Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1833035 gånger)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1760 skrivet: juli 15, 2009, 21:50:02 »
tjo.
crosscart brukar väl ha "stel" axel. dvs det är bara ett rör de svetsat på ett drev på.
roligare så=)
berhöver då oxå bara en broms på ett hjul.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1761 skrivet: juli 15, 2009, 22:26:04 »
tjo.
crosscart brukar väl ha "stel" axel. dvs det är bara ett rör de svetsat på ett drev på.
roligare så=)
berhöver då oxå bara en broms på ett hjul.


Hej CrosscartMannen!
Jo kanske är så.. fast gocarts jag kört har drivning på ett hjul (de enkla med gräsklipparmotor, på öland.) Likadant var det med crosskarten, om det inte var en öppen diff men hur troligt är det......... gick dock hemskt bra att drifta med när man väl fick snurr på båda hjulen. Precis som med standarddiffen på 360.

Hur rolig var din fina crosscart som du visade bild på i projekttråden för bra längesen!? En riktig räsermaskin ju!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1762 skrivet: juli 15, 2009, 22:43:59 »
mina planer fick en annan rikting. men de är på väg tebax igen. köpte juh aldrig den utan köpte masa annat skrot istället.
men nu i helgen ska ja eventuellt bli vid en. dock inte en ja ska ha för den ska ja ge te en av mina bröder.

dock e den på bilden fortfarande med i mina drömmar/planer

allt inom sin tid. ;)
360 Hybrid MKII

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1763 skrivet: juli 31, 2009, 15:05:38 »
Hej frej!

Hur är det med ditt "glapp" i drivlinan? Vill minnas att du hade problem med det.
Studerade en transaxel och vxl-låda jag har liggande och konstaterade att den glappade nåt jävulskt i splinesen mellan axeln och lådan. Kolla där om det glappar!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1764 skrivet: juli 31, 2009, 22:50:26 »
Hej frej!

Hur är det med ditt "glapp" i drivlinan? Vill minnas att du hade problem med det.
Studerade en transaxel och vxl-låda jag har liggande och konstaterade att den glappade nåt jävulskt i splinesen mellan axeln och lådan. Kolla där om det glappar!

Hej och tack för att du minns mina problem  ;D

Mitt glapp är JÄTTEstort, vet att vi mätte det ganska vetenskapligt med hjälp av mattesnillet MAX här på forumet. (Kan läsas om i denna tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.40)

Intressant iakttagelse av dig Girder. Själv har jag aldrig tänkt på att kolla just den punkten. Hur gjorde du förresten för att se att det var just där och inte internt i diff eller låda det glappade?

Det jag upptäckt tidigare är att det glappar en HEL del när man vrider på transaxeln med kopplingen demonterad. Fast då vet man inte riktigt var det glappar.
Har en film på glappet men har visst inte fått den ONLINE än, får fixa det nån dag när tid finnes.
Glappet i lamellen pga. de fjuttiga fjädrarna är inte att förakta heller. Ångrar lite att jag inte stumsvetsade dem men roligare att testa så här i efterhand när man vet hur mycket det glappar utan svets. Menar inte att stumsvetsa de stora kraftiga fjädrarna utan bara de små. Bild på tryckplatta och dessa fjädrar finns på länken ovan i detta inlägg.

Är lite nyfiken på hur mycket det skulle glappa med bara "standardglapp" i knutar, växellåda, differential osv...  ::)

Kuriosa: Grannen hörde när jag backade in till huset här om dagen och han frågade bestört om jag hade trasigt stödlager på kardanen eller nåt för det lät hemskt om drivlinan sa han. Påminde om att jag har transaxel och att dess stödlager förmodligen inte skulle kunna ge några sådan ljud som hos en delad kardan, samt förklarade att hela drivlinan är glapp typ  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1765 skrivet: augusti 01, 2009, 11:59:12 »
Kolla framför växellådan. Sitter 2 gummipluppar på momentröret man kan ta bort. Där bakom ser man 2 insex skruvar som  spänner fast kopplingen mellan kardan och växellåda.

Jag har heller aldrig tänkt på att kontrollera mitt glapp där.
Axeln jag kollade på har jag löst liggande och den vet jag är mekörd ca 350 000km (35 000mil?)

Kan vara värt att testa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1766 skrivet: augusti 01, 2009, 21:54:27 »
Kolla framför växellådan. Sitter 2 gummipluppar på momentröret man kan ta bort. Där bakom ser man 2 insex skruvar som  spänner fast kopplingen mellan kardan och växellåda.

Jag har heller aldrig tänkt på att kontrollera mitt glapp där.
Axeln jag kollade på har jag löst liggande och den vet jag är mekörd ca 350 000km (35 000mil?)

Kan vara värt att testa.

Nej nu har vi blandat ihop begreppen. I förra inlägget trodde jag du menade splineskopplingen mellan diffhus och växellådshus alltså den man bara sticker i när man monterar ihop diff med låda.
Du verkar prata om klämman som förbinder transaxeln med splines-försedd ingående axel i lådan!?
Kunde du se om glappet var mellan transaxel+klämma eller klämma+lådans ingående axel.. eller både och?

Kan vara så att det du beskriver är förklaringen på mitt glapp jag surrade om i föregående inlägg:
"Det jag upptäckt tidigare är att det glappar en HEL del när man vrider på transaxeln med kopplingen demonterad. Fast då vet man inte riktigt var det glappar.
Har en film på glappet men har visst inte fått den ONLINE än, får fixa det nån dag när tid finnes."
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1767 skrivet: augusti 02, 2009, 11:53:40 »
Du verkar prata om klämman som förbinder transaxeln med splines-försedd ingående axel i lådan!?
Kunde du se om glappet var mellan transaxel+klämma eller klämma+lådans ingående axel.. eller både och?

Exakt det pratar jag om. Kan hända att jag var otydlig tidigare.

Jag kollade endast på glappet mellan transaxeln och klämman, men det verkade även glappa mellan klämma och lådans ingående axel.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1768 skrivet: augusti 02, 2009, 21:08:37 »
Jag kollade endast på glappet mellan transaxeln och klämman, men det verkade även glappa mellan klämma och lådans ingående axel.

Då måste jag dubbelkolla att du kollade med klämman dragen för där är nog annars stor skillnad med dragen eller lossad klämma..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1769 skrivet: augusti 07, 2009, 14:07:55 »
Haha, körde hem från jobbet nu. Bilen hade stått i solen och var varm som ett växthus. Det gillar min motor nu när den går på etanol, går som ett spett direkt.
Kunde inte låta bli att dra fullt på 1an efter en hoppig järnvägspassage i låg fart en bit hemåt.
Då hände nåt kul, klistermärket på tutan som det står Luisi på hoppade ner i knät på mig. Det måste innebära att jag fått några extra hästar tack vare den energirika solen som skiner på oss idag! Eller?  ;)

I natt tog jag äntligen tag i mitt liv och skaffade dokument och programvarupacken till JAW bredbandslambdastyrningen och läste igenom alla PDF:er.
Verkar inte så jobbigt att löda ihop faktiskt. Inte när man läser steg för steg beskrivningen. Värre då om man bara tittar på högen med komponenter och ett löst pluttigt kretskort som kom i brevlådan från Kurre  ;)

Såg att killen bakom JAW gjort en liten guide till hur man gör sin bonnakoppling på lambdasonden ifall man inte får fatt i ett kontaktstycke med kön HONA.
Fast vill helst vara ordentlig och bygga dit ett riktigt kontaktstycke direkt. Ska kolla på mekonomen om de har annars blir det VW-försäljaren..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1770 skrivet: augusti 20, 2009, 22:53:12 »
Varvstoppet är temperaturberoende, vid 0oC kan man bara varva något över 3000rpm, sedan ökar det linjärt till 5500rpm och 70oC typ...
Hm.. det hoppas jag inte att jag har aktiverat på min motor... alla dessa nya funktioner.. börjar känna mig gammal  ;)
Det ju en jättebra funktion, då kan man låna ut sin prestandabil till någon som inte vet bättre och försöker gasa med kall motor!

BTW, om du prövar TunerStudio och MSextra 210 eller nyare kan du logga betydligt mer data angående triggersystemet än med tidigare versioner och Megatune - då borde du kunna få lite hjälp att lista ut vad det är för problem du har med signalerna...

Måste man ha Tunerstudio, funkar inte med Megatune & MSextra 2.10 eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1771 skrivet: augusti 21, 2009, 08:55:28 »
Det går alldeles utmärkt att köra Megatune med MS Extra 2.10, dock har inte MT möjlighet att använda de nya loggfunktionerna... Till allt annat funkar MT fortfarande bättre dock!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1772 skrivet: augusti 23, 2009, 01:35:00 »
Nu har jag äntligen börjat pilla med min JAW 1.041 bredbandslambdacontroller

Har idag pillat dit alla motstånd och dioder och lött dessa enligt steg 1 i bygg-guiden.
Härligt att komma igång!

Bilder på progress så här långt,
kretskortet är inte stort..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1773 skrivet: augusti 23, 2009, 12:24:26 »
Nu har jag äntligen börjat pilla med min JAW 1.041 bredbandslambdacontroller

Har idag pillat dit alla motstånd och dioder och lött dessa enligt steg 1 i bygg-guiden.
Härligt att komma igång!

Bilder på progress så här långt,
kretskortet är inte stort..

härligt frej! :)
Har du fixat en sond med?
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1774 skrivet: augusti 23, 2009, 15:06:31 »
Nu har jag äntligen börjat pilla med min JAW 1.041 bredbandslambdacontroller

Har idag pillat dit alla motstånd och dioder och lött dessa enligt steg 1 i bygg-guiden.
Härligt att komma igång!

Bilder på progress så här långt,
kretskortet är inte stort..

härligt frej! :)
Har du fixat en sond med?
/Johan

Jo, bara att hålla i nu så är snart sonden i bilen. Men när kortet är klart ska jag klura ut en låda till det (99% säkert att det blir en hembyggd) samt klura ut var jag ska sätta lådan.

Sonden köpte jag för ett tag sen på skroten: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg69390#msg69390
Det enda som saknas är en honkontakt att bygga kabelhärva av mellan sond och låda. Ska ringa VW-verkstad i veckan och se om dom har en till mig.
Annars blir det skroten eller hembygge med kabelskor.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1775 skrivet: augusti 24, 2009, 00:38:09 »
Jippie, ännu en BBL som kommer till användning! Du ska se att det går väldigt snabbt att bättra på mappen när du väl fått dit sonden, det är en helt annan grej att mappa med BBL än med smalbandare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1776 skrivet: augusti 24, 2009, 07:02:26 »
Jippie, ännu en BBL som kommer till användning! Du ska se att det går väldigt snabbt att bättra på mappen när du väl fått dit sonden, det är en helt annan grej att mappa med BBL än med smalbandare...

Jo har ju suktat efter BBL sen jag började med mappning typ. Bara dumsnålt att jag inte skaffat en tidigare.... men nu fick jag ju alltihop kittet VÄLDIGT billigt istället  :D

Har du kört med BBL och autotuning eller AFR target map och såna bitar Kurre?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1777 skrivet: augusti 24, 2009, 09:13:07 »
Jag har kört med en AFR target map samt använt Autotune funktionen i MT en del; eftersom den justerar beroende på EGOCorr variabeln kommer den automatiskt justera mot den AFR target map man använder. Jag började från skratch med en en ny turbomapp, på typ 30 mil har den mappen hamnat nästan lika nära som min gamla sugmotormapp var efter ett antal hundra mil med smalbandssond!
Jag har dock inte aktiverat PID regulatorn till labdastyrningen, jag kör bara på den gamla simpla varianten... Någon gång kommer nog det också!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1778 skrivet: augusti 25, 2009, 19:56:38 »
Jag har kört med en AFR target map samt använt Autotune funktionen i MT en del; eftersom den justerar beroende på EGOCorr variabeln kommer den automatiskt justera mot den AFR target map man använder. Jag började från skratch med en en ny turbomapp, på typ 30 mil har den mappen hamnat nästan lika nära som min gamla sugmotormapp var efter ett antal hundra mil med smalbandssond!
Jag har dock inte aktiverat PID regulatorn till labdastyrningen, jag kör bara på den gamla simpla varianten... Någon gång kommer nog det också!

Låter bra.. har inte riktigt kollat in i vad det innebär att mappa med BBL än.

PID-reglering är en ny finess va!? Med det finns det ju potential för riktigt bra och snabb mappning.. har PID-reglering all over the place på jobbet och vet vad begreppet innebär.
Men kan den tyvärr inte såbra så en snabbkurs i PID innan man börjar med sånt i MS kanske...  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1779 skrivet: augusti 25, 2009, 21:48:26 »
Jo, får man PID regleringen att fungera bra kan man ha riktigt roligt, finns t.o.m. de som nästan lyckats ersätta accelerationstillskott genom att justera PID parametrarna rätt!

PID i korta drag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator

PID justering, kort:

Citat från: http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/pid1/pid1.htm
TUNING THE PID CONTROLLER

Although you'll find many methods and theories on tuning a PID, here's a straight forward approach to get you up and soloing quickly.

1. SET KP. Starting with KP=0, KI=0 and KD=0, increase KP until the output starts overshooting and ringing significantly.

2. SET KD. Increase KD until the overshoot is reduced to an acceptable level.

3. SET KI. Increase KI until the final error is equal to zero.

Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1780 skrivet: augusti 26, 2009, 00:40:14 »
Jo, får man PID regleringen att fungera bra kan man ha riktigt roligt, finns t.o.m. de som nästan lyckats ersätta accelerationstillskott genom att justera PID parametrarna rätt!

Nice! PID-reglering möjliggörs bara med BBL antar jag?

Tusan att man sov på lektionerna i reglerteknik i plugget  :-\
Får lära upp mig på jobbet med en enkel PID-tempregulator och ett värmeelement..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1781 skrivet: augusti 26, 2009, 08:47:36 »
Ja, PID regleringen funkar bara med BBL. Man kan ju dock använda PID reglering till diverse andra funktioner i MSII också, typ tomgångsreglering och laddtrycksstyrning!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1782 skrivet: augusti 27, 2009, 23:13:43 »
Nu har jag äntligen börjat pilla med min JAW 1.041 bredbandslambdacontroller

Har idag pillat dit alla motstånd och dioder och lött dessa enligt steg 1 i bygg-guiden.
Härligt att komma igång!

Bilder på progress så här långt,
kretskortet är inte stort..

Idag har jag jobbat på mitt kretskort på alla raster på jobbet så är näst intill färdig nu! Sen ska det svängas ihop en låda till det med  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1783 skrivet: augusti 27, 2009, 23:33:44 »
Inte långt kvar nu alltså!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1784 skrivet: augusti 28, 2009, 03:18:10 »
Tusan att man sov på lektionerna i reglerteknik i plugget  :-\
Får lära upp mig på jobbet med en enkel PID-tempregulator och ett värmeelement..

Här har du en metod för att få till grundinställningen! :) /M

http://en.wikipedia.org/wiki/Ziegler%E2%80%93Nichols_method
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1785 skrivet: augusti 28, 2009, 11:26:14 »
Tusan att man sov på lektionerna i reglerteknik i plugget  :-\
Får lära upp mig på jobbet med en enkel PID-tempregulator och ett värmeelement..

Här har du en metod för att få till grundinställningen! :) /M

http://en.wikipedia.org/wiki/Ziegler%E2%80%93Nichols_method

Tack för den.. nästan så man kan förstå sig på och räkna ut med den formlen kanske  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1786 skrivet: september 11, 2009, 19:52:13 »
Nu är JAW helt HELT färdiglött och jag har även beställt en originalkontakt till lambdasonden. 53 spänn + lite stift till den hos VW-handlaren. Helt ok! Kommer på måndag..
..får se om jag tvingar mig själv att bygga en låda till JAW i helgen så det är klart för montage sen när kontakten kommer..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1787 skrivet: september 11, 2009, 19:58:23 »
Kanon! Låter som kontakten var klart överkomlig dessutom, det är ju alltid trevligt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1788 skrivet: september 14, 2009, 20:25:01 »
Nu är JAW helt HELT färdiglött och jag har även beställt en originalkontakt till lambdasonden. 53 spänn + lite stift till den hos VW-handlaren. Helt ok! Kommer på måndag..
..får se om jag tvingar mig själv att bygga en låda till JAW i helgen så det är klart för montage sen när kontakten kommer..
Kanon! Låter som kontakten var klart överkomlig dessutom, det är ju alltid trevligt!

Idag hämtade jag och betalade lambdakontaktens hona på VW-handlaren vid namn Atteviks Personvagnar.
Stiften blev lite dyrare än jag räknat med. De satt på färdig kabel men smart som han var gubben så tog han bara hem tre som man får dela på för att få de 6 stiften och kabelstumparna. Tur det för de kostade 25kr styck! Se bilder nedan.
Det enda jag snålade in på var eventuell gummikrage mot kommande kabelhärvan samt att det finns små tätningar att trä på varje liten kabel som går in i kontakten så den blir helt tät där. Löser det med krympslang och tror ändå att min kontakt kommer hamna inne i bilen pga. att lambdauttaget i extraktorgrenröret sitter precis vid passagerarens fötter. Blir enklast att gå in där nånstans eller uppåt torpeden på grenrörssidan. Så slipper jag gå över ån efter vatten om man säger så. De flesta kabelgenomföringarna är ju placerade vid rattaxeln annars.

Nu har jag i allafall allt material klart för hela installationen, förutom lådan till kretskortet då som jag inte hann pilla nåt med i helgen som jag hoppats. Håller fortfarande på utomhus med parkering samt att jag hjälpte en bussig granne att måla hans garage utvändigt. Får låna objekt för målning då man har fasadtegel överallt själv  8)
« Senast ändrad: september 14, 2009, 20:27:35 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1789 skrivet: september 14, 2009, 21:52:50 »
Kanoners! Vilken tur att du hade en smart försäljare som inte beställde sex kablar @ 25kr/st... Kollade du vad gummitätningarna skulle kosta?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1790 skrivet: september 14, 2009, 22:21:21 »
Kanoners! Vilken tur att du hade en smart försäljare som inte beställde sex kablar @ 25kr/st... Kollade du vad gummitätningarna skulle kosta?

Nej jag kollade inte gummitätningarna.. dåligt jag vet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1791 skrivet: september 18, 2009, 20:20:34 »
Nej jag kollade inte gummitätningarna.. dåligt jag vet.

Har du kollat i postlådan då?   ....det borde ligga ett gäng där....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1792 skrivet: september 20, 2009, 22:37:39 »
Nej jag kollade inte gummitätningarna.. dåligt jag vet.

Har du kollat i postlådan då?   ....det borde ligga ett gäng där....

Åh! Va det du!? Stoort tack, blev så himla fnitterglad när jag såg dem.  :D Sen la jag dem på ett bra ställe och glömde bort hela saken (ja jag kan vara "lite" tankspridd ibland)

Vad vill du ha för dem+frakt?

(trodde först det var Kurre som skickat dem, kunde inte gissa på nån annan)  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1793 skrivet: september 25, 2009, 20:12:13 »
Måste gratulera, nu är du nog officiellt allvarligt forumsberoende... Du har över 10 000 inlägg, det är fler än de fem första förutom du har tillsammans!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1794 skrivet: september 25, 2009, 22:52:42 »
Måste gratulera, nu är du nog officiellt allvarligt forumsberoende... Du har över 10 000 inlägg, det är fler än de fem första förutom du har tillsammans!
Jo Grattis Frej :) 15,53% av inläggen på forumet har du skrivit.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1795 skrivet: september 25, 2009, 23:38:55 »
Måste gratulera, nu är du nog officiellt allvarligt forumsberoende... Du har över 10 000 inlägg, det är fler än de fem första förutom du har tillsammans!

Tackar.. noterade 99xx för en dryg vecka sen men glömde hålla koll på antalet sen.. det är ju liksom inte statiskt nån gång det talet så är lätt att missa vissa jämna tal ;)
Och jag håller med dig om allvarligt forumsberoende..

Måste gratulera, nu är du nog officiellt allvarligt forumsberoende... Du har över 10 000 inlägg, det är fler än de fem första förutom du har tillsammans!
Jo Grattis Frej :) 15,53% av inläggen på forumet har du skrivit.
Lite jobbigt faktiskt.. skönt bara att jag hunnit med lite seriösa inlägg bland alla dessa tiotusentals skrivna. Tänker främst på gruppköpstråden för extraktorgrenrör som förmodligen gick till historien som världens längsta gruppköp.. samt lite kortare seriösa trådar som 300 Power Calendar och diverse Guider.

För att snabbt byta ämne så mekade jag lite i går kväll. Följande brister har min bil nu förutom massiv rost:
- Vänster blinkersspak - brusten infästning (igen).
- Mittre växelspak - lös kula

Tänkte fixat lite av ovanstående ikväll men fastnade vid det här rackarns tangentbordet som vanligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1796 skrivet: september 25, 2009, 23:42:11 »
Det är ju tur att det finns folk som håller liv i forumet även under lågsäsongen - annars skulle det här nog vara ett väldigt dött forum!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1797 skrivet: september 25, 2009, 23:55:00 »
Det är ju tur att det finns folk som håller liv i forumet även under lågsäsongen - annars skulle det här nog vara ett väldigt dött forum!

Vilken lågsäsong?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1798 skrivet: september 25, 2009, 23:57:43 »
Tja, när alla andra är ute i garagen och mekar och inte hinner uppdatera på forumet...  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1799 skrivet: september 26, 2009, 00:10:23 »
Tja, när alla andra är ute i garagen och mekar och inte hinner uppdatera på forumet...  ;)

Aj den sved  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.