Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Motor / SV: B19e-b14
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet februari 22, 2021, 19:09:42  »
Osäker på hur det ser ut med skruvhål för allt i baksidan, men det går att få ihop 360 drivlinan med bakre växellådsbalk till B14 utan bekymmer, så det löser sig.
2
Motor / SV: B19e-b14
« Senaste inlägg av Mefistofeles skrivet februari 22, 2021, 09:44:36  »
Då är det bara att flytta över rubbet. Framvagn, bakaxel och drivlina.

På b14-ramen saknad skruvhålen för motorfästen, tror det är det enda modifieringen du behöver göra annars är det bolt-on.
3
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av oFriman skrivet februari 21, 2021, 18:31:42  »
Sedan skulle jag testa slänga på en lykta, men det gick ju inte...vem skulle ha trott. ;D
Framlyktorna tar i silikonböjjarna till intercoolern, och de är så korta dom de kan vara. Såå det blev att ta fram ett par överloppslyktor och börja kapa. Ett problem dock är att jag endast har en uppsättning reflektorer som är i bra skick. Och de sitter i ett par renoverade lyktor som någon idiot (jag) limmat ihop, ihopp om att slippa fukt på insidan av lyktorna. Så de skulle jag inte riktigt ha lust att slakta. Men men, får väl försöka leta fram ett par i bra skick bara, vågar inte chansa på att köra med de målade reflektorer som satt i bilen tidigare, har svårt att tro att besiktningen inte skulle bry sig.
4
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av oFriman skrivet februari 21, 2021, 18:22:48  »
Blev lite mer pyssel med bilen idag.

Fick nog tänka om med luftburken, fanns inte en chans att den skulle rymmas på orginalplatsen längre. Så får bli sportluftfilter bara, måste bara knåpa ihop något litet fäste mellan lmm och luftburksgummina.

Sedan märkte jag också att jag missat ta motorfäste i beaktande då jag gjorde oljereturen. Slangen måste göre en liten böjj för att komma runt motorfästet, men det räckte till för att göra den för kort. ::) Men lat som man är så orkade jag inte göra en ny slang, utan använde mig av en överloppsdel från oljefiltersandwichen som råkade ha rätt gänga. Så nu går returen precis runt motorfästet.
5
Motor / B19e-b14
« Senaste inlägg av Davvesto skrivet februari 21, 2021, 12:01:16  »
Du vill alltså byta motor från b14 till b19?

Du behöver isf en hel drivlina från en volvo med b19/b200. Oljetråget,oljestickan ,motorfästen grenrör och motorbalk fram behövs också vid bytet.

Det är nästan enklare att köpa den 300 med den motor du önskar.  :(
Jag har faktiskt en hel 360 med allt stående (tyvärr är karossen bortom all räddning). Anledningen till att jag inte vill köpa en till är då det är farfars gamm bil så lite separationsångest har man väl över den bilen. 😁


Skickat från min iPhone med Tapatalk
6
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av oFriman skrivet februari 20, 2021, 19:16:59  »
Ser bra ut!!  ;)

Tackar tackar

Stora framsteg i garaget idag, bestämde mig för att det var dags att lyfta i maskinen nu.

Dagen började med lite kopplingsstrul då Haynesmanualen måste ha fel moment för tryckplattsbultarna. 53nm påstod den att se skulle vara, och det kändes mycket skakigt att dra de så hårt, två bultar gick, den tredje sträckte sig men hann som tur inte gå av. Gjorde en snabb googling och kom fram till att 35nm borde vara helt tillräckligt, så böt ut bultarna och drog åt dem allt jag orkade med en liten länknyckel istället. ;D

Ilyften av motorn gick i övrigt smärtfritt, vi var två personer som lyfte i den så det underlättade en del.

Sedan kunde jag inte hålla mig från att hänga dit turbo och intercooler för att få uppmätt intercoolerrören. Kommer nog bli bra bara det är färdigt, tänkte måla rören svarta antagligen.

Tyvärr tog jag inte så mycket bilder under processen, men något iallafall. :)
7
Motor / SV: B19e-b14
« Senaste inlägg av Mefistofeles skrivet februari 19, 2021, 09:14:40  »
Du vill alltså byta motor från b14 till b19?

Du behöver isf en hel drivlina från en volvo med b19/b200. Oljetråget,oljestickan ,motorfästen grenrör och motorbalk fram behövs också vid bytet.

Det är nästan enklare att köpa den 300 med den motor du önskar.  :(


8
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet februari 17, 2021, 19:38:22  »
Blev inspirerad av andras energi här på forumet så jag tog och gjorde klart mätaren till automatlådan. Lite struligt att få till programmeringen för tempgivaren men efter lite sökande på internet så hittade jag informationen som behövdes för att tempgivare skulle funka. Arduino kan bara mäta volt på sina analoga ingångar och tempgivaren ger inge volt utan ändrar motstånd beroendet på temperatur, plus att den gör det inte linjärt så det behövdes en formel för att få till det plus en voltdivider. Man lär sig något varje dag.. ;D

När energin ändå var på topp så passade jag på att byta MAP givaren som mäter laddtrycket till en som klarar upp till 3 bars laddtryck. Det var ingen direkt passning så den fick en egen liten låda.








9
Motor / B19e-b14
« Senaste inlägg av Davvesto skrivet februari 15, 2021, 18:47:29  »
Så jag har alltså en B19E samt en 340 som har haft en trasig B14 i sig.
Är helt grön i det här med motorbyten och har väl tummen så nära mitten av handen det går utan att vara helt handikappad.
Har som stannat av projektet i brist på inspiration.
Skulle vilja kika om det finns någon som gjort det jag gjort och vet vad jag behöver göra för att fortsätta. Är kluven i att konvertera det hela till förgasare om insprutet är för komplicerat.
All hjälp och tips uppskattas 😊.
Mvh David
10
Projekt / SV: Volvo 360 bmw v8 turbo
« Senaste inlägg av oFriman skrivet februari 15, 2021, 18:26:39  »
Jäklar vilket bygge, och vilket jobb du gör ;D Hade du tänkt bygga bur i den?
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10