Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1834163 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2200 skrivet: september 24, 2010, 15:13:06 »
Simpelt; FY SATAN VAD ROST!

Förstår vad du menar nu med att jag skulle ta itu med min rost direkt istället för att låta den 3 dubbla sig

hehe precis..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2201 skrivet: september 24, 2010, 15:14:14 »
börja med att köpa rostskyddsfärg som kan målas innan man svetsar

minns jag inte fel har volvo en bra färg till detta
sen är det bara att köra tunflytande rostskydd mycket mer än så kan man ej göra


Okej, har kört med zinkfärg innan som "svetsprimer" men du syftar på nåt annat eller?

Ska köpa en spruta med lång slang och munstycke så man kan spruta alla balkar med tunnflytande rostskydd! Typ varje höst och vår!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2202 skrivet: september 24, 2010, 16:51:58 »
Rå kallpressad linolja är riktigt bra i såna utrymmen, väldigt bra inträngningsförmåga, bättre än de flesta rostskydsmedlen förutom de riktigt dyra som är likvärdiga.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2203 skrivet: september 24, 2010, 18:33:41 »
Rå kallpressad linolja är riktigt bra i såna utrymmen, väldigt bra inträngningsförmåga, bättre än de flesta rostskydsmedlen förutom de riktigt dyra som är likvärdiga.

Ok tack för tips!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2204 skrivet: september 30, 2010, 20:39:35 »
Nu har jag köpt spruta med slang + högpenetrerande petroliumbaserat tunnflytande rostskydd för sprutan så jag ska kunna behandla bilen invändigt i balkarna när jag är färdig med rostlagningen! Lämpligen höst och vår framöver!? Kan man spola ur tex. trösklarna och vänta på att det torkar innan man sprayar olja eller ska man strunta i tvätten?

En annan fråga jag klurat på nu när jag bökat med dörrarna och dess gångjärn:

Kan man ersätta de två strängarna svets som håller gångjärnen original och ersätta dessa med tex. 3st M8 12.9 utan att försämra säkerheten. (En dörr ska tåla 2 tons kraft har jag för mig).

Detta för att förenkla lossning/montage av framdörrar. När man tagit bort framskärmen så har man fri tillgång till dörrstolpen.

Se bild för mitt förslag. Gula sträck är nuvarande svetsar som jag vill ta bort och sen dit med tre bult enligt röd markering. Självklart måste kanske material tillfogas dörrstolpen så att gängan blir tillräckligt stark.




"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2205 skrivet: september 30, 2010, 21:03:37 »
tog och googlade lite :P och fick fram en ganska intressant länk med uträkningar å skit :P
http://www.meanbugs.com/punbb/upload/viewtopic.php?id=16297

Citera
Ett skruvförband är ett fjädrande förband, hur mycket det fjädrar beror på vilken kvalité som skruven i fråga har.
Den uppmärksamme har sett att det står 8.8, 12.9 osv på skruvskallar och det anger på ett enkelt genialt sätt vad skruven tål.
Första siffran anger 1/100 av den nominella brottgränsen, en 8.X skruv har en brottgräns som är minst 800 Nm/mm^2, 12.X=1200 Nm^2 osv.
Den andra siffran anger i tiondelar förhållandet mellan brottgräns och undre sträckgräns. X.8 har en undre sträckgräns som ligger på 80% av brottgränsen.
Citera
För att räkna ut brottgränsen så måste vi räkna ut arean. Arean på en M8 är 3,14(((8-1,25)/2)^2) vilket ger ca 35,8mm^2.
Brottgränsen är då 35,8x800=28 628 Nm och undre sträckgräns är då 28 628x0,8=22900 Nm. Det är ca 2,3 ton.

Du kan med andra ord hänga upp 2st 300or i en M8 skruv.  8)


sen lär man väl tänka på att dörren fungerar som hävarm när den är utfälld men jag tycker att det låter som att det bör räcka med 3st m8, eller blir det totalt 6st per dörr?. Men jag har inte läst någon materiallära heller ;) och sen som du skrev frej, beror ju på hur mycket det finns att gänga i :) om vi antar att plattjärnet i dörrstolpen är i bra kvalite ;)

vad håller de fjädrande pinnarna för tror du?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2206 skrivet: september 30, 2010, 21:11:18 »
Funkar nog att skruva sig med ett par skruv därsom, finns det inte matrial kan du poppa dit gängor, drar som f.. håller garanterat, har skruvat lyftöglor till tunga konstruktioner i sånna.
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2207 skrivet: september 30, 2010, 23:16:40 »
Funkar nog att skruva sig med ett par skruv därsom, finns det inte matrial kan du poppa dit gängor, drar som f.. håller garanterat, har skruvat lyftöglor till tunga konstruktioner i sånna.

Även om det säkert håller skulle jag inte förlita mig på "lösa" ting när det kommer till såna här saker. Försöker se framför mig vad som händer med materialet vid en krock.
Men tacksam för tipset ändå såklart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2208 skrivet: september 30, 2010, 23:21:29 »
tog och googlade lite :P och fick fram en ganska intressant länk med uträkningar å skit :P
http://www.meanbugs.com/punbb/upload/viewtopic.php?id=16297

Citera
Ett skruvförband är ett fjädrande förband, hur mycket det fjädrar beror på vilken kvalité som skruven i fråga har.
Den uppmärksamme har sett att det står 8.8, 12.9 osv på skruvskallar och det anger på ett enkelt genialt sätt vad skruven tål.
Första siffran anger 1/100 av den nominella brottgränsen, en 8.X skruv har en brottgräns som är minst 800 Nm/mm^2, 12.X=1200 Nm^2 osv.
Den andra siffran anger i tiondelar förhållandet mellan brottgräns och undre sträckgräns. X.8 har en undre sträckgräns som ligger på 80% av brottgränsen.
Citera
För att räkna ut brottgränsen så måste vi räkna ut arean. Arean på en M8 är 3,14(((8-1,25)/2)^2) vilket ger ca 35,8mm^2.
Brottgränsen är då 35,8x800=28 628 Nm och undre sträckgräns är då 28 628x0,8=22900 Nm. Det är ca 2,3 ton.

Du kan med andra ord hänga upp 2st 300or i en M8 skruv.  8)


sen lär man väl tänka på att dörren fungerar som hävarm när den är utfälld men jag tycker att det låter som att det bör räcka med 3st m8, eller blir det totalt 6st per dörr?. Men jag har inte läst någon materiallära heller ;) och sen som du skrev frej, beror ju på hur mycket det finns att gänga i :) om vi antar att plattjärnet i dörrstolpen är i bra kvalite ;)

vad håller de fjädrande pinnarna för tror du?


Tack Jyllskar, du är en klippa!

Nu inser jag, när jag gissar påvad de fjädrande pinnarna tål, att tre M8 håller mer än väl och förmodligen är overkill. 2 M8 per gångjärn alltså 4 M8 per dörr är nog en fin lösning.

Tänk bara på bakdörrarna. De sitter ju med 2 bult (vet inte dimension) per gångjärn.
Och feta V70:s och Opel Vectra (som jag mekat/kollat gångjärn på) har 2 bult per gångjärn. Och tror att det var M6 på dem faktiskt.

Kan nog bli en gångjärnsmodd till det bättre under det här delprojektets gång! Tänk vad skönt nästa gång att slippa slå ur sprintarna, även om de är nya och nysmorda just nu. Och så blir det nog smidigare att få dit dem sen igen (själv).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2209 skrivet: oktober 01, 2010, 23:52:51 »
Nu har jag kapat ner vänster A-stolpe så pass att all rost är 95% borta där. Närmare kommer jag inte utan att kapa/punktsvetsborra bort extraplåten som gångjärnen är fästa vid.

Har därmed börjat svetsa! Så kul efter många kvällar med rostkapning.

Fast nu har jag gått över till att passa in nya biten av A-stolpar och undre del av rutram.
Är ganska nära på vänster sida men kapar nu ned höger sida för att göra plats där med..

Ett hett tips! Titta in i era A-stolpar innifrån bilen där det finns plats för 4x6" högtalare. Kolla på "golven" där inne och se om det börjat rosta. Har det det så gör nånting fort!

Mer info i bilder & bildnamn nedan:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2210 skrivet: oktober 01, 2010, 23:53:57 »
Mera mera:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2211 skrivet: oktober 01, 2010, 23:56:07 »
Sista sista: (för ikväll)

Ursäkta kvaliteten på bilderna, tar med mobilen. Kamerans objektiv är på service.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2212 skrivet: oktober 03, 2010, 13:06:15 »
Idag har jag tvättat och flyttat över min renaste finaste rutlist till den "nya" rutan.

Någon som vet vad det är för typ av klet man ska ha mellan gummilisten och karossen?
Såg även att det verkade finnas sånt i spåret för rutan. Någon som har erfarenhet av rutbyte eller vet hur man tätar!?
(själv trodde jag inte man använde klet alls när man hade gummilist men tji fick jag!)

Tacksam för alla svar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2213 skrivet: oktober 03, 2010, 13:26:58 »
Nu i somras bytte jag ruta i min, lade inget klet alls och det håller tätt. Ska inte vara något klet heller.  :)

Använd nån typ av diskmedel eller nåt annat som är halt när du monterar rutan sen så går det lättare.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2214 skrivet: oktober 03, 2010, 14:39:26 »
Nu i somras bytte jag ruta i min, lade inget klet alls och det håller tätt. Ska inte vara något klet heller.  :)

Använd nån typ av diskmedel eller nåt annat som är halt när du monterar rutan sen så går det lättare.  :)

Okej, tack för svaret!
I min 87:a hade jag inget klet men som jag skrev ovan så fanns det klet på -88:an jag tog rutan ifrån. Och den var ju rostfri. Men kanske inte är brist på klet som gjort att min blåe rostat så fruktansvärt där...

Är ju lättare att kolla efter rost sen om man inte har nåt klet. Bara att lyfta på gummit.

Hade du en kabel eller dylikt att lägga i rutlisten för att dra "läppen" över plåtkanten på bilen? Några fler tips? Är rädd för att spräcka rutan om man måste ta i för mycket nånstans. Min originalruta sprack så himla lätt men tror ju det var pga. en tidigare skada på glaskanten..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2215 skrivet: oktober 03, 2010, 14:46:50 »
Jag hade hjälp av en som jobbar med dylika saker..

Använd ett tunt snöre eller kanske en kabelstump?
Men vi började med att lägga listen på rutan, och sen lägga nedre delen av rutan på plats i bilen. Sen drog vi med snöret så att ena sidan gled i, sen andra och till sist övre kanten.

Han drog från insidan och jag pressade på utifrån. Lite i gången och så försiktigt som möjligt.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2216 skrivet: oktober 03, 2010, 15:15:41 »
Jag hade hjälp av en som jobbar med dylika saker..

Använd ett tunt snöre eller kanske en kabelstump?
Men vi började med att lägga listen på rutan, och sen lägga nedre delen av rutan på plats i bilen. Sen drog vi med snöret så att ena sidan gled i, sen andra och till sist övre kanten.

Han drog från insidan och jag pressade på utifrån. Lite i gången och så försiktigt som möjligt.
så gör jag när jag monterar i golfarna iallfall
sist jag bytta framruta stog jag på bilskroten där jag köpte rutan och bytte framrutan
fick tag i en lågnivåkabel i en skrotbil som vi la i och monterade rutan =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2217 skrivet: oktober 03, 2010, 15:19:24 »
Jag hade hjälp av en som jobbar med dylika saker..

Använd ett tunt snöre eller kanske en kabelstump?
Men vi började med att lägga listen på rutan, och sen lägga nedre delen av rutan på plats i bilen. Sen drog vi med snöret så att ena sidan gled i, sen andra och till sist övre kanten.

Han drog från insidan och jag pressade på utifrån. Lite i gången och så försiktigt som möjligt.


så gör jag när jag monterar i golfarna iallfall
sist jag bytta framruta stog jag på bilskroten där jag köpte rutan och bytte framrutan
fick tag i en lågnivåkabel i en skrotbil som vi la i och monterade rutan =)


Perfekt grabbar! Det är sådana tips som gör att man överlever (rutbytar)dagen  :D
Tack! Vad skulle jag göra utan detta forum  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2218 skrivet: oktober 03, 2010, 17:10:10 »
Glöm inte glidmedlet!  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2219 skrivet: oktober 03, 2010, 19:25:12 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2220 skrivet: oktober 03, 2010, 22:25:27 »
Idag har jag kapat av torpedväggen mer exakt.
Samt kapat bort lite rostig plåt jag hittade inuti donatorns korsning mellan A-stolpe/brandvägg/rutlist  >:(

Lånade bläster av brorsan, en sån som blåser rakt ut. Har blästersand ÖVERALLT till och med i skorna och kalsongerna! Men fint blir det ju och det är huvudsaken!

Sugen på att komma framåt och svetsa ihop skiten snart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2221 skrivet: oktober 08, 2010, 00:34:35 »
Nu är det nära! Snart kan jag tända svetsen och fästa nya delen av rutlisten vid min bil. Lite finputs kring höger A-stolpe kvar bara.

Vill passa på att säga att passformen SUGER! Skiljer ett par millimeter mellan flera olika former/ställen på brandväggen/rutlisten jag nu svetsar dit. Men med lite våld och mycket svets så går det ändå, är inte så noga där  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2222 skrivet: oktober 08, 2010, 00:59:14 »
Som man brukar säga: med lite knep och knåp går den sketigaste bonnak.... i finaste madmazell f..... ;D
Mera bilder
Det är i motvind en drake lyfter.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2223 skrivet: oktober 08, 2010, 14:45:16 »
frej om inte annat så uppfann dom spakel av en anledning ;) kommer nog bli alla tiders deta när du är klar
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2224 skrivet: oktober 08, 2010, 16:42:22 »
Hehe jodå det ska nog bli bil av skrothögen igen. Bilder kommer..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2225 skrivet: oktober 08, 2010, 16:46:58 »
VILL HA BILDER NU! ;)

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2226 skrivet: oktober 08, 2010, 16:59:22 »
Högtalarna vid fötterna var ganska bra mer än intressant  ???
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2227 skrivet: oktober 09, 2010, 01:12:31 »
VILL HA BILDER NU! ;)

Jasså sugen på rost?  ;)

Högtalarna vid fötterna var ganska bra mer än intressant  ???

Sitter ju svart plastskiva som täcker original. Men med markeringar där man bryter loss så man får hål för 4x6" högtalare. Då kan man även kika in och få statusrapport på rostläget i dörrstolpen!



Tänkte laddat upp bilder men dom hade nån lagt beslag på. Får leta upp dem i morgon.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2228 skrivet: oktober 09, 2010, 19:45:44 »
Här kommer lite bilder på progress med mina dörrgångjärn. Känns verkligt bra att få dem demonterbara alltså!

En dremel är allt som behövs för att kapa bort dem. Eller vinkelslip med liten skiva på, fast då kommer man inte åt hela svetsen utan att kapa i innerskärmen oxå.

Fanns två lager plåt så ca 2mm yta att gänga i. 3st M8 bult per gångjärn, tror ni 2mm plåt räcker till då? Är trång och vinklat och bökigt att få dit mer material innanför i alla fall. Se bilder. Men jag tror det blir kanon!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2229 skrivet: oktober 09, 2010, 19:46:33 »
Har ett som sprinten sitter kvar i, om ni ser på bilden nedan så badar den i rostlösare modell industri men än så länge har det inte hjälpt. Annars får jag åka till skroten och kapa bort från nån dörr & skärmlös bil där.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2230 skrivet: oktober 09, 2010, 22:32:01 »
Nu fick jag bort sista dörrsprinten.

Metoden var:
- Bada i rostlösare
- Gångjärnet i skruvstädet
- Exakt storlek på dorn
- Slägga
- Slå dig blå

Hade dock problem med att det gled i skruvstädet (blanka/plana anläggningsytor på skruvstädet)
Men till slut kom sprinten ur rostig och ful!

Har även kapat bort alla gångjärnen från dörrstolparna med dremeln (oumbärligt verktyg här).
Så nu är det spikat, alla dörrar på bilen kommer härmed vara demonterbara med hjälp av hylsa storlek 10 (till framskärmen) och hylsa storlek 13 (till Kofångaren och dörrarna).
Har även kommit väldigt nära att få "fullständig" passform på plåtbalken jag svetsar dit under rutan. Så i morgon kommer jag med all sannolikhet svetsa dit den!
Sen är det lite pill på utsidan av den (med dropplisten bla.) samt att svetsa igen hålen mellan dörrstolpe och framskärm.
Sen blir det slipa och lacka!! Samt återmontering av all inredning, dörrar, framskärmar med mera..  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2231 skrivet: oktober 09, 2010, 22:40:05 »
Det blir lite att göra när det är såpass mycket plåt att byta på så svåråtkomliga ställen. Starkt jobbat att ta tag i det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2232 skrivet: oktober 10, 2010, 11:19:58 »
Det blir lite att göra när det är såpass mycket plåt att byta på så svåråtkomliga ställen. Starkt jobbat att ta tag i det!

Indeed! Tur att jag fick plåt från brorsans bil, hade tagit 7 sorger och 8 bedrövelser att knacka ihop nåt som liknar en bil igen om jag använt platta plåtark från biltema....
Nu går det trots allt "väldigt smidigt"!

Det här borde jag gjort redan 2004 när jag istället bara bytte en liten bit av yttre plåten på vänster nedre A-stolpe. Tänk va rosten har haft kalas i 6 år inne bland alla plåtar i skrymslen och vrår!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2233 skrivet: oktober 10, 2010, 12:45:00 »
Jäklar vad mycke rost det var. Skönt att ha det gjort sen när det blir klart.
Kämpa på nu bara!  ;D

Mvh
Per Sandvik

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2234 skrivet: oktober 10, 2010, 12:54:38 »
jorå..

Det flyter på. Ända tills nu när jag fick flytande rostskydd i ansiktet av min snälla spruta från biltema. Hade "tankat upp" kompressorn och skulle trycka på. SPLASCH sa det så hade jag allt i ansiktet. Sprutade RAKT UPP från sprutan, i ena ögat, näsan och på läpparna. Allt luktar rostskydd just nu ;)
Har tagit en dusch och direkt efter spolade jag ur ögat med ljummet vatten. Känner inget nu så antar att det är ok. Har inte svalt nåt i allafall.

Ska ner nu och se va fan som hände  ??? Hade sprutat innan utan problem..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2235 skrivet: oktober 10, 2010, 13:56:02 »
Ska ner nu och se va fan som hände  ??? Hade sprutat innan utan problem..

Det var lufthålet på sprutan som släppte ut en stråle över HELA garaget.. först i min fejja, sen solskyddet, taket, vänster bakdörr (jag stod vid höger framskärm) samt dörr, kofångare och ruta som stod uppställda bakom bilen.. som tur var kom inget inuti bilen förutom på solskyddet då.

Förstår mig inte på sprutan, den pulserar så det sprutar i en halv sekund sen är det uppehåll i 2 sekunder och så håller den på så. Tar ju orimligt lång tid då att spruta en balk och sen vet man inte hur väl det täcker. Får backa ut i små encentimeterssteg  >:(
Nån som kan med biltemas spruta för kompressor som man skruvar på de speciella flaskorna med flytande rostskydd??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2236 skrivet: oktober 10, 2010, 16:32:38 »
har kanske blivit stopp i lmunstycket ?
Risig Men Betald,

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2237 skrivet: oktober 10, 2010, 18:47:11 »
Här kommer lite bilder på progress med mina dörrgångjärn. Känns verkligt bra att få dem demonterbara alltså!

En dremel är allt som behövs för att kapa bort dem. Eller vinkelslip med liten skiva på, fast då kommer man inte åt hela svetsen utan att kapa i innerskärmen oxå.

Fanns två lager plåt så ca 2mm yta att gänga i. 3st M8 bult per gångjärn, tror ni 2mm plåt räcker till då? Är trång och vinklat och bökigt att få dit mer material innanför i alla fall. Se bilder. Men jag tror det blir kanon!



En tumregel om du vill ha ungefär samma hålfasthet i skruven som det du gängar är att du bör ha lika mycket material att gänga i som diametern på skruven. Dvs M8= ca 8mm gods men med tanke på belastningen så borde det gå men det är nog i tunnaste laget.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2238 skrivet: oktober 10, 2010, 20:41:55 »
har kanske blivit stopp i lmunstycket ?

Nej jag körde igenom med T-sprit sen och det hjälpte inte.. men T-spriten kom mjukt och fint och avbrottslöst.
Verkar som att det inte är tillräckligt tunnflytande..

Läste oxå om fler som hade fått fontänorgasm från sin spruta/behållare  ;D

Här kommer lite bilder på progress med mina dörrgångjärn. Känns verkligt bra att få dem demonterbara alltså!

En dremel är allt som behövs för att kapa bort dem. Eller vinkelslip med liten skiva på, fast då kommer man inte åt hela svetsen utan att kapa i innerskärmen oxå.

Fanns två lager plåt så ca 2mm yta att gänga i. 3st M8 bult per gångjärn, tror ni 2mm plåt räcker till då? Är trång och vinklat och bökigt att få dit mer material innanför i alla fall. Se bilder. Men jag tror det blir kanon!



En tumregel om du vill ha ungefär samma hålfasthet i skruven som det du gängar är att du bör ha lika mycket material att gänga i som diametern på skruven. Dvs M8= ca 8mm gods men med tanke på belastningen så borde det gå men det är nog i tunnaste laget.

Jo hittade oxå den regeln på nätet sen när jag googlade. Vet inte var jag fått två gängor ifrån men det var vad jag trodde mig behöva.
Dock har jag 3 bult, 3x2=6mm så totalt sett är det inte så illa. Dessutom sitter ju gångjärnen så till att det inte blir dragande kraft på bulten. Fast vem vet vad för spännande som händer vid en krock. Men jag kör på i allafall. Känns inte såå klent.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #2239 skrivet: oktober 10, 2010, 21:49:33 »
Här kommer lite bilder på progress med mina dörrgångjärn. Känns verkligt bra att få dem demonterbara alltså!

En dremel är allt som behövs för att kapa bort dem. Eller vinkelslip med liten skiva på, fast då kommer man inte åt hela svetsen utan att kapa i innerskärmen oxå.

Fanns två lager plåt så ca 2mm yta att gänga i. 3st M8 bult per gångjärn, tror ni 2mm plåt räcker till då? Är trång och vinklat och bökigt att få dit mer material innanför i alla fall. Se bilder. Men jag tror det blir kanon!



om det inte håller kan du ju överväga popnitsmutter ;), finns oxå korgmuttrar fast då får man fila fyrkantiga hål, har inte sett ett sånt borr än.
Vill man få det starkt som brännvin finns nåt som heter "kaptinut" har jag för mig
men då behövs specialverktyg.
Det är i motvind en drake lyfter.