligt filmerna från Åmsele. Då började jag att fundera på om jag ligger rätt när det gäller stötdämparfjädrarnas hårdhet. Och inser när jag tittar in på det och läser om olika teorier på nätet att jag har nog tänkt fel när jag bytte fjädrar fram. Jag ska förmodligen byta till något längre dämpare med lägre hårdhet. När jag läser teorierna så låter det rätt.

Hård fjäder trycks än en mjuk fjäder vid samma givna vikt. (Fjäder med 250 kg/cm trycks ihop 2 cm av en vikt på 500 kg och en fjäder med 125 kg/cm trycks ihop 4 cm av en vikt på 500 kg) Den mjukare fjädern gynnar bilen på två sätt. Fronten kommer att röra sig snabbare och högre eftersom mindre kraft krävs för att förlänga fjädern. Och det leder till att mer vikt överförs till bakaxeln vilket ytterligare hjälper fästet.

Blir till att beställa något längre och mjukare framfjädrar.... ;D

Men då har jag också läst att det finns en del teorier om att höja hårdheten på bakfjädrarna något på bilar som kör dragracing.... återkommer i frågan.




/M
3
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet november 17, 2019, 17:41:12  »
Då har man pillat rost  :-\
Hittade ett hål på höger sida och tog bort skärmen och fick laga både hålet och skärmkanten.
Mycket måla och rostskydda :) Blev inte mycket bilder.
Lite mindre rost nu iaf.

Sen när högersida va klar tänkte ja plockar bort vänster med och rostskyddar men där hittade ja ett hål me  ::) men kanterna såg mycket finare ut :)

Så de blir att laga lite mer rost.. yippi.
4
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet november 17, 2019, 16:44:33  »
Idag tog jag tag i något som jag har funderat på sen jag var i Åmsele. Med tanke på hur bilen betedde sig så har jag börjat att tvivla på att mina beräkningar om hur mycket anti-squat (hur mycket  kraft som ska utövas på däcken mot underlaget vid startögonblicket) bilen har. Enligt mina beräkningar så ska de ligga runt 140%, men det stämmer inte överens med hur den betedde sig. Så det blev helt enkelt att se till så att alla värden var rätt och göra om beräkningarna.

Började med att verkligen ta reda på vart tyngdpunkten är i bilen. Och för att veta det var jag tvungen att kunna mäta vikten på bilen. Blev till att tillverka hävarmar med 3:1 utväxling så att jag kunde använda vanliga badrumsvågar. Bara att läsa av och multiplicera med tre så får man fram rätt värde. Använde mig själv som kalibrering.  ;D

Hade ju vägt bilen tidigare på bilprovningen så jag hade ett referensvärde. Det stämde väldigt bra. Bilprovningen = 1040 kg VS. garagevägning= 1029 kg. Till min hjälp så använde jag tre olika online kalkylatorer för att beräkna tyngdpunkt, Normallinjen (anti-squat) och lyftpunkten (instantcenter). Och de nya beräkningarna bekräftade min misstanke.Tyngdpunkten låg mycket högre (30 cm högre) än vad jag tidigare gissat (samma höjd som kamaxeln, brukar man utgå ifrån). Bilen har 96% anti-squat, alltså inställningen ger inget extra kraft att åt att trycka ner däcken. Och det förklarar det dåliga fästet.

Och hur går man vidare nu då. Är redan på det högsta justeringshålet. Men ett sätt är att bygga till några hål högre upp i bilen så att lyftpunkten hamnar ovanför normallinjen och att bilen får mer anti-squat. Men vem vet denna inställning kanske passar klistrad bara perfekt så jag får nog vänta med att bygga om för mycket.

https://www.omnicalculator.com/physics/car-mass-center

https://www.mathportal.org/calculators/analytic-geometry/two-point-form-calculator.php

https://www.desmos.com/calculator


















/M
5
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« Senaste inlägg av Isåkarn skrivet november 13, 2019, 15:14:19  »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o

Ja det blev det. 2018 körde vi faktiskt en hel del. Har fått en del strul med bromsarna men annars så rullade allt på fint.

Så ja, bilen finns kvar och det börjar väl bli dags att väcka den ur sin sommardvala. Blir imponerad varje gång att den startar så fint, bara man har laddat batteriet som för övrigt är typ 20år gammalt. Bästa bilen jag har haft!

Dock så är man långt ifrån snabb längre utan nu tillhör man relikerna som syns ute på isen. Men man verkar aldrig bli för gammal för att sladda ;D
6
Säljes / Fräscha Volvo 440 fälgar Matt Svart
« Senaste inlägg av qaeda al herrarié skrivet november 12, 2019, 22:18:28  »
En fin uppsättning fälgar för sommaren, kanske för projektbilen eller dylikt.
*Ny lackerade * utfört av en virtuos självlärd fackman (aka mig)
*Fina Continental sommardäck med ca 6-5 mm kvar, rullat ungefärligen en säsong.
*Däcken blev nyligen monterade och balanserade i september på däckfirma.

Pris:Ge ett Bud

Kan skickas, helst via bussgods eller liknande tjänster. Finns i Norrbotten Piteå.
Fler bilder skickas till den som är intresserad Maila mig på: zerhamshahd@hotmail.com
7
Teknik / Volvo 360 Hastighetsmätare problem
« Senaste inlägg av JoannAmilm skrivet november 12, 2019, 17:52:17  »
Ser ut som volvo spakställ, har ev ett par liggandeom jag inte slängt dom, isf kan jag kolla på dom å se hur det ska funka

Funkar spärrknappen för dom andra lägena?
8
Säljes / Säljes Volvo 343, 82-års modell
« Senaste inlägg av Eva Näslund skrivet november 10, 2019, 18:28:16  »
Gått drygt 15500 mil. Två ägare. Jag köpte den 2008.
Servad varje sommar. Bytte kamrem 29 maj i år.
Besiktigad utan anmärkning i juni månad 2019. Ingen rost inunder, bara i lacken, samt stenskott på vindrutan.
Bra sommardäck (enligt verkstan som skiftade däck i oktober) finns. Bra dubb på däcken, men de börjar bli gamla.
Skattebefriad, besiktigas vartannat år.
9
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet november 09, 2019, 18:38:21  »
Mycket kul att fixa med innan nästa säsong ser jag!  8)

Jo, när det är på denna nivå så är det bara roligt.  ;D  Rena avkopplingen att gå till garaget.

Grenröret är klart och har nu T4 fläns. Även uttag för avgastemp och avgasmottryck på plats










/M
10
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av FREJ skrivet november 09, 2019, 16:22:18  »
Mycket kul att fixa med innan nästa säsong ser jag!  8)
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10