Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832214 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1520 skrivet: november 30, 2008, 01:05:45 »
I går natt slipade jag ner spacklet som jag fyllde håligheter med. Sen på det sprayade jag på sprutspackel (Sprayburk från ÖB, fabrikat Plastic Padding).
I början var sprutspacklet tunnt. Stämde med tidigare erfarenheter. Men sen efter en stund "släppte det" för då blev det nästan som body! Men blev inte så apelsinskalsaktigt som body blir men annars påminde det om det. Gick med andra ord att lägga tjockt så det gjorde jag.
Såg jättefint ut när det var vått, tänkte att här blir en kanonyta att lacka på sen.
Och det hade det blivit om det inte var nåt som påverkade sprutspacklet underifrån.
Titta på bilderna så ser ni massa sprickor eller repor. De framträdde först när spacklet torkat över natten.. och idag när jag la på zinkfärgen så blev det samma fenomen trots att jag spacklat igen och slipat jämnt där sprickorna varit. Vet inte om det är silikonrester eller nåt som kan göra så att det blir sådär?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1521 skrivet: november 30, 2008, 01:07:14 »
mer bilder

Nu ska jag ner och kanske våtslipa zinklacken... sen blir det täcklack igen. Äntligen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1522 skrivet: november 30, 2008, 01:13:10 »
Fan du jobbar sent du ;)

vad använder du för sprutspackel då?
fick en liknande reaktion på en bmw när ja skulle fixa en liten skada på en dörrstolpe  fick inte till det hur ja än bar mig åt tyckte jag
det var med hagmans spackel som funkat kanon alla andra gånger

Kul att du lägger ner lite tid o kraft på att få det snyggt-jag skulle behöva putsa lite på mina skärmkanter oxå innan det blir värre
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1523 skrivet: november 30, 2008, 01:46:14 »
Fan du jobbar sent du ;)

vad använder du för sprutspackel då?
fick en liknande reaktion på en bmw när ja skulle fixa en liten skada på en dörrstolpe  fick inte till det hur ja än bar mig åt tyckte jag
det var med hagmans spackel som funkat kanon alla andra gånger

Kul att du lägger ner lite tid o kraft på att få det snyggt-jag skulle behöva putsa lite på mina skärmkanter oxå innan det blir värre

Jo det är på kvällar och nätter man får arbetsro när man är småbarnspappa. Dessutom gillar jag sena nätter men inte tidiga mornar  :P

Skrev i förrförra inlägget att sprutspacklet är av märket Plastic Padding. Har för mig att det är samma fabrikat på spackel-spacklet jag fyllde upp med först. Sen är det biltema-lack rakt igenom än så länge. Toppar med Volvo 227 när jag ser att ytan blir fin. Får inte slösa på dyr-färgen  ;)
Körde med samma produkter när jag bytte höger skärm förra året och då fick jag inga konstiga sprickor vad jag kan minnas i allafall. Dock så la jag inte så tjockt med sprutspacklet den gången.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1524 skrivet: november 30, 2008, 11:24:26 »
Kan tänka mig att det spricker om man lägger på för tjockt; annars är det nog som du säger att det ligger något under som det reagerat med... Tråkigt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1525 skrivet: november 30, 2008, 11:59:28 »
Kan tänka mig att det spricker om man lägger på för tjockt; annars är det nog som du säger att det ligger något under som det reagerat med... Tråkigt!

Nej det var nog inte så att det sprack för att det var för tjockt. Det ville bara inte stanna kvar just där och likadant blev det ju sen när jag lackade zinkfärgen över på samma ställe trots att jag spacklat och slipat helt jämt där.
Tråkigt ja för annars hade det blivit typ perfekt direkt när sprutspacklet fyllde och jämnade ut så bra!

Men igårkväll/natt la jag på täckfärg och den verkade täcka jämt. Ska ner nu och kolla hur det blev och slipa ner lite rinningar med våtslip och lacka igen. Bilder senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1526 skrivet: november 30, 2008, 12:42:26 »
Kan tänka mig att det spricker om man lägger på för tjockt; annars är det nog som du säger att det ligger något under som det reagerat med... Tråkigt!

Nej det var nog inte så att det sprack för att det var för tjockt. Det ville bara inte stanna kvar just där och likadant blev det ju sen när jag lackade zinkfärgen över på samma ställe trots att jag spacklat och slipat helt jämt där.
Tråkigt ja för annars hade det blivit typ perfekt direkt när sprutspacklet fyllde och jämnade ut så bra!

Men igårkväll/natt la jag på täckfärg och den verkade täcka jämt. Ska ner nu och kolla hur det blev och slipa ner lite rinningar med våtslip och lacka igen. Bilder senare.

Nu har jag kollat, våtslipat och lackat igen!
Rinningarna var lätta att slipa ner med våtslip 1200. Lite coolt var det att jag lyckats få en mörkare biltemablå i förra lagret så nu såg man precis var man slipade ner då det ändrade blå nyans samtidigt  8)

"Sprickorna" framträdde minimalt i täcklacken men det gick att se dem. Men våtslipen fixade det snabbt. Nu när jag la ett nytt lager så syntes varken sprickor eller rinningar men får se hur det ser ut när det torkat. Dock lyckades jag fixa en liten rinning igen. Man får passa sig. Men blir det bra i övrigt blir det våtslip på rinningen och sen på med rätt nyans.

Gillar att våtslipa, det är kul, i allafall när det inte gäller en hel bil  ;D

Jag var så ivrig så jag hann inte ta nån bild innan jag slipade men alla vet väl hur rinningar ser ut  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1527 skrivet: november 30, 2008, 20:28:03 »
Verkar som om du gör ett seriöst jobb med bilen!  Väntar med glädje att få se resultatet sen  :)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1528 skrivet: november 30, 2008, 22:14:47 »
Bilder tack!  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1529 skrivet: december 01, 2008, 20:40:32 »
Verkar som om du gör ett seriöst jobb med bilen!  Väntar med glädje att få se resultatet sen  :)

Jo jag försöker väl få hyfsad kvalitet på jobbet men har ju inga proffsgrejer till hands eller handlaget eller kunskapen att göra det perfekt. Inte heller TÅLAMODET! Tur att man inte satsar på Elmia 2009!

Men jag blev faktiskt nöjd med resultatet denna gång. Förra gången fick jag ett "dike" i lacken eftersom jag maskade sprutspacklet så att det blev en hög lackgräns som sen var svår/omöjlig att slipa ner utan att slipa diket i lacken intill. Går ju spackla upp diket men det är inte högprioriterat då det finns rostiga områden kvar på bilen som behöver kärleken så mycket mer!

Bilder tack!  ;)
Det kommer det kommer, skulle inte lovat bilder igår då tiden inte räckte till.. men hann få färdigt bilen i allafall och kunde gå och lägga mig samtidigt som frugan för en gångs skull  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1530 skrivet: december 01, 2008, 20:44:04 »
Mer bilder - svårt att inte lägga ut för många
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1531 skrivet: december 01, 2008, 20:49:18 »
Nu har jag fått "fart" på bilen igen!

Det knackande ljudet jag pratat om tidigare var helt enkelt läckande grenrörspackning på ettans cylinder.
Tack vare att extraktorn är flexibel till skillnad från originalets gjutjärnshistoria kunde jag släppa ettans samt lite på 4ans cylinder och hålla ut flänsen på ettans så pass att jag fick ut packningen - på med gosig avgaspasta - och sen i med packningen igen. Snabbt fixat och nu låter bilen bara där den ska, från utblåset samt luftfiltret! (Har lite avgasläckage i sista skarven men det behöver vi inte låtsas om för det fixar jag snart).

HÄRLIGT att kunna köra igen utan att vara rädd för motorskador  ;D
Tyvärr har jag fina dubbdäck på och dubben är man ju rädd om. Dessutom river dom loss väldigt lätt så ettan är ingen ide att ge gas på.. inte tvåan heller om det svänger lite. Hoppas vädret väljer snart, regn och varmt eller snö och kallt! Jobbigt att välja & byta däck varje morgon när man ska till jobbet  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1532 skrivet: december 01, 2008, 20:54:05 »
bra jobbat! ser kanon ut!
Skönt att det inte var nått mer än packningen :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1533 skrivet: december 01, 2008, 23:00:49 »
Ser fint ut! Blev ju riktit bra resultat  :)
Skönt att det inte var något värre med tickandet i motorn heller  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1534 skrivet: december 01, 2008, 23:14:29 »
Tack, jag är ju nöjd i allafall och det är huvudsaken. Och lite mer puts på lackgränsen så kan jag nog känna mig nöjd i vårsolen med  ;D


Verkligt skönt att tickandet försvann med tät grenrörspackning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1535 skrivet: december 01, 2008, 23:25:12 »
Verkligt skönt att tickandet försvann med tät grenrörspackning!

Grattis, skönt när det inte är något värre! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1536 skrivet: december 01, 2008, 23:27:55 »
Grattis till ett lyckat plåt och lackjobb :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1537 skrivet: december 02, 2008, 12:46:59 »
Snyggt! Hoppas det håller att tag nu så att du kan pyssla med roligare saker framöver!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1538 skrivet: december 02, 2008, 20:31:09 »
Tack alla snälla!

Jo nog ska det ske mycket roligt framöver men är långt ifrån färdig med rost.. är väl ett evighetsarbete iofs. men ska aldrig låta det gå så här långt igen!! Pass på alla med ytrost. STOPPA DEN NUU!

Värst kommer nog framruteramen att bli,  b ä v a r  inför detta moment när jag ser bilderna på Paqs bil......



I morse hade jag med mig laptopen i bilen till jobbet och kände lite på tändinställningarna. Tänkte att jag skulle kunna ställa upp den lite särskillt på lägre varv där jag tidigare varit väldigt försiktig.
Fick nog lite bättre drag i bilen men när jag skulle hem blev jag påmind om varför jag inte kan ha så vass tändning. (Nu är förtändningen 40° under full last från låga varv till höga.. backar av något efter 5500rpm men kan inte höra några spikningar i allafall).
Varför kan jag inte köra så då? Jo innan motorn är riktigt varm så kan man inte gasa mer än halvgas, särskillt på lägre varv. Gör man det ändå blir det såna otäcka mothugg. Ungefär som om motorn vill gå baklänges rätt som det är.. och spridarpulsen såg oförändrad ut på dioden på MS så misstänker direkt tändningen. Måste nog så vara eftersom det blir så kraftig effekt.
Vet inte alls vad som händer eller hur jag ska felsöka detta.

Dessutom har mitt tidigare uttjatade problem inte försvunnit helt. Alltså att jag får misständningar som ett för tidigt varvstopp uppåt 4-6000rpm..
Paradoxalt nog blir det problemet bättre med vassare tändning samtidigt som mothuggen med kall motor blir värre med vass tändning. Så de olika fenomenen kanske inte alls har med varandra att göra.

Måste kolla upp hur kammen står (har ju nu dessutom chans att finjustera sen jag fick mitt ställbara kamdrev).

Ska kanske även köra med tändinställningslampan inkopplad efter Bosse Bildoktors tips att ansluta den på kabeln från tändspole till fördelare och ha lampan i bilen samtidigt som man kör och framkallar sitt fenomen. Då ser man om det är tändningen som påverkar eller ej. Smart tips, nog det mest matnyttiga jag hört hitills från Bosse! Gillar honom  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1539 skrivet: december 02, 2008, 22:18:25 »
är det vid nån speciell väderlek som problemet uppstår typ regn? eller får den för lite/mycket soppa? kamdrev? för hög kompression? svänghjul felmonterat? avgasvärden? något mer vet jag inte kan spela någon roll men bocka för det du testat och i värsta fall får du fråga guden peter ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1540 skrivet: december 03, 2008, 17:44:39 »
är det vid nån speciell väderlek som problemet uppstår typ regn? eller får den för lite/mycket soppa? kamdrev? för hög kompression? svänghjul felmonterat? avgasvärden? något mer vet jag inte kan spela någon roll men bocka för det du testat och i värsta fall får du fråga guden peter ;)

Tack för svaret.. nu vet jag inte vad du svarade på, om det var problemet vid mothugg.. för i så fall är svaret att det kommer med uppställd tändning, men orsaken är fortfarande okänd.

Svarade du på det problemet vid 4-6000rpm som verkar som ett tidigt varvstopp så har jag svarat nedan:
Citera
är det vid nån speciell väderlek som problemet uppstår typ regn?
Nej.

Citera
eller får den för lite/mycket soppa?
Säkert men den gör likadant vid olika blandningar

Citera
kamdrev?
Original samt rem monterad efter märkning.

Citera
för hög kompression?
Original

Citera
svänghjul felmonterat?
Spelar ingen roll.. kastat Renix.

Citera
avgasvärden?
Ingen aning. 0.0% Co på besiktning.

Citera
något mer vet jag inte kan spela någon roll men bocka för det du testat och i värsta fall får du fråga guden peter ;)
Alla svar är välkommna fast de flesta har väl tröttnat då detta ventilerats i denna tråd tidigare och jag fortfarande inte kollat om kammen står en kugg fel tex..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1541 skrivet: december 03, 2008, 17:51:41 »
Har du testat logga och se? Minns att du loggade tidigare, men är det likadana loggar nu måntro?

Kan du ha fått tempgivarnas värden fel så MS tror motorn är varmare/kallare än va den är?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1542 skrivet: december 03, 2008, 19:33:50 »
Har du testat logga och se? Minns att du loggade tidigare, men är det likadana loggar nu måntro?

Kan du ha fått tempgivarnas värden fel så MS tror motorn är varmare/kallare än va den är?


Ja jag loggade i morse. Fast hade faktiskt glömt bort det! Ska springa ner i bilen efter laptopen och kolla in resultatet!
I morse vart det såna stopp/ryck på tvåans växel runt 2500rpm att det tjöt till i däcken varje gång!

Nej värdena från tempgivarna har inte förändrats sen 2004 då jag installerade systemet. Dock är insugsluften något för varm i Megasquirt men jag har inte märkt något negativt av det genom åren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1543 skrivet: december 03, 2008, 21:11:37 »

Fick nog lite bättre drag i bilen men när jag skulle hem blev jag påmind om varför jag inte kan ha så vass tändning. (Nu är förtändningen 40° under full last från låga varv till höga.. backar av något efter 5500rpm men kan inte höra några spikningar i allafall).


Menar du att du har 40 grader förtändning redan vid tomgångsvarv å 100 kPa? Det är ju alldeles för mycket. Det kan du ha från typ 3000rpm å uppåt, men under 3000 måste det vara mindre. Prova typ 15-20 grader (på lägsta varvtal) å öka sen jämt å fint upp till 3000. Sedan får du ju fixa till raderna under så det ser vettigt ut.

Själv har jag 16 grader som minst vid 100 kPa å sen ökar det till 36 vid 3300rpm å sen är det så till varvstopp.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1544 skrivet: december 03, 2008, 22:24:28 »

Fick nog lite bättre drag i bilen men när jag skulle hem blev jag påmind om varför jag inte kan ha så vass tändning. (Nu är förtändningen 40° under full last från låga varv till höga.. backar av något efter 5500rpm men kan inte höra några spikningar i allafall).


Menar du att du har 40 grader förtändning redan vid tomgångsvarv å 100 kPa? Det är ju alldeles för mycket. Det kan du ha från typ 3000rpm å uppåt, men under 3000 måste det vara mindre. Prova typ 15-20 grader (på lägsta varvtal) å öka sen jämt å fint upp till 3000. Sedan får du ju fixa till raderna under så det ser vettigt ut.

Själv har jag 16 grader som minst vid 100 kPa å sen ökar det till 36 vid 3300rpm å sen är det så till varvstopp.

Hej Zlobban och tack för svaret!
Jag vet inte mycket om tändningen utan kollar mest på andra hitills. Men fick för mig att prova högre värden än tidigare på lägre varv.
Ja det stämmer att det är från låga varv till höga och det gick i allafall inte sämre!
Dock så är det nog inte en riktig siffra då jag ändrat trigger angle ca 10 grader så då borde det värdet jag ser i mappen fela 10 grader eller tänker jag fel? Måste testa med tändlampan och se..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1545 skrivet: december 03, 2008, 22:30:08 »
Har du testat logga och se? Minns att du loggade tidigare, men är det likadana loggar nu måntro?

Ja jag loggade i morse. Fast hade faktiskt glömt bort det! Ska springa ner i bilen efter laptopen och kolla in resultatet!
I morse vart det såna stopp/ryck på tvåans växel runt 2500rpm att det tjöt till i däcken varje gång!

Tittade i loggen nu.. motorn (och hjulen) har gjort häftiga skutt.. typ 1000 rpm på nån tiondels sekund (som vid markören på bilden nedan).
Bränslet följer såklart med men tändläget låg stabilt. I teorin i allafall. Får testa med bosseknepet med tändlampan på under körning och kontrollera.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1546 skrivet: december 04, 2008, 12:38:12 »
Har du kollat LostSync räknaren i när det händer??? När min tappar synkningen brukar visserligen varvtalet falla betydligt längre, men man vet ju inte...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1547 skrivet: december 09, 2008, 00:29:42 »
nu så bär det av ner i bilen för att börja modda plats för shortshiften och sprängkåpan! Aldrig får det gå smidigt!

Gillar inte misshandel men idag var jag tvungen, höll emot framaxelbalken undertill med domkraften och slog på ovansidan med träbit och slägga. Fick ned den några millimiter eller rättare sagt den blev några millimeter smalare. Det blir fin frigång för motorn att röra sig på sen  ;)

Har även kapat av hållaren till växelspaken och höjer den lika mycket som jag förlängde växelspakens underdel dvs. 20mm. Då kommer växelspaken gå fri från momentröret + att jag inte behöver höja 20cm av kardantunneln för att få plats med växelspak+hållare. Nu räcker det med att böja upp hålet lite alternativt snitta på nåt ställe och flika upp plåten och kanske svetsa i springorna igen för att inte försämra hållbarheten.

Inte kul att svetsa i nyrostskyddade fina grejer, brinner och ryker hej vilt!  :'(

Har ju i allfall fått prova att sprängkåpan går att montera med motorn på plats idag, eller i allafall kopplingshuset på plats i bilen.

Edit: Bilder på den ombyggda växelspakshållaren inlagda, kommer även en egen Guide i ämnet i framtiden.

Får lov att erkänna att jag inte läst alla poster i din tråd, men hur går det med guiden ::)
Är väl inte direkt forskning i klass med NASA, men det känns bättre att få aha-upplevelserna vid datorn, istället för vid vinkelslip/svets :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1548 skrivet: december 09, 2008, 15:28:51 »
Har du kollat LostSync räknaren i när det händer??? När min tappar synkningen brukar visserligen varvtalet falla betydligt längre, men man vet ju inte...

Nej, jag har fortfarande inte fattat var och hur man läser av lostsync? Börjar få känslan av att det är nåt som bara används med wheeldecodern.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1549 skrivet: december 09, 2008, 15:31:58 »
Citera
Edit: Bilder på den ombyggda växelspakshållaren inlagda, kommer även en egen Guide i ämnet i framtiden.

Får lov att erkänna att jag inte läst alla poster i din tråd, men hur går det med guiden ::)
Är väl inte direkt forskning i klass med NASA, men det känns bättre att få aha-upplevelserna vid datorn, istället för vid vinkelslip/svets :)

Guiden existerar inte än. Och när den gör det dyker den upp under Fakta/Guider, inte i min projekttråd.
Får se när jag orkar och hinner göra guiden. Har ju även lovat dig en byta-bakskärm-guide  ::)

Just nu så håller jag nog på att få flunsan.. sitter här och bara slösurfar för kroppen och knoppen orkar inget mer. Annars borde jag vara i garaget och bygga/byta fjäderben och avgassystem inför besiktningen. Och försöka trimma ned motorn lite så den blir besiktningsvänlig(are)  ;)
« Senast ändrad: december 09, 2008, 15:33:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1550 skrivet: december 09, 2008, 19:47:52 »
Hmm... Om du har raden:
entry = synccnt, "LostSync", int, "%d"
i din megasquirt-ii.ini fil borde du ha en variabel som heter LostSync i loggen. Om MS tappar synkroniseringen borde den variabeln räkna upp ett steg. Det kan dock mycket väl vara så att det bara används med wheeldecodern som du säger...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1551 skrivet: december 09, 2008, 22:14:43 »
Hmm... Om du har raden:
entry = synccnt, "LostSync", int, "%d"
i din megasquirt-ii.ini fil borde du ha en variabel som heter LostSync i loggen. Om MS tappar synkroniseringen borde den variabeln räkna upp ett steg. Det kan dock mycket väl vara så att det bara används med wheeldecodern som du säger...

Kan vara därför vi inte lyckades med det i loggen pga. att jag inte kör wheeldecoder. Minns inte heller att jag kunde se värdet som en mätare på framsidan som man tydligen ska kunna. Annars har jag helt enkelt glömt bort det. Ska kolla nästa gång jag startar laptopen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1552 skrivet: december 10, 2008, 20:00:30 »
Japp favorit i repris.. den är inte handgjord. Hade en form som "liknade" en 360.

Tänkte gjort en handutskuren i år men hann inte med det vid årets bak   ;)
Får se om det blir en chans till under säsongen annars nästa år!

Nu ska det bli andra (lusse)bullar  ;)

Har suttit och rensat en bild från Fakta/Guider/Dimensioner på mått och pilar så det nu går att skriva ut i lagom storlek och använda som mall inför Avatarspepparkaka 2008  8)
Se bifogad bild nr 1.

Edit: För er som inte fattar vad jag snackar om så har jag haft denna bilden i min avatar innan:


Nu är årets advent-avatar färdig.
Skrev ut denna bilden:

och klippte ut den noggrant.

Sen när det vankades pepparkaksbak var jag framme och skar ur kakor efter pappersmallen.
Blev lite sugen på att bygga en egen form men kändes för svårt. Särskillt som formen helst ska vara i blank rosfri TUNN plåt eller vad det nu är för material i pepparkaksformar.

Hoppade över glasyren i år och "lagade" den i Photoshop istället.. hade blivit pilligt annars..
Se bifogad före och efter-bild:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1553 skrivet: december 10, 2008, 21:44:20 »
detdär är nog snyggaste pepparkakan som jag har sett :) :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1554 skrivet: december 11, 2008, 08:30:50 »
detdär är nog snyggaste pepparkakan som jag har sett :) :D

Haha man tackar  :D

Då måste jag tipsa om Kurres "Skogaholms edition": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3545.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1555 skrivet: december 12, 2008, 19:04:44 »
Det er en fin tradisjon med pepperkake 360. Du vet det snart er jul når dine pepperkaker dukker opp på forumet :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1556 skrivet: december 12, 2008, 19:52:44 »
Det er en fin tradisjon med pepperkake 360. Du vet det snart er jul når dine pepperkaker dukker opp på forumet :)

Tack! Roligt att kunna sprida lite julstämning  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1557 skrivet: december 14, 2008, 21:55:27 »
Måste oxå tacka dig för att du sprider hjulstämning här på forumet ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1558 skrivet: december 16, 2008, 11:12:12 »
Ljuddämpartest 2008-09-21

Fabrikationen:
Det som skulle bli ett enkelt test tog längre tid än planerat. Som vanligt med andra ord.
Kunde inte låta bli att rengöra och lacka ljuddämpare + rör.
Sen lade jag några timmar på att få till upphängningarna så att de passade i original infästningspunkter. Lite lack och kopparpasta på dem så klarar de sig nog ett tag.

Ljudet/Prestandan:

Direkt när jag startade bilen för varmkörning hörde jag en dov ton. Konstigt nog hörs den bara i vissa vinklar och på vissa ställen av bilen. Det jobbigaste är att man hör den när man kör. Ska testa, som Girder skrev lite längre upp, att förlänga utblåset så att det blåser ut bakom bilen istället för under. Se bifogad bild för att se hur det blev nu i första versionen.

När man gasar på och drar ur bilen ordentligt så hör man ett tjutade/visslande ljud ur utblåset. Vet inte vad som gör detta. Lät likadant när jag provhöll dämparen på avgassystemet innan jag kapade av de raka in och utgångarna och svetsade på en dieselböj.

Prestanda kan jag inget säga om då jag inte har koll på hur bilen går från dag till dag just nu med mycket justerande av insprutning och tändning.

Slutord:
På sista raden får jag skriva att om jag inte dämpar ljudnivån med en kat ombyggd till ljuddämpare så får jag hitta på en annan lösning. I värsta fall sätta tillbaks originaldämparen, trots att jag inte gillar utseendet och konstruktionen på den med utgångsröret som sticker ut framåt ur dämparen för att sen vända 180° och gå ut bakom bilen.

Fram tills idag har jag upplevt mitt nya avgassystem som lite bullrigt. Tänkte redan från början testa med ett längre slutrör då min hembyggda lilla svanhals blev lite väl kort.
Sagt å gjort, innan jag åkte iväg till jobbet idag så tryckte jag in ett papprör från en rulle hushållspapper i slutröret  ;D
Den satt som gjuten men la även nåt varv silvertejp runt skarven. Mest för att vara säker på att det inte skulle läcka där.
Sen for jag glad i hågen iväg till jobbet, om än något generad över pappröret som stack ut där bak  :-[

Blev något förvånad när jag upptäckte att bilen inte bullrade längre! Innan har det varit ett dovt avgasljud i kupén som nästan skakat inredningen i mellanåt. Särskillt när man varvar upp och passerar låg/mellan-registret.
Detta var nu som sagt borta och även det visslande/skrikande ljudet som kom när man pressade precis max ur motorn på högre varv var nu borta.

Nästan framme vid jobbet så ville inte pappröret vara med längre. Kvar satt bara ett varv svettig silvertejp. Mission Complete ;D

Slutsatser från morgonens övning:
- Mitt slutrör är för kort och eller sitter för högt/lågt (utseendemässigt sitter det minst 5cm för lågt).
- Ljudbilden jag tidigare upplevt har inte varit den verkliga. Kan tänkas att jag kan leva med den ljuddämpare jag nu har och slipper byta tillbaka till den hemska originalburken.

Frugan har inte kört min på år och dag. I allafall inte sen jag bytte till race-motorn  ;)
Får skicka iväg henne på en runda så att jag får höra hur min bil låter utifrån.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1559 skrivet: december 16, 2008, 12:37:07 »
Lite samma erfarenheter som jag har låter det som...

En vacker dag på E4an säger det plötsligt klonk någonstans bak i bilen, sedan börjar avgasvrålet. Jag tror att jag tappat typ hela avgasröret, men vid hemkomsten visar det sig att det bara är sista decimetrarna bakom slutljuddämparen som har rostat loss...

En annan lite rolig historia; jag och en kompis hade en SAAB 900 under en kort period... En vacker dag började det skramla bakifrån bilen; jag stannar och ser att hela sista ljuddmäparen har lossnat och ligger mot marken och skramlar... In med den i bakluckan och åker vidare, utan märkbar skillnad i motorljud i bilen!
När jag sedan svetsar fast ljuddämparen igen får jag fortfarande ingen förändring i ljudnivå, trots att jag nu har ett helt tätt originalsystem istället för ett system som slutade vid bakaxelböjen... Intressant hur det kan vara så stor skillnade mellan olika bilmodeller...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82