Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Gästbok / SV: Köpa en 363-365 frågor man har problem med ;I
« Senaste inlägg av Turbo50 skrivet Idag kl. 12:20:33 »
1l milen? Bilen är ju lättare och airodynaisk nog för att klå volvo PV - volvo 850 i bränsle väll?? Iallafall om man ligget och kör 70 - 90km/h?  Eller varför påstår fålk att volvo 300 är bränsletörstig? I 120km kan jag förstå men fålk pratar att den kan dra runt 0.7l milen ju med manuel vxl låda :c.

Jag kör mycket caddy mk2 (wv polo) vilket är en trång bil med. I. Växeln 1 2 och baken så måste man flytta benet för spaken är ivägen. Så om bara my fat belly fits tro jag nog att det går bra då :) och veven för vindrutan inte är ivägen. (varför jag har elhiss i caddyn)

Och jag förstod att sättet därbak är bara att glömma. Men vore bra att ha i nödfall. Man kan inte sitta bakom mig i 850 heller. Eller ja om du har benen kvar iallafal.





2
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 20, 2018, 19:13:27  »
Mini update.

Har inte gjort så mycket me bilen denna helgen hade annat och göra.
Målade motorfästena. Så dom är redo att åka i bilen igen :)


Satte dit kylaren igen så man kan fixa med kylsarslangarna.
Skulle fixa slangen mellan vakuumpumpen och bromsservon men så klart gick anslutningen sönder på vakuumpumpen  >:(

Blev att beställa ett nytt lock till den då  ::)

Blir väl massa små pill näsa helg. Har slangar och sladdar och fixa me :)
Måste ta tag och fixa kopplingen me. se om man hinner provtrycka tryckplattan så man vet hur mycket man ska shimsa.
Sen får man fixa me uttrampningslagret.

Ja som sagt är de lite kvar men ska väl bli klar snart om man får va i garaget för frugan  :P ::) ;D
3
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet maj 19, 2018, 19:19:43  »
Dags för en Gelleråsen rapport igen, uj vad tiden går fort!


Årets Gelleråsen ekipage - 240an behövde inte slita lika hårt för att dra Baby-Viffern som 340an...


En granne hängde med och luftade sin A2 - 75hk ock 900kg går måhända inte så fort, men kul hade han!


Jesper hade köpt en lagom sliten 318ti att leka med - den gick klanderfritt fram till sista två körpassen då bromsbeläggen sa upp sig (de var nya för dagen!)


Slutligen en bild på mig på VFRen - den hade behövt lite hårdare bromsbelägg, men annars uppförde den sign strålande hela dagen... Nästa år ska det bli 340 igen dock, ju äldre jag blir desto mer påtaglig känns vältrisken när man saknar två hjul...

Förhoppningsvis dyker det upp lite fler bilder framöver; jag hade en kollega med mig som bara fotade hela dagen och lyckades få ihop 1800 bilder innan minneskortet tog slut... Det borde finnas några fina bilder bland dem när han väl gått igenom dem!
4
Gästbok / SV: Köpa en 363-365 frågor man har problem med ;I
« Senaste inlägg av simlar skrivet maj 17, 2018, 18:46:00  »
Trång i kupén är dom, är själv 185cm lång och över 100kg och original måste stolen sättas längst bak och ändå tar huvudet nästan i taket och knäna nästan i ratten.
Bästa modifikationen jag gjort på min GLT är att bygga om till BMW E46-framstolar så lågt monterat som möjligt med korrekt sitsvinkel.

Baksätet är bara att glömma att kunna ha folk i, åtminstone bakom förarstolen :P

Baksätet går att fälla med stolen längst bak och går att fälla så gott som helt platt. Behöver man ca 10cm extra längd så går sitsen att lyfta bort på några sekunder.
Hur långt bagaget är med fällt baksäte har jag dock inte koll på men runt 150cm skulle jag gissa på. Själva bagaget är 94cm långt där det är som längst.
Tänk dock på att bakrutan lutar så längden på lastutrymmet minskar ju högre man lastar.

Elhissar och servo fanns som tillval men extremt ovanligt.
Centrallås är lite vanligare däremot, främst i GLT.
ABS fanns aldrig vad jag vet.

Förgasarmodellerna har manuell choke. Insprutningsmodellerna är som en modern bil, bara hoppa i och vrida på nyckeln.

95 oktan funkar i samtliga 300or.

Har du 110hk som krav så är det 360 GL med B200F eller 360GLT med B200E du ska ha. Eller om du hittar en äldre GLT med B19E.
B200F har 110hk
B200E har 112hk
B19E har 115hk

Bränslesnåla skulle jag inte kunna kalla någon rödblocks 300a, räkna med 1L/mil blandad körning som alla andra Volvos oavsett motoralternativ.

Hoppas detta gav svar på dina funderingar :)

Edit: Bifogar även en bild på när jag lastade min 360 smockfull.
5
Gästbok / Köpa en 363-365 frågor man har problem med ;I
« Senaste inlägg av Turbo50 skrivet maj 16, 2018, 21:42:13  »
Hej!   

Rant Story Begin:

Min farbror hade en 850 -97 som vi fick familjepris för som min första bil. Nu är det så att jag är bilkunnig och borde ha förstått bättre. Men när jag listade ut att bilen var framhjulsdriven så var det troligen den största kortslutningen i hjärnan jag någonsin har haft :'( Jag hade kört bilen i 2-3 månader och trott det vara bakhjulsdriven. DET ÄR EN SATANS VOLVO JU! Jag var säker på att V70 var volvos första framhjulsdrivna saab kärra utan att inse vad 850 var för något.

Att motorn var tvärställd var inget jag tänkte på då pappas Audi 100 var framhjulsdriven med en rakställd 5cylindrig motor. Samt så är AWD bilar oftast också tvärställd och på TopGear visade de en röd 850 som var AWD. Så jag skyller på det jag.

Det är ett par år sedan nu och jag kan mycket mera om bilar nu  :P

Rant Story End:

Iallafall. Jag kan inte se mig själv leva med 850 längre då jag hellre kör min/vår Caddy Turbo Disel istället för en törstig 850 som aldrig är mer än 2 personer i. 850 bara står och jag är något less på att familjen påstår att 850 är min. Kan inte stå ut med det!

Jag känner mig lurad och vill leva volvo bakhjulsdriv livet nu när man kan och vill. Så tråkigt att höra Caddy turbon trycka hårt men inte mycket mera händer med en framhjulsdriven bil. Volvo 360 låter så mycket mer lockande bil än någon annan volvo. -Rosten då.




Största problemet jag ser med att köpa en sådan här bil är om jag ens ryms i förarstolen? Fet och 180cm lång. I 850 behöver jag en liten förläggnings bit för att ha bältet på. (ett normalt problem med just 850 för feta djävlar som mig själv och amerikanerna)

I Caddyn vår och det flesta bilar på gatan går bra för mig att köra. Men 300 serien en en liten bil ju. Någon som kan ge en tips på hur vidare det är i 300 serien för fettos som mig? Normalt stor förarposition eller är den trång? Går det att fälla baksättet och fortfarande ha förarsättet hela vägen bak? 

Om någon har ett mått på hur långt det är mellan fram sätena och bakluckan vore också nice! Behöver bara veta om det är 170cm eller 190cm typ. Volvo 360 som mini skåpbil alltså :P Ser ut som på bild att baksätena blir ganska plant med resten av golvet där bak. Eller blir det inte 100% plant? Svårt att se på bildet. Och svårt att hitta en 300 att titta på i person.



Mycket går att läsa om dessa 300 serie bilar här på 300power. Vad man ska titta på när man köper m,m. Men vissa saker kan jag inte få reda på tyvärr.   
Som typ är det manuell choke på dessa bilar? Vilken typ av bensin ska man köra med? Vilken årgång ska man köpa? Finns det elhiss, ABS m,m?

Jag tänker mig en 363-365. Om man kan få motor att ge ~110 hästar är jag nöjd!

Och då får jag det till att man ska köpa en 360 GLT. Eller går det bra med nästan vilken som helst 2 liter Volvo 300?
Vilken motor ska man sikta på i mitt fall? Vill ju ha hästar och ekonomi.  GLT verkar vara B200E motorer enbart.

1987: introduction of B200F with cathalyst converter. Ska man akta sig för B200F om man är rädd om pengarna som man trycker ner i bensintanken?
 
Jag hoppas att jag inte frågar för mycket på en och samma gång. Men 340-360 Volvo låter som bilen gjort bara för mig alltså! Hoppas ni som vet kan guide mig!

Tack i förhand  ;D
6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Senaste inlägg av simlar skrivet maj 13, 2018, 22:19:42  »
Kom även på att brorsan putsade upp oljelocket på 740-ventilkåpan i Fredags under tiden jag plockade fram min cross och trimmade upp hans moppe för lite skogskörning :P
7
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Senaste inlägg av simlar skrivet maj 13, 2018, 22:17:05  »
.
8
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 13/5-18
« Senaste inlägg av simlar skrivet maj 13, 2018, 22:15:57  »
Update nu när helgen är slut då :)

Haft långhelg och fick mina delar till att renovera B230in i Onsdags så Torsdag och Fredag fixade jag med motorn i lugnt tempo.

På Torsdagen rev jag isär allt från motorn. Det första jag tänkte göra var att borra ett hål för oljereturröret, men behövde en 16mm borr vilket jag inte hade :( Hade dock 2st 20mm stegborrar så en av dom kapade jag bort dom två stegen ovanför 16mm så hade jag helt plötsligt en lämplig borr ;)
Borrade sen hål för oljeretur. Kapade bort flänsen på ett turbooljereturrör och knackade ner röret i motorblocket, röret sitter fast men bara knappt så tänker löda fast det för att vara säker på att röret sitter där och håller tätt.

Sen rengjorde jag allt spån från borrningen och sen honade jag cylindrarna med biltema honingsverktyg på borrmaskin.

Efter det rengjorde jag blocket ännu en gång och kletade sedan på Permatex assembly lube på vevens lagerbanor och återmonterade. Lagerna till veven är i gott skick förutom en liten skåra i ett lager men det får duga för att hålla nere kostnaden.
Drog åt ramlageröverfallen med 20Nm och 90grader enligt haynes-boken.

Tog sen loss alla kolvringar från alla kolvarna och rengjorde kolvarna i lacknafta. Blev tillräckligt rena men fick peta ut koks ur oljehålen i kolvarna då flera av dom var igensatta.
Efter detta så satte jag i nedre kolvringen i en av kolvarna för att få dom nya kolvringarna rakt i cylindrarna för mätning och justering av kolvringsgapet.
Justerade alla övre ringar till 0.6mm kolvringsgap efter att ha läst på sävarturbo att det är lämpligt gap för 400hk b230 så vet jag att det räcker för mitt effektmål med denna motor.
Alla nedre ringar var redan på 0,65mm gap så dessa behövde ej justeras.

Smackade sen på alla kolvringar på kolvarna och satte kolvringarna så inga kolvringsgap är på samma ställe och monterade kolvar med stakar och nya vevlager.

När nu det stora var avklarat så bytte jag tätringarna på oljepumpens rör och återmonterade oljepumpen.
Bytte sen alla packboxar på motorn och återmonterade "gavlarna" med nya packningar.
Monterade efter detta 345-oljetråget med ny oljetrågspackning.

Och nu var bottendelen färdig förutom svänghjul och koppling men det tas när motorn ta ner från motorstativet.

Tänkte då ta tag i toppen och byta veniltätningar och montera hårdare ventilfjädrar men upptäckte då att jag inte fått med några ventiltätningar i sotningssatsen så fick kontakta folkraceshop.se, fick snabbt svar att han skickar en uppsättning ventiltätningar åt mig.

Så då kunde jag inte göra något med toppen denna helgen så fick ställa undan motorn igen.


Och det var allt jag gjort som är relevant till projekttråden nu i helgen :)
Jag fick även mina Volvo 740 inre-styrleder med m18x1,5 mot styrväxeln men kände att det inte var så pass akut så det ska tas i samband med motorbytet.

Har annars i helgen hämtat ner min Vw Corrado G60 från vinterförvaring och ska fixa lite småsaker med den innan jag slänger ut den på blocket i slutet på månaden, förhoppningsvis får jag sålt den i sommar så jag kan lägga fullt fokus på att göra färdigt 360in.
9
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet maj 13, 2018, 17:25:40  »
Då har en helg till gått :)

Fått lite gjort iaf.

Blev att kolla lite koppling/kopplingsarmen +en del annat.


Blev lite så där. Måste mog provtrycka o shimsa in tryckplattan mot lamellen o svänghjulet. tyckte fjädrarna på tryckplattan va lite väl långt in när ja hade monterat den  ::) De ska vara en sats till Opel Kadett E GSI 16v med plant svänghjul men kan vara att de inte är 100% plant. Har sett kadett svänghjul som är plant och några som har en lite kant. Men ser ut som de kan behövas 2-3mm brickor :)
Blir och fixa de först sen blir de nog och se om brorsan kan svarva litte en distans till uttrampningslagret så avståndet mellan lagret och tryckplattan blir bra.

Här ser ni varför man behövde ta bort lite på adaptern :)


Gjorde en ny "skyddsplåt" (Dålig bild)


Startmotorn. Vad tycker ni? ska man göra en lite kåpa över startmotornosen eller?


Då VW tyckte att man ska ha TDC markringen på svänghjulet blev de att göra ett nytt sånt :) Kom givar hålet till nytta ;)


Sen va de bara tillbaka med sprängkåpan och i med motorn :D

Gott om plats :)


De blev bygge av motorfäste iaf denna helgen :D

Blev lite tajt. Får ta och sätta oljefilter flyttare.


Blev bra med tråget me :D



Va de svetsat och klart för lite färg :)



Nu är det en massa småpill kvar att göra :)  Kylarslangar, El m.m.
10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet maj 11, 2018, 08:52:02  »
Smart lösning med vagnen!  ;D
Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10