Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Teknik / Generator b14
« Senaste inlägg av E28535 skrivet juli 17, 2021, 17:10:28  »
Hejsan
En b14 med sav marchal generator har den separat laddregulator?
Har som inkoppling på den B+ B- DF D- D- vad ska kopplas vart?
Med vänlig hälsning, Mats
2
Projekt / SV: Dragracing 343
« Senaste inlägg av streetvolvo skrivet juli 16, 2021, 21:58:54  »
Så blev det äntligen dags att testa nya konvertern på Hedenbasen. Asså, så himla kul. Kom just ihåg varför jag gillar dragracing så mycket!  ;D  Den nya konvertern kräver helt andra inställningar än den gamla. Nu handlar det om att förstå hur man nyttjar den på bästa sätt. Blir till att fortsätta med test n`tune, men det känns som att vi (jag och bilen) är på rätt spår i alla fall.... ;D

https://youtu.be/gBOpb6d-Gzw








3
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av simlar skrivet juli 16, 2021, 17:17:03  »
Fördelarlock och rotor kollar du genom att ta loss fördelarlocket från fördelaren och kollar efter ärg på kontakterna. Man kollar även efter svarta spår i locket som kan vara tecken på överslag.
Fördelarlocket sitter bara med 2st klämmor.
Vid återmontering så ser du till att fördelarlocket sitter rätt, det är en skåra i fördelaren och en plastklack i fördelarlocket som ska passa mot varandra så fördelarlocket inte vrider sig.

Om kamremmem kuggat över så går motorn konstant dåligt så det kan du nog utesluta (skadar ju inte att kolla däremot).

Finns många lödningar i motorstyrdonet så att nån lödning glappar är ju inte helt omöjligt.

Hmm, minns inte om bränslepumpen ska gå när man vrider på tändning på dessa. Men eftersom bilen startar och går så har den förmodligen inte någon priming-funktion. Så länge pumpen går så länge motorn går så bör det inte påverka.
Bränslepumpsäkringen sitter i säkringshållaren bakom batteriet, du kan putsa rent där och byta säkring.
Gör även det i bilens  säkringshållare vid höger fjäderbenstorn. Dessa såkallade "fordonssäkringar" blir det alltid dåligt kontakt i med åren då stiften och säkringarna ärgar.

Du kan prova dra en tillfällig direkström till pumpen och provköra för att utesluta pumpens strömmatning.
4
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av simlar skrivet juli 16, 2021, 11:11:09  »
Tackar!
5
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av FREJ skrivet juli 16, 2021, 10:39:12  »
Wow! Kul att du fått fart på finfina bilen! Hoppas besiktningen går bra!
Blir spännande att följa Speedunio projektet!
6
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Senaste inlägg av FREJ skrivet juli 16, 2021, 10:29:55  »
Alltid kul att komma in på forumet och läsa ikapp sig. Särskilt i dina trådar där det hänt mycket och bra skrivet.
Tråkigt med motivationen och problemen med denna motor. Hoppas det löser sig för jag tycker den blir cool!
7
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av Lelle skrivet juli 15, 2021, 23:04:46  »
Har även lagt märke till att soppapumpen inte går igång när jag vrider på tändningen, men drar jag direktström så låter den frisk. Den börjar först gå igång när jag vrider på startmotorn. Ska pumpen gå igång även när jag vrider på tändningen, och om den ska det vad kan vara poblemet?
8
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av Lelle skrivet juli 15, 2021, 23:02:13  »
Går bilen lika dåligt oavsett om den är varm eller kall?
Lambdasonden används inte när motorn är kall.

Nja, den går lika dåligt oavsett varm/kall.

Går den för fett eller för snålt?
Tecken på den går för fett är t.ex att det stinker bensin om avgaserna även vid varm motor eller ryker svart.
Inte undersökt detta än, ska ta bort tändstiften imorgon och kolla.

Om du slår med handflatan på katalysatorn skramlar det inuti den då?
Om det skramlar om katalysatorn är den trasig.

Katalysatorn verkar vara hel, så den får leva kvar ett tag till  ;D

Kollat så kamremmen inte kuggat över?
Ganska säker på att det inte är problemet. Jag var otydlig i min frågeställning, mitt problem är liknande http://www.300power.com/forum/index.php?topic=12727.0 då motorn på tomgång kan svaja mellan 200-1000 rpm och vilja dö när jag kopplar. Problemet är inte heller konstant utan det kommer och går, vilket får mig att vilja slita ut håret!!! Inte kommer och går som att det varierar från dag till dag utan det kan gå ca 20 min mellan att problemet uppstår och löser sig, och varierar mellan de två lägena  ??? ??? ???

Tror iallafall att problemet skulle vara mindre varierande om kamremmen kuggat över.

Kollat skick på fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift?
Ursäkta frågan, är inte så påläst om motorer och mekanik, detta är min första bil hehe. Hur kollar jag på lättast sätt skicket på dessa delar?


Pratade med en polare jag känner som har ägt ett stort antal äldre bilar genom tiderna och han nämde att det kanske är ett problem med ECUn, och att skicket på den kan försämras under en längre tid. Bilen är ju då från -88, men gått ca 15k mil. Kamrem, fördelarlock, tändstift byttes innan jag köpte bilen och den gick klockrent ända fram tills för någon månad sen...

Tack så hemskt mycket för alla svaren som jag fått hittils, jag försöker lösa problemet asap då bilen behövs till en längre trip om ett tag...
9
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet juli 12, 2021, 09:26:16  »
Kul med speeduino, jag har en liggande hemma som jag tänkte försöka koppla in på min 340... Ska försöka göra en Megasquirt kompatibel kontakt till den så att jag kan byta fritt.
10
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/7-21
« Senaste inlägg av simlar skrivet juli 11, 2021, 22:12:08  »
Update!

Justerat OM601-pumpen på min OM604 igen.
Hittade en video som förklarade hur man skulle justera för "full rack travel" så justerade om den enligt den videon. (https://www.youtube.com/watch?v=5UBBWOzsyho&list=WL&index=1)

Tog bort kåpan på sidan av pumpen och höll fullgas, med motorn avstängd.
Man kan då se hur bränsleelementens stag rör sig.
Med full gas fick jag då skruva in max bränsleskruven (nr25 på bilden) en bra bit, tillbaka till original/nära original innan den var så att bränsleelementens stag precis når max bränsle.
Skruvade då även in grov tomgångsjustering (nr 28 på bilden) lika långt.
Skruvade sedan inåt på vridmomentbegränsaren (nr17 på bilden) för att öka bränslemängden vid varvtal, väldigt känslig då den skenar i varvtal om man skruvar in den för mycket. Osäker hur långt in jag justerade den.
Sedan ökade jag maxrpm (nr 23 på bilden) så varvstoppet nu är på 5200rpm.
Skruvade även in tomgångsutjämnaren (nr50 på bilden) till den började gå ojämnt på tomgång och skruvade sedan ut den tills den gick jämnt igen, detta gjorde stor skillnad på gassvaret.

https://youtu.be/Q7T-Kz8_jmg

Provkörde en kort sväng, bilen är ändå löjligt slö trots att pumpen är helt maxad :(
5,5mm element som sitter i ska ändå räcka till ca 150hk men känns som det är max 100hk i bilen...
Jävligt kladdigt justera pumpen också då allt förutom finjustering av tomgång är innanför plåtlocket bak på pumpen. Samt betydligt krångligare pump att skruva i än Bosch VE-pump och även mycket svårare hitta information och delar så man kan trimma pumpen själv.

Har även kvar fenomenet att den helt plötsligt får in luft i någon av spridarna när man varvar mycket. Knackar då om motorn precis som att man rasat ett vevlager men efter man luftat spridarna eller låtit den stå på tomgång nån minut så går det till sig till nästa gång man varvar mycket.
Samma när man kör bilen, över ca 3000rpm börjar motorn misstända.
Misstänker att insprutningspumpen hinner suga mer bränsle än förpumpen matar in i bränslefiltret då jag inte kör en del av bränslereturen in i bränslefiltret så som det annars är original.


Börjar bli less på den här motorn och radpumpen, funderar starkt på att sälja OM604an och antingen skaffa en 220CDI-motor eller kasta i B230in igen.
Bilen lär ändå inte gå att köra allt för hårt med den här motorn då tråget hänger ca 2-3cm under framläppen, dvs kör man mot en trottoarkant är risken stor att tråget går sönder :-X

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10