Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av Edvin skrivet Idag kl. 09:14:57 »
Okej  ;D ska både extra spridare som kallstart va konstant öppna vid ladd? Känns ju lättasts att bygga :) isf om extraspridaren ska va konstant öppen kanske man ej behöver ha en som flödar överdrivet, eventuellt bara en till org spridare? :)
2
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av simlar skrivet Idag kl. 08:57:19 »
Kallstartsspridaren med tryckvakt kan funka, vet ej hur många cc/min den flödar men inte omöjligt att den räcker för 0,3-0,5bar då orginsprutet fetar på ända ner till lambda 0,7 vid full gas (åtminstone i min GLT då den hade orgsprut).
Gissar att det räcker till ca 130hk med org bränsle och kallstartsspridaren som tillskott vid ladd vilket du bör nå vid  lite över 0,3bar ladd (940LTT med 13C laddar 0,3bar för 136hk).

Jo extraspridare monteras vanligtvis på tryckröret just innan insuget, bästa vore en extra spridarrad på insuget men onödigt avancerat för ett snikbygge :P
3
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av Edvin skrivet Idag kl. 07:16:16 »
Hmm ja de du säger låter ju logiskt. Ska ju ladda ganska fegt egentligen, så en progressiv kanske kan räcka. Va tror du om din idé med en tryckvakt men att man kopplar den till kallstartsventilen? Blir de för fett på 0,3-0,7 i ladd? Kör nog en 13c :)

Kan man sätta spridaren på tryckröret precis innan insuget eller blir de för långt bort?

Hur gör jag för att att den ska få samma signal som övriga spridare? Koppla spridarens pluss till ett relä som styrs av tryckvakten till en extra spridare/ kallstartsventilen? :)
4
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 18, 2019, 23:25:13  »
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.
Stämmer.

Det känns som att tillskottssprut är det bästa.
Men om man ändå kommer växa ur det kan ett helt nytt sprut vara att föredra.

Men som första tillskott borde en tillsatsspridare som startas via en laddtrycksvakt och sen får samma signal som övriga spridare fungera!?
5
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av simlar skrivet mars 18, 2019, 16:52:33  »
Jo mellan luftfiltret och turbons inlopp :)

Progressiv btr kan fungera. I teorin ska det fungera till en viss gräns men jag har själv aldrig provat, luftlödet ökar inte linjärt med laddtrycket och bränslemängden ökar inte linjärt med bränsletrycket vilket gör det svårt att få korrekt bränsleblandning enbart med en progressiv btr. Inte bra heller att öka bränslemängden med högre tryck då pumpen får jobba hårdare och får kortare livslängd.

Man vill inte heller stänga av returen, detta resulterar i att bränslepumpen får arbeta extremt hårt vilket medför kraftigt kortad livslängd och väldigt högt bränsletryck som kan spränga bränsleledningar/slangar med mest troligt brand som följd :-X

Det går tyvärr inte att byta till större spridare utan att mappa om insprutningen, åtminstone inte om man vill ha vettig bränsleblandning då motorn går utan laddtryck.
Originalinsprutningen på 300-serien är ej mappbar vad jag vet.
6
Trimning / SV: Ännu en turbo tråd :)
« Senaste inlägg av Edvin skrivet mars 18, 2019, 11:26:17  »
Tack för svar!

Med suger genom menar du att man har den på samma position som en 940 turbo har lmm?:)

Blir nog att plugga dumpen tror jag, får se när bygget väl händer :)

Hade de funkat att ha en progressiv btr eller en ventil som stänger på returen med hjälp av laddtrycket? Och kanske i kombination med större spridare å bättre pump ifall de krävs? Ingen koll alls på sprut  :)
7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av simlar skrivet mars 18, 2019, 05:34:15  »
Tackar!
Jodå recension av framvagnsbygget kommer, jag längtar efter att få provköra bilen :)
8
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 17, 2019, 23:34:12  »
wooow va kul se detta frej  ännu en bil i volvo 300 träsket underbart att läsa.detta följer vi med spänning  härligt att hitta in hit igen   Hasse.... :D

Härligt Hasse att du tittar in!
Hur går det själv? Har du nån gammal 360 att trimma på?
9
Projekt / SV: 343 stuk
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 17, 2019, 23:26:27  »
Riktigt snygga fälgar det där! Bilen blev jättefin!
10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av FREJ skrivet mars 17, 2019, 23:24:03  »
Bra jobbat! Blir kul att höra intryck efter provkörning senare i vår!
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10