Hej frej!
Hur är det med ditt "glapp" i drivlinan? Vill minnas att du hade problem med det.
Studerade en transaxel och vxl-låda jag har liggande och konstaterade att den glappade nåt jävulskt i splinesen mellan axeln och lådan. Kolla där om det glappar!
Hej och tack för att du minns mina problem
Mitt glapp är JÄTTEstort, vet att vi mätte det ganska vetenskapligt med hjälp av mattesnillet MAX här på forumet. (Kan läsas om i denna tråden:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.40)
Intressant iakttagelse av dig Girder. Själv har jag aldrig tänkt på att kolla just den punkten. Hur gjorde du förresten för att se att det var just där och inte internt i diff eller låda det glappade?
Det jag upptäckt tidigare är att det glappar en HEL del när man vrider på transaxeln med kopplingen demonterad. Fast då vet man inte riktigt var det glappar.
Har en film på glappet men har visst inte fått den ONLINE än, får fixa det nån dag när tid finnes.
Glappet i lamellen pga. de fjuttiga fjädrarna är inte att förakta heller. Ångrar lite att jag inte stumsvetsade dem men roligare att testa så här i efterhand när man vet hur mycket det glappar utan svets. Menar inte att stumsvetsa de stora kraftiga fjädrarna utan bara de små. Bild på tryckplatta och dessa fjädrar finns på länken ovan i detta inlägg.
Är lite nyfiken på hur mycket det skulle glappa med bara "standardglapp" i knutar, växellåda, differential osv...
Kuriosa: Grannen hörde när jag backade in till huset här om dagen och han frågade bestört om jag hade trasigt stödlager på kardanen eller nåt för det lät hemskt om drivlinan sa han. Påminde om att jag har transaxel och att dess stödlager förmodligen inte skulle kunna ge några sådan ljud som hos en delad kardan, samt förklarade att hela drivlinan är glapp typ