Tack alla snälla!
Jo nog ska det ske mycket roligt framöver men är långt ifrån färdig med rost.. är väl ett evighetsarbete iofs. men ska aldrig låta det gå så här långt igen!! Pass på alla med ytrost. STOPPA DEN NUU!
Värst kommer nog framruteramen att bli, b ä v a r inför detta moment när jag ser bilderna på Paqs bil......
I morse hade jag med mig laptopen i bilen till jobbet och kände lite på tändinställningarna. Tänkte att jag skulle kunna ställa upp den lite särskillt på lägre varv där jag tidigare varit väldigt försiktig.
Fick nog lite bättre drag i bilen men när jag skulle hem blev jag påmind om varför jag inte kan ha så vass tändning. (Nu är förtändningen 40° under full last från låga varv till höga.. backar av något efter 5500rpm men kan inte höra några spikningar i allafall).
Varför kan jag inte köra så då? Jo innan motorn är riktigt varm så kan man inte gasa mer än halvgas, särskillt på lägre varv. Gör man det ändå blir det såna otäcka mothugg. Ungefär som om motorn vill gå baklänges rätt som det är.. och spridarpulsen såg oförändrad ut på dioden på MS så misstänker direkt tändningen. Måste nog så vara eftersom det blir så kraftig effekt.
Vet inte alls vad som händer eller hur jag ska felsöka detta.
Dessutom har mitt tidigare uttjatade problem inte försvunnit helt. Alltså att jag får misständningar som ett för tidigt varvstopp uppåt 4-6000rpm..
Paradoxalt nog blir det problemet bättre med vassare tändning samtidigt som mothuggen med kall motor blir värre med vass tändning. Så de olika fenomenen kanske inte alls har med varandra att göra.
Måste kolla upp hur kammen står (har ju nu dessutom chans att finjustera sen jag fick mitt ställbara kamdrev).
Ska kanske även köra med tändinställningslampan inkopplad efter Bosse Bildoktors tips att ansluta den på kabeln från tändspole till fördelare och ha lampan i bilen samtidigt som man kör och framkallar sitt fenomen. Då ser man om det är tändningen som påverkar eller ej. Smart tips, nog det mest matnyttiga jag hört hitills från Bosse! Gillar honom