Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Senaste inlägg av simlar skrivet september 20, 2020, 21:42:56  »
Till sist så knåpade jag ihop en liten bit av avgassystemet. Använde mig av ett 3" multirör från biltema där jag använde främre halvan av röret för att gå över växellådsbalken men sen gå ner under stödlagerhållaren.
Detta för att få avgassystemet så långt ifrån marken som möjligt.

Väldigt provisoriskt i framkant så det är eventuellt ett litet avgasläckage mellan 3" röret och Mercedes original 2" främre rör ::)


Tyvärr hade Biltema slut på kortaste 3" ovala ljuddämparen så bakre halvan av avgassystemet får tyvärr vänta ett tag.


Det var allt för denna helg.
Nästa helg blir det att byta termostat, fylla olja i växellådan och sen fortsätta med elsystemet :)
2
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Senaste inlägg av simlar skrivet september 20, 2020, 21:36:56  »
Drog sen 2st kablar till N75-ventilen och monterade en Volvo 940 jordplint på rattstången så har jag mer än tillräckligt med jordpunkter bakom mätarhuset ;)


Under tiden jag meckade i bilen så knåpade brorsan ihop mätarhuset :D
Jag hade måttat lite galet så vi fick kapa ner mätarhuset på höjden lite, förhoppningsvis kommer det ändå gå att få plats med 2st 52mm mätare på vardera sida av 85mm mätarna.
3
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/9-20
« Senaste inlägg av simlar skrivet september 20, 2020, 21:32:08  »
Update!

I helgen blev det inte jättemycket gjort, men lite grann hanns med iaf :)


Började med att bygga ihop ett T-kors för vakuumet och monterade en N75-ventil (VW TDI laddtrycksstyrningsventil) på fläktpaketet.
Drog sen lite slangar till N75-ventilen.
En slang mellan pump och ventil och en slang mellan vakuum T-torset och ventilen.

Eftersom jag vill koppla vakuum till insprutningspumpen när tändningen slås av kopplar jag N75-ventilen "baklänges".

N75-ventilen har 3st anslutningar.
Översta är ATM = atmosfär.
Mitten är VAC out = vakuumutgång
Längst ner är VAC in = vakuumingång.

Original så när ventilen är avstängd är "VAC out" ansluten till "ATM" och när ventilen är påslagen är "VAC in" kopplad till  "VAC out".
Jag har nu istället låtit "VAC in" vara öppen till motorrummet och "ATM" är kopplad till T-korset.
Detta gör då att när ventilen är avstängd kopplas utgången till vakuum så som jag vill :)

Förhoppningsvis stannar motorn tillräckligt snabbt så det inte blir att den står och hostar när man stänger av tändningen, annars får det bli att montera en vakuumbehållare vid bromsservot så man säkertställer att det finns tillräckligt med vakuum för att motorn ska stängas av.
4
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet september 20, 2020, 19:20:08  »
Liten update.

Luftat lite bromsar för att få bilen körbar när den behövs flyttas från jobbet till nya huset :) får tillträde den 30/9.

Behöver ju lufta huvudbromscylindern och bocka till rören för att passa 740 huvudcylindern.
Luftnings setupen  ;D


Va bara liten denna gången. Men blir nog lite filmer sen när bilen rullar till sitt nya hem ;D
5
TIPS / Servicedatabok Volvo 340,360 1976-1986
« Senaste inlägg av Omlott skrivet september 20, 2020, 16:57:11  »
"Denna bok är i första hand avsedd för mekaniker och kundmottagare. Den är gjord i litet format för att kunna förvaras i bröstfickan på overallen eller kavajen. Boken innehåller dels allmänna uppgifter, dels de viktigaste av de data som mekanikern och kundmottagaren behöver i sitt arbete."



http://puu.sh/GuCto/7e641e60a9.pdf
6
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« Senaste inlägg av kullke skrivet september 19, 2020, 20:20:39  »
Intresserad
7
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« Senaste inlägg av Palp skrivet september 16, 2020, 22:09:23  »
Lite intresse i alla fall! Upp med lite bilder nu!
8
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet september 16, 2020, 15:00:35  »
Jo, du har helt rätt. Det är helt avgörande att placeringen blir rätt för att WG´n ska arbeta optimalt. Och jag trodde att den position som jag haft (de två hålen på grenröret och de ska läggas igen) skulle vara nog. Men som du säger så vill ju avgaserna ogärna ändra riktning och i detta läge så har jag nog för stort avgashus för att det ska blir nog med mottryck för att avgaserna ska vilja gå ut genom wg´n så som den har varit placerat.

Just nu så funderar jag på att flytta wg´n till avgashuset och testa så. Jag har en stor wg (46mm) så det borde funka med en. Vet att flera har gjort på det viset och fått det att funka fint. Det är en lösning att fundera på när man har lite trångt i motorutrymmet. Jag vill inte byta till ett mindre avgashus för den laddar redan tidigt som det är och ett mindre hus skulle nog bara begränsa effektuttaget.

Ska fundera ett tag till så får vi se, men så här kan en lösning se ut.





/M
9
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av simlar skrivet september 14, 2020, 19:28:20  »
Jo mycket mer vibrationer från en diesel än en bensinare så man vill gärna ha lite mjukare kuddar för att slippa få vibrationsskador :P
10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet september 14, 2020, 19:25:00  »
Fint de :)

Ja dieselare går ju rätt hårt på tomgång me :D
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10